Aanschaf volgende heli

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door South, 9 mrt 2013.

  1. South

    South

    Lid geworden:
    9 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Maastricht
    Hallo ik ben Wilco en ben nieuw hier.

    Om meteen met de deur in huis te vallen, de volgende vraag.
    Na een aantal mini indoor heli's versleten te hebben, wil ik een maatje groter.
    Lente komt eraan, heb het gezien binnen.

    Nou valt me op dat er steeds meer grote outdoor heli's zijn met dubbele
    hoofdrotor. Nu vraag ik me af, is dat stabieler dan met enkele?
    Aangezien die met enkele vaak duurder zijn lijkt me dit niet.
    Van de andere kant, de goedkopere enkel rotor heli's lijken erg nerveus.

    Wie schept er duidelijkheid? Bvd

    Mini heli's versleten:

    Helicox 6010 - Silverlit Sniper - Revell Black shadow
     
  2. motomiggiej

    motomiggiej

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    70
    Hallo,

    Hoe serieus wil je gaan beginnen met de hobby?

    Een dubbele rotor heli heet ook wel Coax. Dit breng idd stabiliteit met zich mee wat
    vaak zichzelf corrigeert.

    Enkele rotorblade fixed pitch of collective pitch zijn moeilijkere bestuurbare helis maar met veel meer mogelijkheiden.

    Fixed pitch betekend dat je de rotorbladen niet kunt kantelen de snelheid van de motor bepaald dan alleen maar de snelheid waarmee de heli stijgt.
    Een collective pitch heli kan de rotorbladen kantelen hierdoor kun je met hetzelfde toerental stijgen of zelfs op de kop hangen.

    Mijn vraag over hoe ver denk je te gaan in de hobby is een vraag die je jezelf moet gaan stellen. Als je voor jezelf weet dat je dat wilt gaan doen kun je het beste ook goede zender (afstandsbediening) gaan kopen. Een dx6i is een goed voorbeeld hiervan tweedehands ongeveer 100 euro betrouwbaar en je kunt er 10 modellen op programmeren

    Kijk een bij blade helis op de site hier vind je leuke helis bijvoorbeeld een 120sr die oersterk is en met een beetje wind nog te vliegen buiten is.
    Ook is het fijn dat je ieder onderdeel wat kapot zou kunnen gaan los kunt kopen.
    De 120sr is een FP heli.

    Voor verdere vragen kun je mij een prive bericht sturen. Als je hulp nodig hebt met je zoektocht of advies ik woon ongeveer 20min rijden vanaf Mestreech.
     
  3. South

    South

    Lid geworden:
    9 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Maastricht
    Woon je in Belsj zeker?

    Das nou nuttige info, ik dacht al wat bedoelen ze met pitch steeds.

    De plannen zijn om eerst een betaalbare buiten heli kopen om te oefenen.
    De voorkeur (voor ik op dit forum kwam) ging uit naar:

    De double horse 9053 Volitation. (zie afb)
    Deze is ook als enkel rotor te koop. (9100) Same price

    Dus ga ik voor stabiel speelplezier, of al richting single blade met meer crash risico.
    Of zeggen jullie Double Horse is rotzooi? Beter is... (+/- €100)


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.667
    Locatie:
    belgium
    Coax en fixed pitch zijn niet echt geschikt voor buiten behalve op dagen met zeer weinig wind :?
    De overstap naar collective pitch is natuurlijk best wel groot.
    Ik blijf bij mijn mening (spreek uit ervaring) een goede heli voor buiten begint vanaf de 500 klasse en die zijn dan ook al wat stabiel . Hoe groter de heli hoe stabieler maar ook duurder ;)
    Ik heb het hele rijtje afgegegaan van coax naar fixed pitch en 250 - 450 , tenslotte naar 500 en 600 nu met resultaat dat de 250 en 450 slechts sporadisch gevlogen worden of indoor .
    Alles hangt natuurlijk af van je budget ook . Er komt heel wat bij kijken .
    Qua zender kan ik beamen dat de DX6i een hele goede is voor zijn geld .
    Altijd een aanrader , zoek eens een club in de buurt en ga neens langs . Modelbouwers helpen elkaar doorgaans goed :cool:
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.296
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. motomiggiej

    motomiggiej

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    70
    Ik ben het niet eens met guyken.

