Eén van mijn clubgenoten heeft een albatros gebouwd. Deze is bedoeld voor aan de helling. Het project is al lange tijd aan de gang, wat zoveel vliegbare dagen zijn er niet aan de helling. En de vogel heeft ook nog eens minimaal windkracht 5 nodig. De ontwikkeling gaat langzaam maar zeker. Afgelopen zondag heeft de albatros weer aan de helling gevlogen. Het is een prachtige verschijning die ik jullie niet wil onthouden. Het groene kielvlakje is nog even voor proef, indien mogelijk gaat dit in de toekomst nog verdwijnen. Enjoy! [URL="[/URL]
Kreeg het filmpje gisteren toegestuurd door J. Fijn dat je het hier neer hebt gezet !!! Sjesus, Wat ziet dat er goed uit en wat vliegt dat ding.... Leuk die meeuwen die er naar toe vliegen...... Ga wel eens mee kijken. Het begint wel te jeuken. Groet, JH
Super! Echt heel mooi. Als dat kielvlakje eraf gaat, hoe gaat het dan met de richtingsstabiliteit? Wordt het nu gebruikt om te sturen of is het een vast vlak? Vraag me ineens af hoe dat bij echte vogels eigenlijk werkt.....
prachtig gemaakt!!! zeker de kromming van de vleugels.. nu nog met het kopje links en rechts draaien ;-) zonder kielvlak? Het principe van de Horten vleugels? Ik denk dat vogels hun staart zo kunnen draaien dat ze ook wat naar links en rechts kunnen sturen, en dan de vorm van hun vleugels (profiel) natuurlijk...
Juist Maarten, vogels kunnen de staart draaien. Daarbij komt dat ze hun hele lichaam kunnen gebruiken, de stand van de vleugels kunnen aanpassen enz. Als je eens de mogelijkheid hebt om naar een vogelshow te gaan kijken dan kan je heel goed zien. Wellicht is het mogelijk om het staartstuk te vervangen door een transparant materiaal waardoor je het tijdens de vlucht niet zo goed kan zien. Het ziet er trouwens geweldig uit en mijn beide zoons vonden dat ik ook maar zoiets 'even' moest maken.
Maarten, de kop is in principe draaibaar, maar nu vastgezet. Het idee in het begin was om met de kop de richtingssturing te doen. Maar dan van de verkeerde kant, het geeft je dus geen richtingsstabiliteit. Het hoogteroer zit op 2 plaatsen. 2 'flaps' op de vleugels die functioneren zoals hoogteroeren op een vliegende vleugel. Dit werkt goed. Het horizontale deel van de vogelstaart kan ook (2-ledig, prachtig gemaakt!) op en neer bewegen. Jaap is nu aan het experimenteren hoe de vogel het beste vliegt. Ideaal is als de staart goed als hoogteroer gaat functioneren waardoor je de vlakken aan de vleugel als flaps kunt gaan gebruiken. Verder hebben de vleugels rolroeren met helemaal aan de tippen nog 2 vlakjes die naar boven uitslaan bij omhoog gaand rolroer aan de betreffende kant. Dit zorgt voor een helpend giermoment. Het kielvlak wordt steeds kleiner gemaakt. Zolang de vogel nog goed vliegt kan het kleiner tot de bestuurbaarheid minder wordt. In het ideale geval is de vogel straks zonder kielvlak goed te vliegen. Het idee voor een volgend filmpje is ook al geboren: vliegen met de albatros, wandelaars op het strand en een flinke injectiespuit gevuld met yoghurt. Mogen jullie raden wat er gaat gebeuren....
super cool!!! zoiets wil ik ook al een tijd hebben maar dan een meeuw van wat voor materiaal is hij gemaakt? en wat is het gewicht?
Hout, 2,3 kg. Neem ook eens een kijkje op de site van de albatros en zijn bouwer Jaap Kooy. Er staan veel bouwfoto's op. Waanzinnig project.
