Ben op dit moment een mal aan het maken van Roofmate (hardschuim). Nu zitten hier nog kleine oneffenheden in, kleine gedeeltes die lager liggen dan de bedoeling. Voordat ik aan het werken ga met glasmatten en epoxy wil ik deze gedeeltes wegwerken. Iemand een idee waar ik deze gedeeltes mee kan opvullen zonder de Roofmate aan te tasten zodat ik een gladde mal krijg Pendelaar
epoxyplamuur. Als het licht moet, kan je ook balsaplamuur ofzo gebruiken. Volgens mij kan roofmate wel tegen de meeste plamuursoorten. probleem met hardschuim is dat elk deukje erin blijft zitten.
Ik zou het ding wellicht eerst stabiliseren met een paar weefseltjes met epoxy, daarna met epoxyplamuur of een combi van epoxy met microballoons de boel strak zetten.
Je kunt ook eerst de roofmate strak maken met: http://www.alabastine.nl/producten/EASY_Supervuller.htm Werkt een stuk makkelijker dan de epoxyplamuur. Natuurlijk zul je nog wat dingetjes moeten nabewerken na het aanbrengen van het glasweefsel, maar het meeste werk heb je dan al gehad. Groeten, Gerben
Je kan ook het roofmate insmeren met purschuim. Uit de bekende praxisbus. Even in een wegwerpbekertje spuiten, met kwastje oneffenheden bewerken. Na een uurtje schuurt het perfect weg.
Vraagje voor de roofmate gebruikers hier Ben op zoek naar roofmate en dan het hele fijne en vrij dik. Ik kan het nergens vinden. Groeten Gerjan
@ Gerjan De importeur van Roofmate is de firma blauwplaat. http://www.blauwplaat.nl/ Als je hun een mailtje stuurt geven ze je het adres van een bedrijf in de buurt dat Roofmate op voorraad heeft. Grts
Stoppen met Roofmate Ga naar de dichtsbijzijnde HORNBACH en koop daar XPS (gele versie). Fijner en Sterker, maar dezelfde bouw/snij technieken te gebruiken.
Dat XPS van de Hornbach is leuk maar net zo duur als Roofmate. Nadeel van dat gele spul is dat het heel erg slecht te snijden is met een snijdraad. Roofmate is veel mooier van structuur. Een andere optie, ook iets goedkoper, is Jackodur, paars schuim. Vrijwel dezelfde structuur als Roofmate maar iets lichter in gewicht, goedkoper en heel mooi te snijden met snijdraad. Dakdekker bedrijfje kan er wel aan komen. Grts Gert-Jan
Geen idee wat het verschil is, maar bij mij snijd XPS (geel) net zo mooi en goed als roofmate (blauw). Maar XPS is veel sterker, geen dueken bij het "stevig" vastpakken. Jackodur, ken ik persoonlijk niet. Maar ga dat zeker eens proberen.
Zelf wil ik Styrodur gaan toepassen voor het maken van vleugelkernen. http://www.joostdevree.nl/bouwkunde/begrippen_x.htm http://www.ekbouwadvies.nl/materialen/isolatie/isolatiekunststoffen.asp je kan ook geel schuim tegen komen wat een PE (Polyethyleen) schuim zou kunnen zijn. Het is veel " korrellige" en brosser dan de geextrudeerde polystyreenschuimen.
Als ik dat gele Hornbach spul snij dan gaat het enorm omhoog krullen en krijg erg grote afwijkingen. Ik heb alle temperaturen en snijsnelheden al geprobeerd, het blijft k*t. Bij Roofmate of Jackodur heb ik daar geen last van, dat is superstrak. Ik snij met een cnc snijder, als je uit de hand snijdt heb je daar minder "last" van.
XPS krult inderdaad op na de eerste passage. Gewoon gewichten erop en de tweede passage snijden. Daarna is het weer kaarsrecht
@Theo Dat kan inderdaad maar ik geef toch de voorkeur aan Jackodur, is goedkoper ook en kan je in verschillende diktes kopen zodat je niet zoveel versnijdt. En paars is wel mooi.......
XPS is verkrijgbaar in minimaal 3 diktes. Even uit het hoofd.... 2, 3 en 5cm. Kleuren zijn Grijs, Geel en Paars. Losse plaat kost bij een dikte van 2cm nog geen 3 euro!
Lijmen met houtlijm gaat niet. Je kan het met constructielijm doen (bruislijm) maar ikzelf geef de voorkeur aan epoxy met schuimmiddel. Vult de porien van get schuim en balsa en hecht perfect. Je kan evt ook nog een glasweefseltje onder het balsa doen om extra sterkte te krijgen. Succes, GJ
Goedenavond allemaal Ik zou graag willen weten of deze roofmate een beetje schuurbaar is en of te vormen met een rasp/grove vijl of schuurklos?. Mvg Paul