Vintage: Svenson Fly-Boy

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 28 nov 2014.

1. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Vorig jaar verkreeg ik het plan van de Svenson Fly-Boy.
    Een toestel waar ik vroeger van kon dromen, 20+ jaar later zijn er mogelijkheden om dromen te realiseren.

Omdat ik graag bouw en ook liefhebber ben van vintage ontwerpen had ik maar besloten om hem te bouwen.

Enkele vereisten die ik wou aanhouden:
    -volledig van plan bouwen en in balsa natuurlijk.
    -op electro. Ik weet dat er eigenlijk een pruttelbakje ophoort maar m'n club is electro-only en ik wil er natuurlijk ook wel eens mee vliegen :)

Vorig jaar in november ben ik begonnen met de bouw, om vervolgens een heel eind aan de kant te liggen wegens de geneugten van het indoorbouwen.
    Met het einde van het huidig vliegseizoen heb ik 'm weer op de bouwtafel gelegd. Dit gaat dus een niet typisch bouwverslagje worden maar meer een verzameling van foto's met uitleg erbij rond de keuzes die ik gemaakt heb.

Een jaar geleden begonnen met het snijden van de diverse onderdelen:

En de voorlopige stand van zaken:[​IMG]

In de komende posts zal ik meer foto's posten en uitleg geven.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    EdcopterX vindt dit leuk.
  2. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Leuk nostalgisch toestel, de ouwetjes doen het altijd nog erg goed. Ik hou zelf ook wel van het 'ouderwetse' bouwen. Pruttelbakje is idd wel leuker, maar kan helaas niet overal meer, hij zal wel schoner blijven. Die tekening waar heb je die vandaan?

mvrgrt Aad d.B.

Laatst bewerkt: 28 nov 2014
  3. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Hoe herkenbaar.

Leuk vliegtuigje. Met name zo'n turtle deck vind ik de moeite van het werk waard.

4. gurodewa

gurodewa

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Altijd leuk als je die Svenson klasiekers terug ziet, en zeer fijne toestellen om mee te vliegen, er heeft mij nog nooit een teleurgesteld.
    Plan staat op: Outerzone : Fly-Boy plan : download free vintage model aircraft plan
    Dries, hoe ga je de cockpitkap aanpakken?

5. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Hallo,
    Ik had de tekening gekregen via H.B. Busking (thanks Bas!) en ik heb hem dan naar Outerzone gestuurd.

Er is nog wel wat werk aan:
    -staartwiel monteren (niet bestuurbaar)
    -roerhoorntjes installeren en koppelen stuurstangen
    -motorkap volledig maken, na het invliegen als ik de zijwaartsstelling en domp gecontroleerd heb
    -cockpitkap maken, dit wordt nog een werkje

De mal voor de cockpitkap moet ik zelf maken want heb geen originele kap om een mal van te gieten.

Ik denk er dus aan om een houten mal te maken. De kern zal bestaan uit vurenhout, op elkaar gekleefd in trapjes.
    Gebruik makend van de trapjes zal ik dik balsa hout kleven die dan in vorm kan gesneden en geschuurd worden.

Om hem glad te krijgen zou ik eventueel werken met 24h 2-componenten epoxy. Fijn uitstrijken met een spatel, haardroger erop en laten afvloeien.

Daarna wordt de cockpit vacuüm getrokken bij een clubgenoot.

Tenzij er iemand een andere suggestie heeft?

De elektronica is geïnstalleerd.
    Qua setup heb ik gekozen voor:
    -4S 4000 mAh lipo's
    -SK3 4240-740 kV motor
    -55 A ESC
    -12x8 APC eprop

Trekt op de grond +/- 40A.
    Het oorspronkelijk toesel was geschikt voor 6,5-10 cc 2-takt methanol dus deze e-setup zal zeker voldoen.

Qua gewicht zit ik nu op 2005 gram.
    Met alles erop en eraan denk ik rond de 2100 gram uit te komen. Vrij netjes dus voor een klassiek houtbouwtoestel.

