Alinghi SUI-64 bouwproject

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ThomasR, 6 jun 2007.

1. ThomasR

ThomasR Guest

Hallo allemaal.

Ik ben al jaren een liefhebber van boten en modelbouw, maar verder dan een autotje ben ik tot nu toe nog niet gekomen.
    Nu dacht ik er aan om een modelboot te kopen, maar zelf bouwen geeft natuurlijk meer voldoening en is volgens mij nog niet eens veel duurder.
    Gezien ik met scheepsmodelbouw niet veel ervaring heb maar wel redelijk handig ben met vanalles en nog wat dacht ik , ach wat we proberen het gewoon..
    Een vriend van mij bouwt echter al jaren zijn eigen vliegtuigen, en zou mij willen helpen deze droom te verwezelijken.
    Ik heb de Alinghi SUI-64 uitgekozen, mede omdat ik het een mooiere boot vind dan de volvo ocean racers die hier veel gebouwd worden, en omdat het ontwerp veel simpeler is.

De palannen heb ik van een italiaanse site namelijk: www.renatoc.it

nu had ik een ideetje wat misschien het bouwproces makkelijker zou maken. In plaats van de spanten te bekleden met balsa en dan te plamuren, dacht ik er aan om met PU-schuim alles op te spuiten en dan terug af te snijden en op te schuren tot je de vorm hebt om over te lamineren.
    Heeft iemand dit al en keer geprobeerd (op het forum kan ik na veel zoeken niets vinden) en hoe ging dit?

ik post wel een bouwverslag als we bezig zijn.

groeten, Thomas

is hij niet mooi 8) 8)

2. johan k

johan k

Lid geworden:
    20 nov 2005
  3. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=53728

Iemand die zijn mal ook met behulp van pu schuim heeft gemaakt.

Leuke boot trouwens, ik heb die plannen ook al een tijdje in mijn bezit, als mijn VO70 ooit afraakt wordt dat mijn volgende bouwproject!

Maar je moet niet denken dat het ontwerp simpeler is dan een VO70 hoor... integendeel juist. Een VO70 heeft veel vlakkere vormen, dus de rondingen van de romp zijn eenvoudiger. Verder heeft een VO70 een waterlijn die volledig van de voor tot de achterkant loopt, waar de Alinghi het voorste en achterste deel (ver) boven de waterlijn heeft. Dat kan het toch iets moeilijker maken om alle schotten mooi uit te lijnen, een VO70 is veel vlakker

Nu laat dat je vooral niet tegenhouden, het is echt een mooie boot, en je moet bouwen wat je zelf mooi vind. Dus veel succes ermee, ik denk wel als je alle bouwverslagen hier van de VO70 boten wat volgt dat je genoeg inspiratie hebt om zelf aan de slag te gaan!!

Succes ermee, en plaats regelmatig wat foto's van je voortgang!

4. homan

homan

Lid geworden:
    21 apr 2006
    Hee Thomas,

Ik denk dat wij dezelfde passie delen. Ik ben ook een fanatiek AC aanhanger.
    Heb ook al bouwtekeningen van een AC-er en ga of de alinghi of de New Zaeland bouwen.
    Ik ga hem wel gewoon uit spanten opbouwen.
    Heb vorig jaar uit schuim een boot gebouwd voor een project op mijn opleiding. Dit was niet mijn manier.
    Koste heel veel moeite om het schuim in de goede vorm te krijgen.
    Ik zou zeggen hou ons op de hoogte van je vorderingen. Noog een paar weken dan heb ik vakantie en ga ik ook beginnen.
    Kan niet wachten!!!!!

