BEC of ontvangeraccu??

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Superior, 11 okt 2010.

1. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    hoi.

Ik heb de volgende vraag.
    Ik heb onlangs een F3J zwever besteld voor electro aandrijving.
    Er gaan in totaal 6 digitale micro servo's in.
    Nu wordt er bijna altijd aanbevolen bij het gebruik van zoveel servo's een losse ontvanger accu te gebruiken.
    Nu vraag ik mij af of er toch mogelijkheden zijn voor het gebruik van een regelaar met BEC of een geschakelde BEC voeding??
    Of moet ik toch maar voor veilig gaan en een losse ontvangeraccu gebruiken.
    Ik ga overigens met 3 lipo cellen vliegen.

Dit is de motor/ regelaar die ik ga gebruiken.

Dieses Set eignet sich speziell für F3J und F3F Segler bis ca. 3,5 m Spannweite und 3,5 kg Abfluggewicht. Der Rumpf des Modell sollte genug Platz für den Innenläufer 490-29 mit 4,4:1 Getriebe bieten. Es werden ca. 36 mm Rumpfdurchmesser innen benötigt. Durch seine Drehzahl von 2900 U/min/V in Verbindung mit dem 4,4:1 Getriebe eignet er sich perfekt für große Luftschrauben mit 17 Zoll. Aus Platz- bzw. Gewichtsgründen kommt ein 3S LiPo oder 10 Zellen zum Einsatz.

Mit einer Aeronaut Cam Carbon 17x8 erzeugt der 490-29 rund 600 Watt, damit sind ca. 180 Watt pro kg Abfluggewicht vorhanden. Dies reicht für satte 45 Grad Steigleistung und problemlose Handstarts, auch bei Seglern mit max. 3,5 kg und 3,5 m Spannweite. Als Akku empfehlen wir den extrem schlanken Poly-Tec 3S 3200mAh LiPo, damit werden ca. 8-10 Steigflüge erreicht. Mit diesem Set, welches komplett gerade mal 290 g wiegt, geht es sehr zügig an die Sichtgrenze und das Modell bleibt super leicht, um auch die geringste Thermik mitzunehmen.

Poly-Tec 490-29 mit 4,4:1 Getriebe
    Abmaße:
    Gewicht:
    Leerlaufdrehzahl:
    Spannung:
    Dauerstrom:
    Kurzzeitig:

Bester Wirkungsgrad:
    Getriebeabgang:

Poly-Tec Control 70-18 PRO
    Dauerstrom:
    Kurzzeitig:

Zellen / LiPos
    Abmaße:
    Gewicht:
    BEC:

Ø 36 mm x 65 mm
    234 g
    2900 U/min/V
    9,6-14,8V / 3-4 LiPos
    10-55A
    80A
    ca. 50A
    Ø 4 mm

60A
    80A (10sec)
    5-18 Zellen / 2-6 LiPos
    70
    x 31 x 14 mm
    60 g
    3A

Gr: Adrie

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  3. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Ik bezit een Stork II Pro electro uitgerust met 6x Futaba S3150 en met Kontronik FUN480 met vertraging en een Smile 40 regelaar met BEC.

Kontronik adviseert een 4 cellen ontvangeraccu in te zetten als buffer - dus dat doe ik ook. Ik heb daartoe een pakketje van 4 GP 1200 hoogstroomcelletjes (formaat 1/2AA) aan boord. Als vliegaccu een Rhino 3S2550 LiPo.

Verder is mij gebleken dat het gewicht in de neus nodig is om het zwaartepunt van het geheel goed te krijgen. Als ik de losse ontvangeraccu eruit gooi dan moet ik een zwaardere LiPo nemen om het zwaartepunt goed te krijgen, of ik moet lood meenemen, en daar hou ik niet van.

Omdat 2550mAh al ruimschoots méér dan voldoende is als vliegaccu, is de extra ontvangeraccu voor mij de beste manier om de noodzakelijke 100 gram extra gewicht invulling te geven.

4. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Volgens mij had je voor jezelf het antwoord al bedacht :wink:.

Als het toch een bec moet worden: 3A voor 6 digitale microservo's is niet overdadig bemeten. De continu stroom ligt weliswaar een stuk lager, maar ook de kortstondige stroompieken moeten geleverd kunnen worden.

5. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Nou, dan ga ik daar niet moeilijk over lopen doen.:D
    Ontvangerpakket erin van 2500 mah en ik ben klaar.
    Zo'n kist wil ik absoluut niet verliezen.
    Dank jullie voor de reacties.

O, nog even dit. Bij deze set zit een BEC regelaar. De BEC moet uitgeschakeld worden.
    Is dit verstandig of is het beter om een opto- regelaar aan te schaffen??

Gr: Adrie

6. carbonglider

carbonglider

Lid geworden:
    17 jan 2006
    Moet de BEC uitgeschakeld worden omdat er geen ontvanger accu aan parallel mag of heb je een andere reden?
    Hoeveel mAh ontvanger accu zou je kwijt kunnen?

7. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Hoeveel Mah ik er in kwijt zou kunnen weet ik niet.
    In de tijd dat ik nog F3J vloog had ik er 1200 Mah inzitten.
    5 ronden vliegen van 10 minuten (als je het haalt) verbruikt tussen 400 en 600 Mah.

Ik heb begrepen dat je of de plus of de min moet loshalen van een BEC regelaar als je met een los accupakket vliegt, maar zeker weten doe ik dit niet.

8. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Ik weet niet wat jouw set kost, maar misschien moet je het aanbod van Kontronik eens bekijken, bijv Drive 410 of 510.

De Kontronik regelaars hebben een BEC die je niet hoeft uit te schakelen als je ook een (4 cellen) ontvangeraccu gebruikt. Die Stork van mij heeft gewoon de BEC aangesloten. De losse accu is dus een echte buffer, wordt nauwelijks belast, dient hoofdzakelijk er voor om piekbelasting van de BEC op te vangen.

9. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Beide kan gewoon.

Is je ontvangersaccu leeg dan gaat ie ook de grond in.

Voordeel van een bec die de stroom pakt van je lipo waarvan je regelaar ook zijn stroom pakt van dezelfde lipo.
    Dat als de regelaar de motor in houdt omdat het voltage te laag is je altijd nog kan sturen omdat daar minder stroom voor nodig is.

Ik zelf gebruik nu al een tijd een losse 2 cell lipo als ontvangers accu+ bec.
    Dus in theorie kan 2x zoveel kans dat iets het begeeft etc...
    Omdat ik zowel een los pakket gebruik + bec.

Vind zelf lipo fijner omdat ik vind dat je beter kan zien dat hij goed vol is.
    Eens een snel inelkaar gezakt nimh pakket (voltage)gehad.
    En heb nu dus gewoon liever lipo.

Maar dan heb je dus wel een bec nodig.

Ik zelf gebruik deze:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly

Kan 2 tot 3 cell lipo op en 8A Continu tot 15A piek belasting.

Heb ook de 3A en 5A variant en werken allen top.

10. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Welke spanning levert het bec-systeem van de regelaar? Als dit 5,5 of 6 Volt is moet je het uitschakelen door de rode draad uit de servosteker te peuteren. Als het een 5 Volt bec is (wat het meeste voorkomt), is er geen principiëel bezwaar om het aangesloten te laten naast de ontvangeraccu. Zoals Br@m hierboven al aangeeft dient de accu dan (het grootste deel van de tijd) als buffer en wordt deze dus slechts in geringe mate ontladen. Uiteraard moet je de vliegdag dan wel beginnen met volgeladen ontvangeraccu, anders krijgt het bec-systeem niet alleen servo's te voeden, maar ook een accu te laden.

11. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Kun je deze UBEC dan gelijtijdig gebruiken met de BEC van je regelaar?
    Geeft dat dan geen conflict met elkaar??

12. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Dan ga ik er eerst maar eens achter komen hoeveel spanning de BEC van de regelaar afgeeft.

13. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Het gaat om deze regelaar.

Poly-Tec Brushless Control 70-18 Pro

Beschreibung

Der Poly-Tec Control 70-18 Pro ist ein programmierbarer Drehzahlsteller mit einer Vielzahl von Einstellmöglichkeiten für bürstenlose Motoren in modernster Technik und kleiner Bauform. Einfache Programmierung und sehr gutes Regelverhalten zeichnen ihn schon seit mehr als fünf Jahren aus. Nach Inbetriebnahme ist der Regler sofort einsatzbereit. Durch den sehr geringen Innenwiderstand ist die Verlustleistung und Erwärmung des Reglers sehr gering. Sein sehr starkes und robustes 3A BEC reicht für bis zu 6 Servos an max. 4 LiPos. Bei 5 bzw. 6 LiPos können noch 4 bzw. 3 Servos über das BEC versorgt werden.

Geeignet für Brushless Innenläufer und Außenläufer auch mit 10, 12 oder 14 Polen von z.B. Hacker, Flyware, Typhoon, Kontronik, Axi, Mega, Stecker etc.

Einsatzgebiet

Einsatzbereich: Elektrosegler, Hotliner, Pylon, Motormodelle, Jet, etc

Programmierung

- Bremse Ein/Aus
    - Zellentyp (LiIo/LiPo, NiCd/NiMh)
    - Unterspannungsabschaltung
    - Abschaltspannung dreistufig
    - Sanftanlauf (normal/weich/sehr weich)
    - Timing (2-Poler, 6-Poler, ab 10-Poler)
    - Start-Sicherheitssystem

Technische Daten

- Dauerstrom: 60A
    - kurzzeitig: 80A (10sec)
    - 5-18 Zellen / 2-6 LiPos
    - starkes 3A BEC
    - Abmaße: 70 x 31 x 14mm
    - Gewicht: 60g

14. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Interresante discussie hier. Vroeger bleef ik op dit soort vragen volhouden; seperate ontvangeraccu. Deze mening heb ik in de loop der tijden wel moeten bijstellen want steeds vaker merk ik dat de keuze wel vaak een keuze van een aantal compromissen is.

Ga je voor een los pakket. Op zichzelf heel veilig maar onthoud wel het heeft onderhoud nodig, oude nimh of nicad moet men goed in de gaten houden en laten na enige tijd toch gewoon het leven en kunnen daardoor onbetrouwbaar zijn.

Ga je voor BEC dan lijken de problemen van een los pakket totaal verdwenen maar onthoud wel dat een regelaar ook kan uitfikken en dan gaat alles fout dus moet je afvragen is dat betrouwbaar genoeg?

Ga je voor een losse Ubec/Sbec dan kun je die aansluiten op je vliegpakket gaat er dan iets mis met je regelaar dan ben je wat dat betreft veilig alleen blijft over als het defect dusdanig groot is kan ook je lipo kortsluiten en dan blijft er ook vaak een crash over.

Dan blijft erover een losse Ubec/Sbec met ontvangeraccu en dan denk ik aan Lipo accu, is meestal goed te volgen (wat erin gaat, wat eruit gaat) is ook licht en heeft daardoor vaak een grotere capaciteit tov Nimh/Nicad.

Ik blijf het moeilijk vinden (grote vliegtuigen vliegen heerlijk maar zijn wel vaak duur)daarom is dit draadje interresant voor mij, gevoelsmatig zou ik wel overdimensioneren. Dus een ruime Ubec/Sbec, regelaar etc.

