Lipo zenderaccu futaba

Discussie in 'Model elektronica' gestart door eddie, 3 sep 2009.

1. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Het schijnt dat Futaba een lipoaccu van 2800 Mamp heeft voor de 6ex 2.4 ghz .
    Volgens mijn informateur van de modelbouwzaak heeft die lipo een beveiliging voor onderspanning en zou die de zender uitschakelen zodra die grens bereikt is .
    Dus je zender vergeten uit te zetten is dus niet fataal voor je lipo zegt hij dus .
    Is dit zo of weet nog niemand hier iets vanaf ??
    Je zou ook met een gewone lader kunnen laden omdat er een stukje electronica ingebouwd zit wat van je gewone lader een lipolader maakt , dat is wel handig denk ik .
    Iemand info hierover ??

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De Futaba FX 30 zender bevat een Li-Po accu 7.4 Volt 3400 mAh. Deze Li-Po bevat een ingebouwde balancer en onderspanningsuitschakeling. Voor het laden is een speciale Li-Po lader nodig. Een gewone Li-Po lader geeft bij uitschakeling vaak een hoge spanningsimpuls die de ingebouwde elektronica kan beschadigen.

3. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Je zou zowiezo nog moeten kunnen balancen, dus kunnen laden via de laadplug van de zender lijkt me niet zo aantrekkelijk.
    Ik had een HC Lipo in mijn FX18, ik vond het helemaal geen punt dat de accu er even uit moest om te laden want dat hoefde maar héél zelden... zo'n lipo in je zender gaat belachelijk lang mee.

4. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Tenzij jij de zender aan laat staan, is bij mij al meerdere keren gebeurd, telefoon, deurbel enz. ;) Dan vind je dus de volgende dag een nare verassing met een lipo.

@ Eddie, wat jij bedoelt zit deels ingebouwd in de zender, dus niet in de zender die jij hebt. Een lipo erin is handig, en ze zijn niet eens zo duur meer bij HC.

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De lipo's speciaal voor zender hebben inderdaad zo'n ondergrens ingebouwd maar ik heb dit nog niet getest :)

6. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    In de speciale zender-Li-Po's van Robbe zijn de balancer en de onderspanningsbeveiliging onderdeel van de Li-Po. Zie op de Robbe site bestelnummer 4846.

Op de Li-Po staat de tekst "Mit integrierten Equalizer sowie Über-und Unterspannungsschutz".

Laatst bewerkt: 3 sep 2009
  7. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Maar wanneer gaat die onderspanningsbeveiliging nou in werking vraag ik me af ??
    Gaat de zender eerst een signaal geven , of zet ie m in 1 x uit zonder waarschuwing ??
    Ik ga graag op zeker , ben niet te beroert om iets meer uit te geven , maar als ik 50 euro voor een zenderaccu uitgeef en t is iets wat vrijwel niet bekend is wil ik t zekere voor t onzekere .

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Zodra de accu te leeg wordt koppelt deze zelf los en gaat de zender dus uit. Je krijgt geen waarschuwing oid. Dit is uitsluitend een beveiliging als je de zender aan laat liggen. Je moet altijd laden zodra de spanning te laag wordt, beneden de 11.1V moet je laden.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    50 euro?????? Haal dan 1 bij hobby city......... die zijn hetzelfde :) Ook met onderspanning beveiliging ;)

10. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    linkje tandango?

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
  12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Bij een FX 30 geeft de zender een waarschuwingssignaal bij 6,8 Volt. Dan moet de zender "direct" worden uitgeschakeld.

Wanneer de in de Li-Po ingebouwde onderspanningsbeveiliging ingrijpt weet ik niet.

Deel Deze Pagina