Ervaringen Graupner Monsun BO209

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Sleurhutje, 22 jun 2008.

1. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Na een paar jaar offroad-scheuren heb ik begin deze zomer een EasyStar aangeschaft. In eerste instantie om te kijken of het vliegen leuk was en als bijzaak om luchtfoto's te maken. Na een paar maanden is de conclusie dat vliegen erg leuk is en dat ik er meer mee wil gaan doen. De EasyStar is ondertussen van rolroeren, een hele dikke brushless, ingekorte vleugels (wingtips afgesneden), vliegt als een straaljager en is dikke pret. :cool:

In een ver verleden had Graupner al een Monsun BO209. Als kind verlekker je je aan zo'n dik boek met al die modellen maar veel meer dan een auto en een bootje zat er toen niet in. :? ;) Nu jaren later het modelbouw weer tot een verslaving is geworden, begint het hart toch weer sneller te kloppen bij het zien van de Monsun. Als opvolger voor de EasyStar voor het serieuzere werk dus gekeken naar een Kyosho Calmato 1400EP Sport maar dat model won het toch niet van de Monsun. Ik wil wel voorlopig elektro-vliegen vanwege wat regelgevingen bij de club (beperkte vliegtijden voor brandstof).

Zijn er mensen met ervaring met de Monsun BO209, spanwijdte 158cm? Zijn er bepaalde aandachtspunten bij de bouw of het gebruik?

2. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    iemand van de club heeft de kleine versie, die vliegt echter moeilijk, maar die is ook veel te klein en te zwaar, de grote 1m58 die jij bedoeld zal wel goed vliegen.

3. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik zou gaan voor de Calmato om daarmee meer ervaring op te doen, dat is immers geen schuimpje. De setup kun je daarna overzetten in de Monsun die je ondertussen gaat bouwen.

4. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ik heb geen behoefte aan twee toestellen. ;) Het moet wel leuk blijven, de opslagruimte is redelijk beperkt. :D

Uiteraard heb ik me al her en der uitgebreid laten informeren. De Monsun is iets nerveuzer dan de Calmato. Qua specificaties zijn ze nagenoeg identiek. Naar zeggen is er ook prima mee te vliegen als opvolger (als grootste "nadeel" werd 3x het landingsgestel genoemd, neuswiel vs. staartwiel). Zeker voor iemand die al zijn vleugels van de EasyStar heeft ingekort, rolroeren erop heeft gezet, inverted (loopings) vliegt, meskant probeert (lastig door de staartconstructie van de EasyStar), starts en landingen maakt (met wielen eronder), etc. :lol:

5. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Hehe, de kleine Monsun (92cm spanwijdte) is klaar. Of deze echt vaak gaat vliegen weet ik nog niet, hij ziet er zo lief en schattig uit. Ik had geen zin in spuitbussenwerk en ook niet alle stickers zitten erop. Alleen nog wat kleine dingetjes (ontvanger erin en alles afstellen) en dan is de kist klaar om de maiden te maken. Tot die tijd een mooi versiersel op de (venster)bank (met toestemming van het vrouwtje :thumbsup:).

Nu de grotere Monsun bouwen (158cm spanwijdte)... :cool:

6. bcs

bcs

Lid geworden:
    7 aug 2006
    Is een leuk toestel, ik ga nog ff verder oefenen met mijn Easystar....:D

7. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Met de grotere broer gaat het ook goed. Gisteravond de servo's in de vleugels gemonteerd op de vliegclub (onder het genot van een pilsje uiteraard :? ;)). Dat is allemaal toch wel wat groter en serieuzer dan zo'n dingetje van amper een meter spanwijdte.

Het setje compleet zoals Graupner op gaf. Combinatie met 4S/3400mAh LiPo's.
    *Als cadeautje vanwege de aanschaf van de hele set een gratis Lama 47G heli erbij :thumbsup:

Groot en klein naast elkaar.

Nu nog een kleinere versie van 52cm met rubbermotor en de bigscale uitvoering van 2,8 meter/80cc. Voor die laatste moeten we eerst maar eens een jaartje gewoon vliegen. ;) De keuze voor elektro is bewust vanwege de vliegtijden op het vliegveld van de club. Elektro is niet beperkt, brandstof wel.

8. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ik heb van de bouw even een weblogje gemaakt.

Maar nu heb ik er twee... :rolling:

9. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    De kleine Monsun in het najaar verkreukeld omdat de propellor eraf liep en ik onvoldoende vliegervaring had. :oops: Een winter lang niets met de Monsun gedaan maar wel heel veel vlieguren met indoorvliegen (Depron) doorgebracht. Toegegeven, daarvan heb ik een hoop geleerd qua sturen en rust in de kont in situaties waar het mis (dreigde) te gaan. Vervolgens de EasyStar de deur uit gedaan en is er een MiniMag daarvoor in de plaats gekomen om het aanvliegen op het veld tot etrvelens toe te oefenen. Dat drie weken lang heel intensief gedaan op het veld.

En vandaag heeft de Monsun het luchtruim verkend. :thumbsup: Eerst voorgevlogen door een zeer ervaren piloot van de club. De Monsun was daarmee gelijk goed onder handen genomen en aan alle extreme situaties onderworpen (op eigen verzoek het bekende gooi- en smijtwerk want een echte Monsun zou ook beperkte acrobatische dingen moeten kunnen). ;) Na minimaal trimmen vloog ze zo straks als een snaar, mooie loopings, nette rolls. 8)

Gezien de veeeeeeel hogere vliesnelheid ten opzichte van de EasyStar (ook al was die dik over-powered) en de MiniMag (ook -NMV3iypdFQ[/media] overpowered) niet de moed om de eerste vlucht gelijk vanaf de vloer te doen. Dus de pro heeft hem de lucht in geholpen en ik heb de nodige rondjes gemaakt. De eerste drie eigen vliegminuten met de Monsun zitten er op. En de pro heeft haar weer geland. :oops: :? ;)

Op naar de volgende keer, dan de eerste eigen start proberen en low-passes. Als die low-passes goed gaan misschien ook zelf wel landen. 8O :?

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Mooie kist! Maar die vliegt toch als een eitje op dat filmpje?
    Land als op een luchtkussen.
    Zo op het oog valt de snelheid best mee.
    Met een foamie kan je het niet vergelijken. Dat is logisch. Tuurlijk.

Wat ik wel heb.. als je er nog bang voor bent... schakel eerst een emotieloze 3-assige trainer in het leerpad in. Geen foamie!!!

Gewoon lessen by the book. Heb je die in je vingers, leer je anticiperen op de snelheden. Heb je eenmaal dat brevet... dan is deze Monsun nog in een heel geheel, en zou je hem als tweede kist kunnen gaan vliegen...
    Je wensen verschuiven overigens met een proportioneel groter tempo!
    Er is meer dan alleen Monsun (Monsun = natte broek... als je niet oppast...)

Je doet jezelf tekort om met zo een schitterende kist te gaan lessen.
    Zet em op! Een trainer en oefenen als een speer!
    Gr Bas

11. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Nee, ik heb wel een Calmato overwogen maar daar ga ik spijt van krijgen. Na 3x vliegen is dat dan zo de hoek in en wordt het alsnog de Monsun. Dat zou zonde van de investering zijn. :yes:

Het probleem met de Monsun ligt wat anders, meer psychisch. 25 Jaar geleden vond ik als kind de Monsun al mooi. Ook toen had Graupner al de Monsun in dezelfde vorm in haar programma. Papa zag het wel zitten als model maar niet het vliegen als bodemloze investering. ;) Vorig jaar na een paar jaar auto's afgeragd te hebben de stap genomen om toch te gaan vliegen en uiteindelijk toch nog de Monsun. Maar als die eenmaal klaar is dan is er de psychologische drempel dat je je droom niet "durft" te vliegen. Die drempel ben ik nu wel over gestapt. 8)

Het is dus meer de diepere gedachte dan het onervaren vliegen. Het vliegen wat ik vandaag gedaan heb was inderdaad een eitje. Op een paar venijnigheidjes na, waar ik door ex-bezitters al op gewezen was en nu heb ervaren/gezien, is dat geen verrasing meer. Ik heb me aardig suf gesimd, indoor gevlogen, buiten gevlogen etc. Waar ik voor het winterseizoen nog wat "momentjes" had, zijn die nu echt weg. Geen schrik- en paniekreacties meer maar gewoon anticiperen op de situatie. Het is dus niet zo dat dit een trainerkist is om vanaf niets te beginnen. En dat dit soort kisten geen foamies zijn, is precies de reden geweest om hem eind augustus 2008 te laten staan. :yes:

Deze kist gaat zeker niet de grond in. :nooo: Verantwoord bezig zijn staat hoog op de lijst (zeg maar bovenaan). :teacher: Vandaar dat ik de eerste vlucht niet zelf heb gedaan. Nu ik gevlogen heb, is de volgende stap zelf starten en low-passes maken ter voorbereiding op het landen. Daar zal ik bij worden ondersteund door uitermate ervaren wedstrijdvliegers van de club (die er van overtuigd zijn dat ik het zelf prima kan, ik ben al in het bezit van een licht-brevet tot 2kg AUW en zij weten echt wel of het verantwoord is ;)). Het is dan ook meer de aanwijzingen, tips en wetenswaardigheden dan het leren hanteren. Het gevoel is er helemaal, dat bleek ook bij de eerste vlucht met mooie vloeiende vlakke bochten, even kijken waar de snelheid van eeen stall ligt, hoe de vlieger een stall in gaat (neus duikt naar opzij en dus niet recht naar beneden zoals op de sim), de reactie op volle uitslag van alle roeren etc.

Kortom: Dit gaat helemaal goed komen en wordt zeker niet overhaasten. :thumbsup:

Daarnaast komt er ook een BMI Super Dimona 2,4m. Gewoon lekker om "rond te hangen". Die blijft AUW zelfs onder de 2kg. Alhoewel de Monsun ook onder de 2,5kg is gebleven.

12. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja, de Bölkow 209 Monsun is mooi. Vond ik vroeger ook al zeer fraai.
    Heb em nooit gekocht... Altijd dat ellendige keuzes maken. Was als bouwpakket vroeger erg duur. Heb later wel andere Graupner juweeltjes kunnen vergaren. Ongelukkig ben ik dus niet.

Calmato? Dat dacht ik eerst ook... na 3x... Echter... nee... de Calmato was een zegen op reparatiegebied. Nadeel... iedereen heeft em... en wat dan nog... Nu is het tot een pseudo RC1 kist verworden. Vleugel lager gebouwd. Zeer strak vliegend... Nooit spijt van gehad.

In voorbereiding een grote P-40 (benzine) en een zeer fraaie Sultan V. Er zijn er nog meer... deze hebben prioriteit....

Übung macht meister, zeggen ze in het Duits. Behouden vluchten.

13. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Goed met het hoofd erbij blijven is belangrijk en zo te lezen zit dat wel goed. Dus lekker vliegen en je niet laten verrassen door een rare tik die de kist misschien wel eens maakt. Blijf er lekker hoog mee en ga dan met die ervaren vlieger naast je juist die dingen doen waar je "bang" voor bent. Met de kist op wat grote hoogte zal de kans op een crash klein zijn (maar niet 0 helaas) als hij een rare "tik" krijgt.
    Zo leer je goed te onderkennen wanneer de kist gek wil gaan doen en ook welke tegenmaatregelen je dan moet nemen. Gaat de kist dan echt een keer naar beneden dan heb je de tijd om hem weer uit de problemen te halen, al dan niet met behulp van die ervaren vlieger naast je.
    Zo wordt je zelf ook een ervaren vlieger en zelfs dan zal je merken dat je iedere keer dat je met een nieuwe kist op het veld komt je toch weer "die kriebels" zal hebben. Ondanks dat ik al meer dan 30 jaar vlieg heb ik dat in ieder geval nog steeds!
    Heel veel succes en vliegplezier. :thumbsup:

14. marcelsiggery

marcelsiggery Forum veteraan

Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Het was een zeer mooie maiden vlucht Sleur.
    En zoals je zelf al aangeeft,rustig aan het gevoel opbouwen.

