Ik heb momenteel een stuurzender voor de besturing van mijn rc-elektro-wagens, meer bepaald een SPEKTRUM DX-3.0 Daar zit een battery box in waar 8 penlites in passen. Ik merkte onlansg op dat oplaadbare accu's geen 1,5V leveren maar wel 1,2V. Ik stak er 8 oplaadbare accu's in (duh) en dat maakt dus een totaal voltage van (8 x 1,2V) 9,6 Volt. Als ik er niet-oplaadbare batterijen in steek kom ik echter op (8 x 1,5V) 12V Dat is verder geen probleem. Mijn vraag is echter of ... * ... er lipo-accu's bestaan, specifiek voor de zender (transmitter). * ... tot welke voltage deze accu's mogen gaan? Wellicht zal dit afhankelijk zijn van de zender? In verband met mijn eerste vraag: ik heb al gezocht in de online-catalogussen van de mij bekende leveranciers maar nog geen transmitter-accu's ontdekt.
Door Schulze worden zenderaccu's geleverd. Kijk maar eens op deze site: http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/ Met vriendelijke groet, N.P.S.
Je kunt er een gewone 3s lipo in stoppen. Er bestaan geen "speciale zenderaccu's" in de zin dat er echt iets bijzonders is aan die accu. De accu moet qua maatvoering passen en het juiste stekkertje moet er aan zitten. De laatste kun je ook van het oude pack afhalen.
Maar dat is toch best lastig .... je moet goed zoeken voor goed passende cellen ... verder zal je "iets" van een bevestiging/behuizing moeten fabriceren (een los "zwervende" accu's in je zender is ook niet alles) .... en verder moet je laadcircuit/beveiliging "lipo-compatible" zijn .... Voorbeeld Multiplex Cockpit/Pico de accu bestaat uit 6 AA (Penlite) cellen in twee rijen van 3 kop-aan-kont gesoldeerd ... Afmeting is dus 150x15x30mm ...... met wat gezoek vind je b.v. Lemon 620mAh Lipo's met een celafmeting van 30x50x6 mm .... hiervan kan je, met wat "gepruts" 6 op een printje solderen, dat dan op de plaats van de bestaande accu komt. en wat heb je dan .... een accu 7,4V 1860mAh ..... voor ca. € 60,-- ..... en voor € 16,80 heb je al 6 stuks 2700mAh Sanyo's ..... en voor een paar Euri meer heb je Sanyo 2000mAh Eneloop's dat zijn NiMH's met een zeer lage zelfontlading van minder dan 15% per jaar (Lipo's hebben ca 10% per jaar zelfontlading) ...... dus is de vraag waarom dan Lipo's ...... 50 gram gewichts besparing waardoor je zender niet meer goed in balans ligt.
Dat er geen speciale LiPo zenderaccu's zijn is een beetje kort door de bocht. Schulze verkoopt LiPo's voorzien van electrinica waardoor deze accu zich gedraagt als een Ni-Cd accu: Hat Sie nicht auch schon die nachlassende Kapazität und hohe Selbstentladung Ihres Senderakkus genervt? Wir bieten mit dem LiPoTx einen Austauschakku an, der in den vorhandenen Akkuschacht passt. • Eingebauter Balancer • Eingebaute Sicherheitseinrichtungen, damit der Akku und der Sender durch eine falsche Ladetechnik (Ni-Cd- Programm) möglichst nicht beschädigt werden kann. • Simulation einer nachlassenden Ni-Cd Akkuspannung wegen Kompatibilität zur alten Akkuspannungsanzeige. Met vriendelijke groet, N.P.S.
bij united hobbies heb je voor +/- 20 euro een 2500 mAh zender lipo. Zelfde formaat als 4x2x2 NiMh pack. Doet het perfect in mijn zender
Bedoel je deze? Dan zal ik er wel een andere stekker moeten monteren in mijn transmitter. Momenteel is die enkel geschikt voor een Battery box. Ik zie nog niet goed in, hoe ik dat zou doen.
Terugkomend op het begin van je vraag: 8 x AA batterij = 8 x 1,5 Volt gedurende de eerste 5 minuten. Daarna duvelt de spanning al snel in elkaar en blijft gedurende langere tijd op zo'n 1,3 Volt per cel hangen. 8 x NiCd- of NiMH-cel = 8 x 1,2 Volt als er nog 20% lading aanwezig is. Bij snelladen halen deze cellen ook (kortstondig) ruim 1,5 Volt per stuk. Na een minuut of 10 van de lader geven ze 1,35 Volt per cel. Het zal tamelijk lastig zijn om een LiPo-accu in het batterijvak van een DX3 onder te brengen. Daarnaast zul je ook een LiPo-lader moeten aanschaffen. Ik zou er dus nog even over nadenken als ik jou was.
beetje slopen, veilen, breken..... werkt zo lekker nooit meer denken van heb ik mijn zender wel opgeladen....... hij loopt nauwelijks meer leeg gaat lang mee......
Lipo-lader, da's geen probleem dat slopen, breken, ... lijkt me echter niets. Mijn huidge lader voor elektro-wagen-accu's, is ook geschikt voor lipo's. Even iets anders ... als ik mijn battery-box wil laden. Nu haal ik de penlites eruit en laad ze op in een aparte lader waar er telkens 4 ingaan. Ben ik dus wel even mee bezig. het zou handiger zijn als ik die batterybox (met daarin de 8 NiMh-penlites) gewoon aan mijn lader (Nosram Stealth Evolution) kan hangen. Welke instellingen gebuik ik daar dan best voor? Ik hing ze al eens aan mijn lader met 0.3A (of was het mA?) en kon ze zo opladen op een kritiek moment (zenderpack leeg en nog twee finales te rijden) ... maar moest ook merken dat de Voltage zeer snel terug naar beneden tuimelde.
Oh zo iets heb ik laatst ook gedaan. Ik heb hier alleen een lipo met andere afmetingen voor gebruikt, een Kokam HD 7,4V / 1500mAh van 70,5x37,5x12,8mm. Hoefde alleen het stekkertje van de oude accu om te solderen. En voila het nieuwe pakketje paste zo in de zender. Dat het zwaarte punt dan niet meer helemaal klopt? Het is geen vliegtuig!
Gewicht (merk je dat??) maar ook zelf ontlading is minder, spanning is iets hoger dus net iets meer vermogen (kan goed helpen in bv een grauper xr-3 zender, wij vliegtuige jongens hebben het iets minder nodig) NiMh zender accu's slijten altijd snel vind ik. Na 1 jaar gaat er nog maar een deel in en de spanning zakt steeds sneller. Als je toch een nieuwe moet dan maar lipo Als upgrade zie ik niet echt een groot voordeel....
Gewicht merk je zeker in je handen voelt het net even gemakkelijker aan! een beetje Futaba 3PK met een TV scherm, weegt aardig wat en wordt je aardig moe van. Het formaat waar Low E over praat, bestaan er in LRP Lipo accu's. Deze zijn vaak ook nog goedkoper dan de Graupners. Ik heb al verschillende rijders Lipo's in hun Helios zenders zien stoppen (zelfde formaat als DX3.0), en je merkt het verschil wel! Ik zelf heb er nog niet voor gekozen, omdat ik nóg geen lipo lader heb. Als ik mij niet vergis hadden ze een 3S 2100 Mah Lipo van LRP. Groet Robert