Zoals beloofd hier een verslagje van de bouw en foto's van de Calmato bouw.
Als je de Calmato koopt zit er natuurlijk een duidelijke handleiding bij en die heb je als beginner wel nodig. En natuurlijk beginnen we achterin! Het is tenslotte Japans.
:help:
Oke, ehhh ... dus eerst een cursus Japans aanschaffen bij de LOI maar.
Gelukkig is er ook nog een duidelijk overzicht van hoe de boel in elkaar steekt:
Kijk, hier kunt je tenminste iets mee als beginner ... ze snappen het!
Dan kan je eindelijk beginnen nadat je de doos besnuffeld hebt. Een vreemde tik als ik nieuwe dingen koop en open maak. Het ruikt heerlijk vers in de doos. En alle dozen ruiken anders ... oef, als ze dat maar niet verkeerd opvatten op het forum.
En nu serieus. Het vliegtuig kan ik niet vergelijken met andere modellen, wan thet is mijn eerste model, maar het ziet er allemaal best degelijk en netjes uit. Dit ben ik gewend van Jappen. Rijdt al jaren met plezier. Zou vliegen ook zo'n feest zijn met een Jap?
Keurig in de doos met stickervel en een handleiding die er ook in het Engels is. Gelukkig maar!
Eerst controleren of alle sin de doos zit en of ik de extra zaken ook heb. Zo zit er wel een motor bij, maar geen regelaar. Geen spinner en al die zaken moet je er dus wel bij kopen. Voor de gevorderde gebruiker allemaal logische zaken, maar voor een beginner niet. Ik heb me dan ook eerst een maand suf georienteerd zoals jullie hebben kunnen lezen.
2 servo's erbij, want eentje zat bij de zender die ik kocht.
Ja, wat is 'ie mooi he? Ruikt ook al zo lekker! Maar goed ... dat komt later.
Nog een regelaar, lipo's, ee, lader, balancer en natuurlijk stekkers.
We beginnen volgens de handleiding met de vleugels. Die mogen aan elkaar worden gezet zonder lijm, maar iedereen adviseert het wel te lijmen, dus dat doen we dan maar. Ik heb 30 minuten epoxy gekocht. Vast!
Niet zo simpel als het lijkt trouwens .... je kunt ze nog altijd op 2 manier vast maken. Het is niet foolproef ....
Ja en dan spreekt met over tape dat je over die vleugelranden moet plakken. Geen idee wat ze bedoelen, maar volgens de verkoper is dat het folie dat ook op de vleugels zit. Geloof er niks van. Dat verstevigt niks toch? Maar het zit al vast met expoy, dus ik geloof het wel.
Toen brak met houten blokje af waarop de servo moet komen. Dat heb je als je het te grof in elkaar schuif Olaf. Ahum ... dus weer ff lijmen en verstevigen. Vast.
Het onderstel. Ja, da's niet zo moeilijk en ik had geen uur hoeven zoeken naar bevestigingspunten als ik eerst de handleiding beter had gelezen. RTFM zeggen ze dan in de IT.
Dan nog even de motor erin en je komt erachter dat er geen stekkers aan zitten die je er wel op wilt zetten, dus ... soldeer je die eraan! Klopt, maar dan kan je soldeerboput het niet aan want die is alleen gewend om kleine printplaatjes te solderen. Dus even naar pa en daarna was het snel gedaan. Stekkers aan de regelaar, de motor en de lipo, dus dan kan het erin.,
Gelukkig heb ik geen dikke vingers ... anders is dit een ramp.
Is 'ie mooi of is 'ie mooi? Graag geen deskundigen commentaar. Hij is dus mooi, want het is mijn eerste vliegtuig. Niet? Herinner je dan maar eens je eerste gerimpelde kleibint. Ja, je zoon of dochter in de wieg. Die vond je mooi!
Een goede tip van de club: geen prop erop anders kost het je vingertjes en dus doen we dat ff niet. Veiligheid voor alles.
De Calmato in de startkist die ook nog niet helemaal af is trouwens ...:rolling:
En dan de regelaar eens vast gaan zetten. Helaas nog geen bandjes en ook geen klitteband voor de lipo, dus dat ga ik morgen even kopen.
Servo's zitten er ook nog niet in, dus ik ben nog even bezig.
Tot zover even dit korte verslagje. Nu weet ik waarom Robert de blogs heeft uitgevonden ... misschien moet ik de lezers hier niet mee vermoeien, maar dit op het blog doen?
