Batterij super snel leeg?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Rogers, 9 jun 2012.

1. Rogers

Rogers

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Hallo, Even kort, ik rijd een Mini Inferno voorzien van een Duratrax VR3 motor met een een 16T pinion, incl 6 AA penlite van Vapex 2900mah. Alles is nog met net nieuw. Maar nu is het punt als ik de volle batterijen in mijn Inferno plaats, zijn deze binnen 2 minuten leeg! Althans mijn standaard (Perfex) regelaar begin na 2 minuten al twee keer te piepen (low battery) en zet mn auto stil! Wat is hier aan de hand? Wat doe ik verkeerd? Zijn de batterijen niet goed? Of moet ik een andere elek. set up nemen?

Ik wil nog graag de Orion race pack kopen voor de Inferno Team Orion Li-poly racingpack 7.4 V / 1500 mAh (20 C) Stekkersysteem Slow-Flyer-bus / EH in de Conrad online shop, maar weet niet wat de combi zou doen met mijn set up.

Alvast bedankt!

2. PetrolHead

PetrolHead

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Heb je de accu de eerste keer wel 14 uur aan een 'langzame lader' gehangen?

De accu die je linkt is een Lipo pack. Je hebt nu penlites erin zitten, 6 stuks, dat is grofweg 7.2 volt. Op zichzelf zou die lipo dan wel moeten kunnen, maar het is beter om dat even te controleren. Dat zou in de handleiding van de regelaar wel te vinden moeten zijn.

3. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De accu met penlite cellen heeft een capaciteit van 2900 mAh. Het Li-Po pack heeft een capaciteit van 1500 mAh. Met het Li-Po pakket rijdt je dus half zo lang als met de penlite cellen.

Dat is theorie, nu naar de praktijk. Penlite cellen zijn niet de beste cellen om hoge stroomsterkten te leveren. Om ze zo optimaal mogelijk te gebruiken moeten ze goed mogelijk geladen worden. Nieuwe cellen moeten eerst een paar maal langzaam worden geladen.

Aan een omschakeling naar Li-Po cellen zitten een paar haken en ogen. In de eerste plaats heb je een voor Li-Po geschikte lader met balancer nodig. Ook de ESC moet voor Li-Po geschikt zijn (en hier voor worden ingesteld!) anders worden de Li-Po's te ver ontladen en zijn ze meteen kapot. De behandeling van Li-Po's is nogal krititisch. Te ver laden of te diep ontladen is iets waar ze absoluut niet tegen kunnen!

Voor meer informatie zie de FAQ's over de behandeling van accu's.

4. Rogers

Rogers

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Miscchien is dat wel het probleem. Ik heb de penlites in een zgn pakket gekocht via de site van Vapex icm de snellader type vtw8000. Ze zijn dus niet in een langzaamlader geweest.

Wat betreft de lipo accu is deze speciaal voor de mini inferno en deze kit is incl de lader en balancer. Ik heb geen ervaring met lipo ect.

Ook de regelaar is een probleem, ik weet niets van dar ding af. Er zat bij RTR kit geen handleiding bij. En op het internet kan ik weinig vinden over deze regelaar type Perfex KA-17.

Wat is wijsheid nu?

5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Zonder verdere specificaties wordt het erg lastig...

Misschien dat iemand anders nog iets zinnigs weet te melden...

Hoe lang laadt je de accu nu en met welke stroomsterkte?

6. PetrolHead

PetrolHead

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Wijsheid is om die penlites één keer 14 uur aan een langzame lader te hangen.

7. Rogers

Rogers

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Als de penlites al iets van 10x met een snellader geladen zijn geweest. Heeft dat dan nog zin?

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Penlites en laden met een hoge stroom is meestal al geen goed idee...
    Wat zegt de gebruiksaanwijzing?

9. gdw1963

gdw1963

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Iemand al de moeite genomen om bij de fabrikant te kijken wat hij nou heeft? Waarschijnlijk gaat het om de lader VTE8000, volgens de gebruiksaanwijzing is de laadstroom bij gelijktijdig gebruik van 8 cellen begrenst tot 650mA (3 links en 3 rechts). Bij gebruik van hun eigen 2900mAh accu's geven ze een laadtijd op van 4,2 uur. Deze laadstroom is wel aan de hoge kant, maar volgens de fabrikant mag je met 1C laden.

Hoewel ik erg sceptisch ben over de werkelijke capaciteit van deze cellen lijkt het allemaal prima in orde en vraag ik me af of ze wel werkelijk goed geladen worden (dus ruim 4 uur, mits ik de juiste lader voor ogen heb).

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Die kant ging ik met mijn vragen ook heen. Het kan best zo zijn dat de accu's niet volledig geladen worden. Maar op vragen over laadtijd en laadstroom komt geen antwoord...

