bm 16m2

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Douwey, 12 jul 2007.

1. Douwey

Douwey

Lid geworden:
    12 jul 2007
    hoi allemaal,
    ik ben bezig een bm 16m2 te bouwen schaal 1:10. Ik vraag me alleen af hoe ik het beste de besturing kan regelen. Zouden twee servo's hier voldoende voor moeten zijn? En hoe sluit je een doorgestoken roer netjes aan op een servo? Dit bootje is mijn eerste bouwproject dus ik heb nog totaal geen ervaring met dit soort dingen. Alle advies is van harte welkom! Alvast bedankt,
    groeten
    Douwe

2. martinez

martinez

Lid geworden:
    16 mei 2007
    Hallo Douwey,

Ik ben bezig met de draak van Billing boats.
    Ik ga met 2 servo's werken. een mini servo voor het roer en een grote met een hevel voor de schoten.

Hier een link naar een website van iemand die reeds een draak RC bestuurbaar heeft gemaakt. Het is dan wel geen BM 16m2 maar het geeft wel een goed idee hoe je de besturing kan doen.

Succes, ben benieuwd naar het resultaat

http://www.kkoll.de/dragon/

Groeten,

Martin

3. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Douwey,

Ga je deze BM bouwen volgens tekening ?

Pendelaar

4. Douwey

Douwey

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Ja inderdaad. Ik heb de tekeningen bij de NVM bestelt en de romp is inmiddels bijna af. Hij staat nu in de lak. Voor dat ik verder ga moet ik dus echt bedenken wat ik allemaal onder het dek moet verstoppen.

Dit helpt behoorlijk, bedankt.

Alle tips, suggesties en dat soort dingen zijn nog steeds meer dan welkom.
    Groeten,

Douwey

5. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar enkele foto's van het bouwproces en dan kunnen we ook weer wat makkelijker hulp bieden.
    In iedergeval zorgdragen dat je roeraskoker boven de waterlijn komt zodat er geen water in de boot kan lopen.
    Hoe lang gaat deze BM worden, 1:10 lijkt mij wat aan de kleine kant maar dat is uiteraard persoonlijk.
    Jaren gezeild met een BM dus dit topic spreekt mij aan.

Pendelaar

6. JF Wedema

JF Wedema

Lid geworden:
    20 okt 2006
    de roeraskoker boven de waterlijn lijkt mij niet zo'n probleem aangezien de helmstok bovendeks zit (bij de 1:1) dus als je dat bij het model ook doet dan heb je ook geen open verbinding in de romp naar buiten omdat de roeraskoker dan bovendeks stopt......
    vervolgens een verbinding tussen de helmstok en de servo en voila

Francis

PS ook ik wil wel eens zien hoe het wordt ;-)

7. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Een verbinding tussen de helmstok en de servo lijkt mij niet zo mooi.
    Ik zou deze verbinding benedendeks houden.

Pendelaar

8. harrie16m2

harrie16m2 Guest

Hi Douwey,

Leuk dat ik jou bericht lees, want ik ben bijna hetzelfde van plan.
    Heb ook de tekeningen en artikel bij de NVM besteld.
    Heb alleen het idee om hem schaal 1:5 te maken mede ivm met inbouw maar ook stabiliteit.
    Ben erg benieuwd naar je oplossingen voor de rc inbouw.

Waar heb je de latten vandaan, wat voor afmetingen gebruik je?

Vroeger heb ik samen met mijn vader een 16m2 gebouwd en daar jaren mee gezeild.
    Nu wil ik die eigenlijk op schaal gaan nabouwen.

Van iemand hoorde ik daar er een specifieke website is voor 16m2 zeilers en ook een MSN groep, beide heb ik nog niet kunnen ontdekken. Op de HISWA zijn schaalmodellen gezien van 16m2 en draak.

Verder vindt ik de NVM tekeningen wat summier, de tekeningen voor de 1:1 waren logisch natuurlijk veel gedetaileerder, wellicht dat ik die probeer te vinden en laat verkleinen naar 1:5.

Goed even wat overpeinzingen, ben benieuwd naar jouw (beeld)verhaal.

9. Douwey

Douwey

Lid geworden:
    12 jul 2007
    hoi Harrie16m2,
    Ik was al enthousiast aan 1:10 begonnen, maar denk dat 1:5 bij nader inzien inderdaad wat handiger is. Ik heb gewoon latjes gekocht bij de modelbouwwinkel. Deze zijn 8mm bij 1,8 mm en bevielen goed.
    Als je de nvm tekeningen gebruikt moet je een beetje kijken of het er wel logisch uitziet. doordat één spant wat minder uitsteekt op de tekeningen krijg je anders een soort rare bobbel in je boot.

Wat betreft de websites, dat zijn www.16m2.nl en http://groups.msn.com/De16m2zeilers/_whatsnew.msnw .

