Veilige ondergrens LIPO voltage zender

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door goswijn, 29 jan 2008.

1. goswijn

goswijn Guest

Onlangs ben ik 3 lipos gaan gebruiken als zender accu voor een Graupner MX24s. Met deze zender kun je zelfd je ondergrens instellen mbt spanningsalarm.

Wat is nu een veilige ondergrens om in te stellen?

2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik zou niet onder de 11 volt komen. Ik houd dit altijd aan en doe dan echt een hele tijd met mijn FF9 op 3s 2500 mAh.

3. kjel

kjel

Lid geworden:
    29 jul 2007
    Niet onder de 11 V??? Ik ben even verbaast. Is dat niet héél erg safe? De normale spanning is slechts 11,1 V. En je mag lipo's toch met een gerust hart tot 3 V per cel ontladen. Dat zou 9 V betekenen voor de zenderinstelling. Of mis ik hier iets?

4. T.h.o.m.a.s.

T.h.o.m.a.s.

Lid geworden:
    27 sep 2005
    zoek naar de specs van de lipos fabrikant
    sommige gaan zelfs tot 2.7 v per cell

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Bij die geringe belasting houden lipo's de spanning erg goed totdat ze bijna leeg zijn. Als ze beneden de 11V zakken zijn ze al zoiezo 70% leeg. Laatste stuk gaat dan erg snel. Daarom is 11V veilig :) Als je met 10V gaat vliegen kost je dat een kist....

6. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Lipo

Een lipo kan je gerust tot 3 volt per cel leegtrekken, als je echt veilig wilt zitten dan ga je op 3,3 volt zitten.
    Maar... hoe laag kan je zender in spanning zakken zonder dat hij vermogen gaat missen, denk dat dat een betere vraag is.

Ik zou Jan van Mouwerik even benaderen (Corrien op het forum), die kan je misschien daar wat duidelijkheid over geven.

Gert-Jan

7. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Vergeet niet dat een zender slechts een zeer geringe belasting is voor de lipo, de stroom van een zender is iets in de buurt van 300mA, niet te vergelijken met de stroom van een elektromotor in een model.
    Ik kan me goed voorstellen dat de spanning daarom erg lang boven de 11V zal blijven, pas als de lipo nagenoeg leeg is, zal de spanning dan onder de 11.0V komen, misschien kan iets ruimer instellen ook, bv. 3.5V per cel, dus op 10.5V. Veel lager zou ik zeker niet gaan voor een lipo in een zender :rolleyes:

8. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Als regel wordt de nominale spanning van accu's gespecificeerd bij 20% van de capaciteit. Ik neem aan, dat dit voor Li-accu's ook geldt en dat betekent, dat bij 11,1 Volt er nog maar 20% van alle milliAmperes over is. Tadango is dus nog optimistisch met z'n 30 %.
    Nu weet ik niet hoe de ontlaadcurve van een LiPo is bij relatief lage belasting, maar ik zou mijn accu-alarm ook op 11 Volt instellen (of de hoogst mogelijke waarde als de zenderinstellingen niet tot 11 Volt gaan).

Voor de zender is 9 Volt een veilige waarde, waarbij ook het zendvermogen nog redelijk is. LiPo's mogen eigenlijk tot 2,5 Volt per cel worden ontladen voordat er schade optreedt, dus de 3 Volt per cel voor aandrijfaccu's is aan de veilige kant. Met deze gegevens zou je dus je accualarm met een gerust hart op 9 Volt kunnen instellen, wat overigens ook voor Ni-accu's een goede waarde is. Het is alleen de vraag hoe veel tijd je daarna nog hebt om het model veilig te landen. Ook gaat de levensduur van de LiPo achteruit als je de laatste milliAmperes er uit probeert te persen.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    FF9 heeft die optie niet dus ik kijk altijd maar op het scherm. Het duurt echt lang voordat je onder de 11V komt, met normaal vliegen een paar weken.

10. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Fijn deze info, mijn zender-lipo is onderweg en gisteren ging het alarm van mijn zender af terwijl ik aan het vliegen was - ik had lang niet gevlogen maar wel vanalles zitten programmeren. Binnenkort een boel meer speling dus.

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik merkte met de NiMh (1400 oid??) dat er nog geen 1000 meer ingeladen werdt en hij snel leeg was (4 uur vliegen oid). Dus elke week laden of om de 2 weken. Ook de zelf ontlading was redelijk aanwezig. Nu met 2500 mAh lipo met nauwelijks tot geen zelf ontlading is het een hele andere ervaring :) Maand geleden geladen en je kam hem zo een maand gebruiken, super!