Wordt vervolgd!
Olaf
Als je de Calmato koopt zit er natuurlijk een duidelijke handleiding bij en die heb je als beginner wel nodig. En natuurlijk beginnen we achterin! Het is tenslotte Japans.
:help:
Oke, ehhh ... dus eerst een cursus Japans aanschaffen bij de LOI maar.
Gelukkig is er ook nog een duidelijk overzicht van hoe de boel in elkaar steekt:
Kijk, hier kunt je tenminste iets mee als beginner ... ze snappen het!
Dan kan je eindelijk beginnen nadat je de doos besnuffeld hebt. Een vreemde tik als ik nieuwe dingen koop en open maak. Het ruikt heerlijk vers in de doos. En alle dozen ruiken anders ... oef, als ze dat maar niet verkeerd opvatten op het forum.
En nu serieus. Het vliegtuig kan ik niet vergelijken met andere modellen, wan thet is mijn eerste model, maar het ziet er allemaal best degelijk en netjes uit. Dit ben ik gewend van Jappen. Rijdt al jaren met plezier. Zou vliegen ook zo'n feest zijn met een Jap?
Keurig in de doos met stickervel en een handleiding die er ook in het Engels is. Gelukkig maar!
Eerst controleren of alle sin de doos zit en of ik de extra zaken ook heb. Zo zit er wel een motor bij, maar geen regelaar. Geen spinner en al die zaken moet je er dus wel bij kopen. Voor de gevorderde gebruiker allemaal logische zaken, maar voor een beginner niet. Ik heb me dan ook eerst een maand suf georienteerd zoals jullie hebben kunnen lezen.
2 servo's erbij, want eentje zat bij de zender die ik kocht.
Ja, wat is 'ie mooi he? Ruikt ook al zo lekker! Maar goed ... dat komt later.
Nog een regelaar, lipo's, ee, lader, balancer en natuurlijk stekkers.
We beginnen volgens de handleiding met de vleugels. Die mogen aan elkaar worden gezet zonder lijm, maar iedereen adviseert het wel te lijmen, dus dat doen we dan maar. Ik heb 30 minuten epoxy gekocht. Vast!
Niet zo simpel als het lijkt trouwens .... je kunt ze nog altijd op 2 manier vast maken. Het is niet foolproef ....
Ja en dan spreekt met over tape dat je over die vleugelranden moet plakken. Geen idee wat ze bedoelen, maar volgens de verkoper is dat het folie dat ook op de vleugels zit. Geloof er niks van. Dat verstevigt niks toch? Maar het zit al vast met expoy, dus ik geloof het wel.
Toen brak met houten blokje af waarop de servo moet komen. Dat heb je als je het te grof in elkaar schuif Olaf. Ahum ... dus weer ff lijmen en verstevigen. Vast.
Het onderstel. Ja, da's niet zo moeilijk en ik had geen uur hoeven zoeken naar bevestigingspunten als ik eerst de handleiding beter had gelezen. RTFM zeggen ze dan in de IT.
Dan nog even de motor erin en je komt erachter dat er geen stekkers aan zitten die je er wel op wilt zetten, dus ... soldeer je die eraan! Klopt, maar dan kan je soldeerboput het niet aan want die is alleen gewend om kleine printplaatjes te solderen. Dus even naar pa en daarna was het snel gedaan. Stekkers aan de regelaar, de motor en de lipo, dus dan kan het erin.,
Gelukkig heb ik geen dikke vingers ... anders is dit een ramp.
Is 'ie mooi of is 'ie mooi? Graag geen deskundigen commentaar. Hij is dus mooi, want het is mijn eerste vliegtuig. Niet? Herinner je dan maar eens je eerste gerimpelde kleibint. Ja, je zoon of dochter in de wieg. Die vond je mooi!
Een goede tip van de club: geen prop erop anders kost het je vingertjes en dus doen we dat ff niet. Veiligheid voor alles.
De Calmato in de startkist die ook nog niet helemaal af is trouwens ...:rolling:
En dan de regelaar eens vast gaan zetten. Helaas nog geen bandjes en ook geen klitteband voor de lipo, dus dat ga ik morgen even kopen.
Servo's zitten er ook nog niet in, dus ik ben nog even bezig.
Tot zover even dit korte verslagje. Nu weet ik waarom Robert de blogs heeft uitgevonden ... misschien moet ik de lezers hier niet mee vermoeien, maar dit op het blog doen?
Wordt vervolgd!
Olaf