Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 12 mrt 2007.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Deze keer kan ik Onno de schuld geven :lol:

    Ikzelf check marktplaats niet al te veel meer daar we voldoende kisten en projecten hebben liggn, Onno daar in tegen nog wel en die kwam weer met te leuke dingen aan.

    Dus ik maar weer akkoord gegaan :) en afgelopen zaterdag is de hele partij gebracht.

    Wat hebben we nu weer liggen:
    1x Do-335 met pneumatisch intrekbaar landingsgestel (geveerd),
    1x Do-335 met een vast landingsgestel,
    1x rompmal (origineel is de romp van hout) en vleugelribmallen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    EN

    1x Saab Viggen met pneumatisch intrekbaar landingsgestel,
    1x Saab Viggen met een vast landingsgestel.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Hier gaan we een verslag doen van het opknappen en vliegend maken van de Do-335 met pneumatisch intrekbaar landingsgestel.

    De schaal van het model is 1:7,5
    De spanwijdte is +/- 1850mm en de romplengte +/- 1800mm.
    het schijnt dat de vorige eigenaar hem heeft gevlogen met een 15cc en 10cc 2-takt beide met resonantie uitlaat.

    Het is de bedoeling dat de kist dus opgeknapt gaat worden zodat deze dit seizoen nog gaat vliegen (in Oss???) het wordt dus geen komplete overhaul.
    Op zich ziet de kist er ook nog goed uit, hier en daar zullen we wel wat aanpassingen moeten maken maar echt grote veranderingen zullen dat niet zijn.

    Het is de bedoeling dat dit model wordt voorzien van een OSmax 20cc 4takt in de neus en een OSmax 15cc 4-takt in de staart.
    Verder zullen we alle luchtslangen moeten vervangen en ook de luchtschakelaar, het landingsgestel zal kijken we even na.
    Dan de servo`s plaatsen en het model balanceren.
    Wat het vlieggewicht wordt weet ik nog niet maar ik schat ergens rond de 9 a 10 kg.

    Het model zal in een redelijk korte tijd vliegklaar moeten kunnen zijn (dat zeg ik nu :lol: ).

    De 2de Do-335 gaat waarschijnlijk in de verkoop (net als de Saab Viggen met vast landingsgestel).
    De mal houden we wel zelf voor wie weet in de toekomst, wel is het mogelijk dat als iemand interesse heeft we waarschijnlijk wel wat kunnen regelen.

    Hier alvast wat andere Do-335`s
    Gegevens van een echte Do-335
    aanzicht tekening
    Wings on the web Do-335
    Wings on te web Do-335 foto`s
    Alan Shipman`s Do-335
    mooie foto van een Do-335 rc model

    Een echte:
    [/media]


    Vanavond ga ik het model bij Onno ophalen en dan zal ik eens wat meer foto`s van het opknap model plaatsen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    mooi model :worship:

    alleen jammer dat ie vergeeld is... ik zou hem op zijn minst overspuiten, maar dat moet je zelf weten natuurlijk :wink:
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Veel te overpowerd, een goede OS 10cc FX in de staart en een 7,5cc FX in de neus met de goede dubbelkamer OS demper's, is echt ruim voldoende, heb hem zien vliegen in dit formaat met 2X een 6,5 CC Webra, en dat ging als de brandweer of als een engeltje met heimwee, wat je wilt.
    Gewicht gaat dan ook ruim omlaag, denk dat je op de 7 tot 7,5 kilo vlieg gewicht uit kan komen.
    Met die 4 tacten 20 en 15cc wordt ie loodzwaar.

    Ga het volgen :wink:

    Ger.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Gas terug nemen kan altijd ;-)

    Ik vraag het mij af, de Wings on the web Do-335 is iets kleiner (+/- 8cm :) ), wordt aangedreven door een Saito 90 en Saito 50, weegt 7.7 kg

    Ik heb de romp even gevoeld en die voelt erg zwaar aan, daarnaast is de kist wat groter, ik denkn dat we het dus bij deze motorisering houden (iets anders hebben we ook niet :lol: ).

