Topmodel CZ Elixir / Fantasy

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 15 jun 2008.

1. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb zojuist een Topmodel CZ Fantasy uit Duitsland meegenomen (de gemotoriseerde versie van de Elixir), en aangezien dit me wel een interessant model voor meer mensen lijkt zal ik mijn ervaringen hier beschrijven. Voor de duidelijkheid: de Elixir en de Fantasy zijn op de neus na gelijk. De Elixir heeft een zweefneus, de Fantasy een elektroneus.

Hoe het kwam…
    Stiekem ben ik al een tijdje aan het kijken voor een mooie all-round zwever die alles kan. Goed thermieken, maar ook lekker snel aan de helling. Dan kom je al snel in de F3J-achtige zwevers terecht. Er moest wel een motor in komen om niet afhankelijk te zijn van de aanwezigheid van een lier. Tijdens een kleine expeditie naar de Wasserkuppe moesten we voor spullen in een lokale modelbouwzaak zijn. We zijn bij Harry's Modellbau geweest, een mooie winkel met vooral in de werkplaats een ongelofelijke verzameling van de prachtigste zwevers. Daar kwam ik de Fantasy tegen. Een grote bruine doos, maar de combinatie van het plaatje en de prijs op de doos trok mijn aandacht. Het feit dat de eigenaar van de winkel zelf net zijn tweede had afgebouwd leek mij een goed teken, en de inhoud van de doos zag er op het eerste gezicht prima uit. Ik heb er dus één meegenomen.

Enkele gegevens volgens de fabrikant:
    - Spanwijdte 3200 mm
    - Lengte 1557 mm
    - Vleugeloppervlak 67,6 dm2
    - Vleugelbelasting 44,4-49 g/dm2
    - Gewicht 3-3,3 kg
    - Profiel MH32

De inhoud van de doos
    - Romp, 374 gram
    - Vleugelmiddenstuk, 725 gram, 136 cm
    - Vleugelbuitendelen, links 272 gram, rechts 265 gram, 91 cm/stuk
    - Hoogteroer, 118 gram
    - Stickerset
    - Handleiding
    - CD
    - Kleindelen, ca 130 gram

Eerste indrukken
    De romp heeft een vrij zichtbare naad, maar deze is wel redelijk goed afgewerkt. De neus is aan de voorkant open en klaar voor de plaatsing van een motor. Het kapje past werkelijk prachtig op de romp, sluit overal zeer goed aan. Het richtingroer is al opgehangen, maar aan de open kant komt er wel een hele grote spleet bij uitslag van het roer.

De sleuven voor de hoogteroeraansluiting zijn al gefreesd. In het kielvlak staan de contouren van een rond gat voor de hoogteroerservo, dit gat moet je zelf nog uitsnijden/frezen.
    De vleugels zien er prima uit. Ze hebben een schuim kern en zijn met houd bekleed. Alle verbindingen zijn reeds ingebakken, pennen erin en het zit goed (hoop ik, nog niet geprobeerd). De vleugelpennen zijn van glas, 8mm diameter. De gaten voor de servo’s zijn reeds voorgeboord, maar er zit folie overheen gespannen. Er zijn kabelgoten in de kern geboord en in de ribben zitten al mooie gaten voor MPX stekkers (niet meegeleverd). De bespanning is netjes aangebracht, nergens kreukels oid, hoekjes zitten goed vast. De rolroeren en flaps zijn reeds mooi uitgesneden en bespannen. Enige vreemde is dat de flaps helemaal recht afgesneden zijn. Deze zullen aan de onderkant moeten scharnieren en kunnen dan dus niet meer naar boven uitslaan. Er is dus vrijwel geen mogelijkheid voor een echte speed-stand van de flaps. Flaps en rolroeren zijn nog niet opgehangen.

De buitenste vleugeldelen zijn een beetje taps toelopend en lopen naar de tip een beetje omhoog. Erg mooi om te zien. Het kleurenschema vind ik persoonlijk ook erg mooi. De bovenkant is hieronder goed te zien, de onderkant van de buitenste vleugeldelen is helemaal rood.
    De hoogteroeren zijn reeds aan het stabilo opgehangen met scharniertape. Ook dit ziet er allemaal prima uit. Het stabilo kan heel mooi klem in de romp worden geschoven, kan dan niet meer schuiven of heen en weer wiebelen.
    De set kleindelen lijkt me vrij volledig. Hij bevat alle vleugelpennen, vleugelbouten, roerhorns, hoogteroerschommel, servokappen, servotray voor de richtingroerservo, alle kwiklinks en een mooi motorschot. Prima.
    De bouwhandleiding is niet meer dan een kopie met een serie fotootjes met een zeer summiere uitleg in het Tsjechisch. Op de CD staat dezelfde ‘bouwhandleiding’, maar dan met (idem summier) Engels commentaar en de foto’s zijn in kleur. De foto’s zijn op een zeer lage resolutie genomen. Hier had topmodel meer van kunnen maken. Ik verwacht overal wel uit te zullen komen.

