bereik zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door c@vedog, 11 feb 2009.

1. c@vedog

c@vedog Guest

Hallo

Heb na maanden knutselen een boot gebouwd. Alles werkt naar behoren, alleen stel ik vast dat het bereik van de zender maar 40 m bedraagt. Ik heb dit uit voorzorg aan de waterkant getest. Wanneer ik me verder begeef dan 40 m beginnen de servo's raar te doen, m.a.w. de ontvanger verliest het signaal van de zender.
    Ik gebruik volgende electronica
    zender - ontvanger : graupner mx-12 en ontvanger r700,
    voeding ontvanger via dc convertor van de loodaccu 12 volt naar 5 volt
    antenne : antennedraad van de ontvanger ingekort op 65 cm en bevestigd aan een staaf antenne 30 cm (merk graupner)
    antenne zender volledig uitgetrokken.
    Materiaal boot : composiet, glasvezel en polyester harsen; op sommige plaatsen zoals motorsteun, plaatje waar de servo's ingebouwd zijn is een laagje carbon in verwerkt.
    Weet iemand raad ?

m.v.g.
    Eric

2. glaerox

glaerox

Lid geworden:
    25 okt 2004
    Inkorten ontvangerdraad?

Ik heb een keer gelezen dat dit niet verstandig is omdat de weerstand dan niet meer klopt.

Ik heb ook een boot gebruikt met een mx 12. De antenne lag bij testen gewoon los in de boot. bereik was minimaal 100 meter.

Groeten Bas

3. c@vedog

c@vedog Guest

Raar, in de winkel vertelde men me de draad van de ontvanger in te korten zodat de lengte van de vaste antenne en de draad +/- 100 cm is.

4. slomo

slomo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Hoi c@vedog, een antennedraad mag je in principe NOOIT inkorten.
    Als je dit wel doet maar er voor zorgt dat de totale lengte (draad+staaf) overeenkomt met de lengte van de originele antenne dan zou het nog kunnen....

Ik veronderstel dat de staaf een gewone metalen staaf is zonder spoel en buiten de romp steekt?
    Dan zou het toch beter moeten werken. Heb je originele graupner kristallen in zender en ontvanger?

5. garfield1971

garfield1971

Lid geworden:
    21 jul 2008
    Voor 40 MHz kom ik op 0,9375 mtr voor een 1/8 lambda antenne.
    En voor 35 MHz op 1,07125 mtr.
    Dus die 1 mtr is wel heel ruim gegokt.
    Exacte lengte is natuurlijk afhankelijk van je kanaal en zit normaal midden tussen die voor de hoogst en laagst gebruikte frequentie in.
    Antennelengte komt niet op een milimeter maar inkorten mag zeker niet.
    Verlengen kan wel maar dan moet je zorgen dat ie 2 of 4 keer zo lang wordt en dat is niet praktisch.
    De beste antenne is namelijk 1/2 golflengte (lambda) maar 1/4 of 1/8 is ook nog prima bruikbaar en veel praktischer.
    Zorg er altijd voor dat de totale lengte gelijk blijft zoals je 'm uit het doosje hebt gehaald, verlengen/repareren liefst met koper maar staal kan ook prima.

Wil je de exacte lengte voor je kanaal berekenen kijk dan hier: Berekening van golflengte frequencie proton energie en radiogolven met formule

Invullen in megahertz en klik op 1 golflengte dan delen door 8 en je hebt je antennelengte.

Als dit niet helpt check dan je zender eens van binnen ik had een keer hetzelfde probleem en toen bleek door steeds de antenne van de zender in en uit te draaien aan de binnenkant het draadje gebroken te zijn omdat die meedraaide.

6. c@vedog

c@vedog Guest

Dus de orginele ontvanger draad is ingekort tot 65 cm en de antenne (graupner) metaal met onderaan zo'n spiraal is +/- 30 cm dus in totaal 100 cm. wel moet ik zeggen dat we bij het bevestigen van de antenne de bout hebben overgetrokken en deze vervangen hebben door een bout (standaard, geen inox of messing, dus een gewone zilverkleurige)
    Wat ik ook vaststel is dat als ik de antenne vanuit de ontvanger recht uit de romp van de boot omhoog houdt het zendbereik al beter is.
    Ik hoop alleen niet dat de carbonmatjes die op sommige plaatsen in de boot gebruikt zijn een negatief effect hebben op het zendbereik. Carbon zit vol koolstof ... net zoals ijer...