Het bekledingsschema is nogal Belgisch (want Svenson was een Belgische firma)

Heb me dus laten inspireren door het kleurenschema van de Marchetti's van de Red Devils :cool:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Von W

Von W

Lid geworden:
    23 mei 2004
    'k voel met direct 30 jaar jonger als ik de foto's zie, ik had er in de tijd ook eentje (Rest in Pieces) met een OS 6.5FSR. Het was een van de modellen waar ik het vliegen met een grote V mee geleerd heb. Mijn kameraad had toen een Puma T en ik dus een Fly-Boy en we deden al eens graag een wedstrijdje vrillen, ttz om ter langste vrillen en ja hij was gewonnen maar ik had 's avonds tenminste nog een model :-D

Als ik je set-up bekijk zal hij waarschijnlijk beter vliegen dan met een methanol-horzel omdat hij een pak lichter wordt en kracht heeft hij daarmee ook in overschot. Ik vlieg mijn Puma ook met een gelijkaardige set-up en die gaat eindeloos verticaal met 2200gr en vluchten van 10min haalt hij op zijn sokken. Succes verzekerd dus.

Omdat destijds centen een probleem waren had ik het model van plan gebouwd en bijgevolg had ik dus ook geen cockpit, ik heb dat toen opgelost met een open cockpit, gewoon een stuk gebogen stuk plexi als windscherm en dat misstond de Fly-boy ook niet.

Dirk

7. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Mijn oude Fly-Boy op ski's, was volgens mij ergens '83 - '84.
    Mijn nieuwe is bijna klaar, zal wel eens een fotootje plaatsen.

Laatst bewerkt: 2 sep 2015
  8. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Om te starten met de bouw was het nodig om alle onderdelen uit te snijden. Eigenlijk gelijk aan het maken van een bouwdoos.
    Hier en daar had ik gekeken om het geheel wat lichter te maken. Electro geeft minder trillingen dus kun je ook lichter bouwen.

O.a. de doublers werden in 2,5mm balsa gesneden ipv de originele 3 mm

Nadien was het de beurt aan de spantjes. Die werden met een figuurzaag uit 3mm populierentriplex gehaald.

Het motorschot werd uiteindelijk gezaagd uit een stevigere triplex

9. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Na fijn zaag- en schuurwerk waren de spanten klaar:

Ook werden er een pak ribben gesneden via een uitgezaagde mal:

En dan begint het stilletjes aan te kriebelen om te bouwen!
    Ik ben begon met het kleven van stokjes om het stabilo te maken.

10. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Een van de zaken om het geheel wat lichter te houden (en zeker om gewicht uit de staart te halen) was het aanpassen van kielvlak, richtings- en hoogteroer.
    Op het originele plan stond dit aangegeven in een massieve plank van 6 mm, bij mij werd dit uitgevoerd in een soort holle doos constructie.

Na bekleding van het raamwerk is visueel het verschil niet te zien.

Dan was het de beurt aan het ineenlijmen van de eerste rompdelen.
    Er werd gebruik gemaakt van een extra montagesteun om alles recht te bouwen.

https://lh6.googleusercontent.com/-...AAAAABtw/nGkBAWhQGR4/s640/20131111_020848.jpg

11. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Het ontwerp is voorzien van een mooie turtledeck. Om dit mooi te laten uitkomen is er een beetje voorbereidingswerk nodig. Namelijk het voorplooien van de bekleding.

Turtledeck beplanking in 2 mm balsa. Natmaken met een mengsel van water en scheutje ammoniak, in vorm plooien, fixeren en laten drogen:

Het eindresultaat:

Beplanking tutledeck, andere kant:

12. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Ik had ooit eens in een bouwverslag gezien hoe je best de overgangsstukjes tussen kielvlak en stabilo kon voorbereiden met een hulpstukje.
    Omdat dit een afbeelding meer zegt dan duizend woorden.

Het hulpstukje:

En het hulpstukje in actie:

Ook werd er met de hand een staartstukje gesneden uit massief balse.

En eens tesamen gelegd:

13. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Het verlijmen van de turtledeck is een fluitje van een cent met die voorgevormde stukken:

Dat geeft uiteindelijk het volgende resultaat:

Laatst bewerkt: 30 nov 2014
  14. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    De ailerons zijn geen strip ailerons over de ganse breedte van de vleugel maar zijn van het 'barn-door' principe.
    Brede maar korte ailerons. En die vereisen een nauwkeurige constructie:

De vleugels zijn klassiek gebouwd:

Ook vintage zijn de massieve (maar wel uitgeholde) afgeronde vleugeltips:

15. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Alles bij elkaar gelegd gaf dit exact een jaar geleden (30 november 2014) volgende aanblik:

Toen begon ik het indoorvliegen te ontdekken en is de bouw stilgevallen. Een typisch verschijnsel, die iedere bouwer wel kent vermoed ik.

Het drukke indoorseizoen werd gevolgd door een nog drukker outdoorseizoen (van maart tot november...) maar met het vallen van het blad heb ik de bouw terug opgenomen.

Als eerste werkje heb ik een beetje gecovered (om er terug in te geraken?)

Vervolgens de staartelementen gemonteerd. Een precies werkje :)

Ook de stuurkabels (Sullivan) werden ingebouwd:

In de romp werd de neus aangepakt, een lipotray gemaakt, ...

Laatst bewerkt: 1 dec 2014
  16. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Ondertussen stond al vast dat het bekledingspatroon zou gebaseerd worden op The Red Devils in hun Marchetti's en werd dit +/- toegepast op de romp.

Nadien werd de vleugel verder afgewerkt.
    De servo trays werden ingebouwd, de vleugelpen werd ingelijmd, de vleugelbouten uitgericht.
    Het landingsgestel werd ingebouwd in de vleugel (benen, wielen en staartwiel gevonden voor een prikje op een 2ehandsmarkt).

Zoals reeds gezegd heb ik gekozen voor volgende setup:

-4S 4000 mAh lipo's
    -SK3 4240-740 kV motor
    -55 A ESC
    -12x8 APC eprop

Ik wou een setup die krachtig genoeg is maar ook niet overdreven overpowered. Ik had eerst verwacht om een 5S setup uit te werken (omdat ik over een aantal 5S 4200 mAh lipo's beschik) maar de lipo's waren te zwaar... Qua CG ging ik moeite moeten doen om hem niet te neuslastig te maken....
    Daarom de knoop doorgehakt om op 4S te gaan werken met als uitgangspunt de 4240 740 kV motor. Via ECalc een berekening gemaakt die me voortreffelijk leek.

De eerste stroommetingen lijken de berekeningen +/- gelijk te geven.

Na het inbouwen van de elektronica, het scharnieren van de ailerons ziet het toestel er "bijna af" uit.

Nog enkele kleine taakjes zoals aansturing van de roeren en de roerhoorntjes installeren, motorkapje, ... zijn nog nodig.

De cockpitkap zal zoals hierboven beschreven getrokken worden met behulp van een nog te maken mal.

17. Von W

Von W

Lid geworden:
    23 mei 2004
    Hi Dries,

Dat komt dik in orde, misschien kunnen we ooit een wedstrijdje vrillen doen, jij met je Boy en ik met m'n Puma ;-)

18. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Jij mag beginnen dan ;-)

19. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Kleine update: drukke werkweken de laatste tijd dus niet veel vooruitgang.
    Ben vanavond begonnen met de cockpitmal.

20. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hallo Dries,
    Heb je even wat plaatjes toegestuurd van het cockpit-kapje. (WeTransfer)
    Mocht je nog meer invalshoeken nodig hebben. Mail maar!
    Groet Bas

Deel Deze Pagina