Afbouwverslag: Kunstvlucht-model, Hobby Lobby Skylark

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door RCEFlyer, 21 feb 2010.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    op mijn hobby zolder staat een nieuwe ARF, die destijds met een partij modelvliegspul is meegekomen.

    Het is een (redelijk onbekende) Hobby Lobby Skylark:

    [​IMG]

    Specification:
    Wing span: 1480mm
    Fuselage Length: 1400 mm
    Wing Area: 37.8 sp. Dm
    Flying Weight: 2600 g
    Engine: 2 Stroke 46-52 cu in
    Channel Radio: 5 PCS standard servos


    Zo nu en dan is er het een en ander uit verschillende dozen tevoorschijn gekomen, zodat ik nu het idee heb dat ik in ieder geval alle onderdelen heb gevonden.

    Alleen de cockpitkap ontbreekt nog, maar die zal hopenlijk ook nog wel te voorschijn komen.

    [​IMG]

    Ik wil deze kist klaarhebben voor aanvang van het seizoen 2010, moet wel lukken, is immers een ARF :)

    Hier een paar fotootjes van de mobiel van vliegmaatje Dennis, toen alles nog bij de vorige eigenaar lag.

    Romp met motor, zonder motorkap:

    [​IMG]

    Vleugel:

    [​IMG]

    Hier zie je de romp (inmiddels bij mij op zolder) rechtop staan tussen de andere zooi, midden op de foto. Goed te zien dat het een hoge smalle romp betreft, een beetje ala F3A:

    [​IMG]

    Dit toestel heeft een spanwijdte van 1480 mm en is geheel houtbouw. Het toestel is geschikt voor .40 - .46 motoren, er staat nu een nieuwe MVVS op, ik kan alleen niet zien welke inhoud deze heeft.

    Op het web is er niet zoveel te vinden over deze kist, na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat deze kist enige tijd is verkocht door het Amerikaanse Hobby Lobby.

    De kwaliteit van de ARF kit is zonder meer goed te noemen. Het toestel is mooi licht maar toch sterk gebouwd en de bijgeleverde hardware is van goede kwaliteit.

    Hier de vleugel, gezien vanaf de bovenzijde. Aan zowel boven- als onderzijde is er een strook folie verwijderd en is er een strook glasvezel over gezet met epoxy.

    [​IMG]

    Was nog ff pielen, er zaten touwtjes in de servogaten om de servo-verlengsnoeren erdoor te kunnen trekken. Eentje ervan was niet te vinden :evil: Na lang pielen met een pincet in een natuurlijk veel te klein gaatje, kwam dat touweindje alsnog te voorschijn :hammer:

    Hier nog een paar plaatjes zoals ie uiteindelijk moet worden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De twee servo's voor het hoogteroer komen achter in de staart en worden voorzien van een korte pushrod.
    Het richtingsroer wordt pull-pull aangestuurd.

    Elke aileron krijgt ook een eigen servo. Dit worden allen Hitec servo's, want daarvan heb ik nog een voorraadje liggen :)

    Ik heb de vleugel van de Skylark er maar eens bijgepakt.
    Nadat ik de scharniertjes heb opgezocht, heb ik deze opgeruwd met een grof schuurpapiertje. Deze heb ik met speciale Hinge glue van Great Planes gelijmd, waarna ik de aileron er aan heb gehangen.

    [​IMG]

    Om te zorgen dat de aileron goed op de scharnieren blijft tijdens het drogen, heb ik deze gefixeerd met klemmen en tape. Op deze manier ben ik er zeker van dat de aileron mooi recht aansluit op de vleugel en de achterlijst.

    Als een en ander droog en uitgehard is, worden de scharnieren geborgd door er gaatjes in te boren en sate-prikkers er in te lijmen.

    Even de laatste stand van zaken melden, vanmorgen heb ik weer een kleinigheid gedaan :)

    De scharnieren voor de 2e aileron en de aileron zelf zijn inmiddels ook gemonteerd. Als de lijm uitgehard is boor ik er gaatjes door en borg ik de scharnieren met een sate-prikker.

    De vorige eigenaar had reeds aan boven- en onderzijde een glasmatje aangebracht. Wat minder handig is, hij heeft de originele folie eigenlijk iets te ver weggesneden :( Straks maar even netjes zien weg te werken.

    [​IMG]

    Helaas is de ruimte voor de servo zo ingericht dat deze rechtop geplaatst moet worden. Op de foto is net te zien dat deze ruimte niet diep genoeg is, waardoor de servo een behoorlijk stukje buiten de vleugel steekt. Ik snap ook niet zo goed waarom ze de inbouwruimte niet hebben voorbereid op een liggende servo ...

    Toch laat ik het zo en monteer de servo rechtop, er lopen namelijk aan weerszijde twee ribben langsop waar de servo strak tussenpast. Zonder om te gaan breken en stevigheid te verliezen ...

    [​IMG]

    Een strook witte oracover op maat gesneden en over het geglaste deel gefolied. Deze folie heb ik getailleerd uitgesneden, omdat de afdekkap die erover gaat dan precies over het witte deel heensluit. Toch weer wat extra bescherming tegen de brandstof nietwaar ?

    [​IMG]


    Hier met de genoemde afdekkap erover, je ziet het praktisch niet :)

    [​IMG]


    De volgende stappen worden:
    - gaatjes boren & scharnieren borgen met sate-prikkers
    - snoeren in vleugel trekken voor de servo's
    - snoeren aan servo's solderen
    - servo's monteren
    - links & pushrods monteren
    - verder afwerken romp

    Wordt vervolgd.

    EDIT: ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand zo'n ding wel eens is tegengekomen of misschien wel zelf in het bezit heeft gehad ?

