After run olie

  • Topicstarter Topicstarter Benjiman21
  • Startdatum Startdatum
B

Benjiman21

Guest
Hoi,

Ik ben in bezit van een CEN Stadium truck en rij er sporadisch mee. Ik heb het forum al wat doorgelezen (afstellen enz.). Nu heb had ik iets gelezen over after run olie... Nog nooit van gehoord :). Ik ben te weten gekomen dat het is voor in de motor te doen na het rijden voor het bijten van de zuren wat in de benzine tegen te gaan maar ik heb niet gevonden waar ik het moet indoen. Gloeiplug eraf en erin gieten of in de carbu. En hoeveel ? Een paar drupjes ?

Bedankt
 
Jup dat klopt, je haalt je gloeiplug eraf, 2~4 druppels in je motor. En dan haal je je luchtfilter eraf, 1~2 druppels in je carb. En dan gloeiplug erop+ filter, en dan paar keer aan je trekstarter treken, en voila je kan em wegzetten voor een tijd.

Als je hem een lange tijd(maanden?) wegzet moet je je benzine eruit halen, slangetjes leegmaken, auto los van de grond (banden anders krijg je 4 kantjes ;) )

Maar je hoeft dit niet te doen als je de volgende dag weer gaat rijden, al laat je em een week stilstaan is afterun wel nodig. ;)

edit:

Na ff zoeken achtergekomen wat sporadisch is :D :D :D :
http://nl.wiktionary.org/wiki/sporadisch
 
rc-ownde.

Bedoel je met benzine eruit, uit het tankje, en hoe maak jij de slangetjes schoon.
Doe na het rijden nitro uit het tankje, afterrun olie in de motor. 2X10 druppels!
 
Jup benzine uit het tankje, ;)

slangen schoonmaken? even 1 kant van je slang GOED schoonmaken dmv water+beetje zeep. Dan doorheen blazen, zo doe ik het, uitkijken dat er geen nitro in je mond komt. Dit hoef je pas te doen al zet je em lang weg he...

2x10 druppels, is dat niet een beetje TE veel?
 
rc-ownd zei:
2x10 druppels, is dat niet een beetje TE veel?


Kijk, het kost niets dus doe je er zo veel in dat je zelf wil. Ik laat telkens de carburator tot de rand vollopen en draai dan aan de krukas zodat alles naar binnen loopt. Nadien doe ik ook nog wat via de gloeiplug opening. Veel afterun is geen probleem (in tegendeel).
Eerst volgende keer dat je wil starten kan je best even de motor rond laten draaien op je startbox zonder gloeiplug zodat er al wat afterrun weg kan. Hij start soms iets 'moeilijker' als je veel afterrun gebruikt.
 
Hmm, nog geen problemen mee gehad met 'te' veel afterrun olie.

Alleen is het wel goed om slangen met WATER en zeep schoon te maken?? :|
 
Rienk Jan zei:
Hmm, nog geen problemen mee gehad met 'te' veel afterrun olie.

Alleen is het wel goed om slangen met WATER en zeep schoon te maken?? :|

Nitro en water zijn nogthans goede vrienden hoor. :-) Nitro trekt gewoon vocht aan en dat is dan ook de reden waarom je afterrun moet gebruiken.
 
De buggy op de startbox, laten draaien, en er net zolang afterrun in mieteren via de carb, dat het er boven vanuit het plug gat tegen je hand aan spetterd!

Zo, dan nog even een straaltje in het plug gat zelf, even vol gas, weer ff 10 sec op de startbox, nou dan is die wel in orde dacht ik zo :P

Te veel kan niet, wel even voordat je gaat starten weer even op de startbox en volgas, alles even schoonblazen, nitro erin, plug er weer in,en dan start hij zo..

Dat hij in het begin bij het eerste tankje een paar keer afslaat, heb ik geen probs mee, das enkel de eerste 30 seconden....
 
Maar wat is nu exact afterrun olie??? kun je ook motorolie gebruiken???
 
Maar wat is nu exact afterrun olie??? kun je ook motorolie gebruiken???
 
Denk dat motor-olie veel dikker is. After-run olie voor RC brandstof auto zijn speciaal gemaakt voor Nitro-motoren. Naar mijn mening een stuk dunner.
 
Afterun is niet om te smeren (beetje dan...), het verdrijft het vocht dat in het nitro zit. Dus het voorkomt corrosie. Motorolie verdrijft geen vocht voor zover ik weet. :)
 
Nee, dit is totaal iets anders, afterrun, zorgt er (onderandere) ook voor dat de zuren die vrijkomen bij nitro verbranding (salpeterzuur) geneutraliseerd wordt.
 
Tja.... men heeft het over zuren ed. maar zoals bij veel metalen het geval is kan je roesten/oxideren tegengaan door er een olielaag op aan te brengen omdat het vochtafstotend is en zuurstof tegen houdt.

Er zijn ook genoeg mensen die WD40 als afterrun gebruiken. Gewone motoroliën zou ik niet doen, die zijn dik en mengen slecht met methanol wat een aardige bende in je motor kan geven als je de motor opnieuw opstart.
 
Ikzelf gebruik idd WD 40 als afterrun en ik ben er niet te zuinig mee ook :oops:
Het werkt perfect en verschillende mensen bij ons op de club ( RTR Rumst ) gebruiken het ook.

Greetz 8)

BIG charlie
 
Mijn auto staat nl. al 2 jaar stil en heeft in die tijd ook nog is onder water gestaan. Nu is het motortje en uitlaat wit uitgeslaan. Zou ik nu eerst after run olie erin doen en een paar dagen laten trekken of gewoon brandstof erin doen en gelijk aantrekken ?
 
Back
Top