Ik heb helaas nog steeds geen foto's omdat ik geen digitale camera heb. Ik zal proberen er een te lenen.
    Groeten
    Douwe

10. harrie16m2

harrie16m2 Guest

Ja die tekeningen van NVM zijn leuk maar missen erg veel details. Helaas heb ik de tekeningen van de 1:1 BM niet meer.
    Maar ben wel bij het watersportverbond aan het informeren naar nieuwe tekeningen. Wellicht dat het verkleinen daarvan een optie is.
    Ik weet dat die erg gedetaileerd zijn en dat daar ook een bouwbeschrijving bij zit.

Gr
    Harrie

11. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Hallo kijk eens op de site van eurosail.nl en minisail.nl vinden jullie vast wel intresant ,heb zelf een draak 1:5 gebouwd radio grafich natuurlijk zie eurosail.nl [try out van een draak]

veel plezier en doe je best om er iets mooi`s van temaken

12. harrie16m2

harrie16m2 Guest

Bedankt voor de links. En rexonamen erg veel respect voor je Draak.
    Dat ziet er heel erg fraai uit, zou hem graag een keer bewonderen.
    Een Draak vind ik sowieso een fantastisch mooi schip om te zien.
    Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe je de bediening van de fok zonder 'giek' hebt opgelost.
    Met zo'n giek vind ik absoluut niet mooi namelijk.

Het legt wel druk weg hoor de schoonheid van die scheepjes op Eurosail....

Gr
    Harrie

13. Douwey

Douwey

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Daar ben ik ook erg benieuwd naar... en de Draak ziet er inderdaad prachtig uit!

14. martinez

martinez

Lid geworden:
    16 mei 2007
    Hallo rexonamen,

Je wordt bedankt!! Wat een fraai model is de draak van jouw. Dit legt de lat wel heel erg hoog.
    Ik ben zelf met de draak van billing boats bezig, alleen zal dat jouw afwerkingsniveau niet halen ben ik bang.

De bediening van het fok ben ik ook benieuwd naar. Met een fokkeboom is wel eenvoudig te maken maar is niet fraai.

Groeten,

Martin

15. BMbouwer

BMbouwer Guest

Als nieuw lid van dit forum werd mijn aandacht al direct getrokken naar het onderdeel zeilschepen.
    Na het bouwen van diverse RC zeilmodellen zoals een Marblehead en een US1meter ben ik toe aan een nieuwe uitdaging.
    Na jaren gezeild te hebben op een 1:1 BM lijkt het mij dus logisch om ook een BM te gaan bouwen.
    Heb ook reeds gekeken op http://www.watersportverbond.nl/ in het onderdeel webshop en me daar als lid aangemeld.
    Tekeningen zijn daar te verkrijgen maar ik krijg het juiste scherm niet te zien en kan niets bestellen, ik loop dus vast op deze website.
    Maar goed, ik zie dat er al verdere contacten worden gelegs om aan duidelijke tekeningen te komen.
    Ik ben dus zeer benieuwd en zal dit topic goed in de gaten houden en verder mij gaan verdiepen op het internet en plannen gaan maken.

BMbouwer (niet echt origineel maar wel makkelijk te onthouden)

16. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Dank Dank ga bijna naast m`n schoenen , het voorzeil bij mij n draak is geen fok maar genua deze word bedient door een winch die een omloop door de gehele romp heeft ,waardoor ik een schoot uitslag van meer dan 2meter kan maken zodat je ook voor de wind kunt zeilen ,aangepaste trommels natuurlijk en je moet natuurlijk dit goed voorbereiden alvoorens het dek erop gaat {zolang mogenlijk testen} ik kan ook de genua oprollen vanuit de kant {winch} dit om het manoevreren in of naar de haven makelijker te maken , ivm groot zeil oppervlak als je m`n avitar ziet {rexonamen} deze tri is ook van mij en is schaal 1:10 {182cm lang 171cm br en mast hoogte 282cm } alles koolstof , de zeil bediening gaat op de zelfde mannier , en met aangepaste winches kan ik schoten van 350cm lengte verwerken . probeer een kleine schets te maken achterkant boot 2x O= trommel 0------0
    -----------winch O
    dit is driehoek zoals ik deze in mijn schepen gebruik .

17. harrie16m2

harrie16m2 Guest

Goed te lezen dat het kan zonder giek/boom mar het is mij nog niet duidelijk waar je overtollig schootlengte laat bijvoorbeel bij aan de windse koers. Heb je wellicht een paar foto's? of een schema?

18. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Hallo de schoot gaat mee met de omloop kan je wel een schets maken maar dan zul je me even moeten mailen . dat uploaden ed lukt me niet .

19. BMbouwer

BMbouwer Guest

De tekeningen bij het Watersportverbond zijn besteld.
    Nu dus maar even afwachten wat we allemaal voor dat geld krijgen en of het allemaal bruikbaar is.

BMbouwer

20. harrie16m2

harrie16m2 Guest

Goed te zien dat je contact hebt weten te leggen.
    Op mijn mail is nog steeds geen reactie gekomen....

Wat kost een tekeningen set en wat krijg je dan allemaal?

Deel Deze Pagina