bewaren lipo

Discussie in 'Model elektronica' gestart door peter verhulst, 7 sep 2008.

1. goedenmorgen Luitjes,

de vraag/vragen is/zijn misschien wel eerder gesteld, maar via FAQ kan ik niets vinden.Ik zal dit wel niet goed invoeren o.i.d.

1) Wat is het in te stellen V voor het ontladen van Lipo´s?

voorbeeld: ik wil een 3 cellen pak van 1250 mAh wegleggen (opbergen) voor de winter.

Is dat dan 3 x 3.0V = 9 V instellen als zijnde ´afslag´-grens?

2) loopt dat ook via de balancer?

Ik lees het wel

groet

Peter

2. BartR

BartR

Lid geworden:
    12 feb 2008
    Peter, ook goedemorgen,

Volgens mij is het zo dat je LiPo's beter niet "bijna ontladen" moet opslaan, en 3.0V/cel is bijna ontladen. Als dan in de loop van de wintermaanden de cellen door zelfontlading (welke gering is bij LiPo's) verder leegraken, deze dan onder hun toegestane minimumspanning komen.

Volgens mij is het beter als je ze half-ontladen (of zelfs vol) opslaat (heb ik totnutoe altijd zo gedaan en is geen probleem gebeleken in mijn geval).
    Wat ook belangrijk schijnt te zijn is de opslag temperatuur en luchtvochtigheid, beiden beter niet te hoog zegt men. Ik begrijp dat dit dan weer te maken heeft met de zelfontlading welke dan hoger wordt.

Als je je LiPo's per sé wil ontladen: 3.0V/cel, 9V voor 3 cellen in serie is inderdaad juist dan. Of het via de balancer gebeurt weet ik niet, hangt van je apparaat af. Bij twijfel tijdens het ontladen de spanning via de balanceconnector monitoren met een voltmeter, zeker tegen het einde van het ontlaadproces. Als de spanningen te veel afwijken maatregelen nemen danwel stoppen.

BTW, hoezo winteropslag, 's winters is toch ook nog goed te RCen?!?

hoe dan ook, succes,

Bart

3. BartR,

hier het volgende, en dan met name maintenance. Hier staat dat je ze ontladen moet wegleggen. Ik heb dat van deze site Useful information about batteries and maintenance

Ik heb ook nog een site van Sanyo gevonden met daarop pdf files over lipo´s. daarin schrijft men dat bij (deels) geladen wegleggen, er daarna minder geladen kan worden.
    ik probeer de pdf files hier op te krijgen, anders geef ik de site wel. Moet ik even opzoeken.
    Door het lezen vnade info op de pdf-files kwam ik tot mijn vraag.

4.6 Lithium-Ion batteries (Li-Io & Li-Po)
    Nominal voltage LiIo: 3,6 V / cell (SAFT)
    Nominal voltage LiIo/LiPo: 3,7 V / cell (SANYO, KOKAM)
    Max. charge voltage LiIo isl 6: 4,1 V +-40mV / cell (SAFT) (absolute limit 4.3 V / cell) LiPo isl 6: 4,2 V +-50mV / cell (MoliCel)
    Min. discharge voltage LiIo isl 6: 2,5 V / Z.(MoliCel), 2,7V/Z.(SANYO) (absolute limit 2.3 V / cell) LiPo isl 6: 3,0 V / cell (KOKAM)

Number of cells to be selected on the isl 6: Nominal voltage of LiPo-pack div.by nominal cell-voltage = cell count. --> 11,1 V LiPo-pack divided by 3.7 V => select 3 cells! If you would select more, the pack would explode during charging! Example: The Kokam TP8200 3s4p pack consists of 12 cells. 4 of 2050mAh are connected parallel (4p) -> 4 * 2,05 Ah = 8200mAh. 3 of the paralleled cells are connected in series (3s)-> 3*3,7V= 11,1 V.
    Selecting the fitting cell type: Select that battery type from the isl 6 menue which characteristics match best with the data sheet of the battery manufacturer. Selecting the fast charge current: Charge current = 1 C (SANYO / KOKAM) or less (0,7 C PANASONIC) (C = nominal battery capacity).
    Maximum continous discharge current: Up to 4 C (very new types more), depending on cell type.
    Long time storage: Empty, i.e. discharged to the discharge voltage cut off level (see maintenance), at low temperature (-20°C bis +10°C).