Het gewicht van alle onderdelen in de doos komt op bijna 1900 gram. Tel hierbij op de servo’s (ca 140 gram), motor (ca 200-250 gram), regelaar, ontvanger, accu (ca 400 gram) en het gewicht van 3 kg zou goed te halen moeten zijn.

De prijs van deze doos was 315 euro. Even zoeken op internet levert op dat Bichler de Elixir en de Fantasy ook levert voor respectievelijk 315 en 299 euro.

Als laatste nog een fotootje van het model van Harry zelf:

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik ben een beetje aan het zoeken naar een goede setup.
    Voor de motoren dacht ik initieel aan een AXI2826/10 op 3 of 4 cellen. Goede kwaliteit, maar niet de goedkoopste. Dit zou misschien een aardige vervanger zijn. Heeft iemand nog een goede suggestie voor een motor voor een 3,2m/3kg zwever?

Zou dit een aardige servo zijn voor in de vleugels? Is 3,4kg torque genoeg voor de flaps? Voor het richtingroer wilde ik een simpele standaardservo gebruiken.

3. 2F@st4U.:[BE]:.

2F@st4U.:[BE]:.

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Mooie kist.

Over de servos
    Ik zou persoonlijk de servo's van UH niet gebruiken op dergelijke kist. Je wilt echt niet dat er een ictje doorbrand op het verkeerde moment. Garantie je kist naar de haaien.

Een goede, degelijke keuze m.i. is de Futaba s3150.
    Als de flaps in butterfly stand de grond kunnen raken zou ik mogelijk zelfs voor de graupner DS3068 gaan. Zijn nog heel wat duurzamer ook wel iets prijziger.

Just my 2 cents

P.S.: Voor het gemakkelijk monteren van de servos kan je hier eens een kijkje dan zijn ze ook nog eens demonteerbaar en moet je niet half je vleugel molesteren als er eens een servo sneuvelt.

Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  4. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Fotor,

Binnenkort ga ik twee Acro Masters, één met een Axi 2820 10 en de andere met een TR 35-42C 1100kv . Beiden lichter dan de door jou genoemde motoren maar wel onderling vergelijkbaar. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Axi motoren, zijn duurder maar loper net wat mooier , lijken daarbij minder stroom te trekken en zijn mogelijk sterker. Dat laatste hoop ik met deze combi uit te proberen.
    Ik weer alleen nog niet wanneer ik er aan toe kom.

groet,

Erik

5. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Hoi Fotor,

Een prachtige kist en daar ga je veel plezier aan beleven.
    Ik hou wel van dit soort kisten.

De AXI zou een goede keuze kunnen zijn. Bij dit soort vliegtuigen moet je volgens mij niet bezuinigen op je spullen. Inderdaad zijn de AXI motoren van een betere kwaliteit.

Binnenkort ga ik er ook een bestellen op advies van Adri. Die stop ik dan in zijn Fissable zwever.

Kijk eens op deze site:
    AXI Brushless motoren 2204 / 2208 / 2212 / 2808 / 2814 / 2820 / 2826 / 4120 / 4130 / 5320 / 5330

Succes, JH

Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  6. remke germs

remke germs

Lid geworden:
    27 mrt 2005
    de elixir vliegt geweldig en is dus ook sterk (als je hem eens hard parkeert)
    Norbert (flugleiter op de weherberg)vliegt er al een jaar mee ,en die kist heeft al de nodige kraakje s overleeft.

groeten remke
    (nog 4 week en dan logeer ik een week op de w cuppe)

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Heren, bedankt voor uw inputs.
    Ik denk dat ik ga voor de AXI 2826/12 met 12x8 prop op 4 cellen lipo. Als servo's lijkt me de S3150 inderdaad wel een goede keus. Ik dacht verder aan de S3154 voor de elevator en een Graupner C5077 voor richting.

Wat is precies een OPTO functie op een regelaar? Kan je daar ook je ontvanger mee voeden? Zou deze regelaar dan wat zijn?
    Nog iets anders: bij de meeste regelaars in de 40-60A range zit een BEC die max 3A kan leveren. Is dit genoeg voor 6 servo's (waarvan 4x20g digitaal en 1x10g digitaal)? Met de butterfly functie bedien je natuurlijk alle vleugelservo's tegelijkertijd. Of is het beter om voor een losse ontvangeraccu te gaan? Nadeel van een losse ontvangeraccu is dat het je ruim een ons gewicht kost. Bij deze regelaar mag de BEC 3A-6A(kort) leveren, dat zou toch genoeg moeten zijn.

