Beginner settings voor kds 450 c

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door mad fighter, 3 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mad fighter

mad fighter

Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Hallo,

Ik vlieg al een jaar crashloos met een fixed pitch mjx f645.
    Die ken ik nu wel, snel, fel mee gevlogen, motortje 2 begint al weer slapper te worden.

Nu heb ik een 3D heli gekocht, KDS 450 C met zender 7XII, maar let op, ik wil nog niet 3D vliegen, ook nog niet ondersteboven hoveren zelfs :) !

De keuze voor deze was mede om: brushless, geen motortje voor de achter rotor (oftewel minder motortjes slijten en vervangen) en aluminium delen.

Hoe zet ik hem (zender, 7 x II) echter zo dat hij _geen_ 3D kan, maar als een gewone helikopter vliegt? (afgezien van het hellen van de 2 hoofd rotor bladen)

Graag, en ik hoop dat die beginner dat nog weet, zie ik een beginner settings lijstje tegemoet.
    De link naar chello en iemand prive homepage heb ik gelezen, echter ook daar gaat de schrijver al uit van iemand die een 3D heli en zender snapt.

Dit alles is voor mij echter helemaal nieuw!!

De allerbelangrijkste vraag is echter hoe zet ik de 3D 'bar met flapjes' uit, dat ik niet per ongeluk om zijn lengte as ga spinnen !! ?

En heb jij, kenner van dit model, ook de gyro nog extra aangepast, fysiek op de gyro? Want in beginsel een hardwerkende gyro wil ik wel! :)

2. Lama

Lama

Lid geworden:
    5 nov 2010
    in die link na chello staat het een en ander hoe de heli af te stellen

het blijft een 3D heli
    je zou wel je pitch curve aan kunnen passen en je gascurve om hem wat rustiger te maken
    instellen van expo kan ook een heel stuk werken

maar de heli kan altijd nog om zijn assen draaien gewoon rustig sturen ;)

gr nick

3. mad fighter

mad fighter

Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Misschien kan de kds met 7 X II het wel non-3D

Volgens de kds rc helishop moet het kunnen, ik citeer:
    "Ja dat kan, er zit op de zender een 3D schakelaar, met deze schakelaar
    bepaal je of je wel of niet 3d wilt vliegen.
    Ik doe wel een beschrijving in de koffer hoe de schakelaar moet staan."

Echter de enige 3 'papieren' waren de rekening, de _zender_ manual, (Geen heli/gyro e.d. manual dus) en een blaadje van iets dat ik niet op de heli heb: fly mentor.
    Echter op dat flymentor blaadje staat ook nergens '3D off' of zulks.

Sowieso bedankt voor je snelle reactie en tips!

4. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Niet doodstaren op dat stomme 3d

Als er een knop "3d" op zit, is dat gewoon een tweede stand waarin de heli kan vliegen.
    Soort 2e versnelling, vaak kun je hier meer gas geven en wat uitslagen nog een beetje aanpassen.

Maar zo te horen ben je een volledige beginner, en heb je nog niets gezocht of gelezen over een cp heli.
    Want in de basis maakt het geen fluit uit of je nu een 3d heli hebt, of een schaalheli.
    Alleen vanwege de beperkingen van gewicht of de romp loop je tegen zaken aan, waardoor je net ff een paar dingen in de gaten moet houden.

Lees eerst Dit http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Daar staat eigenlijk alles al in.
    Ook de reden waarom niemand je een lijstje met instellingen voor je zender gaat geven.
    Dan crash je hoogstwaarschijnlijk al als je er naar kijkt

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    O, en ik heb even je heli opgezocht.. Je mjx
    Die valt een beetje onder de kop coaxiaal, hij is nl redelijk zelfstabiliserend
    Een cp is dat dus absoluut niet.
    Die gaat 1 kant op, en zal snoeihard dezelfde kant op blijven gaan tot iets hem tegenhoudt

6. mad fighter

mad fighter

Lid geworden:
    10 mrt 2006
    De vraag blijft alleen, welke stand, wie weet het.
    Uit de pdf's op internet komt het ook al niet.