7. c@vedog

c@vedog Guest

Bedankt voor de tips:

antenne zender is fix dus niet uit te draaien.
    Lengte zal ik nog eens na meten

8. Jan de K

Jan de K

Lid geworden:
    30 aug 2006
    misschien is de draad naar je antenne in DE ZENDER losgeraakt.
    Dan kan dit soort "storing" ook optreden.

9. c@vedog

c@vedog Guest

Materiaal is nieuw, maar ik zal het zeker eens nakijken

10. slomo

slomo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Hoi c@vedog, welke graupner antenne is dat dan? Toch geen zendantenne? Zoiets als dit zou wel kunnen werken: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=90200.79
    Denk niet dat die antenne deugt in dit geval, zeker als aan de voet een spoel zit.
    Je had beter de originele/ongeknipte antennedraad via een 'rietje' naar boven geleid....

Nee hoor, bij de MX-12 kan je die er zo uit draaien. Ik heb er bij die van mij al eens een nieuwe moeten op zetten..;)

Laatst bewerkt: 11 feb 2009
  11. garfield1971

garfield1971

Lid geworden:
    21 jul 2008

12. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Zo'n antennesprietje, dat je gebruikt is prima. Het is ook prima om de antennedraad dan in te korten. Zo kritisch is de antennelengte toch niet en deze berekenen kun je al helemaal niet. De antennedraad maakt namelijk deel uit van een antennekring, die de draad kunstmatig verlengt. Ik denk dan ook, dat je je probleem moet zoeken bij de elektromotor, de opstelling van de ontvanger + antenne of bij de 5 Volt voeding.
    V.w.b. de ontvangerantenne kun je de volgende faq raadplegen. Lees ook de bijgevoegde postings over het wijzigen van de antennelengte: ontvangerantennes

V.w.b. de juiste inbouw in het model en enkele testjes, die je zelf kunt uitvoeren kun je deze faq raadplegen. Vooral de bijgevoegde posting is interessant: bereik-v-d-ontvanger-testen

En dan nu de praktische zaken. Belangrijke punten zijn:
    - is de elektromotor ontstoord?
    - zijn de draden tussen motor-regelaar-accu zo kort mogelijk?
    - zit de ontvanger en met name de antenne zo ver mogelijk verwijderd van motor, regelaar en bedrading?
    - is de antenne wel geïsoleerd opgesteld? Maakt deze dus geen kontakt met de koolstof?
    - is de 5 Volt voeding wel toereikend en voldoende stabiel?

Het feit, dat als je de antenne omhoog houdt meer bereik hebt, zegt eigenlijk al genoeg over waar je het eerst moet zoeken. Zeker als je 'm daarbij zelf vasthoudt. Je beïnvloedt met dat vasthouden de ontvangst zeer nadelig. Blijkbaar is de plaatsing ongelukkig gekozen of maakt-ie kontakt met geleidende materialen.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Bij de meeste ontvangers kan je rustig 50cm van de antenne afknippen (en met een spoeltje er tussen kan je met 40MHz tot 25 cm gaan), het kost je natuurlijk wel wat bereik, maar 40m is wel erg weinig (voor eigenlijk en goede antenne lengte) ... erg kritisch is de lengte van de (ontvanger) antenne meestal niet ... en ligt het ongetwijfeld ergens anders aan ... zijn de motoren goed ontstoord, loopt de antenne-draad parallel aan "iets" van ijzer/metaal/carbon, heeft je ontvanger voldoende spanning ook met servo's vol in actie (of te wel doet je spannings-converter het onder belasting ook nog goed) en zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken ...

14. c@vedog

c@vedog Guest

Hartelijk dank, veel tips...