    De absolute beginners helis die je nu vliegt is een dure 500 zeer gevaarlijk en onbestuurbaar.
    De volgende heli die je aanwijst is naar mijn mening geen goede opvolger hij kan niet tegen een beetje wind en is hetzelfde niveau/kwaliteit als je oude helis. De blade 120sr is nog met een beetje wind te vliege extreem crash bestendigen is 6 kanaals dus stilhangen. Vooruit.achteruit.zijwaards en om de as. Dat is iets wat je oudere helis niet konden. Hij zal incl blade zender nieuw ongeveer 140 kosten tweedehands 80. Accus zijn genoeg tekrijge dus je kunt lekker veel vliegen en geniete! Als je meer info ofzo wilt kun je me ook belle. Ffkes een privebericht dan.
    Ps nee ik woon in oirsbekistan
     
  7. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja stabieler. Gas omhoog en hij stijgt lekker recht op. Wil je verder dan zul je moeten overstappen. Ik zou beginnen met een kleintje. Bv mcpx rtf of met een dx6i als je echt verder wilt. Kan je later een 450 kopen. Waarom mcpx? Stort je neer dan weinig of geen kosten
    Groeten
    Martin
     
  8. motomiggiej

    motomiggiej

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    70
    Met martin ben ik het ook eens.

    Maar als ik zie dat je oude helis 4 kanaals zijn lijkt een mcpx erg hieper en moeilijk te besturen. Wel zijn ze idd hufterproof en ja iddondanks de kleine afmetingen vliegen ze top buiten een grote coax is onbestuurbaar buiten of t moet echt windstil zijn
     
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.667
    Locatie:
    belgium
    Jullie hebben gelijk , een Mcp x lijkt een goede volgende stap of de 120 .

    Maar voor de rest blijf ik erbij dat voor buiten bij wind vanaf 500 klasse het begin is . 250- 300 of 450 allemaal te licht . Ik spreek dan wel over echt vliegen niet wat hooveren :sleeping:
     
  10. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    een 450 vliegt toch al heel aardig buiten hoor ;)
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Juist in rondvlucht heb je minder last van de wind.. Ook 250 size is probleemloos met 3 bft te vliegen. Een 450 is met ruim 4 bft nog prima te doen, mits je de ervaring hebt.

    Dat is een 450 niet echt geschikt zou zijn is onzin.

    Een 250 is echter geen aanrader wanneer je het vliegen nog niet echt onder de knie hebt.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    450er is inderdaad goed voor buiten,

    maar eerst met een mCPX beginnen is heel goed,
    je leert heel veel met dat ding,
    hij is crash "vriendelijk"
    alleen de zender moet goed ingesteld zijn,
    dan kan hem iedereen vliegen, ha ha

    en als je van echt vliegen en powern en 3 D praat,
    zou het toch een 500er zijn,
    ik ook net gekocht, Gaui NX4

    groetjes van Heli-Uwe

    edit: was een SIM al genoemd ??
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2013
  13. Wilco,

    Iedereen op dit forum heeft, gebaseerd op zijn/haar ervaring, een mening over het leren vliegen met RC-heli's. Ik adviseer je om door grondige studie van de veelal waardevolle bijdrage's op dit forum eerst rustig voor je zelf te bepalen op welke wijze je de hobby wilt voortzetten/uitbreiden. Laat je vooral niet overhaast leiden door adviezen die veelal goedbedoeld, maar lang niet altijd passend zijn (we zijn tenslotte allemaal individuen).

    En kijk op het internet natuurlijk ook verder dan dit forum.

    De Martin49 (Martin van Drie) van een bericht hierboven heeft bijvoorbeeld zelf een website:
    Leren vliegen, onderhouden en afstellen van radiografisch bestuurbare helikopters
    Hierop is nuttige informatie te vinden, en voor een gering bedrag zijn daar uitstekend leesbare e-books te downloaden.
    Zijn handboek voor de Futaba T7C zender bijvoorbeeld heeft mij veel tijd en ergernis bespaard.

    Als je de Engelse taal voldoende machtig bent, is de volgende website zeer aanbevelenswaardig:
    RC Helicopters, The Most Fun And Rewarding Of All RC Hobbies.
    Afgezien van de overvloed aan informatie en tips, zijn ook daarvan geweldige e-books te downloaden, bijvoorbeeld:
    Blade mSR Tips "Getting The Most Out Of Your Blade mSR/X & 120SR" e-guide , waarvan ik zelf veel plezier heb gehad voor mijn Blade 120SR.

