Retracts

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door corvl, 16 apr 2004.

1. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Een aparte thread omdat ik maar bar weinig tegenkom over retracts.

Ik heb nul ervaring met intrekbaar landingsgestellen, maar daar moet op korte termijn toch wat verandering in komen ivm de bouw van een P-38.

Ik heb op het internet wat zitten zoeken, en het schijnt dat er iniedergeval twee soorten te verkrijgen zijn. Pneumatisch en met servo's.
    -Wat zijn de voordelen van het een boven het andere systeem?
    -hoe weet ik welke (maat) ik moet/kan gebruiken?
    -Wat zijn de verschillen in merken?
    -Kunnen er van fabrikanten de websites worden gegeven?

Ik heb op de website van Robart gekeken en die had plastic covers om het een "scale look" te geven. Is dat wat ?

Ook heb ik op een website gekeken die retracts maakt op "maat", maar ik heb zo'n vermoeden dat dit veel te duur gaat uitkomen.

Bedankt,
    Cor

2. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    @ capriolo

retracts met servo aansturing heeft als nadeel dat je uiteraard een servo en stuurstang nodig hebt om de wielen in te trekken. Als je daarbij het ontwerp van je P38 indachtig bent zul je tevens meer dan 1 servo nodig hebben. Tevens worden deze retracts bij grotere modellen weinig gebruikt en fabrikanten hebben het dan ook veelal over .25 .40 en .60 size retracts (refererend naar de motorinhoud).

Ik denk tenandere als ik zo'n P38 zie dat je al vlug aan 3 servos zult liggen gelet op de positie van de motorgondels (waar de retracts inzitten) ten opzichte van de vleugel en het neuswiel vooraan (waardoor het linken van de retracts via stuurstangen uitgesloten is of ten minste zeer moeilijk wordt). Hou er tevens rekening mee dat een conventionele servo niet genoeg is om de retracts te borgen. (een zogenaamde 180 ° servo is van doen- tenzij je een techneut bent die de potmeter van een gewone servo kan vervangen of veranderen om 180 ° te kunnen draaien)
    Die speciale servos zijn ook duurder dan doorsnee.

Tevens is dit systeem, naar mijn mening, moeilijker af te regelen en gebeurde het bij mij nogal eens dat de servo stroom bleef trekken. Het is wel het meest eenvoudige systeem.

Ten tweede heb je de zogenaamde pneumatische systemen die volgens mij in jou toepassing beter tot hun recht zouden komen. Gewoon een persleiding door en weer naar de respectievelijke intrekbare wielen die door snelkoppelingen aan elkaar worden verbonden en klaar is kees. Hou er wel rekening mee dat het persluchtsysteem ook kan falen. Lekken in de leidingen met luchtverlies tot gevolg, waardoor de wielen bij het naar buiten komen niet meer borgen, zijn daar een sprekend voorbeeld van. Het ventiel wordt door een gewone servo aangestuurd.

Daarom werd er een derde systeem ontwikkeld onder de noemer spring-air. Dit systeem is foull proof door het feit dat als er een lek optreed in een leiding een veer ervoor zorgt dat de wielen "automatisch uitklappen" en geborgt kunnen worden waardoor je mooie model niet met zijn snavel in de grond gaat bij een landing door dichtklappende wielen. Weeral wordt het ventiel door een gewone servo aangestuurd.

Tevens is er een vierde systeem (Ghiesendämmer) dit met electromotor met worm en wormwiel en eindeloopschakelaars. Daarbij moet je een extra accu voorzien met electroswitch om deze retracts aan te sturen. Voordeel van dit systeem is dat buiten de motor de retracts simpel zijn uitgevoerd omdat er geen borgingssysteem moet voorzien worden (de mechanische eigenschap van een worm/wormwiel werkt als borging waarbij het wormwiel niet vrij kan bewegen ten opzichte van de worm). Het enige dat je nodig hebt is een electrisch kabeltje +/- naar de respectievelijke wielen. Wielen worden met dit systeem tevens lekker traag en schaal ingetrokken.

Normaal voorzien fabrikanten altijd technische data over hoe veel Kg een bepaalde retract zonder probleem kan dragen. Bij de servo aangestuurde rectracts refereerd men meestal naar de motorinhoud (40 size retracts etc.)

