Beste allemaal, ik heb een vraag over mijn 2.4ghz ontvanger, waarschijnlijk weet ik het antwoord al, maar ik ben niet zo technish, dus vraag het liever. ik wil op mijn mini-h de best mogelijke ontvangst creeren, normaal heb je op je zender de antenne rechtop staan, wat is nou de beste plaatsing van de 2.4 ontvanger? met de antennes horizontaal (mag dat?) of met de antennes vertikaal dus net als de zender antenne? dit is mijn ontvanger... groet van ed
Hoe de antennes optimaal geplaatst kunnen worden hangt af van het ontwerp van het antennecircuit van de ontvanger. Daar is geen algemeen geldende regel voor te geven. Kijk eens in de handleiding van je zender/ontvanger. Daar staat vrijwel zeker een inbouwinstructie in.
tja, had ik eigenlijk al gekeken, normaal komt deze ontvanger mee met een heli, hij zit dan aan de zijkant met de antennes vertikaal. verder kan ik eigenlijk nergens echt iets vinden ofdat een 2.4ghz ontvanger beter horizontaal of vertikaal kan zitten. mischien zijn er vuistregels? probleem is dat in mijn mini-h ik de ontvanger eigenlijk alleen liggend goed kan plaatsen, dus antennes horizontaal. vandaar mijn vraag. nog een nieuwe vraag, mag of kan het kwaad als ik 1 van de 2 antennes 90 graden om soldeer? Zodat ze in een hoek van 90 graden tenopzichte van elkaar komen te staan? Dat zou beter ontvangst moeten geven of zie ik dat verkeerd? groet van ed
Bij deze ontvanger vormen de twee antennes een open dipool. De ontvangst is het beste als de twee antennes in elkaars verlengde zitten. Dat betekent dus zo recht mogelijk naar rechts en links van de ontvanger. Dus niet onder 90° ten opzichte van elkaar! Het maakt weinig tot niets uit of je de ontvanger dan rechtop of plat legt, dus met de antennes verticaal of horizontaal. Hoewel deze ontvanger twee antennes heeft vormen die twee slechts één antenne! Hij heeft dus geen diversiteit zoals veel andere ontvangers. Die ontvangers hebben meestal twee antennes die aan één kant uit de ontvanger komen en er zit een langere kabel aan. Die antennes werken het beste als je ze onder een hoek van 90° ten opzichte van elkaar plaatst. Ook dan maakt het weinig tot niets uit of dat horizontaal of verticaal is.
Ernst, bedankt voor je antwoord, dit bevestigd wat ik eigelijk aan de zeer weinige info vind op het www. Er is helaas niet erg veel over te vinden, wel vond ik over de diphole en zodoende mijn ontvanger intakt gehouden. Bedankt voor de bevestiging. Ik kan dus mijn ontvanger gewoon horizontaal onder mijn quad zetten. Groet van ed