4 cilinder tweetaktmotor met vertraging (nieuw filmpje)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Arjan van Werde, 20 jul 2009.

1. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Deze week een begin gemaakt met de 4 cilinder tweetakt boxermotor met vertraging.
    Ik ga deze motor opbouwen uit twee losse 2 cilinder lijnmotoren ,Robin NBT bosmaaier motor 22cc per cilinder.
    In totaal dus 88cc

Van een motor heb ik de cilinders en zuigers omgedraait zodat ik de uitlaten allemaal onder heb

en de 4 carburateurs allemaal aan de bovenkant.

De vertraging bestaat uit twee losse tandriemen die samen op een grote poelie lopen op de propelloras

Doordat ik tandriemen gebruik blijven de twee losse motoren altijd syncroon lopen.
    Verder komen er twee boxer ontstekingen op
    Als alles klaar is komt dit op mijn motorentestbank de Piper Pa18 van 3.2mtr

Nou schiet maar eens op het ontwerp en het idee, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Laatst bewerkt: 26 jun 2010
  2. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Ziet er super uit, ga dit blijven volgen :D

3. schilper

schilper

Lid geworden:
    26 jun 2008
    Wat voor ontstekingen ga je gebruiken en hoe synchroniseer je die?

4. Aaalie

Aaalie Guest

Heb het in het verre verleden eens geknutseld, en jou setup lijkt veel op zoals ik hem had. Ook toevallig twee stuks NBTwin robin motoren, en ook de tandriem overbrenging. Ik had echter 1 grote pouly, en 1 riem om het geheel. Daarnaast nog een kleine aandrukrol (twee gladde lagertjes die aan de gladde kant van de tandriem drukken), om de riem te spannen. De riem was ruim voldoende sterk.
    En vooral als je de motoren zo "vertimed" dat echt alle vier slagen goed verdeeld zijn over 360 graden, dan loopt het geheel zo vreselijk mooi, super stil, super smooth, en erg veel kracht.

Ik ga dit volgen, ben erg benieuwd,
    succes, Aldert

5. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Het worden twee losse boxer ontstekingen.
    Ieder motor zijn eigen onsteking met eigen sensor etc.
    Ik zit nog even te twijfelen of de sensor van motor 2 op de magneet van motor 1 laat werken maar dan 90 graden later.
    Op de rechter motor zie je de sensor van motor 1 op 90 graden zou dan de sensor van de 2e motor kunnen komen.

6. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    He dat is leuk om te horen.
    Ze worden idd zo getimed als een echte 4 cilinder dus onstekingsvolgorde 1,3,2,4
    Wat voor vetraging en prop heb jij toen gebruikt

Laatst bewerkt: 20 jul 2009
  7. modelbouwbeginner

modelbouwbeginner

Lid geworden:
    24 jan 2009
    Misschien een stomme vraag..

Maar wat ga je met de motor doen nadat deze af is?
    Ergens inbouwen?

8. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, met een 4 cyl tweetakt in boxer configuratie.
    Volgens mij kom je uit op 1&3 tegelijk ontsteken en 2&4 tegelijk, als je de cylinders zo nummert
    er vanuitgaand dat 1&3 en 2&4 gelijktijdig naar buiten en naar binnen bewegen;

^^
    1 3
    2 4

Ik heb zelf ook nog een 2 cyl Robin liggen, die ik wil ombouwen naar vliegtuigmotor.
    Ik wil van dat zware vliegwiel en magneten af, dus wil naar electr. ontsteking.
    Ik ben echter nog geen ontsteking tegengekomen die geschikt is voor een lijnmotor, dus ik zal aangewezen zijn op twee ééncylinder ontstekingen?

Welke units ga jij gebruiken? (ik gok hobby King?)

Intressant project, ga ik volgen!

9. schilper

schilper

Lid geworden:
    26 jun 2008
    Nico

Is het systeem wat Citroen vroeger op zijn 2CV gebruikte geen idee?
    Dubbele bobine die twee hoogspannings uitgangen heeft die tegelijk worden aangestuurd. Beide bougies vonken dus tegelijk, een na de compressieslag en de andere dus in de uitlaatslag van de andere cylinder. Werkte toen nog op contactpunten maar is natuurlijk electronisch aan te sturen.

10. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Als alles klaar is komt dit op mijn motorentestbank de Piper Pa18 van 3.2mtr

11. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
    heel interessant hier.

ga je hem alleen maar laten lopen op je piper (omdat je spreekt over testbank) of ga je er ook echt mee vliegen? het zal wel een behoorlijk gewicht worden dan..wat weegt die motor bij elkaar eigenlijk?

12. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Een vliegtuig is om mee te vliegen ,en dat gaan we dan ook doen natuurlijk.
    De piper is een makkelijke kist om motoren te testen, het komt niet op een kilo en het zwaartepunt is ook niet zo belangrijk.

13. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
    ja ja..natuurlijk:-D,ik hoop dat je er een filmpje van gaat posten want dit wil ik niet missen.

14. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Vandaag heeft mijn vader de poelies uitgedraaid voor de lagers en een hoofdas gemaakt uit 42CrMo4 staal.

bedankt pa netje gemaakt (hij kijkt hier af en toe ook en vind de reacties wel leuk)
    Nu de bevestigingsgaten voor de hoofdas op de motor en de verstelmogelijkheid om de poelie te spannen.
    De propelloropname vanavond nog even uittekenen.
    Wordt vervolgt

15. Aaalie

Aaalie Guest

Vertraging was exact dezelfde tandriempouly's die je ook gebruikt, 1:2, volgens mij 25 tands op de motorassen, en 50 op de uitgaande as waar vervolgens weer een normale v-snaar pouly gemonteerd zat als PTO. Tandriem pouly's kwamen van het werk van mijn vader, en prop ?? ...;) Hij zat op een stepje m.b.v. een normale v-snaar naar het achterwiel (kruiwagenvelg met stepbandje... heel stoer... met een blikken v-naar pouly van een wasmachine aan de velg gelast).
    De 4 cilinder trok harder dan een 120cc 1 cilinder (Stihl MS88 motor), maar had wel minder snelheid/toeren onder last.

Je project ziet er goed uit!

Succes, greetz, Aldert

16. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
    shit! moet even mijn abonnement vernieuwen!

go on!

17. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003

Heb je twee verschillende motoren gebruikt, of zijn de cylinderkoppen van de linkse op de foto bewerkt?

18. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Het waren ooit twee dezelfde motoren allen bij de linker had de vorige eigenaar de koppen afgedraaid om er waterkoeling van te maken voor in een boot. Ik heb er weer een koelring van aluminium omheen gemaakt omdat hij natuurlijk voor mijn toepassing luchtgekoeld moet zijn.
    Als iemand nog goede cilinders en zuigers van een robin bosmaaier 22cc heeft liggen dan wil ik er nog wel twee hebben om de te vervangen.

19. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Bijna klaar,
    Achterplaat en ontsteking moet nog, een sensor zat er al op
    Dat moet lukken dit weekend om een keer proef te draaien...

20. dean

dean Guest

ziet er goed uit ... nu ik nog!!!;)

Deel Deze Pagina