Gietmallen

Hallo allemaal,

Ik wil graag gietmallen maken voor boot-accessoires.
Van wat voor materiaal en hoe maak ik zo'n mal ?
Ik neem aan dat ik de allereerste vorm zelf maak, en daar overheen iets moet gieten om de vorm te krijgen en dat uit laten harden. Dan moet ik de oorspronkelijke vorm er uit zien te krijgen en dan zou ik een gietmal hebben ?
En dan maar de onderdeeltjes maken/gieten. :)

4 vraagjes :
1. welk materiaal voor de te maken mal;
2. welk materiaal om te gieten;
3. is het nog belangrijk welk materiaal voor de oorspronkelijke vorm gebruikt word;
4 waar kan ik het materiaal vinden/aanschaffen.

Mijn dank zal groot zijn :-D

Groet, Cees

1. Siliconenrubber. Dit is een 2 componenten materiaal, dik als stroop. Na uitharding heb je een flexibel rubber, waarin je kan gieten.
2. "Resin" waarmee PU giethars wordt bedoeld. Ook met epoxyhars of polyesterhars kan worden gegoten.
Voordelen en nadelen:
PU hars: snelle harding, gevoelig voor vocht, tast op den duur het siliconen aan. (50-60 lossingen). Ruikt weinig.
Epoxy hars: langzame harding, tast siliconen nauwelijks aan, ruikt weinig, iets duurder.
Polyesterhars: Goedkoop, snelle harding, tast siliconen aan (30-40 lossingen), stinkt, eigenlijk niet binnenshuis te gebruiken. Goedkoop.

3. Nee, dit is niet belangrijk. Wel is er rekening mee te houden dat indien er een vermoeden van hechting bestaat (siliconen hecht aan vrij weinig materialen, behalve als er siliconen in die materialen verwerkt is), dan is een lossingsmiddel aan te raden.

4. www.cesense.nl

Werkwijze voor simpele productjes:

Zoek de vlakke kant van het product. Wil je een wijnvat gieten, dan kan je dit op de bodem neerzetten. Een drupje lijm om het op de basisplaat te houden is een goed idee. Kan eventueel ook met een klontje "gele klei", een niet uithardende kunststofklei, welke hergebruikt kan worden. (soort kinderklei)

Als je nog meer items hebt, kan je die ernaast zetten.

Eventueel lossingsmiddel aanbrengen (release-ease 800). Een nevel spuiten, met een kwastje verdelen, dan nog een keer nevelen.

Maak nu een dam om de items. Ik heb hiervoor 4 stukken aluplaat, het einde haaks omgezet, zodat ik deze "gemolenwiekt" in elke gewenste maat om de items kan zetten. Een paar klemmen verhinderen beweging.

maak de randen dicht met gele klei.

Maak de siliconen aan. Gebruik een weegschaal om nauwkeurig te werken. Ben je een pro, dan ontlucht je de siliconen in een ontluchtingsvat, dmv vacuum. Ben je geen pro, maar wil je zo min mogelijk luchtbellen, dan smeer je de items nu in met siliconen, met een stug kwastje. Giet hierna de siliconen met een dunne straal in de hoek van de bak. De dunne straal zal veel luchtbellen doen scheuren. Als de bak voldoende vol is (1cm boven het hoogste item) dan begint het grote wachten. Als de siliconen voldoende is uitgehard kan je de boel uit elkaar halen, en de modellen eruit drukken. Nu kan je met hars gaan gieten.

Heb je lastiger vormen te gieten, dan is de procedure iets anders, maar dan moet je even een gil geven.

Hoi Skiff,

Mijn dank voor het advies, het is mij duidelijk.
Heb es ff zitten kijken op de site, maar de hoeveelheden zijn gewoon te groot.
10 kg siliconen voor 214,20 euri's!! Krijg ik van m'n leven niet op !
Ik ga dus op zoek naar kleinere hoeveelheden, zal toch ook wel ergens te verkrijgen zijn hoop ik.
Maar..... de werkwijze is eenvoudiger dan ik dacht en nu ik weet welke materialen ik nodig heb is het leuk.

Nogmaals bedankt,

Groet, Cees

Back