Geweldig!!! echt mooi!!!! Zoeiets is er al een paar jaar. Wordt momenteel op ebay aangeboden eBay Österreich: Möwe voll GFK Spannw. 1475mm wunderschön (Artikel 230164973013 endet 20.02.08 10:40:57 MEZ)
Echt ontzettend mooi gebouwd zeg, en wat een mooi gezicht in de lucht. Ik loop al maanden met een dergelijk idee rond. De stabiliteit leek me een beetje problematisch. Dat idee van een lexaan kielvlak vind ik een goede. Succes Jaap!
Mooi hoor.:roll: Zou ook wel zoiets willen bouwen. Maarja.......... daar heb je natuurlijk wel beetje berg voor nodig en die missen we hier in het zuiden een beetje, geen duinen en ook niet echt hoge dijken.
Errug mooi. Ik zat me af te vragen of dit nou ook "Ornithopter" mag heten... maar volgens Wikipedia moet er dan echt sprake zijn van vleugelslag. Ik vind die Ebay-meeuw trouwens ook best fraai... maar minder dan deze Albatros.
super !! lijkt mij wel leuk om een keer een meeuw uit depron te maken , maar heb er nog nooit tekeningen van kunnen vinden
albatros nieuws Allereerst: hallo allemaal, en bedankt voor de complimenten! Dan: er zijn nieuwe videos van november en december 2008 zie: R/C Albatross - Jaap Kooy
Albatros weetjes Even een paar reacties op de reacties: Maarten, Hannes: het is geen Hortenvleugel principe. Dat geeft te veel (geïnduceerde) weerstand. De stabiliteit moet komen van het Rogallo of tunnel-wing of M-wing principe. Tot nu toe gaat het prima, ook zonder de tipklepjes. Bdoets: ornithopter is dacht ik met klapwiekende vleugels. Ook een snel opkomende tak van sport. PiP, Mike, Manuel: er is een RC Gull (meeuw) in aankomst Jsillen: de RC Gull is erg licht, moet ook kunnen thermieken of aan slappe helling. Komt ook in electro-versie uit. Japio
RC Gull in aantocht!! RCMike, PiP, Manuel, Jsillen en alle anderen die geïnteresseerd zijn in vogelmodellen opgelet: er wordt nu een productie opgestart van een meeuw: de RC Gull. De prototypes worden op dit moment getest. Het is volglas schalenbouw of carbon naar keuze. Het gewicht is ongeveer 600 gram, je moet er ook mee kunnen thermieken, en er komt ook een electroversie uit. Je kan via mij bestellen, er zijn al ruim 35 bestellingen, waarvan 7 voor onze LVS- en Westcoast vrienden. Als je denkt "dat lijkt me niks" kijk dan naar dit filmpje en je bent verkocht! Birdworks RC Gull available again - Page 23 - RC Groups Ik kan kwantumkorting krijgen (ons bin zunig toch?) Japio
kostie?? basiskit indicatie 170 dollar (+verzendkosten) deze komt glanzend spierwit uit de mallen, 2 vleugelhelften + romp + bevestigingsplankjes die je er nog in/ aan moet lijmen. Dan zelf nog besturing 2 servo's, ontvanger, accu verzorgen .( = 2 uur werk + evt. schilderen) deluxe kit (ARF) indicatie 250 dollar (+verzendkosten) deze komt gespoten uit de mallen, in de kleuren zoals op het filmpje. Ook zijn de vleugelbevestigingen gemonteerd. Vleugel 2-delig met verbinder (1 uur werk dan vliegen.) Uitvoering is volglas en kevlar schalenbouw. gewicht ca 260 gr. (kaal) meer info zie Birdworks RC Gull available again - Page 23 - RC Groups en daar ook op pagina 16 en 17 Op verzoek is de basiskit ook leverbaar met deelbare vleugel (2 helften met vleugelverbinder) Ook op verzoek in full carbon leverbaar (materiaalkosten duurder) voor DS. had maar een iets kleinere kalkoen genomen, en stop met roken en/of drinken, dit is een veeeeeeeeel leukere en goedkopere verslaving .
[URL=" - Albatross soaring along the North Sea coast (2)[/URL] of zie via mbfTube in het menu boven aan de pagina