Badkuip-size "springer tug" ;-)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 1 nov 2011.

1. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Uit mijn vroege jeugd had ik nog het schroefasje en motortje van een stukje speelgoed over, de Inez. Klein prulpropje met een idem asje, een soort van kruiskoppelingdingesje en een Mabuchi 140 1,5-3V motortje. Na een faliekant mislukt projectje om hier een bootje omheen te bouwen (hij was topzwaar dus kapseisde) heb ik besloten om er een springer tug-achtig bootje omheen te bouwen. Vanwege de ieniemini size van de as enzo, moest het bootje automagisch ook klein worden... 20cm lang om precies te zijn.

Doel van het project: Even mijn kop niet meer bij het inrichten van het huis hebben én een klein RC-bootje voor in de badkuip of vijver van paps ;-)

enfin, Men neme wat triplex en gaat bouwen:

Rompje is op een bouwplankje gelijmd, zodat het hele spul soort van haaks blijft. Verder geen spanten, alleen een dubbelingetje op de hoeken onderin om meer lijmoppervlak te krijgen. Lekker alles kops op elkaar gelijmd.

Een paar randjes een beetje afgerond. Zoals al gezegd: 20 cm lang, en 8 cm breed. Een beetje een langgerekt ontwerp tugje dus.

De opbouw in de lijm, met het dek (met opstaand randje - niet te zien) als mal.

Zo moet het ongeveer worden:

Opbouwtje en motor"steuntje" in de lijm...
    Met balpen "dekplankjes" op het dek getekend:

En dit is hoe ver ik nu ben: Schroefasje is ingelijmd, klein as-ondersteunertje geplaatst en de romp is opgeschuurd. Dat moet alleen nog wel een tweede keer om e.e.a. vloeibaar hout vlak te maken. De opbouw staat in de spuitplamuur.

Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. Johack

Johack

Lid geworden:
    8 dec 2010
    Ziet er leuk uit, deze ga ik volgen!

3. akkie3000

akkie3000

Lid geworden:
    20 dec 2010

Ik ook! :)

4. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Leuk idee. Ik heb een zwak voor mini rc spul, ga dit zeker volgen.

5. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Wow, nooit gedacht dat een klein tussendoor-prulletje al zoveel aandacht zou trekken! :)
    Het gaat geen hoogdravend stukje detailwerk worden hoor jongens, meer gewoon een leuk stukje speelgoed om paps zijn vissen mee op te jagen en mijn dochter enthousiast springend aan de kant te hebben ;-)

6. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Bij deze ook een abbootje op je "speelgoed bootje ;)"

7. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Gisteravond het dek op de romp gelijmd, de duwsteventjes gezaagd en gelijmd en de zij-verschansing gemaakt en gelijmd. Ook al de eerste stukjes van het voorste stukje verschansing geplaatst:

8. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Duwsteventjes geplaatst, verschansing voorop ingelijmd en even de opbouw er op gezet ter beoordeling:
    En toen de hele zooi droog was, de boel op maat geschuurd met de bandschuurmachine en de kiertjes en gaatjes met kneedbaar hout dicht gesmeerd:
    Verder heb ik de opbouw opnieuw opgeschuurd, met de vijl toch nog een paar plekken bijgewerkt en opnieuw in de spuitplamuur gezet, maar dat is niet echt fotogeniek.

9. sanka

sanka

Lid geworden:
    22 aug 2005
    leuk projectje...

10. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Kun je toch makkelijk RC maken?
    Deze kunstenaar kwam ik net tegen door een abbo op zijn fotoalbum:
    Befriedigende Fahrversuche mit dem Boot No.2. Bisher das leichteste Modell, mit 33,5 g im fertig lackierten Zustand. Es könnte noch ein wenig schneller sein, aber bei ca. 1,5W Antriebsleistung ist das wohl zuviel verlangt.

11. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Zeker, en in vergelijking met dat kleine bootje is dit mini-springertje een eitje om te "rc- en". Gaat ook absoluut gebeuren, sterker nog: Ik ben nooit van plan geweest hem NIET RC te maken. Door zijn maat is het bootje alleen niet geschikt voor groot water, dus zal het spelevaren op de vijver worden.

12. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Zo, afgelopen dagen is het dekje 2x in de jachtlak gezet en de opbouw parelgrijs gespoten:

En verder heb ik de buitenkant van de romp gegrond en in de spuitplamuur gezet:

13. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Hehe wat een grappig bootje! Altijd leuk zo’n projectje, zeker omdat je vrij snel al resultaat hebt. Weer eens wat anders dan de projecten die vrij lang duren

Ga deze ook volgen!

14. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Precies, en het is lekker handzaam prutswerk.
    Misschien dat ik er uiteindelijk een heel serietje van ga maken, zodat we van de zomer met de voetjes in de vijver/het zwembad bungelend met zijn allen kunnen varen ;-)

De romp voor de eerste keer in de lak gezet; later als dit goed gedroogd en uitgehard is het onderwaterschip nog rood spuiten.
    De opbouw van blauwe schoorsteentjes en een blauw dakje voorzien. Helaas zijn er twee dingen misgegaan:
    -Iets met bijtende lak dus marmer-effecten - opgelost door het af te schuren tot de spuitplamuur en opnieuw te spuiten
    -Er zijn verfresten op het parelgrijs van de opbouw gekomen en ik heb iets te enthousiast geschuurd, dus dat parelgrijs mag ook nog een keer opnieuw.
    Fotootje:

15. ruben1132

ruben1132

Lid geworden:
    1 jul 2011
    ziet er echt heel leuke en schattig uit vind dit echt leuk
    :D

16. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Dit soort klein speelgoed zelf bouwen is ook erg leuk om te doen, vooral vanwege de korte doorlooptijd. Ik kan het echt aanraden om ook een keertje te doen als je toevallig nog wat triplex over hebt:p
    Gisteravond het onderwaterschip mooi rood gespoten, voor de verandering is dit een keer strak geworden zonder lopers onder het tape en zonder verf mee te trekken bij het verwijderen:cool:

Daarna nog even de duwstevens en de boven- en binnenkant van de schoorsteentjes zwart geverfd:

Hij is bijna klaar nu :D Raampjes maken, Motor+regelaar aansluiten, schroefas in de koker douwen en aan de motor hangen, roertje monteren en aansluiten... En dan nog eens goed nadenken over de voeding. Ik voel wel iets voor 6 penlites, maar een NiMH of LiPo pack is misschien praktischer. Al moet ik dan wel waarschijnlijk extra gewicht op de bodem leggen voor voldoende diepgang en stabiliteit.

Ik heb de smaak van dat kleine prulboot-werk nu wel te pakken trouwens, ik heb de eerste lijnen voor bootje nummer 2 al op het hout staan. Wordt iets ingewikkelder, een beetje een sleepboot-model met schuine zijkanten en een iets toelopende boeg. Al wat meer "boot" dus en met 26cm een flinke slag langer. Dit onder andere omdat de schroefas die ik hiervoor gekocht heb, bijna twee keer zo lang is als die in de Springer.
    Ik ga denk ik proberen om een vloot van 3-4 van die kleine dingetjes te maken, voor in de vijver van mijn ouders van de zomer:D

17. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Voor kleine bootjes zijn Eneloop pakketjes een prima keuze. Een 6V NiMh AAA pack weegt net iets meer dan 50 gram. Heb je meer gewicht nodig, dan een AA pakket, eventueel op 4.8V als het anders te zwaar wordt.

18. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik kan volgens mij nog wel wat gewicht meezeulen, dus op zich kan ik AA's gebruiken.
    Het voordeel van losse penlites is dat ik er drie aan elke kant naast de motor en as kan plaatsen, laag in het schip.
    Nadeel is wel dat ik er dan batterijhouders voor moet maken/kopen/aanpassen...

19. ruben1132

ruben1132

Lid geworden:
    1 jul 2011
    ik ga er zeker ook 1 maken :D :p

20. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Aangezien de Springer al bijna af is (het wachten is op een ontvanger en een accupack, beide in bestelling) ben ik begonnen aan een tweede bootje in dit handzame formaat. Deze gaat iets groter worden (26cm ipv 20cm lang) en krijgt een iets meer "boot"-achtige vorm, een beetje meer sleepboot. Deze bouw ik op vanaf het dek. De basis is er:

En het eerste stuk huid er op:

Voor de rest blijft het ongeveer dezelfde stijl: Simpel, klein, leuk spelevaarspul voor in een kleine vijver zodat ik daar lekker met mijn dochters mee kan varen.

Deel Deze Pagina