Balanceren van props

Discussie in 'Multicopters' gestart door sublover, 11 feb 2013.

  1. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Je balanceert niet specifiek de hub, maar de propellor als geheel.
     
  3. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Nope.. Ik niet in ieder geval.. Ik plak met uhu por(zuurvrije lijm) een stukje zachte klittenband op de lichtste kant van de hub.. Als dat niet genoeg gewicht is, laat ik een beetje lijm in de klittenband lopen. Net zo lang tot ie in balans is..
     
  4. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
    Dat is al helder
     
  5. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Beste is om de props langs de onderkant af te schuren..., je ziet er niks van , blijft er netjes uitzien en dat gaat ook snel!
    De meeste doen het met plakband , daar komt zand tussen zitten en lost regelmatig..
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik gebruik van die zwarte isolatie tape. Komt nooit los. Zelfs als ik het zelf soms wil loshalen lukt het niet eens :D.
     
  7. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Ik doe dat wel eigenlijk.. Eerst de bladen, en als die in balans zijn zet ik de prop diagonaal. Als ie dan kantelt is de hub uit balans.. Hij hoort op elke stand te blijven staan..
     
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    En vergeet de belangrijkste reden niet; Als je aan de onderkant schuurt verander je het minste aan het profiel van de propeller, dus lift per blad blijft gelijk.

    @ lennie: Maakt niet veel verschil, als ie maar in balans is :) Nadeel van iets erop plakken is dat het los kan laten.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je alleen de tips balanceert (je houdt de prop dus horizontaal), en je verft of schuurt of plakt aan de tips tot de prop horizontaal blijft staan, moet je voor de grap de prop daarna een precies verticaal zetten. Je zult zien dat hij dan altijd één kant op valt. De hub is aan de ene kant vaak zwaarder dan de andere.
    Dat merk je niet als je de prop horizontaal houdt (want dat zit de onbalans van de hub precies aan de boven- of onderkant).

    Je kunt dit niet wek krijgen door aan je bladen te schuren (of je moet ze smaller gaan maken). Dat los je dus op door aan de lichte kant van de hub een stukje klittenband te plakken en daar secondelijm op te doen tot er ook zo balans is.

    Met elektroprops heb je er vaak geen last van omdat die een hele smalle hub hebben. Brandstofprops zijn veel breder en de onbalans kan aanzienlijk zijn.
     
  10. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
    Ik heb gebrepen eerst horizontaal ( de bladen) en daarna vertical (HUB)

    Ook vaag is dat er specialisten roepen dat je alleen aan de tips van de bladen materiaal moet weghalen of toevoegen en nooit over de gehele linie.

    Ik zie dat sommige praten over een achter en onderkant. Das ook op meerdere manieren te interpeteren. De achterkant van de bovenkant of de onderkant van de bovenkant ;)
     
  11. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Verticaal, diagonaal.. Potato, potato.. Zoals je ziet heeft iedereen z'n eigen manier.. De een wat nauwkeuriger (neurotischer..) dan de ander.. De een schuurt, de ander plakt..

    Maar je kent de werking van een prop toch? Dan weet je wat de voor- achter- boven- en onderkant is..
     
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Inderdaad Lennie :D.....het gaat om de resultaat uiteindelijk.
     
  13. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Als je bij de tip materiaal weg schuurt heeft dat meer invloed op de balans als wanneer je evenveel materiaal wegschuurt bij de hub, denk aan hefboomwerking ;)
    Dat is de achterliggende gedachte iig!
     
  14. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen

    Vertel lennie;)
     
  15. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Hahahaha, ;) moet ik happen, of meen je het serieus? In het laatste geval wil ik wel een plaatje met pijltjes erbij posten hoor.. ;)
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Een zelfgemaakte balancer kost maar een paar euro en werkt vaak beter als de duurdere gekochte.

    De balancer :
    [​IMG]

    De punten zijn geslepen in een kolomboormaschine om de minst mogelijke weerstand te hebben.
    [​IMG]
    De gebruikte magneten zijn 5x5x5 en in 50n kwaliteit.
    Die hebben een houdkracht van 1,2 kg.

    De punten van de balancer heeft aan 1 kant ongeveer 0,2 mm speling

    De elektroprop , deze zijn voor 99% niet in balans .
    Als eerste word het gat passend gemaakt voor de motor als hij dat nog niet is.


    Dan kijk ik of er niet een grat aan de propellor zit die ik kan/moet verwijderen .Dan de propellor horizontaal in de balancer plaatsen en kijken naar welke kant hij gaat.
    Het blab wat naar beneden gaat is de zwaarste kant
    Daarna plak ik een stuk tesa op de lichste kant van de propellor.
    Beginnend aan de achterkant van het blad over de voorkant en van onder weer terug naar achtern.
    [​IMG]
    Het teveel wat oversteekt snij ik af met een nieuw breekmesje.

    Dan kontroleren of het al genoeg is aan plakband , hij moet nu de zwaardere kant zijn , anders nog een laag er overheen plakken.

    Nu snij ik een smal strookje van 3mm plakband aan 1 kant weg en kijk of het beter is.
    [​IMG]

    Dit herhaal ik aan bijde zijden van het propblad .
    [​IMG]

    Tot de propellor in balans is.
    [​IMG]

    Deze procedure kan je alleen binnen doen (met geslotene ramen.
    Hij reageert anders op elke zucht wind .

    De hub balanceer ik bij de kleine slowflyerprops niet is gewoon heel weinig en het resultaat bijna niet merkbaar

    Tip: balancer de props nadat je ze hebt gekocht.
    Op het veld als je een nieuwe prop moet monteren lukt het balanceren niet.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    En toch ziet het er netter uit zonder plakband. De balancer ziet er ook niet echt uit.
    Niet besparen op belangrijke spullen....anders kan je beter niet aan de hobby beginnen.
    Een goed prop balancer kost iets van 40 euro , daar ga je niet van dood..
     
  18. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Roni @ Het gaat om het resutaat , niet de optik die je sowieso niet ziet als hij draait .

    En mijn zelf gemaakte balancer vind ook nog de onbalans van jouw gebalanceerde propellors . :rolling:

    Je kijkt naar de optik van iets , ik kijk alleen naar de werking van iets als ik het zelf maak .
    Heeft niks met geld te maken , maar het gekochte spul uit china is mij niet precies genoeg.

    Mvg Johan
     
  20. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen

    Whahahah klopt

    maar goed, daar staat geen pijl van de onderkant, achterkant, of waar er geschuurd moet worden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015

Deel Deze Pagina