Succes met de keuze, mvrgrt, Aad den Blaauwen

15. carbonglider

carbonglider

Lid geworden:
    17 jan 2006
    Kontronic regelaars zijn (?allemaal?) geschikt om een accu parallel aan de BEC te zetten. Of jouw regelaar ook geschikt is kun je wellicht aan de leverancier vragen.
    Ik hou persoonlijk niet van onnodige electronica in een vliegtuig, dus een simpele accu parrallel aan de BEC zou wat mij betreft de voorkeur hebben.

info@poly-tec.eu

16. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Ik heb al gemailt naar poly-tec. Het zou mooi zijn als ik en een ontvangeraccu en de bec van de regelaar zou kunnen gebruiken.
    We wachten maar even af. Ik kan altijd nog overwegen een kontronik drive 410 aan te schaffen. Het hoeft voor mij niet recht naar boven.

17. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Nou, poly tec heeft mij teruggemailt. Om gebruik te maken van een losse ontvangeraccu moet de BEC van de regelaar uitgeschakeld worden.
    Aangezien ik voor veilig ga heb ik besloten om een kontronik drive 410 aan te schaffen. Ik heb gelezen bij kontronik dat ze de jazz regelaars gaan vervangen voor de Koby regelaars.
    Iemand een idee wat het verschil is tussen beide regelaars? Voor een zwever die +/_ 2200 gram gaat wegen moet de 410 toch wel voldoende zijn neem ik aan??

18. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Ik lees net dat bij de nieuwe Koby regelaars je ook een 2S lipo pakket kan aansluiten. Dat is mooi aangezien ik veel meer vertrouwen heb in lipo's dan in nimh cellen.

For safety reasons a four cell NiCd/NiMH or
    a two cell LiPo battery must be connected​
    to the receiver in parallel to the BEC.

19. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Je had eerst ook de rest van de info van deze regelaars moeten lezen. Daar staat, dat de bec instelbaar is tot 8 Volt en daarmee geschikt is voor de nieuwste generatie servo's. Gebruik je zelf al servo's, die op 7,2 Volt mogen werken? Zo ja, dan stel je de bec in op 8 Volt en sluit je er een 2s LiPo aan parallel. Zo nee, dan stel je de bec in op 5,6 Volt en sluit je er een 4 cellen NiCd/NiMH aan parallel.

Bij een 4-cellen Ni-accu ligt de accuspanning in volgeladen toestand bij 5,4 Volt. Bij een 5 Volt bec zal de accu dus een gedeelte van de tijd stroom leveren. Bij de 5,6 Volt bec van de Koby regelaar wordt de accuspanning iets omhoog getrokken naar 5,6 Volt, dus er loopt een laadstroompje. Blijkbaar is dit zeer gering en levert dit geen bezwaar. Als de bec echter op 8 Volt wordt ingesteld moet er een 2s LiPo naast. Deze levert in volgeladen toestand 8,4 Volt en zal dus iets ontladen worden.

Het parallel aansluiten van een accu naast een bec-systeem vereist, dat de bec-spanning ongeveer in de buurt ligt van de accuspanning. De meeste fabrikanten geven echter aan, dat dit parallel aansluiten niet mag, dus het antwoord van Poly-Tec verbaast niet echt.

20. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Ja ja, ik weet het. Ik ben weer veel te snel met reageren.
    Dat ben ik altijd als ik te enthousiast ben.;)

Ik heb de manual ook nog even doorgenomen en begrijp hieruit dat de bec spanning van 5 t/m 8 volt ingesteld kan worden met stappen van 0,2 volt.
    Het kan als ik het goed begrijp geen kwaad om de bec spanning op 5 of op 5,6 volt te zetten.
    Is hier een middenweg voor.
    Bij 5,6 volt laad de bec voeding de accu bij naar 5,6 volt.
    Bij 5,2 volt ontlaad de bec de accu naar 5,2 volt.
    Welke instelling is voor de regelaar dan beter??

Allemaal vragen. Er is best wel veel veranderd op electronika gebied heb ik de indruk.

Deel Deze Pagina