Verwarrende informatie over hoever je nu een lipo mag leegvliegen! Er is best veel info te vinden hierover maar ik vind bovenstaande zaken niet duidelijk terug in één topic. Ik heb een aantal Turnigy Lipo's 4S van 5000mah. Als ik vlieg en ik zou de 80% norm aanhouden, zou ik 4000mah eruit mogen vliegen. Aan de andere kant lees ik erg vaak dat een lipo niet beneden de 3,5V per cel (plusminus) mag komen om geen schade te krijgen binnen de lipo. Als ik 4000mah eruit vlieg, en ik meet mijn lipo met een meter na het vliegen, zit deze ruim boven de 3,5V per cel (3,75V per cel, totaal rond de 15V). Wat betekent dit nou? Zou ik toch kunnen doorvliegen en tot de 3,5V per cel gaan, maar dus ook meer mah verbruiken? Dan ga ik over de 80% norm! Wie geeft mij een eenduidig antwoord? Verstuurd vanaf een digitale dinges...
Hallo. Hier even een antwoord van een volslagen leek, ik heb nog niet met m'n electro-heli gevlogen, maar wel wat gelezen over lipo's. Voor zover ik begrepen heb mag je inderdaad niet onder die 3,5 volt komen, maar het probleem is dat die spanningsdaling aan het eind van de run relatief zó plotseling komt dat je er dan meestal niet vlug genoeg bij bent, je merkt die spanningsdaling immers pas aan het gedrag van je heli, en dan ben je al te laat, vooral als je hoog zit, of ver van je af. Neem je daarentegen die 80% dan zit je aan het eind van zo'n "80%-run" nog steeds in het normale bereik van je lipo, en maak je dus niets kapot. Groet, Jan.
Tijdens de vlucht mag de spanning niet onder de 3,2V komen. Iedere keer als je veel stroom uit de accu trekt daal de spanning door de interne weerstand. Vlieg je de lipo helemaal leeg en geef je vervolgens vol vermogen dan daalt de spanning onder de 3,2V. Om die reden raad men aan om 80% reserve aan te houden. Vlieg je heel rustig, bijvoorbeeld alleen hooveren met een heli dan kan je de lipo verder leeg vliegen. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
80% is een zeer veilige norm. Het makkelijkste is om na het vliegen even de accuspanning te meten. Houd in ieder geval bij hoe lang je gevlogen hebt. Nu ga je de lipo opladen en kijkt hoeveel mAh er bij geladen kan worden. Als dat maar 60% van de lipo capaciteit was dan kan je de volgende keer 20% langer vliegen. En zo bepaal je zelf waar de grens ligt. 80% komt overeen met een bepaalde cel spanning maar dat kan per lipo soort en belasting wel eens wat verschillen. Als uiterste red middel is er nog de esc cuttoff maar voor b.v.een heli is dat te laat.
In een ander draadje heb ik het onderstaande al eerder geschreven. Met het edele knip en plak werk zet ik het hier ook neer. Een LiPo kan je veilig leeg trekken tot 3V onder belasting zonder dat dit merkbare effecten heeft op de levensduur. Sommige LiPo fabrikanten stellen zelfs dat je hun cellen tot 2,6V mag leeg trekken onder MAXIMALE belasting. Het is wel zaak dat de spanning direct weer tot boven de 3V oploopt als je de belasting uitschakelt (de motor uit zet). Iedere keer weer wordt er gesproken over maximaal 80% ontlading omdat anders de levensduur minder wordt. Helaas maar dat voor ons gaat echt niet op. Wij "mishandelen" onze cellen zodanig dat ze daarvan veel meer te leiden hebben dan van vrij diep ontladen. Een goede nieuwe LiPo cel die je met maximaal 0,1C laad maar ook niet sneller ontlaad kan misschien wel 1000 keer opgeladen en ontladen worden. Ga je die diep ontladen dan zal je inderdaad merken dat de levensduur korter wordt. Wij ontladen onze cellen met wel 20C en vaak nog wel meer. Dat verkort de levensduur zodanig veel dat diep ontladen het weinig erger maakt. Je zal die cellen misschien 100 keer kunnen laden en ontladen. Als je ze dan ook nog diep ontlaad, dus meer dan 80% leeg, dan kan je ze misschien 5 keer minder laden en ontladen. Denk er wel om dat de cellen wel heel erg snel slechter worden als de spanning onder de 3V komt en blijft. Het kan zelfs gebeuren dat die cellen dan al na één keer (te ver) ontladen het vaantje strijken! Ontlaad je cellen dus gerust tot 90% en zelfs meer maar zorg er wel voor dat de spanning onbelast altijd boven de 3V komt en blijft. Eventueel moet je de cellen DIRECT na het ontladen bijladen om definitieve schade te voorkomen. Het bovenstaande is de werkelijke reden dat veel mensen maximaal 80% ontladen aanhouden. Ze willen 100% zeker zijn dat ze niet onder de celspanning van 3V komen en dat de spanning onder die 3V blijft als de belasting wordt verwijderd. Als dat gebeurt zal dat de cellen wel beschadigen. Je moet niet denken dat je de levensduur er mee verlengt en dus ook niet dat je de cellen molt als je eens een keer wel tot dicht bij 3V ontlaad. Dat kan echt niet zo veel kwaad als wel gedacht wordt.