Ga proberen om ze één voor één te elimineren:

1. motor zou ontstoord moeten zijn volgens de gegevens van de fabrikant (graupner speed 720 torque)
    2. Kabels voor de voeding van de vaarregelaar zijn niet echt kort (30 cm), wel deze van de vaarregelaar naar de motor (cm's)
    3. voeding van de dc convertor kan ik ook instellen op 6 volt i.p.v. 5 volt zal dit zeker uittesten
    4. antennekabel loopt vrij langs de kabels van de servo (hebben we gebundeld om een beetje orde in de bekabeling te krijgen), let op de antenne kabel is niet met de andere kabels gebundeld.

Ga verder de faq doornemen die je gaf.
    Ik laat zo nog van me horen...

15. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    Probeer eens Lambda /2 X v. Simpele formule, nietwaar ?

Een antenne is in resonantie (en dan ontvangt ze de bedoelde frequentie) of ze is niet in resonantie (en dan ontvangt ze niet de bedoelde frequentie of heel slecht met een boel rommel die niet bedoeld is).

Hoe komt U er nu in godsnaam bij dat men de lengte van een antenne niet kan berekenen !!! Hebben wij de wetten van de fysica gisteren afgeschaft in Holland? Ik heb niets in het Staatsblad gelezen !!!

De heren Volta, Ohm, Tesla en Hertz draaien zich in hun graf om bij het lezen van deze nonsens.

16. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Geweldig hoor, zo'n berekening waar je in dit geval totaal niets aan hebt. Als je even de hele posting had gelezen had je zelf geen nonsens hoeven te schrijven. Wat heb je in vredesnaam aan een formule als je een heleboel variabelen niet kent?

Enig idee welke waarde de antenne-verlengspoel in deze ontvanger heeft en hoe de rest van het antennecircuit van deze ontvanger er uit ziet? Nee dus!
    Enig idee hoe het kan, dat deze ontvanger zowel op 35 als 40 MHz een antennelengte heeft van 1 meter. Trouwens, dezelfde ontvanger is er ook op 72 MHz en heeft dan nog steeds een draadje van 100 cm. Laat die formule maar eens op alle drie van de genoemde frequenties los en kom dan hier maar vertellen, dat je in geen van de drie gevallen op 100 cm uitkomt. De reden daarvoor had ik al opgegeven in mijn vorige posting.
    Laat ik dat bij nader inzien hier nog maar eens herhalen, voordat iemand anders alleen zo'n incomplete quote leest:

Laatst bewerkt: 12 feb 2009
  17. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    ...

18. c@vedog

c@vedog Guest

Heb volgende kleine testjes gedaan. Dit steeds met de antenne van de zender ingeduwd.
    1. Ontvanger en antenne kabel uit de boot laten hangen = servo's beginnen op 3 m al gek te doen
    2. Stroom voorziening van de ontvanger via dc convertor (5-6 Volt / 4-5 A) uitgeschakelt en de ontvanger voorzien van een externe accu (4.8 volt) = bereik idem 3 m
    3. stroomvoorziening 12 Volt van de vaarregelaar ontkoppelt = bereik idem
    4. antenne kabel losgemaakt van de staaf antenne en langs de boot laten hangen, vrij van alle kabels = bereik idem

De hele stroomvoorziening 12 volt wordt verdeeld met behulp van waco klemmetjes. Zijn van die blokjes met rode hendeltjes (zeer gemakkelijk systeem)

19. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Probeer eens een andere ontvanger ... Wago klemmen werken goed, mits je de juiste (dikte) draad/klem combinatie gebruikt uiteraard ...

Of je ontvanger is niet goed .... of er is "iets" met je zender mis ...

20. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Ontvanger, ontvangeraccu en slechts één servo aangesloten. Blijft het bereik dan nog steeds zo beroerd? Ook als je een andere locatie kiest? Dus binnenshuis even naar een andere kamer lopen.

Als het dan nog steeds zo slecht is, mankeert er inderdaad iets aan zender of ontvanger. Je hebt toch hopelijk wel Graupner FMsss kristallen in zender en ontvanger zitten (groen labeltje op de kristalhouder)?

Deel Deze Pagina