Succes en groeten,

Bart Jan

5. ThomasR

ThomasR Guest

Hallo allemaal. het project is gestart. ik heb alle spante op 5 mm triplex overgetekend en ruw uitgezaagd (met de hand, :? ik kon niet wachten ) .
    Het fijne werk doe ik met het schuurtoestel van mn vriend. we zien wel wat het wordt met de schuim. desnoods plak ik er toch spanten over.
    @ Dazzler: waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik vind de americas cup boten nu eenmaal mooier dan de VOR's dus hopen dat het lukt

ik heb nu nog een dikke week exames en dan kan de bouw volop van start gaan.

hier een paar fotos van de vorderingen

iets wat mij nog veel zorgen baart is het inzagen van de kiel en het bouwen hiervan. hoe kan ik dit het beste uitmeten dat het mooi recht zit?
    en er voor zorgen dat de kiel er ook daadwerkelijk recht in komt( niet naar opzij hellen of zo)
    Ik dacht om een kiel te lamineren rond een dun, in profiel geschuurd stuk hardhout. denken jullie dat dit sterk genoeg is?

wat voor plamuur kan ik het beste gebruiken, ik neem aan geen gips of iets dergelijk :p

leuk dat er zo veel enthousiasme is, groeten Thomas

6. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    de beste manier om ervoor te zorgen dat je schotten allemaal mooi op de juiste hoogte staan, is om nog op de plannen, op bvb 10 cm boven de aangeduide waterlijn een extra lijn te voorzien, en bovenaan de schotten kleine "tabjes" te voorzien toch aan die lijn. Als je vervolgens alle schotten achter alkaar op een werkbord plaatst (op hun kop, dus op die 'tabjes" dat staat alle schotten mooi uitgelijnd.

Deze tabjes hebben op elk schot een andere lengte tov de bovenste rand, maar zijn wel allemaal gelijk tov de waterlijn, waardoor de waterlijn perfect gelijk staat.

Zo dus:
    Op de plannen een lijn trekken op 10 cm boven de waterlijn, en tabjes tekenen:

Dan uitzagen en de tabjes er mooi aanlaten:

Als je die dan op een plank zet, dan staat je waterlijn perfect uitgelijnd:

Wat de plamuur betreft: de meesten gebruiken polyster plamuur. Aan maken in kleine hoeveelheden (is nl beenhard na 20 minuten) maar is dus snel schuurbaar en goed schuurbaar eigenlijk, werkt perfect af.

7. ThomasR

ThomasR Guest

Bedankt voor je antwoord dazzler. Ik dacht dat dat in mijn geval niet nodig was, gezien mijn dek toch vlak zou zijn.
    Nu kijk ik naar mijn plannen en merk dat het dek over de gehele lengte vlak is , behalve bij de boeg en het eerste schot. daar komt ie licht omhoog...grrr 8)
    ik zal er alsnog latjes onder plakken om dit op te lossen.

Thomas

8. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Plamuur heb je altijd nodig hoe secuur je ook werkt.
    Wacht maar eens tot je de eerste grondlaag gaat spuiten dan zie je precies waar de oneffenheden zitten.
    Dus er komt echt een tijd dat je aan het schuren moet maar dat is wel het leukste werk van het gehele project.
    Schuren, schuren en nog eens............

Pendelaar

9. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Fijn om weten ;) Ik geef jou even een belletje de volgende keer als er geschuurd moet worden :p

10. ThomasR

ThomasR Guest

Hallo allemaal, toen ik zei dat ik dacht dat het niet nodig was had ik het over de latjes, ik weet dat het schuren er bij komt ook al is het een eindeloze klus.
    Ik heb vandaag de eerste twee schotten op maat geschuurd en de boeg gevormd.
    Ook heb ik er latjes onder gezet dat de bolling in de romp kan komen. deze worden nog ingekort dat ze onder de boot vallen.
    mijn moeder is alleen niet zo blij met hoe de kelder er nu uit ziet maar ja 8) .

greets, Thomas

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Mooi werk Thomas!

Als alternatief voor de smeerboel met schuim uit een spuitbus, dat bovendien soms enorme gaten van de bellen oplevert als je gaat schuren, kun je de ruimte tussen de spanten opvullen met het blauwe of groene isolatieschuim uit de bouw, verkrijgbaar in platen van verschillende diktes.

Het schuren van dit schuim is veel gemakkelijker dan het spuitbus schuim.
    Met een soepele lat, beplakt met schuurpapier, schuur je dan de boot in vorm, voorzichtig met het laatste stuk vlak boven de spanten, zodat je er geen vlakke kanten aan schuurt...

Draag wel mond-& neusbescherming als je schuim gaat schuren!

Groeten, Jan.

12. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    je moeder mag blij zijn dat je het in de kelder doet, ik heb op mijn kamer zitten schuren, vond de garage te koud :p

verder vind ik de IACC boten ook wel mooi, weer eens wat anders als die planeerbeesten . ik ga dit zeker volgen!

13. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Ouders toch hé... ze zouden juist blij moeten zijn dat hun zoon zo creatief is, en liever thuis met zijn hobbies bezig is dan hele dagen op café te hangen...

14. ThomasR

ThomasR Guest

zijn ze ook hoor :)

15. ThomasR

ThomasR Guest

Hier een vervolgje:

de spanten zijn klaar en de eerste zijn op de grondplaat gelijmd.
    morgen begin ik met het schuimen en het vormen. fotos volgen nog.

greetz, Thomas

16. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Zorg voor voldoende plastic op de vloer, rondom je schuimplaats, anders moet je straks de vloer afsteken....

Maak foto's van het gebeuren als dat mogelijk is.

Groeten, Jan.

17. ThomasR

ThomasR Guest

Ik heb net de eerste poging gewaagd.
    ik moet zeggen dat het resultaat eer slecht was. de uitzetting duwde gewoonweg mijn spanten om zodat ik alles terug moest uitsnijden en de spanten teruglijmen.
    resultaat PU schuim op....
    @pompebled de vloer gaat nog maar mn handen.... zucht.

ik heb alles nu herstelt en toch maar een verstevigingslatje aangebracht dat de spanten beter blijven zitten.
    ik spuit de schuim nu in meerdere lagen zodat hij niet te veel in eens uitzet.
    fotos komen morgen.

groeten Thomas

18. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Wat ik met mijn us1meter gedaan heb is het volgende:

alle spanten op 1mm dik karton tekenen en uitknippen, ook alle lijnen zoals hartlijnen en zo.
    Ik heb blokken piepschuim gezaagd (op de lintzaag dat wel) van 10cm dik, elk blok was groot genoeg om het spant op te kunnen plakken.
    Plakken ja, met PU bruislijm (bison) heb ik alle spanten op alle blokken gelijmd.
    toen dat droog was alle blokken onderling 1 voor 1 ingesmeerd en aan elkaar geplakt, duurt even maar dan heb je ook wat.
    met een lange lineaal heb ik steeds de rechtheid van het geheel gecontroleerd, daarom was het ook belangrijk om alle lijnen op het karton over nemen.
    Omdat ik trespa 6mm voorhanden heb ik daar de kielkast van gemaakt en deze met de bruislijm ingelijmd.
    toen alles droog was heb ik met een los metaalzaagblad de vorm ruw uitgezaagd, en daarna met een houtrasp voorzichtig de vorm netjes afgemaakt.
    Als laatste heb ik met korrel 100 schuurpapier alles glas geachuurd.

toen ik ik Keeper weefsel en epoxy gehaald en heb er 2 a 3 lagen keperweefsel overheen gedaan.
    Daarna schuren, schuren, schruren, schuren...........................

19. ThomasR

ThomasR Guest

De vorderingen:

ook mijn tweede poging was mislukt. nu bleven ze bovenaan wel mooi vast maar ze werden nog steeds van de plank geduwd...

ik heb maar alle pu schuim verwijderd en alle spanten eerst terug op hun plaats gelijmd.
    nu heb ik een soort kooi er rond gemaakt die hopenlijk bij de volgende poging de spanten op hun plaats houdt.
    laten we hopen dat het derde keer goede keer is 8)
    ook ga ik maar in zeer kleine dosisen spuiten om de druk te beperken.

de mislukte poging. je ziet het niet maaar alle spanten zijn onder de schuim helemaal platgegooid

de "kooi" waarin ik straks opnieuw ga schuimen
    ik heb er nog wat meer latjes tegen geplakt, vooral onderaan om daar er voor te zorgen dat ze op hun plaats blijven, maar zo krijgen jullie toch een idee

groeten en bedankt voor de tips. moest het niet lukken zo ga ik met isolatieplaat proberen

Thomas

20. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    ik heb ook eens zo een romp gebouwd, maar toen heb ik alles behalve de bovenkant gewoon dichtgetaped

Deel Deze Pagina