    Anne
     
  14. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ik zou die goedkope dubbele rotor helis achterwege laten . als je buiten wilt vliegen en het vliegen nog moet leren , dan ben je gebaat bij uren maken . de helis die gesugereert worden hebben nog geen 2 uren probleemloos vliegen in zich voordat er wel wat kapot gaat .

    ikzelf zou de serieuze overweging maken om eventueel een brandstoffer of een elctro van het grotere formaat aan te schaffen .
    ter grote van een 600 is een stabiele heli , daaronder is het gewoon vechten tegen de wind . is wat duurder , maar ook te verkopen )
    mvg ferry
     
  15. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Grappig dat ik lees dat iemand heli's onder de 600 klasse slecht vind vliegen voor buiten ivm te harde wind.
    Ik vlieg al 10 jaar met heli's en mijn grootste is een 600 size geweest.
    Tegenwoordig vlieg ik veel met 120 size tot en met 450.
    Doe dat veelal buiten en ook met wind erbij.Mede omdat het hier in Holland doorgaans altijd wel waait.
    Prima te doen en zelfs met mijn Walkera V120D02S CP heli van ±100gram is er met wat wind erbij heel goed mee te vliegen.
    Mijn Trex450Pro kan behoorlijk wat wind leien dus het verhaal van iemand die vind dat zoiets niet echt gaat vind ik grote bulshit.
    Vraag me dan echt af wat de vliegskills zijn van die persoon.
    Vr Gr D
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.296
    Locatie:
    Rotterdam
    Heren, iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring...

    Maar er zijn een paar feiten:
    Groter is stabieler uit zichzelf. Maar ook gevaarlijker, eigenlijk 450 en groter heb je hulp van een instructeur nodig om hiermee veilig (!) te kunnen leren vliegen

    Coax is leuk, maar geeft bijna geen basis voor de cp, vlieggedrag is extreem anders.

    Een fp heeft een vergelijkbaar vlieggedrag als een cp, is alleen onstabieler en windgevoeliger. Daarentegen wel erg goed te crashen zonder schade (zie piccolo v2 of een honeybee fp)

    Iedereen mag lekker zelf weten wat ie doet
    De een heeft een lanfpgere leercurve dan een ander, de een begint meteen met een cp en leert het zonder crash
    Een ander doorloopt alle types en maten en crasht nog 100 keer
    De beginner weet zelf het beste hoe hij zelf in het leven staat, dus is hijzelf de enigste die kan bepalen wat voor heli iets voor hem is

    Wil je echt een stap vooruit, en klein blijven?
    Mcpx.
    Geweldig ding...
     
  17. motomiggiej

    motomiggiej

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    70
    Mensen.. meneer heeft slechts met 3 tot 4 kanaals coax gevlogen?Hen geeft aan weinig te willen uitgeven rond de 100 euro?

    Hoe haal je het dan in je hoofd een 500-600 size aan te smeren van 800-900 euro excl zender? Zijn jullie zo ook begonne zonder technische hulp en vlieghulp? Graag stap voor stap
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.667
    Locatie:
    belgium
    Er zijn ook veel mensen die baat hebben met een goede simulator . ook betaalbaar en crashen zonder kosten :cool:
    En zoals eerder gezegd iedereen is anders ....leven en laten leven :zon:hare hare, hare rama.
     
  19. Allen,

    Wilco heeft advies gevraagd voor de volgende stap in de RC heli hobby, maar de discussie is na enkele bijdrages al ontaard in "ruzie" en "krachttaal" over de windgevoeligheid van een 600 versus 450 versus 120 size heli. Kan me zo voorstellen dat hij nu al door de bomen het bos niet meer ziet, en wellicht gedesillusioneerd afhaakt. Dit forum is primair niet bedoeld om jezelf en je portemonnee te etaleren, maar om elkaar te helpen.
    Kortom, kom met advies waar Wilco en andere beginners wat aan hebben.
    Student heeft wat dat betreft het goede voorbeeld gegeven.

    Anne
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Nope... lessen genomen bij een helischool en crashvrij mn brevet gehaald. het geluk dat er zo'n school in de buurt zat.

    Echter, ongeacht je budget, wil je enkel in het microformaat vliegen en ook nog eens buiten dan ben je zeer beperkt in je doen en volledig afhankelijk van de (wind) weercondities. Welke misschien de funfactor negatief kan beïnvloeden.

    Aan de andere kant is het natuurlijk logisch dat je niet direct een kapitaal uit wilt geven aan iets waarvan je nog niet zeker weet of het wel je ding is, helemaal omdat FP nog onbekend terrein is.

    Daarom zou ik ook eens kijken naar een club in de buurt en ga daar eens langs. Met een beetje geluk vliegen er dan ook nog wat heli's waarvan de eigenaren je misschien het een en ander kunnen uitleggen met de heli erbij. Dat geeft misschien een helderder beeld dan wanneer je alles op een beeldscherm voorbij ziet komen. :)
     

Deel Deze Pagina