12. goswijn

goswijn Guest

Corrien, als ik je goed begrijp zeg je dat een alarm rond de 11v prima (vliegbaar en veilig) is maar als het echt moet je kunt gaan tot ca. 9v?

13. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    In principe wel, maar ik heb geen idee hoeveel tijd je daarna nog hebt om je model te landen. Dat zal vermoedelijk veel te kort zijn. Bijv. jouw MC24 neemt zo'n 180 mA aan stroom op. Dat is weliswaar erg weinig voor zo'n accu, maar als deze bij 11,1 Volt nog maar 20% van z'n capaciteit heeft, zal dit bij 9 Volt wel eens minder dan 1 % kunnen zijn.

Overigens moet men niet zelf proberen met een Amperemeter vast te stellen wat de stroomopname van de zender is. Het hf-module beïnvloedt namelijk de Amperemeter. Zonder hf-module kan men wél meten, waarna er zo'n 100 mA bijgeteld moet worden voor dit module.

14. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    maar brand er dan niks in je circuitjes door met een 3S accu??. Die zender zijn toch gemaakt om op NICD/NIHM te draaien(9,6 nominaal). Hoe kan ik dan mijn mx-12 op lipo laten werken??

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Lipo Accu zakt redelijk snel onder de 12V en zit op 11.5V een hele tijd. Een goed opgeladen NiMh zit ook op ruim 11V en zakt dan iets. Het kleine verschil is geen probleem.

Ik weet niet of hij nu ook meer vermogen uit zend. Corrien, zit er in een FF9 een regel deel in wat zowel bij 9V als bij 11V hetzelfde vermogen afgeeft? Sommige zenders, vooral op auto gebied, hebben wel baat bij 9 of 10 cellen omdat ze dan net meer vermogen af geven. Dit merkte ik ook iets toen ik de slechte oude NiMh cellen verving door een 3s lipo in een Graupner XR-3

16. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Het afgestraald vermogen is bij zenders enigszins afhankelijk van de voedingsspanning. Hiervan merk je echter praktisch niets omdat dit slechts enkele procenten bedraagt. Daarbij moet je er rekening mee houden, dat je zendvermogen kwadratisch moet toenemen om twee keer zo veel bereik te verkrijgen. Dus die paar %% meer, die je bij 12 Volt hebt, zie je eigenlijk niet terug.

17. T.h.o.m.a.s.

T.h.o.m.a.s.

Lid geworden:
    27 sep 2005
    kan het ook niet zijn dat zo een zendcircuit een eigen regelaar heeft alla 7805 en het danniet uitmaakt of je er 10 of 12 volt aanhangt ?

18. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Dat zou zonde zijn van het stroomgebruik. Alleen enkele 2,4 GHz zendertypen hebben een hf-deel, dat volledig op een gestabiliseerde spanning werkt. Dit komt doordat deze modulen uit de computerwereld komen en daar als regel op de usb-aansluiting werken.

Een 'gewoon' hf-deel heeft ook altijd een 5 Volt stabilisatiecircuit aan boord. Dit wordt gebruikt voor het oscillator- en modulatie-circuit, zodat er geen afwijkingen ontstaan in de frequentie. De driver en de vermogenstransistor hangen echter aan de volle voedingsspanning.

19. kjel

kjel

Lid geworden:
    29 jul 2007
    Nog een vraagje over het afgestraald vermogen. Ik neem aan dat niet alleen bij de volle accu, maar ook bij de bijna lege accu het vermogen/bereik van de zender niet opvallend veel terug valt. Klopt dat? Als dat zo is, kan ik toch ook vrij simpel te weten komen hoeveel resttijd ik nog heb, nadat mijn accualarm is afgegaan: dan neem ik de tijd op vanaf het alarm tot het moment dat mijn zender er echt mee stopt. Als ik het allemaal goed begrijp, heb ik in die tijd nog voldoende bereik om mijn toestel te landen. Of vergeet ik nu toch nog iets belangrijks? Heeft iemand hier ervaring mee?

20. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Klopt, maar als je het alarm op 9V met een 3s lipo zet heb je slechts enkele seconden. Clubgenoot heeft het meegemaakt. 10V zou nog net tijd genoeg geven denk ik. Waarom niet gewoon regelmatig opladen? Je doet er echt lang mee (10 uur of meer) dus waarom een risico nemen?

Deel Deze Pagina