Gaat helemaal goedkomen ;)

15. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    De Monsun heeft er een vriendinnetje bij. De BMI Super Dimona 2400. 8)

16. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Hopsakidee. Na uren vliegen (en raar doen) met de MiniMag en FunJet, 7 of 8 accuutjes te hebben les gevlogen met de Monsun en een uurtje of 8 op de sim geoefend met de figuurtjes, vanavond overlopend van zelfvetrouwen bij een matige wind kracht 3 het examen gevlogen en met vlag en wimpel geslaagd. :thumbsup:

Wat een heerlijke kist is de Monsun. Super strak vliegen, perfect te landen, schitterende low fly-by's (het blijft toch een schaalkistje hè ;)) en mooi loopings en rolls mee te maken. Alleen de staat is een beetje zijwind gevoelig wat zich uit in "kwispelen" maar de kist blijft verder netjes rechtdoor vliegen. :yes: Tegen de tijd dat je de stall speed bereikt beginnen de vleugels een beetje te wiebelen, beetje gas erop en *hopla* daar gaat-ie weer.

17. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ha! Gefeliciteerd!
    Zonder schade... goede instructeur en een gretige leerling.
    Grote 'vlieg-experiment, kan beginnen... en nu niet meteen een +2 meter Monsun aanschaffen?
    Stap dan maar aan het roer van een echte!
    Groetjes

18. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Nee, goede instructeurs met veel (wedstrijd)ervaring, een leerling die vorig jaar augustus al besloten had dat na 6 maanden EasyStar vliegen de Monsun 3 stapjes te hoog gegrepen was, dezelfde leerling die met indoor F3P vliegen veel ervaring heeft opgedaan met de sticks, nog steeds dezelfde leerling die in de lente met een MiniMag het aanvliegen en diepte inschatten gaat oefenen op het veld, en alweer diezelfde leerling die constateert dat de Monsun in het echt best vlot gaat en nog even wacht om vervolgens eerst met een FunJet lol te beleven en ervaart hoe snelheid is. Uiteindelijk dus onder begeleiding gevlogen en ineens was de snelheid een eitje, sturen kinderlijk eenvoudig en opvangen van de specifieke eigenaardigheden simpel. Dus de zeer zelfbewuste leerling weet waar hij aan begon en heeft zijn echte vlieger nooit vergeleken met de piepschuim modellen.

Leuk om het brevet op zak te hebben maar nu kan het leren vliegen echt beginnen. Enige voordeel is dat ik nu zelfstandig, zonder dat begeleiding aanwezig moet zijn op het veld, kan vliegen. Dus nee, een bigscale komt er voorlopig zeker nog niet. Misschien komende winter de Graupner 2,4m Monsun of 2.2m Piaggio maar op zijn vroegst wordt die pas zomer 2010 gevlogen. :yes:

Tot die tijd is er nog voldoende te leren als het gaat om het maken van eindeloos vlakke spiralen draaien, mooie ronde loopings, zuivere rolls maken (zijn lichte barrel rolls :oops:), meskant en rugvlucht vliegen, stall turns, flat spins etc.

Overigens vanmiddag meevliegen met een collega in een Cessna 172 Skyhawk (heeft nu RPL en moet voor PPL vliegen of zo). En even een vluchtje met de Super Dimona PH-1133 die op vliegveld Hilversum staat regelen. En natuurlijk dan een foto van Sleur met zijn 2,4m Super Dimona naast de grote Super Dimona. 8O ;)

19. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Al weer diverse vlieguren er op zitten en keer op keer gaat het makkelijker. ;) Tot nu toe alleen nog maar bezig geweest met landingen maken en ondanks de hoge landingssnelheid is het een heerlijk kistje.

Filmpje van gisteravond. 25°C, windstil, zon bijna onder.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Hey hey, tijdje stil geweest maar ondertussen wel veel vlieguren gemaakt. :thumbsup:

Een tijdje terug de kleine Monsun gecrasht en die bleek niet meer leverbaar te zijn. Alle onderdeeltjes bewaard maar doro gebrek aan tijd zijn die uiteindelijk toch gepromoveerd tot containerware. 8O En nog geen 3 weken later staat er op de site van Graupner dat de kleine Monsun weer leverbaar was. :hammer: Dus gelijk maar weer eentje besteld en gebouwd. Nu klaar voor de maiden... :yes:

Deel Deze Pagina