Ik doe altijd 3.5 tot 3.2 volt belast, dan land ik, ligt een beetje aan de setup welke ik vlieg. Grote zware machines lager (dus meer richting de 3,2 dan de 3,5), die zakken namelijk meer in dan lichte machines)
Iedereen bedankt voor de reacties! Toch merk ik nu weer dat er een soort tweesporenbeleid ontstaat: de één praat alleen over de voltages en de ander over 80%. Laat ik het zo zeggen. Ik heb een keer gevlogen tot mijn led van de DJI Naza aangaf dat de eerste voltage beveiliging in werking kwam. Meteen geland, celspanning was toen totaal rond de 14,6V (ongeveer 3,65V per cel). Lipo was een Turnigy 4S van 5000mah. Aan de lader ging er meer in dan 5000mah, voor zover deze lader nauwkeurig is. Dan heb ik hem toch behoorlijk uitgemolken.... Inmiddels heb ik de settings zo ingesteld dat er nu ongeveer 4000mah ingaat na de eerste beveiliging. Al met al denk ik wel dat ik kies voor de 80%. Lijkt mij veiliger en beter behoud voor mijn lipo's! Nogmaals dank voor het meedenken en reageren. Verstuurd vanaf een digitale dinges...
Dat valt wel mee hoor. De 80% regel is er gewoon voor om niet onder de 3,2V te komen bij sterk variërende belasting. Omdat je met de Naza alleen maar hoover zie je dat je lipo een stuk verder leeg trekt zonder dat deze onder de 3,0V komt. Mits je de Naza daar natuurlijk op ingesteld hebt. Dan is de 80% regel zonde van je vliegtijd. Vlieg nog eens met de Naza en doe aan het eind maar eens wat vol gas klimwerk. Of vlieg maar eens stevig rond. Dan zal je zien dat de beveiliging veel eerder aan zal spreken. Je ziet bij nieuwe lipo's dat ze meer energie vast kunnen houden dan gespecificeerd. Dit neemt na verloop van tijd af en verklaar waarschijnlijk je grote lading.
Eigenlijk moet er een temperatuur regel zijn. Het probleem met leegvliegen is dat het laatste stukje capaciteit de accu veel meer opwarmt. Dit opwarmen is slijtage. Vliegt je hem met redelijke belasting 80% leeg dan zal een gelijke warme accu kunnen opleveren als met 1/2 van die belasting tot 90%. Klopt niet helemaal zo linair maar je snapt het idee. De capcaciteit die je eruit vliegt alleen is niet het probleem maar de combinatie met belasting is het probleem. Zou je na je timer rustig gaan vliegen met minimale belasting zou je daardoor langer kunnen vliegen met dezelfde slijtage aan je lipo. Kortom, is je accu niet te warm na het vliegen zit je goed mits de spanning niet tever is gezakt.
Het percentage bepalen op basis van de spanning verschilt enorm per cel. Goedkopere cellen zullen een geleidelijkere ontlading geven dan high-tech cellen. Bij goedkope cellen daalt de spanning aan het einde van de ontlading "rustiger". Bij kwalitatief betere cellen is het in veel gevallen zo dat in een een paar seconden "ineens" de cellen echt leeg zijn. Enige manier om dat te ondervangen is vliegen op een timer. Ook moet je oppassen dat sommige cellen na het laden bij zware belasting eerst een soort dip in de spanning geven en vervolgens iets herstellen om daarna een constante spanning af te geven. LiPo's zijn rare dingen.... :?
Dat dipje is het opwarmen van de lipo. Als ze kouder zijn leveren ze minder spanning onder belasting dan als ze warm zijn.
Klopt, maar wel een puntje van aandacht voor de instellingen van je regelaar. Over het algemeen hebben kleine LiPo's er meer last van dan grote.
Het is niet het een of het andere. Beide metingen hebben hun nut. Aan de celspanning na het vliegen kun je meteen zien of je nog veilig zat. Die 80% is dan ter bevestiging van de gebruikte capaciteit. Die 80% zal je moeten herzien naarmate de lipo versleten raakt. Als het vriest dan zal die 80% wel eens 110% kunnen zijn. De celspanning zal dan ook eerder zakken en het spannings niveau is dan nog wel de grens waar je mee te maken hebt. Dan constateer je vermogensverlies en/of ingrijpen van cuttoff maar geen 80% grens. Het is dan nuttig met de vliegtijd daar op te anticiperen.
Ho, celspanning NA het vliegen is de spanning in rust.. En die is eigenlijk niet belangrijk, het gaat om de spanning belast. Een versleten accu dondert onder belasting compleet in elkaar, terwijl hij wel een zeer net voltage laat zien zodra je eenmaal de meetpennen erop hebt. Ik heb het zelf iig al een paar keer zien gebeuren bij een set accu's van mij Daarom houdt ik zelf altijd angstvallig vast aan die 80% Gaat een accu binnen die 80% onder zijn voltage (ik heb op veel modellen een onderspanningslamje zitten..) weet ik dat die accu voor dat doel te slecht is geworden. dus dan gaat hij de starter in, of in de startkist. Of een klein vliegtuigje wat ik nog heb liggen ergens. trekt minder stroom, dan gaat het wel goed. Met vorst zit je gewoon met bevroren chemie in de cellen. houd je de accu's gewoon op temperatuur, is er niets aan de hand. dus niet eerst een uur in de kou leggen, en daarna in 5 tellen proberen warm te stoken.. gewoon warm houden Zelf stop ik ze gewoon in mn zak ;-) maar mijn accu's zijn niet groter dan 3s 2200 mah moet je wel goede connectors hebben, anders wordt het te warm
Ho, ho, ho, de celspanning in rust is juist WEL heel belangrijk! Die spanning MOET altijd boven de 3V (het liefst zelfs boven de 3,2V) zijn. Onder belasting kan en mag de celspanning best kortstondig onder de 3V komen zolang die spanning maar binnen zeer korte tijd (enkele seconden) na uitschakelen van de belasting weer terug boven de 3(,2)V uit komt en blijft. Naarmate de accu ouder wordt zal die spanning lager worden en op den duur niet meer boven de 3,2V uit komen. Dan is die accu slechter geworden maar hij kan nog best een poos mee gaan. Inderdaad zal hij dan voor een echt grote belasting niet geschikt meer zijn maar zolang de celspanning nog altijd boven de 3V komt is die accu nog prima bruikbaar voor de minder zware toepassingen. Pas wanneer die spanning niet meer boven de 3V uit komt na het uitschakelen van de belasting is de accu echt aan het einde van zijn "leven". Hoe snel dat is hangt helemaal af van hoe je die accu hebt behandeld. Met hoeveel stroom heb je hem geladen en leeg getrokken? Hoe vaak is de accu "te ver" ontladen? Hoe lang heeft hij "leeg" ergens gelegen. Is de accu wel eens (vaak?) te heet of te koud geweest? En zo nog meer zaken die een rol spelen.