Als je ff googled onder de noemer (rohm air) spring air, zul je vast iets tegenkomen. Voor jou P38 zou ik voor het derde gaan. Dan kun je tevens met een reduceerventiel de wielen lekker schaal doen inklappen. :wink: Als je voor het vierde systeem kiest ben je zeker schaal want als ik mij niet vergis werden de wielen van een P38 door electromotor aangedreven worm en wormwiel ingetrokken (waarbij je in films soms eens bij het falen van het electrisch circuit de piloot als een gek aan de worm zag draaien om de wielen manueel uit te doen klappen). :lol:

Normaal gezien zullen de pneumatische systemen zwaarder uitvallen dan servo gestuurde retracts wegens het noodzakelijke matriaal (persluchttank, ventiel, eventueel reduceerventiel, leidingen, vulnippel, koppelingen, servo en de mechanische opzet van de retracts zelf).

Onderstaande Engelse firma heeft een volledig gamma "scale" retracts die betaalbaar zijn.

http://www.unitracts.co.uk/

3. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Dat is een mooie uitleg Stevo.. dank je wel.

4. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Geen dank, daar is dit forum voor :wink:

5. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
    stevo wat weet jij veel
    weer wat geleerd
    ook namens mij bedankt
    lex

6. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    @ mao

:oops: :oops: :oops: :oops:

Niet te veel krediet jongens, als je even dieper in dit forum kijkt zul je zien dat ik in het verleden reeds meerdere keren de figuurlijke bal volledig verkeerd heb geslagen :roll:

stevo

7. MaartenR

MaartenR

Lid geworden:
    29 apr 2003
    ik leef met je me stevo :lol: :p

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat het verstandig is om elektrische retracts uit een eigen accu te voeden en niet uit de ontvangeraccu.

9. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    @ ron

Jup dat is inderdaad de bedoeling. Bij mijn Ghiesendämmers gebruikte ik gewoon een apart 4,8 volt accu (toen nog knoopcellen) en een vaartregelaar van een electromodelauto. De vooruitstand was intrekken en de achteruitstand was uitklappen. Die vaartregelaar werd aangesloten op een afzonderlijk kanaal van de ontvanger. Het was een simpele niet proportionele vaartregelaar (meer een on/off switch waarvan de polariteit kon gewisseld worden en die gestuurd werd via de ontvanger). Lekker goedkoop en het werkte perfect.

10. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Zijn in Nederland ook losse delen te koop? Ik heb namelijk een reduceerventiel nodig. Of meerdere? Ik weet het niet.
    Het gaat om een spring-air-type.

Wie helpt?
    Ik heb 4 mm. slang.

Taco.

11. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ik heb al een bedrijf gevonden. Ze hebben micro-pneumatiek-delen.
    Levert alleen aan bedrijven.

Taco.

12. Ruben Jansen

Ruben Jansen

Lid geworden:
    21 dec 2006
    Hoi, ik heb sinds kort een intrekbaar landingsgestel van Robart en dit is niets anders dan ellende. Veel te zwak voor dit toestel, ik heb nu het geluk gehad dat er iemand op de vliegclub heel erg goed met dit soort dingen is en hem van aluminium heeft gemaakt maar anders was hij al lang kapot en weggegooit. Zorg dat je dus ééntje koopt die niet te zwak is in geval van een wat hardere landing.
    Iemand anders op de vliegclub had ook Ghiesendämmers en was daar ook zeer enthousiast over. Gewoon op de ontvanger accu, werkt altijd en had rare landingen overleeft. Wat wil je nog meer.......

13. Ruben Jansen

Ruben Jansen

Lid geworden:
    21 dec 2006
    Nog een vraagje:
    Zijn er ook retracts te koop die tegen een stootje kunnen. Na een aantal harde landingen zit er bij mij nogal wat speling op. Nu zou ik graag een intrekbaar landingsgestel willen hebben die zonder speling in en uit klapt en ik zou ook graag willen dat hij dat na een aantal vluchten nog steeds blijft doen. Het liefst ook na een wat hardere landing.

14. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Die roep hoor je heel vaak onder de vliegers met retracts.
    Het probleem is dat de mechanieken eigenlijk alleen geschikt zijn voor starten en landen op beton of asphalt. De hele zaak moet licht van gewicht zijn en toch moet het heel sterk zijn. Dat gaat meestal niet samen dus moeten er compromissen gesloten worden. Retracts zijn altijd zwaarder dan een gewoon vast landingsgestel. Toch worden ze wel zo licht mogelijk gehouden wat dus ten koste gaat van de stevigheid. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met twee Robbe mechanische landigsgestellen. Het zijn al oudjes maar de ene werkt nog wel. De tweede is defect, tijdens een wat hardere landing is er een plastick deel van het mechaniek afgebroken. Een tweede probleem wat ik met beide had (heb) is dat de veerpoten ook van vrij dun verenstaal zijn gemaakt. Ze verbuigen dus vrij makkelijk bij een iets te harde landing. Het gevolg is dat ze daarna niet meer in kunnen trekken want dan vallen ze niet meer in de daarvoor bedoelde gaten in de vleugel.
    Helaas zullen retrackts dus altijd wel problemen blijven geven, het zijn nu eenmaal compromie dingen. De mooiste oplossing hiervoor die ik tot nu toe heb gezien was iemand die met een druk op een knopje zijn landingsgestel afwierp. Landen deed hij na de vlucht gewoon op z'n buik in het gras. Dat ging prima.

15. hezik

hezik Guest

Uiteraard ga ik mijn kont tegen de krib aangooien hiero.

Mijn 2x2 Derwisj is uitgerust met titanium retracts van supra. Een klein en licht mechaniek wat niet buigt, kapot gaat, etc, en tegen een stootje kan. Er zit wel iets speling op in de richting waarin ze opklappen, maar marginaal. Ze zijn bestand tegen hardere landingen. De servo wordt gewoon uit de ontvangeraccu gevoed (is een retractservo met overspanningsbeveiliging).

16. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Titanium is waarschijnlijk één van de beste materialen die hiervoor gebruikt kunnen worden maar zijn die dan retracts niet vreselijk duur? Titanium is al niet goedkoop en het bewerken ervan is heel erg lastig. Draaien en frezen moet met speciaal gereedschap gebeuren anders lukt dat gewoon niet. Toen ik m'n retracts kocht werden zo nog niet van titanium gemaakt, ik denk omdat het gewoon onbetaalbaar was.
    Ik kan me uit m'n Fokker tijd herinneren dat de titanium bouten en moeren waarmee de vleugels van de F100 aan het vliegtuig werden gemonteerd zo ongeveer m'n jaarloon kostte.

17. hezik

hezik Guest

18. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Kijk eens in de wereld van de jets, daar worden goede mechanieken gemaakt. Die moeten tegen een stootje kunnen, bij hoge snelheden nog eruit en erin kunnen, bestand tegen landingen met 100+ km/u op betonbanen....
    Helemaal bovenaan: BEHOTEC en Jet 1A. Een fantastische winkel die beide merken in het programma heeft is van vriendelijke Matthias Jautsch van Jet-zubehoer https://ssl.kundenserver.de/s998166...nid=1546632ffc57487/shopdata/index.shopscript

Wielen met remmen: Intairco uit Australië http://www.intairco.net/default.asp TOP spul, absolute klasse!!!!

Je moet in deze wereld wel ff wennen aan de prijzen...maar dan heb je ook iets.

En verder, het werkt alleen zo goed als het slechtste komponent in het systeem werkt, dus luchtregelaars moeten ook van een hoge kwaliteit zijn.... Daar kan ik alleen die van Ultra Precision voor aanraden, tevens hebben zij de beste slang ter wereld http://www.up-1.com/products.html

19. Ruben Jansen

Ruben Jansen

Lid geworden:
    21 dec 2006
    Ik heb momenteel de Robart 606HD retracts met vering. Het probleem is dat er inwendig speling is ontstaan. Nu blijkt dus ook dat ze wat te licht zijn, die van mij is over de 5 kilo, maar dit is wel wat ze hadden aangeraden. :? Werken met een retracts servo gaat niet meer lukken aangezien dat nooit meer in te bouwen valt.
    Die van Eurokit zijn wel wat sterker, maar wie verzekert mij dat deze wel heel blijven? Dit wordt vast weer een kwestie van uitproberen. De prijzen vallen me trouwens nog wel mee, 79 euro voor de ''Professional Line up to 20 kg''. Iemand ervaring met eurokit? En is er verschil in sterkte tussen de classic line, classic line pro en de proffessional line?

20. tomcat be

tomcat be

Lid geworden:
    8 feb 2006
    hey ik ga een kleine depron electro jet bouwen van +- 300g
    nou lijkt het me wel handig er wielen onder te zetten maar zon jet waar bij de hele tijd wielen onder staan is natuurlijk geen zicht dus:

zou dit gewoon met een servo gaan het moet licht blijven natuurlijk

Deel Deze Pagina