ASSAN X8 2.4 GHz module met 2 ontvangers met korte antennen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Josv, 25 dec 2008.

1. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Ik heb pas bij HC de ASSAN module voor een "oude" JR347 besteld (Hobbycity Online R/C Hobby Store : X8 2.4GHz Combo pack for JR W/ Module & RX $89.99 ). Er worden 2 ontvangers met korte antenne bijgeleverd. Nu worden bij HC ook ontvangers met lange antenne aangeboden:Hobbycity Online R/C Hobby Store : X8 R6 6Ch 2.4GHz Receiver (Long Antenna) $27.99
    Nu mijn vragen:
    1. welke reikwijdte heeft een ontvanger met 2 korte antennen t.o.v. dezefde ontvanger met lange antenne? Ik wil de ontvanger gebruiken in een Electro Junior en daar vlieg je toch redelijk ver mee.
    2. moeten de korte en de lange antennen buiten de romp komen of mogen ze in de romp blijven?
    3. heeft er iemand ondervinding van deze module met de JR 347?

Graag een antwoord want voor mij blijft het allemaal redelijk onduidelijk.

Groetjes en een prettige kerst,

Jos

Laatst bewerkt: 25 dec 2008
  2. Aaalie

Aaalie Guest

Hey,

de keuze tussen lange of korte antenne heeft alles te maken met je vliegtuig. De ontvangers zijn identiek qua reikwijdte, echter wanneer je ontvanger bij alle andere komponenten (servo's, regelaar, akku enz. enz.) geplaatst is kunnen deze overige komponenten zorgen voor een HF afscherming. Het is dan beter om je antenne van deze "HF afscherming" te plaatsen.

Greetz, Aldert

3. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    klopt. Denk ook bijvoorbeeld aan koolstof rompen. Hier heb je ook lange antennedraden voor nodig, want dan moeten de antennes buiten de romp liggen.

4. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Is het dan altijd VOLLE REIKWIJDTE?? En kan de ontvanger met korte antennen is een epoxy romp??
    Jos

Laatst bewerkt: 25 dec 2008
  5. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    ja, en ja.
    Ik denk wel dat je, zoals Aaalie al aangeeft, de ontvanger met lange antennes beter is. Omdat je dan dus verder van je apparatuur meet.

Overigens hebben deze ontvangers officieel niet volledige reikwijdte. In de handleiding staat 700meter vermeld. Maar een vriend van mij vliegt deze ontvangers gewoon in 1,5m kisten tot je ze niet meer ziet. Dus bij gewoon normaal vliegen blijven ze altijd prima werken. Nog nooit een tikje mee gehad.

6. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Nu zie je een 1.5 meter kist bij 600 meter zeg maar niet meer:p

7. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Er zijn mensen die arendsogen hebben, :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

8. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    ... en wat met een zwever, daar ga je toch dikwijls ver mee!! Natuurlijk wat is 600 meter ver? Deze afstand kun je moeilijk bepalen.

Jos

9. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    ja, klopt. Ik vind het ook lastig. Maar in de praktijk heeft het dus nog geen enkel bezwaar opgeleverd. Dat is het belangrijkste vind ik.
    In grote kisten is het misschien wel raadzaam de full-range variant ontvangers te kopen. Kosten wel wat meer.
    Die ontvangers hebben zo'n flinke vaste antenne. (die je normaal bij zenders juist ziet.)

10. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Met een gewone zwever kom je vaak niet hoger dan 500 meter.
    We hebben dat een keer geprobeerd.
    Met grotere kiste kom je wel hoger.
    Maar hoger dan 1000 meter ben ik nog nooit geweest.
    Dat was wel een 6 meter kist.
    Verder heb ik geen verstand van die ontvangers ik ben ook pas met 2.4 ghz begonnen.
    Voor mij is het ook allemaal erg spannend.

11. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    Dan zit je wel fors boven de wettelijke verplichte hoogte!
    Misschien een beetje off-topic, maar ik hoop dat je dan wel weet waar je mee bezig bent. Want daar vliegt ook heel wat anders.....

12. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    michiel b schreef: "In grote kisten is het misschien wel raadzaam de full-range variant ontvangers te kopen. Kosten wel wat meer."

Welke ontvangers bedoel je dan die passen op de ASSAN 2.4 module?

Jos

13. cees dorst

cees dorst Guest

Ik denk dat hij de ontvanger bedoeld met de grotere antenne dan twee van die draadjes.
    Dat is type X8R en inderdaad heb ik die in de PT-40 kist gedaan.Het model zonder draadjes (voor parkflyers) heb ik in de Easy star zitten ,en ik moet zeggen tot op de dag van vandaag nog geen enkel probleem gehad wat reikwijte betreft , en hij komt best hoog de easy star ,de laatste keer was hij nog maar een stipje, veel plezier met je aanwinst ,ik moet zeggen dat ik er meer dan tevreden over ben Groeten cees

14. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    Inderdaad, die bedoel ik.
    Op de site van Assan.cn staan wordt het allemaal een stuk duidelijker:
    • De witte mini serie ontvangers: ASSAN
    • De V2 ontvangers: (waarvan enkelen full-range zijn) ASSAN
    Veel ontvangers zijn bij hobbycity te koop.

Ik vraag me trouwens nog steeds af waarom ze 10kanaals ontvangers hebben, terwijl de modules allemaal maar 8 kanalen zijn...

15. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Bedankt Michiel. Nu is het mij al duidelijker, hier staan tenminste de "ranges"

Bij HC hebben ze naast de "witte" ontvangers enkel deze X8R: Hobbycity Online R/C Hobby Store : X8R 2.4ghz 8ch Receiver $79.95

Dit is blijkbaar niet dezelfde als op de site van ASSAN want deze heeft een korte antenne.
    Bij HIMODEL (http://www.himodel.com/radios/2.4G_X8R_8-channel_Receiver_External_antenna.html) hebben ze dit model ook maar dan met een vaste korte antenne. Is daar wel een stuk goedkoper dan bij HC: $20

Groetjes,

Jos

Laatst bewerkt: 28 dec 2008
  16. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    Op het rode dopje bij de ontvanger van Hobbycity waarnaar je linkt moet nog de grote antenne. Deze draai je erop, net als bij zenderantennes in het module

17. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Daar staat iets over op de Assan site:
    Blijkbaar zijn de modules dus wel degelijk in staat 10 PPM kanalen te verwerken.

18. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    Yes, thanks voor de info.
    Bij futaba zenders zal dus ch9 en ch10 alleen maar een schakel kanaal zijn. Leuk voor de FF9 en 9Z bv. (ook al heb ik zo'n schakel-kanaal nooit gebruikt...)

19. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Nee bij Futaba doen kanaal 9 en 10 niets, ook geen schakelkanaal. Omdat Futaba in PPM modus maar 8 kanalen heeft.

'CH9, CH10 will not deliver' staat er bij.

Kanaal 9 en 10 heb je alleen iets aan bij JR en MPX want die hebben meer dan 8 kanalen in PPM.

20. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    oh, dat wist ik niet.
    Ik dacht dat de aan/uit(Ch9+) kanalen bij futaba via PPM ook nog uit gestuurd werden.

Deel Deze Pagina