3 of meer regelaars in een model bouwen.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door BYM, 22 sep 2009.

1. BYM

BYM Forum veteraan

Lid geworden:
    19 dec 2004
    Tsjah, ik heb een soort van luxe probleempje, en zal hier onder even wat schetsjes plaatsen voor een uiteenzetting van mijn probleempje.

Ik heb een bootje (Jules Verne), met twee motoren voor de aandrijving, en een derde motor erin voor de boegschroef.

Ik zit me ff suf te piekeren hoe ik dat nou aan kan en moet sluiten, of de plus nou wel of niet aangesloten moet worden op de ontvanger .....
    Zou iemand met meer ervaring hiervan eens willen kijken of ik dit (virtueel) goed aangesloten heb?

Het kan zijn dat 12V voor de boegschroef te hoog is, dat is maar een speed400 motortje, dus het zou kunnen zijn dat ik die via een aparte accu aansluit :

Of ik zet er gewoon een BECje tussen van 6Volt, dat is mij om het even, misschien wel makkelijker :

Wie Weet Wat?

Ik vond wel wat dingen, maar dat was met twee regelaars, en dit is ff wat kritischer :p

2. mark

mark Guest

Waarom de 2 motoren voor de aandrijving niet op 1 regelaar?

3. BYM

BYM Forum veteraan

Lid geworden:
    19 dec 2004
    In verband met het amperage wat verdubbelt als je ze paralel schakelt alsmede de mogelijkheid ze apart van elkaar te kunnen schakelen vind ik het prettiger beide motoren een eigen regelaar te geven.
    Tevens scheelt het in aanschaf, want je kunt nu goedkopere regelaars gebruiken :)

Laatst bewerkt: 22 sep 2009
  4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Bym: je schema klopt wel, alleen moet je er op letten dat je slechts één regelaar d BEC kan laten verzorgen.
    In jouw geval zou ik dat de 7,2V accu voor de boegschroef laten doen. die verbruikt niet zoveel, blijft er genoeg sstroom over voor je BE.
    Van de andere regelaars even de + losaken en isoleren.

12V voor je boegschroef resulteert in ernstige "Slurp"-geluiden van de boegschroef. ij zuigt du alleen lucht aan. Je zien een kuil in het water ontstaan aan de zuigende kant. Waarschijnlijk met 7,2V op volle kracht ook nog wel.

En twee regelaars voor de JV is ook wat "overdone"; ik heb het model ook gebouwd, en met één regelaar gaat ze ook prima de bocht om. Op langzame snelheid gebruik je de boegschroef om te manoeuvreren, dan hoef je echt niet met je hoofdmotoren te gaan stoeien. Op hogere snelheden doet de boegschroef niets, en heb je een draaicirkel van minder dan 2 meter.

5. BYM

BYM Forum veteraan

Lid geworden:
    19 dec 2004
    Ik heb situatieschets nummero 3 aangepast, is dat een beter idee?

Waarom 6V en geen 7,2V nou omdat ik daar een BEC voor heb liggen :p
    Die 7,2V was slechts ter illustratie.

Ik voel er bovendien weinig voor separate accu's te gaan moeten laden en meezeulen, ik houdt het liever gewoon bij die 12V accu's, veel makkelijker :thumbsup:

Dat vermoeden had ik ook al ja, niet echt schaal om te zien zeg maar :p

Ging er meer om het kostenplaatje dan er echt wat mee te kunnen doen, ik heb maar een F14 zonder mix mogelijkheden.
    Alhoewel, voor het vliegen heb ik ook een DX6i dus zou ik ook die kunnen gebruiken ......
    Zit alleen geen boot profiel in, da's weer jammer.

6. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Met de DX6i kun je leuk mixen. Als je gas beneden een bepaalde stand is, kun je de boegschroef automagisch mee laten sturen. ;) Gaan we nog wel even instellen als je dat wilt. :yes: Natuurlijk heb je assen genoeg en kun je met een aparte as de boegschroef bedienen. Nou ja, kijk maar. :D

Als je een losse BEC neemt en alle plus-kanten van de regelaars los laat dan is het bedrijfszekerder. Mocht er dan een regelaar uit fikken, dan heb je in ieder geval nog besturing (voorzover dat makkelijk is met een boot :lol:).

7. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Dit is alleen raadzaam als je een geschakelde BEC gebruikt. Bij een lineaire BEC kan je ze zonder problemen parallel schakelen en wordt de hoeveelheid stroom die ze kunnen leveren verdubbeld. Hiervoor moet je dan wel twee dezelfde ESC's gebruiken.

En inderdaad, de verschillende motoren op verschillende kanalen zetten en mixen zodat je je bakboord en stuurboord schroef laat varieren als je een bocht maakt.

8. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Waarom knoop je geen dikke weerstand in serie met de boegschroef motor?
    Deze gaat niet zo snel kapot als een Bec.

9. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    De bec gebruiken voor de boegschroef is niet te doen vanwege het te hoge stroomverbruik. De gemiddelde BEC kan 1,5 a 2 Amp leveren, dat wordt minder bij een hogere accu spanning. Er zijn zwaardere bec's te koop die het misschien net trekken. Maar als er een regelaar in zit voor de boegschroef en je hebt te veel vermogen, dan geef je toch gewoon wat minder gas.

Laatst bewerkt: 23 sep 2009
  10. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Mwah, BEC voor 8A nominaal, 15A piek, ingangsspanning 6V-12,6V, uitgangsspanning 6V (of 5V) en dat voor maar $18,50 incl. verzenden. :? ;)

11. BYM

BYM Forum veteraan

Lid geworden:
    19 dec 2004
    Maar, de BEC die ik heb liggen levert maar 3A bij zowel 5 als 6 Volt....

Ik heb een nieuwe situatie bedacht, die het volgens mij ook wel gaat doen :yes:
    Inderdaad zal ik dan alleen de boegschroef geen hoge toeren moeten laten draaien omdat het dan een spinnende draaimolenwinkel gaat worden van heb ik jou daar, om van de brood happende visgeluiden maar te zwijgen :

12. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Zet je EPA (Travel Adjust) voor de regelaar van de boegschroef op 30%. Kun je je stick nog steeds de hoeken in jagen maar zal er niet veel meer dan 30% uit komen. 8) Dan ook nog 50% expo erop zodat je niet per ongeluk de boegschroef een tikje geeft als je de stick iets beweegt. Zo makkelijk, een zender waar je alles in kunt stellen.

13. BYM

BYM Forum veteraan

Lid geworden:
    19 dec 2004
    Dit had je natuurlijk al gezegd :rolling:

14. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Dat schrijf ik toch ook, daarom gewoon een dikke weerstand van een paar Ohm in serie met de motor, simpel maar doeltreffend. De weerstand is te berekenen R= 12-7,2/Imotor => 4,8/Imotor. Bij een motorstroom van 2A zou dit 2,4 Ohm zijn.

Deel Deze Pagina