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    tjonge ... wat een reacties ;)

    Vanmiddag heb ik even wat kunnen doen aan de Skylark.
    Paar kleine zaken, die altijd weer meer tijd kosten dan je verwacht ... :evil:

    Scharnieren borgen:
    Nu de scharnieren zijn ingelijmd en de lijm is uitgehard, moesten deze nog worden geborgd. Zoals reeds aangegeven doe ik dat met cocktail-prikkers.
    Ik heb een boortje in de dremel gezet en op 8 mm diepte een stukje plakband om het boortje gedaan, dit om voorkomen dat ik te diep zou boren. Ik wil ervoor zorgen dat ik alleen aan de onderzijde van de vleugel stukjes folie hoef aan te brengen, het oog wil immers ook wat :)

    [​IMG]

    Zoals reeds eerder gemeld, hebben de ailerons elk hun eigen servo. Deze sluit ik aan zoals ik dat ook heb gedaan bij mijn Slowpoke. Dus niet met twee verlengsnoertjes met de normale servostekker, maar met een Sub-D connector, voorzien van een vergrendeling. Snel, safe & simpel :)

    Even de snoeren klaargemaakt en de servostekkertje aan de Sub-D connector gesoldeerd:

    [​IMG]

    Daarna even voor electricien gespeeld :) Draden trekken, eerst het touwtje om de kabel geknoopt, gezekerd met een drupje CA (je weet maar nooit ;) ), waarna ik de draad dubbel heb gevouwen en een stukje krimpkous er om heb gedaan. En dan ... trekken maar :) Dit verliep verder zonder problemen en de snoeren kwamen in no time aan de andere kant van de vleugel weer tevoorschijn.

    [​IMG]

    Daarna heb ik de servo gaten op maat gemaakt, aan de voorzijde een 1,5 mm hard balsa latje erin gelijmd, zodat de servo goed bevestigd kan worden. De gaatjes zijn inmiddels ook voorgeboord. Zodra ik de servo's aan de snoeren heb gesoldeerd kunnen ze worden gemonteerd.

    Jaja, het todo lijstje is weer wat korter geworden :thumb:

    Grtz,
    Menno
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bij deze dan: kunstvlucht-aspiraties?
    Uit eigen ervaring erg leuk om mee te beginnen.
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Hans,

    ik heb gezien dat jij er mee begonnen bent, heb wel eens wat posts/draadjes van je gevolgd. :)

    Misschien heb ik wel wat voorzichtige plannetjes, vlieg nu een tijdje rond met van alles en nog wat en het leek me wel leuk om eens wat meer gepland te vliegen, in plaats van zomaar wat rond te vliegen.

    Op onze club zijn er meerdere die enthousiast iets "meer" willen (en meerdere clubleden doen het ook), vandaar dat ik wat artikelen over figuren vliegen heb verzameld uit een paar Amerikaanse tijdschriften.

    Die heb ik online geplaatst op ons clubforum, voorbeeldje:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Voor de geinteresseerden, meer artikelen vind je hier.

    Zo kan iedereen zijn gewenste figuur er uit pikken en gaan oefenen :)

    Grtz,
    Menno
     
  5. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    hoi menno mooi verslag en n leuk kisje ik vind hem erg lijken op de suprafly het merk weet ik zo niet meer .,je bent in iedergeval weer lekker op dreef :D


    mvgr johan snijders
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Johan,

    ja, beetje aan het hobbyen voor wat hoognodige afleiding :)

    Suprafly ? Als je deze bedoeld dan heeft ie er inderdaad wel wat van weg ... maar ja, dat geldt voor 90 % van de figuur kisten denk ik ;)

    [​IMG]


    Even de vorderingen van vandaag in het verslagje melden, 't is telkens maar een klein beetje vooruitgang, maar met kleine stapjes komen we er ook :)

    Gisteren had ik de servo-snoeren al in de vleugels getrokken, een mooie aanleiding om dat verder af te werken. Dus de soldeerbout maar eens tevoorschijn gehaald.

    Om de soldeerlassen enigszins te ontlasten en om ze goed te isoleren heb ik na het solderen eerst drie kleine krimpkousjes om de draad zelf gedaan ...

    [​IMG]


    ... daarna een groter stuk krimpkous over alle drie de draden. Zo is het geheel netjes maar ook stevig afgewerkt :)

    [​IMG]


    Zoals gemeld gebruik ik Hitec servo's. Hier worden maar liefst vier verschillende helvels bijgeleverd ! Maar nu de vraag, ik denk er aan om een van de onderste twee te gebruiken, ik neig naar de meest rechtse onderaan, omdat je deze kan verstellen. Maar zouden deze stevig & stijf genoeg zijn, of zouden deze snel buigen/torderen ? Wat denken jullie ervan ?

    [​IMG]


    Zo, eindelijk de servo's ingebouwd :) Allemaal klusjes die weinig opschieten, maar nog best veel tijd kosten :(

    [​IMG]


    Eerstvolgende stappen:
    - roerhoorntjes op ailerons plaatsen
    - quick links ailerons maken & plaatsen
    - gaatjes cocktailprikkers opvullen & folie over plakken
    - gaten boren voor (4) breekbouten
    - onderstel & wielen monteren

    Daarna verder met de romp :)

    Grtz,
    Menno
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Dilemma: ik stelde eerder dat er kwalitatief goede hardware bij de kit zat, echter ... wat te denken van deze roerhoorntjes ?

    De linker twee zitten erbij voor de ailerons. De rechter twee had ik nog op voorraad, welke zouden jullie gebruiken ?

    [​IMG]


    Grtz,
    Menno
     

Deel Deze Pagina