    Zal vanavond eens foto`s maken en grof wegen
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Of een 20cc`er met een neppert :roll:

    neh, da`s niet echt :noo:
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou de kist is gemeten en gewogen :D

    Eerst wat foto`s:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de gegevens:
    spanwijdte: 1900 mm
    vleugel oppervlakte: +/- 69 dm2
    romplengte: 1830 mm
    "leeg" gewicht: 6785 gram
    geschat vlieggewicht: +/- 9250 gram
    vleugelbelasting: +/- 134 gr/dm2
     
  7. Onno

    Onno

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Weesp, BosModelAir basis
    Waarom krijg ik toch altijd de schuld als bosmodelair er weer een kist bij heeft. :oops:
    Maar het is en blijft een apart model.
    Het gewicht van de kist zoals hij nu is valt me nog mee eigenlijk.
    Het is in iedergeval weer een leuk projectje :rolling:

    Groetsels Onno
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    De voorste motor, een OSmax 20cc 4-takt, wordt op zijn zij gemonteerd:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Waar jullie de puf en de energie vandaan halen . . . 8O


    jan.
     
  10. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Tof jongens.
    Gelijk een arbotje.
    Ja Jan Dat zijn nu modelbouwers!!!!

    Groeten Han.
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    pfoe, een beetje een gehavend propellortje, niet? :?
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Jan,
    Tja, da`s de hobby, en daar moet je af en toe tijd voor vrij maken :D

    @ Han,
    Lachu he, dit is echt weer zo`n appart kissie en ook nog als opknapper dat ie helemaal in de BosModelAir filosofie past ;-)

    @ Danny,
    Yep, dit is wat je noemt een prop met verleden en nu een leuke "pas"prop.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    En de achterste motor, een OSmax 15cc 4-takt, gaat ook aardig passen :D
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het onderste richtingsroer is even verwijderd
     
  14. Arvid

    Arvid Guest

    Jep, die gaat wel vliegen in Oss :lol:
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik ga het in ieder geval proberen :yes:

    Dit is een beetje het overzicht van de werkzaamheden:
    - De motoren zijn op zich vrij eenvoudig te monteren, moet hier en daar wel wat ruimte maken om de achterop geplaatste carberateurs ruimte te bieden maar daar kom ik ook wel uit,
    - verder wil ik alle servo bevestigingsbakjes eruit halen en de servo`s op de "normale" manier plaatsen,
    - alle luchtslangen zijn slecht dus die worden vervangen,
    - de luchtschakelaar is een oud type (vierkant blokje) zal vast nog wel werken maar om zoveel mogelijk problemen uit te sluiten zal deze worden vervangen door een regelbare van Robart,
    - beide tanks zitten er nog in maar zijn lekker aangekoekt, deze gaan eruit en komen andere in,
    - de landingsgestel wil ik demonteren, controleren, smeren en weer monteren,
    - de flaps worden aangestuurd door 1 standaard servo, ik wil elke flap zijn eigen servo geven.

    Mhhh dat was het wel even.

    We moeten 10 servo`s onder gaan brengen,
    2x gasregeling,
    2x hoogteroer,
    2x rolroer,
    1x richtingsroer,
    1x landingsgestel,
    2x flaps.

    Het is de bedoeling om de motoren zo in te stellen op de zender dat we ze ook apart kunnen bedienen.

    Op zich hebben we alles liggen wat er in moet om deze kist vliegend te maken, we hebben zelfs voldoende servo`s in voorraad.
    De grootste investering is dus tijd.

    En komend weekend moet er weer gewerkt worden dus de Pfeil gaat dan mee naar het werk en dan gaan we tussendoor wat knutselen 8)
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Alleen dan wel met driebladsprops hoop ik :wink:
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat is zeker de bedoeling.

    maar 1 probleem, een normale 3 blads trekprop voor de 20cc is wel te vinden maar een 3-blads pusher voor de 15cc die zie ik nog niet (gelukkig wel 2-blads pushers).
    Het kan dus zijn dat er een 3-blads puller op komt en een 2 blads pusher.


    Hier nog een rc Do-335:
    Do-335
     
  18. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk spul maar ze maken geen grote propbladen dus varioprop valt af.
     
  20. Teus

    Teus Guest

    Helaas voor deze "zware" motoren nog niet te verkrijgen :( Is momenteel nog hoofdzakelijk voor electro, maar ze hebben al een uitvoering voor een 8cc viertakt en dit is een 5-blad's :wink: het blijft dus nog even afwachten :arrow: op verdere ontwikkelingen.

    Wordt weer een mooi project Berto/Onno,

    Gr. Teus
     

Deel Deze Pagina