Eerder te veel en door de bomen het bos niet meer zien.
    Zo heeft mijn zender, i.t.t. alle andere die ik op internet zag, de linker stick omlaag staan, zit geen elastiek in zeg maar. Waar dat rechts wel zo is.

Via de flybar heb ik hem met accu waterpas horizontaal gekregen, dus dat is alvast gewonnen.

Cool ik hoop dat daar mijn vragen zoals hoe geef ik gas en hoe doe ik de blades graden, of is dat in 1 beweging en zijn dat die 2 in te stellen motor/pitch curves?
    Waarom heeft mijn zender wel de linker stick uit het midden, en wel onderop, staan?

Het zou wel een dure les zijn, maar als een mjx f645 makkelijker en dus 'beter' vliegt dan een duurdere kds 450 met 800 gyro, het zij zo. Dan heb ik er volgende keer 3 voor de prijs van 1.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Stitch

Stitch

Lid geworden:
    21 jan 2006
    Als je gaat uit proberen. Vrouwen, kinderen en huisdieren uit de buurt. Net als alle andere belangstellende. Voor je het weet heb je een ongeleide gehakt molen.
    Om te zie hoe de werking van alles is kun je het beste de rotorbladen eraf halen. Kan ie ook niet zomaar plotseling weg vliegen met alle gevolgen van dien. Een 450 CP is in vergelijking met een mjx645 een stuk moeilijker en gevaarlijker.

8. MacIak

MacIak

Lid geworden:
    10 sep 2011
    Hoi,
    Ik heb n hele tijd geleden n kds 450s gehad met exact dezelfde zender (rtf). De idle-up schakelaar, ik geloof linksboven moet van je AF staan, dan is ie in normal mode dus linkerknuppel helemaal omlaag=geen draaiende wieken, omhoog is volgas! Dat is wat je denk ik bedoelt met 'geen 3d' Als je deze idle up schakelaar naar je toe haalt geeft ie in alle standen van de linkerknuppel gas, enkel de bladhoek wordt dan gewijzigd. De middenpositie van de linkerknuppel geeft dan 0 graden bladhoek, onderste en bovenste stand (bijvoorbeeld) -12 resp +12 graden, dat is '3d' stand. Als je hiermee gaat uitproberen, haal dan ffe alle bladen (hoofd en staart) eraf en zorg ervoor dat er geen boutjes weggeworpen kunnen worden en de heli op n veilige plek staat. Dan kom je gauw genoeg achter wat t schakelaartje doet. Verder: lees je in en als t kan vind iemand met ervaring die je t een en ander persoonlijk kan uitleggen er komt nl heel wat bij kijken! Je hebt echt n hele leuke heli uitgekozen, veel plezier ermee!!
    Edit: mocht je n stukje verderop nog problemen met de gyro ondervinden (drift om de top-as), sandwich dan n carosseriering ter grootte van n euromunt of n metalen plaatje tussen 2 stukken gyrotape en daar de gyro op, kds gyro s hebben wel es kuren. Probeer van de trim af te blijven (wel beetje subtrim bij afstellen) na het afstellen!

9. Schiksie

Schiksie

Lid geworden:
    26 jul 2012
    Volgens mij heb je een handleiding op de cdrom meekregen toch ?

Op de chello pagina die je bekeken hebt staat de zender ook, als dit de de pagina is waar je het over hebt.

KDS zender

De knop "idle" linksboven is dus de stuntmode. Heb je de pagina goed doorgelezen want er staat echt perfect uitgelegd wat alles doet zo ver ik kan zien :)

Deze zender heeft voor het aansturen van de heli drie verschillende onafhankelijk in te stellen vliegfases die hier modes genoemd worden.
    De vliegfase voor het aansturen is afhankelijk van de stand van de schakelaars op de zender.
    Elke schakelaar stand stand kent dus zijn eigen gas en pitch instelling.
    De eerste stand is de z.g. Hold- mode, een stand waarbij standaard de motor uitgeschakeld staat en de gas instelling dus op 0 staat.
    De tweede stand is de Normal - mode, dit is de stand die gebruikt wordt om normaal te hoveren en rustig rond te vliegen en rotor op toeren te laten komen.
    De derde stand is de Idle - mode, dit is een stand om wat feller te kunnen kunnen vliegen of te stuntvliegen ook wel 3-D vliegen genoemd.
    Om dit allemaal te kunnen moet je eerst in de zender software de goede instellingen (settings) programmeren.
    Kort samen gevat kan je dus door simpelweg een schakelaar om te zetten het vlieg gedrag van je heli bepalen.
    Let op !!
    Heb je een zender die al geprogrammeerd is, dan is het verstandig de instellingen eerst te noteren alvorens iets te gaan wijzigen zodat je ze ook weer terug kan zetten als er iets niet klopt.

10. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Wij helivliegers houden er niet van om alles in 1 standje te doen ;-)
    En je mag zelf uitzoeken welke je gebruikt.

Over die sticks, verzin voor het grapje eens wat er gebeurt als de linker stick ook geveerd zou zijn
    Dan moet je dus altijd die stick weg blijven duwen.
    Ook kan de heli dan niet los op de grond staan, omdat gas en pitch beiden op die ene stick zit
    Dus wil hij constant naar halfgas.
    Dus vandaar dat links niet geveerd is.

En lees die sticky door, dan kom je er achter dat de meeste dingen daar toch echt uitgelegd zijn ;-)
    Behalve hoe jij de zender instelt, want het is gewoon niet bij te houden hoe alle afzonderlijke zenders precies werken. Maar ze komen wel redelijk overeen qua benamingen etc, dus met wat fantasie kom je er wel.

Alleen even 2 motordraden losstrekken als je gaat prutsen, eerst de bewegingen en graden goed zetten. Dan de staart, voor zover dat gaat zonder te vliegen
    En zo verder

11. mad fighter

mad fighter

Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Toch een vraag voor de kds 450 bezitters, wederom 1 die ik nergens beantwoord zie in het wild op internet.
    De zender staat standaard op hl3 / mode 1 , hl 3 is een 3d heli mode bij kds, en mode 1 lijkt(!) precies te doen wat bij mijn mjx f645 in mode2 aldaar gebeurt.
    De settings op de zender staan tot mijn verbazing standaard, in de zin van gas op L-knuppel is nul, en dat in 5 stappen naar 100%
    De L knuppel doet ook de staart rotor.

Nu dan waar ik mee zit en mij afvraag of dat klopt, ik zet de zender aan, menu > kanalen 1 tm 7.
    Op diverse plekken laas ik dat daar e.e.a. op REV(erse) stond, bij mij staat alles op normaal. Daar ik komende maanden toch geen 3D wil vliegen, klopt het dat , en is het mazzel dat, alle 7 kanalen dus op NOR(mal) staan?
    Want zoals ik het nu zie hebben allerlei merken en types toch zo hun eigen visie en benamingen voor bepaalde 'standaard' settings !
    Zo is mode 1 besturing/gas bij deze gelijk aan mode 2 op de mjx...
    Echter qua servo installatie (reverse is handig als je een stangetje vanwege een obstakel aan de andere kant van een rondje moet haken) en werking, ik weet eenvoudigweg niet of bij dit model diens setup alle 7 kanalen voor gewoon vliegen op normal moeten staan of niet.

Hopelijk wil een kds 450 (C) bezitter dat voor mij nagaan op diens 7 X II zender.

Ook zie ik dit model nou niet bepaald als overstap beginners geschikte heli van vaste pitch naar variable pitch, webshops.... En jammer dat KDS niet een basale setting A4 er bij doet dus ook, voor die beginners...

12. mad fighter

mad fighter

Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Expo, hoe kan men dat nog meer noemen?
    In manual van zender en zender menu kom ik het niet tegen.

Expo kan slaan op (ik heb even gezocht) 'open' (Als in expositie) of bijv. exponentieel afgekort.
    In dat geval zal het wel op 'uitslag'(Van servo armen) slaan.

Afijn ik wacht geduldig af. Dit is een prima instel dag.
    Ik heb ook al bedacht dat mocht het vanavond/andere avond minder waaien dan nu het geval is, dat ik de heli de eerste maal met een stok door het landiggestel doe en op de uiteinden wat stoeptegels.

En oh ja, de motor UIT functie op de zender, werkt deze ook nog zo als je de heli eenmaal aangezet hebt, dus als een soort van dodemans knop?

13. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Je hebt de sticky niet gelezen.
    En je zit weer met die "3d" te prutsen.

Bij de kanaalreverse gaat het om de draairichting van de servo's.
    Dus als een servo verkeerdom draait, zet je deze andersom door deze te reversen.
    Heeft dus (weer) geen fluit met inverted vliegen te maken. Dan staat alles nl precies hetzelfde.
    Voor inverted moet je nl eerst opstijgen, en dat kan doorgaans alleen met het onderkantje onder. Voor inverted worden de kanalen ook niet aangepast.
    Enigste verschil tussen 3d en normaal is dat een heli die is afgesteld voor inverted gevoeliger is.

Daarom moet je mn sticky ook lezen, en jezelf niet doodstaren op die waardes en dingetjes die in de zender staan.
    Je heli moet gewoon ongeveer 8 tot 10 graden positieve pitch hebben als je de linker stick vol omhoog doet.
    Midstick 0 pitch
    En dan -5 negatief oid.

De 10 graden max regel je met de swashmix
    De -5 regel je door de pitchcurve in te stellen

Maar nogmaals, dit is al beschreven in de sticky....

14. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Als de zender gewoon op engels of duits staat, heet het gewoon expo.
    Ik ben iig nog geen zenders tegengekomen die het anders noemen.

Als je hem in het nederlands hebt staan, weet ik het gewoon niet.

15. Lama

Lama

Lid geworden:
    5 nov 2010
    tip van mij
    zoek hulp bij een club , die samen met jou de heli afstellen
    ik merk dat het voor jou nog allemaal nieuw is en om overal zelf achter te komen gaat het lang duren of veel crashes kosten
    vergis je aub niet in een CP heli er zit veel geweld en kracht in.

misschien woont er iemand bij jouw in de buurt die jou kan helpen

gr Nick

16. mad fighter

mad fighter

Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Ik blijf hopen op iemand met ervaring met deze combinatie.
    In theorie kan ik over alles meepraten zowat nu, echter ik ga niet mijn rtr/rtf 'reverse engineren' om er achter te komen wat wat is als dat wiel al minimaal 1000 keer uitgevonden is.
    Uit 1 van de vele algemene(!) FAQ's en uitlegsels :
    "En in de meeste zenders moet je meerdere mixers correct instellen om alles goed werkend te krijgen. De mixers hebben zo hun eigen namen, en gebruiksaanwijzing."

Gebruiksaanwijzing is er dus al niet, althans niet van de heli zelf.

KDS mist klanten door niet een starters lijst, noem het checklist! :) online te hebben. U bent nieuw en wil nog niet 3D, maar wel met onze 450 C vliegen
    zorg dan via menu dat dit en dat zus en zo staat, (Eventueel idem voor gyro stellingen op de gyro zelf) dan is de basis gedekt en als u werkelijk op het fixed pitch nivo was dat een overstap naar een gevoeliger heli klopte, moet het zo lukken. Of zo.

Ook voor beginners geschikte helicopter....
    Zie alleen deze draad al, veel theorie, weinig concrete antwoorden (0 tot nu toe)

17. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Dat is omdat er geen concrete antwoorden te geven zijn over dit onderwerp.
    2 identieke heli's gebouwd door de zelfde persoon hebben zelfs niet dezelfde zender settings.

Maar als je 1 heli kan afstellen kan je ze allemaal afstellen.
    Ik ben vorig jaar begonnen met een bnf mcpx. Na 2 maanden lezen en info verzamelen een 2dehands Raptor gekocht.
    Met de stickies hier op het forum samen met youtube heb ik de Raptor ingesteld in mijn zender.
    Maiden verliep probleemloos.

Het is gewoon echt belangrijk dat je je goed inleest en begrijpt wat je gelezen hebt. Best zoek je 1 op 1 hulp bij iemand met ervaring, tijd en zin om samen met jou de stappen te doorlopen.