Zo'n hele setup gaat toch iets meer in de papieren lopen dan ik had gedacht (ca 500 euro). Ik ben gewend aan HongKong prijzen, maar wil in dit vliegtuig toch maar goede degelijke spullen kopen. Dan maar iets meer kwijt, ik hoop hier nog jaren plezier van te gaan beleven.

8. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Opto is juist zonder BEC. Meer dan 4 servo's (of meer dan 3 cellen) heb je altijd een OPTO regelaar nodig en een losse (switching) BEC van een ampere of 5. Of een ontvangeraccu natuurlijk.
    Als je een regelaar met BEC hebt moet je die uitschakelen, wordt veel te warm.

9. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Bedankt Arjan, is duidelijk. Dan denk ik dat ik bovenstaande OPTO regelaar maar bestel in combinatie met deze UBEC. Kan ik de servo's mooi op 6V laten draaien.

10. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Raymond de bouwer heeft weer eens een nieuw projectje! Strak man! mooi ding :D.

Hobbycity heeft nu ook de axi motoren. Om kosten te besparen kan je natuurlijk een goedkoper alternatief zoeken op diezelfde site :).

Als regelaar kan je ook 1 van deze nemen:
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro n50A Brushless Speed Controller $19.95
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : TP BSC n65A Speed Controller $27.54

die van 65a heb ik op mijn sceadu heli. Draait prachtig. nu op 5S rond de KW... deze schijnt ook vet meer aan te kunnen dan ze zeggen. Bij mij wordt ie ook totaal niet warm.

Die Ubec lijkt me prima idd.

11. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Deze kist wordt voor Raymond de vlieger. Er valt weinig aan te bouwen. Je hoeft slechts de elektronica in te bouwen.

Ik had ook al gedacht om een wat goedkopere ESC te nemen, zeker als ik de ontvanger apart van de regelaar ga voeden. Scheelt behoorlijk in de kosten. En de AXI gaat idd ook bij HC besteld worden.

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De S3150 is bij Bichler helaas niet meer op voorraad en ook niet op korte termijn leverbaar. Elders in Duitsland bestellen kost weer veel verzendkosten.
    Hier in Nederland kan ik naast de S3150 ook de HS-5125MG krijgen voor hetzelfde geld. Zou dat een goede keus zijn? Torque is iets minder: 3,5kgcm op 6V. Is dat genoeg voor die grote flaps?

13. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Raymon, hebben ze de S3150's niet op voorraad bij Staufenbiel?

Goeie keus trouwens!

Overigens lijkt me die 3.4Kg/cm bij 6V wat mager voor de flaps. Uit mijn hoofd heeft de S3150 3.7Kg/cm bij 5V.

Mmm, kijk net even. Kantje boord met de voorraad:

Servo S 3150 Digital

Laatst bewerkt: 18 jun 2008
  14. 2F@st4U.:[BE]:.

2F@st4U.:[BE]:.

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Als ze dan toch evenveel kosten zou ik zeker voor de Futaba gaan en niet voor de Hitec gaan Hitecs zijn echt niet nauwkeurig met hun nulstelling m.i. .

Just my 2 cents

15. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik had in een servotest ook al gezien dat de S3150 nauwkeuriger is dan de HS5125. Ik zet er juist digitaal in voor de nauwkeurigheid.

De setup wordt:
    - AXI 2826/12 met 12x8 Aeronaut klapprop
    - Turnigy plush 60A ESC
    - Turnigy 5-7.5A UBEC
    - Rolroeren en flaps Futaba S3150
    - Hoogteroer Futaba S3154
    - Richtingroer Graupner C5077
    - Ontvanger Graupner R16scan
    - HXT 4S1P 3200 mAh 15-25C

16. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Voor wat het waard is: Een regelaar met BEC voor max 6 servo's.

Untitled Page (Hacker brushless)

Die 100 gram van die ontvangeraccu, daar verblikt of verbloost deze kist helemaal niet van !!
    Da's een eitje voor 'm :D

17. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
  18. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De Fantasy heeft niet meer dan een paar uur nodig om hem vliegklaar te maken. Hier de klusjes die totnutoe gedaan zijn:

De stickers zijn aangebracht. Op de rode tippen zijn witte sterren geplaatst.

De gaten voor de servo's zijn al mooi voorgeboord, maar er is overheen gefolied. De folie moet je dus wegsnijden en de randjes even nalopen met de bout. In het schuim zijn al goten geboord voor de bedrading. Keurig!

In de buitenste vleugeldelen moeten korte stalen pennetjes worden ingelijmd. Deze fixeren straks de achterkant van de vleugels. De ligger wordt doorgevoerd via 2 massief glazen pennen van ruim 15 cm lang en diameter 8 mm. Deze worden niet ingelijmd, ze blijven los (anders past het misschien wat moeilijk in de kist die ik voor dit vliegtuig ga bouwen).

In de vleugelvoorrand moet een houten deuvel worden ingelijmd. Het gat is al aanwezig, ook hier hoeft alleen de folie weg te worden gesneden. De deuvel gaat een aardig eind de vleugel in.

In de romp moet dan een gat worden geboord waar de deuvel doorheen moet worden gestoken. Het gat lijkt uit het midden maar de naad is niet in het midden van de romp. Aan de binnenkant is de romp verstevigd met koolstof op de plek waar de deuvel doorgestoken wordt.

De gaten voor de bouten die de vleugel vasthouden zijn ook al geboord. Na he verwijderen van de folie komen hier 2 reeds ingelijmde metalen bussen tevoorschijn.

In de romp moet een houten plaatje worden ingelijmd voor houvast, daarin worden gaten geboord en 2 slagmoeren worden ingebracht. Deze worden gefixeerd met wat epoxy. Het boren van dit soort gaten vind ik erg eng. Het moet in één keer goed. De vleugel zit nu net niet helemaal recht op de romp, van staart tot tip van het vleugelmiddendeel scheelt zo'n 7 mm aan beide kanten. Ik vind het acceptabel.

Voor in de romp wordt een schroef in de romp aangebracht met een flinke platte kop erop. In het kapje wordt een sleuf gefreesd. Na het afstellen van de afstand romp-boutkop schuift het kapje met de sleuf goed pas om de schroef. Dit zit mooi klemvast. Mooie simpele constructie.

In de romp zijn enkele sleuven gefreesd om de koellucht te kunnen laten ontsnappen.

Alle delen die hier beschreven staan zijn allemaal meegeleverd (houten deuvel, schroeven voor vleugelbevestiging, vleugelpennen, houten plaatjes, slagmoeren, schroef voor kapbevestiging). Het is allemaal erg compleet.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Nu zit ik nog met wat vragen.

De antenne zou ik het liefst door de romp laten lopen. Nu loopt daar sowieso een servokabel naar de hoogteroerservo (die wordt achterin ingebouwd). Gaat dit werken of zal de antenne dan toch buitenom moeten? Ook de aansturing naar het richtingroer loopt door de romp evenwijdig aan de antenne (als die in de romp zou komen). Staal is dan misschien geen goed idee. Levert een koolstof aanstuurbuis ook problemen op met storing op de antenne?

Hoeveel motordomping moet ik evt aanbrengen? De afsnijding van de neus is nu met vrijwel geen domping (zo lijkt het op het oog tenminste). Voor het gezicht is het natuurlijk het mooist als de spinner gewoon recht voor de romp hangt. Is een kleine zijwaartsstelling nog nodig? Voor mij is het geen probleem om evt wat richting en hoogte mee te mixen met het gas.

Hoe ga ik het gas en de butterfly aansturen op de zender? Beide heb je het liefst op de gasknuppel. De butterfly wil ik sowieso op de gasknuppel om daar mee te kunnen 'spelen' tijdens het aanvliegen. Dan is de keus: gas om dezelfde knuppel en knuppelfunctie omzetten met een switch (niet ideaal) of gas aansturen met een draaiknop (ook niet ideaal). Ik neig naar de 2e optie, 2 functies wisselen op één knuppel geeft verwarring.

Ik zou graag de spleten bij de rolroeren, flaps en het richtingroer mooi overbruggen met iets. Er schijnt speciale flexibele plastic strip te zijn, licht voorgebogen en met een smalle plakrand om over de spleten te plakken, maar ik heb dit nog nergens kunnen vinden. Iemand een idee waar dit te krijgen is of hoe zelf iets moois te maken?

Ik weet nog niet hoe het gaat met de S3150 servo's. Bichler heeft aangegeven deze servo's niet op voorraad te hebben en ook niet snel leverbaar. Ik heb ze teruggemaild dat ze die servo's dan kunnen cancellen en de rest opsturen. De status van mijn bestelling is daarna veranderd naar 'in progress', maar er is nog niets verzonden en ik krijg ook geen antwoord op mijn mails. Ik durf nog niet elders de servo's te bestellen, want straks levert Bichler ze toch mee en zit ik met een dubbele set (kosten 152 euro per 4). Natterer heeft ze overigens op voorraad, ook voor €38/stuk.

Laatst bewerkt: 24 jun 2008
  20. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Bij de ArianeV10 heb ik de antenne gewoon los in de romp liggen. steekt klein stukje eruit achter. tot nu toe nooit problemen mee gehad. Die romp is compleet van kevlar. Die van jou van Glas toch? moet kunnen. alleen carbon krijg je gedonder mee...

Je gas zou je ook gewoon op een schakelaar kunnen zetten. je wilt in principe toch alleen maar vol gas omhoog lijkt me? regelaar eventueel op rustig opstarten zetten.

Deel Deze Pagina