11. Rogers

Rogers

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Het gekke is als ik mijn penlites weer in de vte800 doet, dan geeft de lader 2 streepjes per cell aan? Dus dat houd in dat ze nog niet geheel leeg zijn, maar op de helft? Maar dan blijft 2 minuten wel erg weinig! Ik kan mijn regelaar (zo zover ik weet) niet programmeren. Ik heb mijn cellen gisteren, omdat ik dit probleem al 2 dagen heb, ruim 4 uur geladen maar geen verbetering. Helaas....

Toch andere cellen maar aanschaffen? Vapex toch te mooi om waar te zijn?

12. PetrolHead

PetrolHead

Lid geworden:
    21 mei 2012
    eerst onladen, goed ontladen, dan 14 uur aan een stroom van 10% van de capaciteit. Dit proces eventueel herhalen. Je zult zien dat ze het dan wel doen.

Met 1c laden mag ook wel, maar niet de eerste keer. Deze cellen zijn niet goed geformeerd en met snelladen ga je dat niet goed krijgen.

Lees ook eens de faq over NiMh, staat dit allemaal in uitgelegd.

13. PetrolHead

PetrolHead

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Die indicatie die je kader geeft, is onbetrouwbaar, het ding meet de spanning vrijwel onbelast. Dus ff niet vragen blijven stellen, maar gewoon het advies opvolgen. Een of twee cycles aan een langzaamkader met 10% vd capaciteit als laadstroom. Waarom? Daarom! Geen lader: koop er dan een. ook als je naar lipos wil, zul je die nodig hebben.

14. Rogers

Rogers

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Welke lader kan ik kopen? Ik wil straks mn lipo's er mee kunnen laden en ontladen maar ook mn penlites.

15. PetrolHead

PetrolHead

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Tsja, een onderwerp wat al heel veel ter sprake is geweest op dit forum. Even kijken in het electronicagedeelte denk ik. Echt slechte laders zijn er amper, als je er eentje neemt met een schermpje waar je waardes op kunt aflezen, zit je al snel goed.

Je zult dan wel in de 50Watt klasse zitten qua budget, dus grote lipo's snel laden kan er niet mee.

16. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    De penlite's kunnen gewoon de stroom niet leveren klaar.....

Met snellere motortjes als standaard in de kit moet je naar de 2/3A cellen packjes of lipo's. Zelfs de beste penlite's beginnen al in te kakken bij een grotere stroom dan een ampere of 4~5 waar je met een sneller motortje al heel gauw overheen gaat in de M.I.

Gevolg is dat de cut-off in de regelaar ingrijpt omdat het voltage te ver inkakt zodra je gas geeft.

In de tijd dat ik met de M.I. V1 reed had ik een gesoldeerd 8 cels penlite pack om nog een beetje voltage en rijtijd te houden met de vertimede Speed 400.

17. Rogers

Rogers

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Ik denk deze lader LIPO accu lader FT680 aan te schaffen met een laadkabel met de juiste connector.

Dan eerst de penlites goed te ontladen. En dan kijken wat die doet.
    Dan kan ik altijd nog de special lipo pack voor de mini inferno kopen.

18. PetrolHead

PetrolHead

Lid geworden:
    21 mei 2012
    @rogers: dat ladertje zal prima voldoen!

@savage: Beetje nonsense. Het zijn oplaadbare penlites van Vapex. Die moeten die stroom kunnen leveren. In de vliegerij trekt men ook probleemloos 8A uit een pack wat uit penlites bestaat, 7s1p.

Bedoel; je hebt wel slechte penlites hoor, die dat niet kunnen, daar heb je gelijk in, maar deze penlites zouden het wél moeten kunnen en kunnen het ook in andere omstandigheden wel.

19. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Is geen nonsense... In een auto worden de batterijen heeeeel anders belast als in een vliegtuig.

Je vertrekt vanuit een kortsluiting wat de ampere's door het dak heen jaagt (makkelijk 2~3 keer wat je continu trekt) , penlite's kunnen dat gewoon niet aan welke je ook neemt.

Als het motortje heeeeel conservatief gerekend 5A zou trekken heb je het bij optrekken dus al gauw over 10~15A wat er gevraagd wordt , gevolg is dan dus gewoon inkakkende penlite's :!:

Tis niet zo dat ik niet uit ervaring praat ofzo ;)

Heb een hele tijd de V1 gehad met zelf vertimede speed 400's erin en had daar vrijwel dezelfde problemen met robustere cellen.

Kyosho adviseerde toen al 2/3A cellen bij het gebruik van de snellere X-speed motoren.
    Tegenwoordig hebben ze zelfs lipo'tjes ervoor.

20. Rogers

Rogers

Lid geworden:
    21 mei 2012
    Nog even een korte vraag. Ik heb de lader FT680 met gelijk maar de Orion lipo's besteld. Nu weet ik weer waarom ik jaren geleden gestopt was, het kost bakken met geld ;)

Maar met welke regelmaat moet ik mijn batterijen en de lipo straks ontladen? Is dat bijv. per rit of per 10 ritten? Ik las tevens dat ik de lipo's nooit volledig moet ontladen. Is het afhankelijk van het hoeveelheid cellen, tot hoe ver je ze ontlaad?

Deel Deze Pagina