18. Lama

Lama

Lid geworden:
    5 nov 2010
    in hoeverre is je heli al gebouwd?
    wat heb je voor instellingen in zender wat betreft:

pitch curve dit zijn 5 punten 0-25-50-75-100
    gascurve ook dit zijn 5 punten 0-25-50-75-100

werken jou servo's allemaal goed (richtingen)

als je achter de heli staat met de staart na je toe

stuur je na voor (rechter knuppel) moet je swash na voren hellen
    stuur je na achteren (rechter knuppel) moet je swash achter over hellen
    stuur je na rechts(rechter knuppel) moet je swash na rechts hellen (linker servo omhoog rechter servo omlaag

stuur je na links (rechter knuppel) moet je swash na links hellen(rechter servo omhoog linker servo omlaag

geef je gas moeten alle 3 de servo's omhoog gaan (let op haal minimaal 2 moter kabels los of zet throttle hold aan)

dan:

1: haal 2 moter kabels los als je deze nog niet los hebt gehaald
    2: zet throttle hold eraf
    3: zet je gashendel in het midden
    4: controleer dat alle servo armen (van swash) mooi haaks staan (90graden)
    zoniet dit aanpassen
    5: meet nu met een pitch meter hoeveel graden je bladen hebben dit zo 0 graden zijn
    6: meet nu hoeveel graden je bladen hebben met de gashendel helemaal onder en helemaal boven dit zou 8 tot 12 grd moeten zijn

gashendel onder -8 tot -12grd
    gashendel midden 0 grd
    gashendel boven +8 tot +12

loop deze stappen eens door en vertel je bevindingen , en kunnen we je wellicht verder helpen

links boven op zender 3D schakelaar oftewel stunt of idle genoemt
    rechts boven op zender throttle hold schakelaar

als je in de lucht zou zitten en je zet de throttle hold aan dan gaat idd de moter uit.
    deze schakelaar gebruik je ook met het aansluiten van je lipo zodat de roters niet plotseling beginnen te draaien.

Gr Nick

19. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Beste mad fighter...

Je antwoorden staan gewoon panklaar in de sticky.
    J ekan wachten op iemand met dezelfde set en gewoon stom en dom zijn settings kopieren, maar zo werkt het niet bij heli's
    Je moet gewoon alles een keer langslopen, en zelf nog een keer checken of alle instellingen overeenkomen met wat de heli doet.

Maar ik blijf het niet zeggen, ik zoom even uit..
    Wachten op die persoon met exact jouw combinatie van spullen.

20. mad fighter

mad fighter

Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Het is een rtf (...) set, kds 450 C met kds 7 X II zender.
    Gyro is de KDS 800.
    Dat RTF klopt dus eigenlijk al niet. Ook het nalopen van de schroeven is een probleem, er zit geen (niet eens plastic) micro inbus sleuteltje bij, en 'alles' is met micro inbus boutjes.
    Instellingen, alleen gas en pitch aangepast,
    linker knuppel is gas en staart rotor, 0,25,50,75,90 voor gas en pitch.
    de rest zoals het is als ik hem aanzet. Flip schakelaars op non, geen, 3D vliegen mogelijk. Dat is de 2 linker van mij af/omhoog, en rechts naar mij toe omlaag.
    Dit in scherm genaamd als mod-1 / HL3
    Meteen al verwarrend voor mij als nieuweling op zo een geavanceerder ding dan mijn huidige MJX f465 is dat die setting daar mode 2 heet....

Heb ik! :) alleen is 100 bij mij nu 90

KNIP, ga ik checken, thanx !

Die spullen heb ik niet en zitten er niet bij.
    Kreeg de indruk dat ie ready to fly uit de fabriek ingesteld kwam, maar ja NL en reclame op webshop's, ook de wet staat het oogluikend toe al die overpromisses.

Kan ik dus niet meten nu, anderzijds ben ik er niet bang voor.
    Mijn MJX was ook niet helemaal haaks e.d., moet ik ook met sticks in aangepaste stand mee opstijgen, maar ik ken zijn afwijking, dus qua 'trimmen' in flight met hersenen' heb ik zat geoefend.

Toffe inhoudelijke reactie, kan ik weer iets verder mee.
    In mijn achterhoofd speelt nu wel dat als ik maandag avond geen vertrouwen in de eerste test met motor aan heb ik hem wegdoe, dan komt ie her en der te koop te staan. NUL cm gevlogen, motor niet aangehad! :) & :(
    Geschikt voor beginners.... rtf....

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina