Hallo, ik ben bezig om een DJI F450 multicopter te gaan bouwen. Nu werkt die uiteraard alleen als die is aangesloten op een accu. Nu heb ik al heel wat uurtjes zitten zoeken naar accu's, en al bij een aantal mensen het een en ander gevraagd. Maar het is mij NOG STEEDS niet helemaal duidelijke welke accu + lader ik moet gaan gebruiken. Zelf/met hulp had ik ondertussen al deze uitgekozen: --> KLIK <-- 2200 mAh 3S 25C Lipo, ( ik denk, dan start ik telkens met deze met het vliegen, en wanneer deze leeg is, doe ik hem aan de lader. In de tussentijd vlieg ik dan even met deze: -->KLIK<-- 5000 mAh 3s 25C Lipo. In de tijd dat ik dan met de 5000 mAh vlieg, laad de andere ondertussen op. Maar welke lader is nou geschikt voor deze accu's. En kan ik 'zomaar' ff de aansluiting veranderen zodat ze allebei gelijk zijn ? Graag hoor ik het van de kenners!
Welke accu's moet je gaan gebruiken? Dat hangt helemaal af van wat jij wilt en wat er in de multicopter past. Hoeveel cellen en welke regelaars? Dat hangt af van de gebruikte motoren. Voor de DJI 450 zijn motoren geschikt voor een accu met drie cellen min of meer standaard dus kies je voor een 3S accu. Natuurlijk neem je dan ook regelaars die bij die motoren passen. De accu capaciteit welke je wilt gebruiken hangt van jou eigen keuze af. Wil je zo lang mogelijk kunnen vliegen dan moet je accu's nemen met een zo groot mogelijke capaciteit. Daar kleeft wel een probleem aan, hoe groter de capaciteit des te groter de accu en ook des te zwaarder. Je kan dus niet ongelimiteerd grotere accu's kiezen. Op een bepaald moment zal de accu zo groot zijn dat je multicopter niet eens meer in de lucht kan komen. Dus als je zo veel mogelijk gewicht wilt meenemen de lucht in dan zal je een zo licht mogelijke accu moeten kiezen. Dat is een accu met een vrij geringe capaciteit dus zal je daar niet zo lang mee kunnen vliegen. Je zal vrij snel moeten landen omdat de accu leeg is. Voor de DJI 450 wordt meestal een accu gekozen met een capaciteit tussen de 2200mAh en 4000mAh. Een 5000mAh zal misschien ook nog wel gaan maar dan zal je goed moeten passen en meten of die grote accu nog wel in je multicopter past. Jij wilt twee accu's met verschillende capaciteit gaan gebruiken, waarom? Koop twee de zelfde accu's dan kan je met beide even lang vliegen en wil je niet wachten tot een accu vol is, dan zal je drie accu's of misschien wel vier moeten kopen. Dan kan je steeds vliegen terwijl een lage accu geladen wordt. Uiteindelijk zullen alle accu's leeg zijn en zal je wel moeten wachten tot de lader er weer één vol heeft. Maar met vier accu's en een goede lader zal je haast een hele dag kunnen vliegen voor dat gebeurt. Dan welke lader? Ook dat hangt helemaal van je zelf af. De lader moet natuurlijk de door jouw gekozen accu kunnen laden. Dat hoeft geen probleem te zijn want vrijwel alle laders kunnen een 3S accu laden. Dan wil je de accu's ook redelijk snel kunnen laden. Nu moet je LiPo's niet te gek snel willen laden, dat gaat te koste van de levensduur. Maar een LiPo in een half uur laden kan meestal vrij goed. Stel dat je een 4000mAh accu kiest en je wilt die in een half uur laden dan zal je met minimaal 8A moeten kunnen laden. De lader zal dat dus moeten kunnen. Maar ook dat zullen heel veel laders best aan kunnen. Als laatste moet je de voeding voor je lader niet vergeten. De lader moet zijn energie toch ook ergens vandaan hebben! De voeding moet dus 12V en die 8A kunnen leveren. Omdat er nog verliezen zullen zijn zal dat zelfs nog iets meer moeten zijn dus denk dan aan minimaal 10A. Omdat heel veel laders tegenwoordig ook op 18V of zelfs 24V kunnen werken zou je ook voor zo'n voeding kunnen kiezen. Dat kan met het oog op de toekomst goed zijn maar ook zullen de verliezen dan minder zijn dus zal de lader minder warm worden tijdens het laden als je 18V of 24V gebruikt. Dus nu zal je zelf moeten gaan kijken wat jij wilt en wat er in je portemonnee zit.