Maintenance: Discharge with 1 C down to above listed discharge voltages. Always store these cells in the discharged state, if stored fully charged, the result can be a permanent reduction in capacity. When stored at +40°C or more charge additional every two months. Typical: They are very popular as power supplies for sail winches (2 cells). Their limited ability to supply high currents means that they are only suitable as flight packs

4. Luitjes,

hier de site met drie ´handboeken´.

SANYO Component Europe GmbH

Vwb Lipo´s bewaren: zie pag 7 en 8.

Ik begrijp hieruit dat ze juist ONTLADEN bewaard moeten worden, of zie/lees ik dit verkeerd?

lees het wel

groet
    Peter

5. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik houd gewoon 3,7 volt per cel aan.
    Hij is dan niet vol en ook niet leeg ;)

6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    LiPO's kan je het beste opslaan in gedeeltelijk geladen toestand. Aangeraden wordt een lading tussen de 50% en 75%.
    Ik heb op de site gekeken en kan nergens vinden dat Sanyo zou aanraden om de accu's geheel ontladen op te slaan. Dat is gegarandeerd niet juist want je kan daarna je accu wel in de vuilnisbak gooien want hij zal echt niet meer werken.

8. hezik

hezik Guest

Een lipo mag niet onder een bepaald voltage komen, of hij gaat kapot. Precies weet ik het zo niet, maar het was geloof ik 2.5 volt ongeveer.

Elke accu heeft zelfontlading. Als je een accu een tijd weglegt, zal hij dus verder ontladen.

Ga je nu een lipo leeg wegleggen, zal hij door de zelfontlading in het gebied terecht komen waar hij domweg kapot gaat.

Ik ben de laatste tijd veel bezig met de chemie van lipo's, maar de exacte reden van het advies 'm halfvol weg te leggen (of halfleeg, voor de pessimisten onder ons) heb ik niet kunnen achterhalen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het niet geloof, het is zo'n algemeen gegeven en aanvaard advies, dat ik er vanuit ga dat het klopt, ik heb alleen de reden ervoor nog niet kunnen achterhalen.

'mudvol' wegleggen kan ik mij nog iets bij voorstellen, de capaciteit van een lipo is ook temperatuursgebonden, ik kan mij voorstellen dat als jij een lipo op kamertemperatuur helemaal vollaadt en dan in een veel koudere kamer weglegt, dat er dan schade optreedt.

Ik vermoed dus dat op 90% wegleggen al prima is.. maar nogmaals, het algemeen gegeven en geaccepteerde advies is halfvol.

Weet je zeker dat dat over lipo's ging en niet over oude NiMH cellen welke nog last hadden van een geheugeneffect?

9. Beste heren Ernst en Hezik,

sanyo site, - zie bovenste inbreng - catalogue Llithium-Ion, pag 7 en 8. Punten 2.5.2 / 2.5.3 / 2.5.4

wat staat hier dan eigenlijk exact/ wat bedoelt men?

groet

Peter

10. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    De TP1010 lader, heeft een instelbare afslag, met als default/aangeraden waarde van 3,85V per cel.

11. hezik

hezik Guest

Ten eerste is dat het li-ion document, terwijl er ook een lipo document is. Nu is een lipo ook een li-ion cel, maar een li-ion is niet per definitie een lipo. Als je mij nog kunt volgen.

Punt 2.5.2 staat een grafiek van de in dit topic al genoemde zelfontlading. Hierbij is gerelateerd aan temperatuur, je ziet dat hoe lager de temperatuur, hoe minder zelfontlading

Punt 2.5.3 vertelt dat een lipo naarmate hij langer weggelegd wordt, capaciteit zal kwijtraken welke niet terugkomt. In het bijbehorende grafiekje kun je aflezen hoe en wat.

