hallo is er mischien iemand die weet of de robbe futaba fc16 geschikt is voor lipo accu's mvgr toontje
Dat zal die zender een worst wezen waar hij de stroom van krijg denk ik toch. Dus waarom niet de huis tuin en keuken akku.s dan mvg Frederik
wat bedoel je met huis tuin en keuken accu's want niet iedere zender kan de 11,1 volt van lipo's aan. maar het voordeel is dat ze veel sneller geladen zijn met een gewoone nimh accu kan ik maar een halve dag vliegen.
En dat klopt eneloop heb ik ook in mijn MX22 zitten laatst gekocht bij Conrad 18 euro voor 8 stuks was een aanbieding?? en zeker als je op 2.4 zend dan gaan ze lang mee
of 3 cellen a123kan ook, lekker makkelijk als je vergeten bent je zender te landen. gewoon op 5C volstampen
Tegen het gebruik van een 3S LiPo in een zender bestaan een aantal technische bezwaren. Geen onoverkomelijke, maar wel om te weten: - volgeladen komt een 11,1 Volt LiPo aan 12,6 Volt. Dit is ruim een Volt meer dan een volgeladen 9,6 V Ni-accu afgeeft. Een FC16 verdraagt deze hogere spanning probleemloos. Het zendvermogen neemt niet noemenswaardig toe, dus je blijft vermoedelijk binnen de wettelijke normen. Ook de stroomopname zal niet veel toenemen. - het accu-alarm van de FC16 gaat af bij 8,6 Volt. Dit is niet te wijzigen. Nu is voor een LiPo-cel weliswaar 2,5 Volt de grens, waartoe deze ontladen mag worden, dus 7,5 Volt zou nog mogen. Bij LiPo's wordt echter als veilige ondergrens 3 Volt per cel aangehouden. Het alarm zou dus bij 9 Volt af moeten gaan. Ook dit is eigenlijk nog te laag. Je zou tot zo'n 10 Volt moeten gaan om zo lang mogelijk plezier te hebben van je LiPo. Dat laatste stukje dieper ontladen kost namelijk veel levensduur. - het laadcircuit van de FC16 is niet berekend op LiPo's. Je zult dus zelf iets moeten knutselen om te kunnen laden en balanceren. Uiteraard heb je met een NiMH-accu evenveel bedrijfstijd als met een LiPo, vooropgesteld dat beide accu's dezelfde capaciteit hebben. Eigenlijk meer, omdat je deze verhoudingsgewijs dieper mag ontladen. Natuurlijk zijn de afmetingen en het gewicht van de LiPo beduidend kleiner en is ook de zelfontlading praktisch nihil (bij de hierboven genoemde Eneloop accu's is deze zelfontlading echter ook uitermate gering). De stroomopname van de FC16 wordt - dacht ik - gespecificeerd met 250 mA. Dit haalt de zender echter niet, een realistischer waarde is zo'n 150 รก 180 mA. Met een 2200 mAh accu moet dan een bedrijfstijd van ruim 10 uur gehaald kunnen worden (accu wordt niet geheel leeggetrokken).
dan staat het zowiso vast dat die accu waardeloos is ik zou het gewoon vervangen voor een tx pack met gewoon aa accu's je hebt de penlite formaat al tot 2700 mah.
Maak daar maar 3800mah van. BatterijTotaal.nl: Een altijd passende oplossing... Toch een moderne graupner of futaba heeft geen probleem met een 3 cell lipo.