3D objecten ruimtelijk (laten) printen, Eindhoven

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door ron van sommeren, 28 dec 2008.

1. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  2. erik1234

erik1234

Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Ron,

Zo'n printer maak je toch gewoon zelf ;) filmpje

Gr.

Erik

3. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Epoxy harsen en glasmatten uit de kast !!
    Ik zie zomaar allerlei mogelijkheden voor rompen, vleugels.
    Daarnaast met wat goede software een toevloed van pilotenpoppen met het (foto-)gezicht van de eigenaar !!!

Arme jongens, die gaan oversploeld worden met verzoekjes en vragen van onze benjamins :D:D:D

Hans

4. tuur

tuur Guest

maar kan je dan gewoon een mal trekken van een plastic voorwerp?
    ik heb zelf namelijk zo een ding thuis liggen: Project 45 Kayak - Wave Sport
    Kan je daar een mal mee maken?
    het zou ook fijn zijn als hij niet beschadigd raakte van de epoXy enzo :)
    scheelt een hele hoop werk!

gr Tuur

5. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    wat leuk dat ik nu precies op die afdeling werk bij TNO...

het printen gaat dmv diverse technieken die continu verbeterd worden. Vooralsnog zijn deze ontwikkelingen alleen toepasbaar op kleine producten met een grootte van max ongeveer 30x30x30cm.

nauwkeurigheden en oppervlakteruwheden verschillen per machine, materialen lopen ook uiteen van harsen tot poeders, metalen, kunststoffen e.d.

Dingen als pilotenpoppen printen gaat prima, maar zorg wel dat je hem hol tekent, want de materiaalkosten liggen erg hoog.

leuke dingen die we geprint hebben zijn bijvoorbeeld een spruitstuk van de University Racing auto van de TU/e, zie: TNO - TNO Rapid Manufacturing Demo Centre
    bekijk vooral ook even de pdf files op deze pagina. (transparant torentje met wenteltrap, hoogte 2,7mm, nauwkeurigheid 5mu)

ik hou dit topic even in de gaten. als er interessante vragen zijn...

6. erik1234

erik1234

Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Jitze,

Volgens mij komen die producten niet zo mooi uit de machine als dat ze in de PDF's op de foto staan. Is er veel nabewerking nodig of valt dat alleszins mee?

Gr.

Erik

7. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    de delen die uit poeders gemaakt worden, zoals het spruitstuk bijvoorbeeld, worden allereerst schoongeklopt om alle poeder eruit te krijgen. Hierna wordt het even lichtjes gestraald.

de rode delen komen gewoon zo uit de machine als je ze ziet.

8. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
  9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Afhankelijk van het materiaal krijg je een netjes strak oppervlak of vrij grof. Eigenschap van het materiaal bepaald de sterkte en hitte bestendigheid maar ook direct de werk nauwkeurigheid. Toch heeft dit echt hele leuke opties :)

10. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    www.3dprinter.nl

Ik heb daar bijna 2 jaar geleden eens wat laten printen, en kosten vielen mij erg mee.

11. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    jekkes met een Zcorp...
    Zal wel niet voor een functioneel stuk geweest zijn. Verder wel techniek met voordelen daar niet van.

12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dan willen wij natuurlijk uitgebreid meer weten waarvoor een Zcorp wel en waarvoor niet geschikt is. The floor is all yours ... :)

13. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Dit maakt deel uit van mijn job en kan zo een aantal boeken en een reeks artikels/tijdschriften aanraden, maar kort:
    Er is natuurlijk variatie in welk type Zcorp, maar algemeen stel ik dat de machines geschikt zijn voor visuele prototypes, maar niet voor functionele.
    Het zijn de snelste machines momenteel beschikbaar en de enige die in kleur kunnen "printen", maar de materiaaleigenschappen zijn naar mijn idee in de meeste toepassingen te slecht.
    Maar goed, ontegensprekelijk hebben zo voordelen, mij kunnen ze slechts weinig bekoren in vergelijking met alternatieven.
    Ik scheer hier veel over één kam, ellenlange discussies kunnen hier volgen en heb ik ook al gehad op menig studiedag/beurs.
    Ikzelf had zo'n (instap)machine een aantal maanden in demo staan. Uiteraard is meer ervaring nodig dan dat om er het uiterste uit te halen, maar op meerdere vlakken gebaseerd zou ik weinig bedrijven aanraden om hierin te investeren als beste keuze. Daarentegen heb ik wel goeie contacten met verdelers en service bureaus hiervan, waardoor dus duidelijk mag zijn dat ik altijd een grijze positie inneem ipv zwart of wit.

14. macgyver NL

macgyver NL

Lid geworden:
    6 jul 2005
    Bij ons op school hebben ze ook een 3D printer aangeschaft van 1,5 Ton..
    Één om Rapid manufacturing te realiseren.
    Ben benieuwt wat daar voor moois uit gaat komen.

Groeten,
    Jeroen

15. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Mooi! Zal wellicht een SLS machine zijn. Ligt spijtig genoeg een factor 10 boven ons budget. Gelukkig hebben we goeie partners.
    Rapid manufacturing met MacGyver als forumnaam! Dat komt goed!

16. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Geen paniek, zoveel mensen met 3D print kennis zullen er niet hier op het forum zijn. En discussie = informatie :)

17. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Laat mij zo zeggen: ik sta open voor vragen indien nodig :)

18. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004

Dat torentje van het schaakspel heb ik hier ook staan :) mooi dingetje, alleen nog uit hars gemaakt. erg bros en vergeeld, maar blijft een magisch dingetje.
    Op een beurs hadden ze die mooie versie met dat witte kunststof. Kan je rondsmijten :).

19. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Dat torentje wordt overal en door iedereen gebruikt als demo. Het blijft een leuk item, maar nogal afgezaagd op de duur.

20. WalterK

WalterK

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Van Rhinoceros of Microstation naar Rapid Prototyping

Heeft er iemand ervaring met het maken van een 3D-Model vanuit Rhinoceros of Microstation?

Modeleren in Microstation is geen probleem, Rhinoceros ben ik minder bedreven in. Beide kunnen exporteren in VRML etc.
    Ik weet alleen niet hoe ik bijvoorbeeld binnen Microstation kan controleren of het model de 'manifold/geslotenheid' en de 'normalen' geschikt heeft voor rapid prototyping...

Iemand die hier vanuit deze programma's tips voor heeft?

Groeten Walter

En voor wie vanaf een digitaal 3D-CADmodel een scheepsromp uit PVS-schuim wilt laten maken kan dit ook uit laten doen met een 5-assige frais/CNC-machine, bv bij Nedcam | Shaping technology.
    Oppervlaktekwaliteit is zo goed als je wilt, objectgrootte onbeperkt (dwz > 3 x 3 x 6 meter )

Deel Deze Pagina