Punt 2.5.4.1 geeft aan dat voor korte opslag (minder dan 30 dagen) je een lipo kunt opslaan bij temperaturen tussen de 20 en 50 graden, voor 30 tot 90 dagen is het 20 tot 40 graden, langer dan 90 dagen doe je het best bij een temperatuur tussen de 20 en 30 graden.

Punt 2.5.4.2 gaat over dat je een lipo niet aangesloten moet bewaren, omdat hij dan sneller zal ontladen. Verder geeft dit artikel de tip om om de 6 maanden 10% te laden.

Ik neem aan dat jij struikelt over het laatste puntje; je zult dit lezen als 'laden tot 10% van de capaciteit', terwijl ze bedoelen 'om de 6 maanden dien je er 10% van de capaciteit bij te laden.

Ik zie ook een ander stukje tekst waar je mogelijk over struikelt:
    Heel letterlijk vertaald staat hier inderdaad dat Sanyo aanraad een lipo ontladen te bewaren, echter je moet dit in context lezen. Wat Sanyo hier in feite bedoelt, is dat je een lipo niet VOL moet bewaren, dus 'ietwat ontladen'. Dat blijkt ook al een beetje uit de opmerking 'unless it becomes over discharged state', immers zou je een lipo ontladen wegleggen, zou hij op dat 1 door de zelfontlading al 'over-ontladen' zijn.

Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2008
  12. wubbo

wubbo

Lid geworden:
    4 sep 2006
    Ernst geeft het juiste antwoord, 50 tot 75%.

Er zijn ook laders die dit automatisch doen. B.V. de Imax B8 lader, deze kan je instellen voor "Storage", deze gaat dan naar 50% toe.

13. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ernst geeft een antwoord waar je niets aan hebt en is ook niet het antwoord op de vraag. De vraag was bij welke spanning...
    Dus nogmaals, mijn antwoord: Thunder Power raadt 3,85 V per cel als storage-spanning aan.

14. wubbo

wubbo

Lid geworden:
    4 sep 2006
    Ik begreep Ernst anders wel.

is tussen de 3,7 en 4 volt ongeveer.
    Die 3,85 kan dus wel kloppen.

Laatst bewerkt: 9 sep 2008
  15. hezik

hezik Guest

Ik denk dat het geen moer uitmaakt, zolang de lipo maar niet vol is en ook niet leeg. Even de top eraf na laden is volgens mij voldoende.

Dus bv. 4 volt zou ook prima zijn. Zolang het maar geen 4.2 is of 2.5..

Of, misschien een betere oplossing, ga vliegen/rijden/varen, gebruik die lipo's :p

Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2008
  16. Bennie Wassink

Bennie Wassink

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Idd lipo,s moet je niet bewaren maar gebruiken!

Hyperion heeft het over 50% tot 60% maar geen bepaalde voltage om lipo,s te bewaren.

Gr, Bennie

17. erevobe

erevobe Guest

maar als je nu een week of 2 op reis gaat? en je heb ze juist leeg (tot het min) gereden, dan gewoon laden tot 3.75 en wegleggen is ok?

dus dit wil ook zeggen als je ze (leeg) gereden hebt en je gaat pas binnen een paar dagen weer rijden dat je ze ook op 3.75 moet laden en voor je weer gaat rijden eerst vol pompen? of snap ik het verkeerd?

18. Carno

Carno

Lid geworden:
    10 aug 2009
    Ik heb ze nu op 3.8V Zo kwamen ze ook uit de verpakking.

19. piloot

piloot

Lid geworden:
    24 dec 2009
    Tja, ik heb nu een document van SONY en die beweren eigenlijk hetzelfde als Sanyo: ongeladen bewaren geeft het minste capaciteitsverlies.

Om te voorkomen dat ze te diep ontladen raken (door zelfontlading) raden ze aan om de twee maanden 10% bij te laden, maar dat betekent dus dat de cel bijna geheel ONTladen blijft.

Ik kan de grafiekjes wel posten als daar interesse voor is, maar de strekking is helder: lagere temperatuur en meer ontladen vermindert de capaciteitsachteruitgang na bewaren.

20. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006

Mijn lipo,s liggen lekker vol op de plank.
    Hoef ze maar te pakken als ik wil vliegen.

Mvg Johan

Deel Deze Pagina