Bouw/Ontwerp AM-3D shock.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nando, 19 feb 2009.

1. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Eerst de Setup:

TURNIGY 2204-14T 19g
    TURNIGY Plush 6A
    GWS EP Propeller RD-8060!
    HXT500 5g
    2s1p ZIPPY 400mAh 20C single cell

Het doel is een shock te bouwen die goed mijn AM programma doorkomt, daar zitten veel snaps in, snelle 1/4 en 1/2 rollen, rollende loops, maar ook een vlakke8 met 2 rollen tegengesteld geïntegreerd. Dus grote rolroeren is een must, maar een hoge romp ook.
    De Yak 54 met balans tabs aan de tippen zou al voldoen maar ik heb zin om wat meer te veranderen dus doe ik dat ook;)
    Maar ik neem de Yak 54 wel als basis, vooral omdat ik die heb, maar ik kijk ook goed naar de Sultimate.

Zeer licht gewicht is niet een doel, 150g gok ik, maar 10 meer is geen probleem.
    Hij moet vooral stijf zijn, en redelijk wat mid-airs en onbedoelde landingen overleven.
    Een 9mm voorlijst heb ik al een tijdje willen uitproberen voor betere snaps en het is ook nog eens zeer mid-air bestendig.

Ik ben met de vleugel begonnen, eerst de Yak vleugel neergelegd en toen met tape en potlood(op tape) de lijnen gaan schetsen.
    Ik probeer alles een reden te geven waarom het anders is dan de yak 54, soms een goede reden, meestal niet:rolleyes:.
    Helaas ben ik de Foto's van dit proces kwijtgeraakt toen het van mijn mobiel naar de pc moest.
    Ik maak geen mal van dit toestel maar noteer (hier) de maten, kan ik hem altijd namaken en raak ik het nooit kwijt.

De vleugel komt onder de romp, net als een ikarus yak, makkelijk te bouwen en makkelijker recht neer te leggen vanwege de 9mm voorlijst. En stevig.

Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat, nu nog zien hoe het vliegt.

Span is 90CM gemiddeld, bovenaan de tip is het 92.
    De rede van de schuine tips is dat de SUltimate het ook heeft en het ziet er wel goed uit. En een grotere shock presenteert zich beter in de lucht volgens Donatas, vandaar de extra span.
    Korde midden is 26, aan de tip(midden) 13, precies de helft. En de voorlijst is even schuin als de achterlijst tov de romp. Slankere tips voor het rollen en toch nog veel oppervlak
    De scharnier lijn loopt recht, haaks op de romp, en precies in de helft van de vleugel (13cm). Dit leek mij wel leuk om te proberen, rolroer/vaste vleugel verhouding 50/50 op de tip na.
    Volgens mij heeft geen enkele shock een haakse scharnier lijn. (Iemand een reden waarom niet?)
    De aileron balans tab's zijn 5cm naar voren en 5cm breed en het loopt 2,5cm naar de binnenkant schuin. Leek wel aardig te kloppen met de SUltimate en Derk's yak.
    Dat de ene kant achter wel rond is en de ander niet ging perongeluk, het was de bedoeling beide rond te doen, maar ik weet niet of ik die 1e kant er weer terug oplijm, snij denk ik de andere er wel vanaf.
    Je kunt al zien dat de romp achter dunner word dan een Yak 54, het is meer als een SUltimate, rede is minder weerstand bij vol up of down, hopelijk betere snaps en krappere (rolling) loops. Hij is 6cm achter. ('k vind het trouwens wel erg lelijk, maargoed)
    En 10cm naar de neus, tikkie kleiner dan een Yak54.
    Er komen nog gaten in het middenstuk, waar de romp ook zit, gewicht besparing.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Bryan

Bryan

Lid geworden:
    7 feb 2008
    Erg interresand dit ga ik zeker volgen :D

Grt.

3. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Zondag invliegen Nando?:D

4. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Dat zal denk ik niet gebeuren.

Alle maten intypen duurt langer dan een bouwtekening digitaal maken, en de cockpit is lastig te omschrijven. Dus ik maak een mooie tekening in Catia.

Ontworpen op wat papier, iets te complex voor een tapeje hier en daar.

Romp is langer dan die van de yak, dus ik besloot de cockpit naar voren te brengen, en een stukje omhoog (zoon 2cm).

Ik wou het rudder niet verder omhoog hebben dus enkel langer gemaakt met een balans tab eraan, ongeveer als de SUltimate. Maar volgens mij wel iets kleiner.

Hoogteroer vooral vergroot, meer span en meer korde, minder kielvlak krappere (rolling) loops, betere snaps, enz, net als de verminderde hoeveelheid romp.
    Ik heb nog met het idee lopen spelen van een koolstof staaf, geen vast depron, of een pendelroer, niet gedaan omdat het mij lastiger stevig te maken lijkt, mss volgende keer.

5. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Aan de tippen een versteviging gemaakt voor het KE-skaten, van zoon shockflyer setje. Lekker glad en ik hoop stevig genoeg. Er komt nog een sfg aan de zijkant tegen de aileron tip aan.

Tot dusver:

6. hezik

hezik Guest

Je wil midairs in je AM gaan stoppen? Dat zou wel origineel zijn :p

Snap niet helemaal waarom je er HXT's inzet, juist voor een AM zoals jij wil, heb je toch snelle servo's nodig met een fijne resolutie?

7. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    De aansturing moet haaks op de scharnierlijn zitten, dus met een schuine scharnierlijn kan je 1 servo in het midden van de romp plaatsen.

Bij een rechte scharnierlijn moet je eigenlijk met 2 servo's werken,
    maar met die grote rolroeren moest je dat toch al.

8. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    ke skaten?

9. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Knife-Edge skaten;) Ofwel; vleugeltipjes wegschuren tegen het linoleum:D

10. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Interessant vraagstuk, ik vond namelijk deze quote nog van Nando;

11. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Dat zal ook wel met tijd en geld te maken hebben. Hij is nu natuurlijk lekker bezig, en dan is wachten op servo's niet echt fijn. Overigens zitten in de Yak die hij gaat gebruiken dit weekend gewoon d47's hoor. ;-)

12. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ja, dat is die van jou;):D

13. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Inderdaad, moet ik zo nog wel even mee aan de gang trouwens, hangt er een beetje slapjes bij sinds de laatste indoor....

14. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Idd, geld is de main issue. Ik zou er graag 4X Ds188 indoen.

En wat betreft aansturing van de ailerons, die gaan ongeveer in het midden van de ailerons, anders buigen ze te ver door. Net als de SUltimate van Donatas.

15. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Het grootste probleem tijdens de wedstrijd was dat ik de kist niet gewent was, volgend jaar gaat dat niet meer gebeuren!

Ik ben best bezig geweest, vrijdag en maandag, in het weekend waren andere dingen belangrijker.

De bedoeling was een voornamelijk blauw-gele shock, met wat zilver hier en daar. Maar binnen no-time stopte de blauwe spuitbus ermee. Niet leeg, gewoon geen druk meer ofzo :bad-words:
    Dit was de bedoeling:
    Maar ik heb halverwege het blauw met bordeaux rood vervangen, opzich niet lelijk maar omdat het nu half om half is wel...

Cockpit , ziet er nadat er met een stift langs is gegaan veel beter uit, en was tevroeg op de kop neergelegd, daardoor die vlek. (een van de vele stomme fouten door mijn onervarenheid.)

Totaal overzicht:
    Neusje komt nog verdubbeling over, zie je de overspray niet:D

Hier de onderkant, met de staart was ik bezig toen hij stopte.
    Het koolstof is erg nagekeken van Derk's AM yak(vleugel) en donatas z'n SUltimate (staart). Mijn stijfste shock ooit!
    Echt moeite doen om de staart een 1/2 mm te verdraaien. (zal wel met het platte koolstof te maken hebben.) En die vleugel kan volgens mij de meest idiote bewegingen hebben.

Aileron aansturing zit erin maar nog niet vast, eerst solderen. De reden dat ik voor koolstof staafjes met krimpkous is omdat het makkelijker te vergroten is, op enig moment wat cfk hevels maken, nu ff geen zin in.

Straks met de aansturing en solderen beginnen, De servo's komen direct aan 2s lipo. Maar hopen dat dit niet direct doorbrand.

16. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ik ben met solderen begonnen, alleen mijn lakdraad is op.
    Alles werkt al wel, maar ik vind het nu veel te zwaar dus morgen even lang de locale elektronica boer.

De HXT500 servos zijn SNEL! Op 2s direct. Oke, als de accu helemaal vol is bibbert hij wat, maar dat stopt snel genoeg. En hij lijkt niet warm te worden.
    Ik zal een videootje maken als hij wat verder af is.

En de HXT500 servos zijn licht, 3,85g! na wat spul weg te hebben gesneden, en de draden intern te hebben ingekort. Lipjes eraan gelaten voor bevestiging.

Hezik, had jij de draden aan de potmeter helemaal weggehaald? Bij mij brak het eilandje van de print af, lijkt niet de stevigste print, nu 2 keer gebeurt. :(

Dit word nog verandert, veel meer lakdraad. 2X 3draadjes 40cm telt aan!

17. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Lekker bezig hoor

18. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Effe voor de liefhebbers, ik heb nog een rolletje lakdraad 0,02 (ongeveer 2 kilo) en een iets kleiner rolletje 0,38 rondslingeren. Als er behoefte aan is kan ik wel een stukje ervan afrollen en opsturen. PB voor verdere instructies.

19. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    weet je zeker dat het 0,02 is? ik heb hier wat 0,2 en dat is al heel erg dun.

20. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Sorry, zou ook kunnen, ik heb de rol niet hier naast me liggen en ben nu te lui om naar de garage te wandelen.

Deel Deze Pagina