Hoi medebouwers, na vele vragen heb ik tijdens de bouw van nieuwe mallen vele foto,s genomen. Dit om te laten zien hoe ik m,n mallen bouw en met welke materialen. het begint met een goed model om af te mallen,in dit geval een in positief gefreesde vleugelmal. Na het aanbrengen van 5 lagen pat 921 loswas en hoogglans polijsten treffen we voorbereidingen voor het afmallen. hier een foto van het positief. Hierin worden paspennen geplaatst om later de boven en onderkant op elkaar te kunnen plaatsen. morgen weer verder,het is alweer laat. groeten ruud
ja ik zou graag vanaf het begin willen zien, vanaf niks zeg maar. nu weet ik niet hoe je aan dat zwarte malletje bent gekomen.
Dit gaat weer interessant worden! Ruud, is dit de Tokoloschi? Zo ja, dan zijn gelijk de eerste vragen beantwoord: Tom, wat je op de foto ziet is de gefreesde positieve mal (oermodel). Gerard, deze oermodellen kun je huren. Ze zijn gefreesd met een CNC gestuurde freesbank. Groeten, Jan
Ruud en/of Jan, Aangezien het oermodel op de foto's nogal egaal zwart is, is het moeilijk te zien hoe zo'n ding er nu precies uitziet. Zijn het 2 modellen een voor de bovenkant en een andere voor de onderkant. Of is het een model die op de deelnaad van de mal is opgespannen, dit is de gebruikelijke methode bij handgemaakte moedermodellen (plugs). Bij een CNC gefreesd exemplaar is het misschien makelijker om 2 losse modellen te maken met daarin uitlijn gaten om later de negatieve mal tov elkaar te positioneren. Dit ivm met opspan moeilijkheden bij het frezen van de 2de zijde. Zal best wel een prijskaartje aan zitten aan dat huren, het frezen van zo'n moedermodel is niet goedkoop. En bij beschadiging van het moedermodel is deze ook niet meer goed bruikbaar. Maar waarom dan niet meteen een negatieve mal? m.vr.gr. Rick
hoi medebouwers, we gaan weer verder, Dit zijn cnc gefreesde mallen dus van alles boven en onderkanten,behalve de romp die is "normaal'dus massieve romp in deelplaat. het is van de tokoloschi alleen niet de huur versie,deze is bijna niet te krijgen daar het vlak voor het wk is en er veel modellen gemaakt moeten worden. ook stellen ze nogal wat eisen en een zeer hoge borg voor beschadigingen. dus eigen originelen laten frezen. Je kan negatief mallen laten frezen maar frezen is erg duur en je hebt dan maar een mal,van een positief kun je meerdere mallen maken. In de freesdelen zitten wel gaten voor paspennen zodat alles later ook weer op elkaar past. goed alles gepoetst en voorzien van paspennen,dan plaatsen we er een bekisting omheen welke ook gepoetst is. het zelfde geld voor de romp,deze ziet er niet egaal uit dit komt omdat ik hem in verschillende gekleurde lagen spuit,zodat bij het polijsten is te zien dat je er niet totaal doorheen poetst. Nu word de mallengelcoat aan gebracht hiervoor gebruik ik een zeer harde staal gevulde voor de kanten/flens en een zachtere en vooral te polijsten voor de mal zelf,dus waar het uiteindelijke produkt zit. En het aanbrengen van de zachtere gelcoat op de vleugel. dan als de gelcoat is aangedroogt worden er glassnippers in gestrooid zodat er een zeer goede verbinding is met de volgende lagen. Het teveel word met de stofzuiger weggezogen,zoals je ziet kinderspel. het is weer laat,morgen verder, groeten ruud
Hoi medebouwers, We hebben weer tijd we gaan weer verder. De vleugelaml is uitgezogen en op de glassnippers breng ik nu een laag aan van epoxy met katoenvlokken om een goede verbinding te krijgen met de volgende lagen. Hierop volgen twee glaslagen van 160gram. Nu word de bekisting gevuld met een soort groote microballoons poraver genaamd. Dit zijn glasbolletjes van 2-3mm grote erg hard en een heel laag gewicht en een lage prijs(alleen per zak van 100liter) Dit geeft door de laagdikte een zeer stijfe mal die ook nog te tillen is. Het word gemengt met epoxy en schuimmiddel in een verhouding van +/- 150gram epoxy op 10liter poraver. Dit verdichten we door het flink aan te stampen met een houten blok tot de mal goed gevuld is tot aan de rand. Als dit een beetje is aangedroogt dan volgt nog een sluitlaag van 1200grams multiaxiaalweefsel om te zorgen dat de buitenhuid hard genoeg is om met lijmtangen de mal te kunnen sluiten. Na drogen en het afwerken van de mal is hier alweer het eerste product. Zie hier aardig gelukt toch,voor vragen en materialen stuur maar een mailtje. groeten ruud
Poraver, die Kugel die Alles kann !! Wat voor gelcoats heb je precies gebruikt? Op basis van epoxy of polyester? Ziet er verder heel erg sjiek uit. Precies zoals het hoort. Maaruh, kinderarbeid is toch verboden in Nederland?
Hoi skiff, Ik gebruik alleen maar epoxy voor mallen zowel de hars als de gelcoats,dit vanwege de geur en de krimp. En m,n helpt graag je zou hem eens moeten horen als hij niet mag "helpen" groeten ruud
Skiff. Denk niet dat je 9 jaar later nog veel antwoord moet verwachten op jouw vraag. Maar het blijft altijd wel de moeite waard. Maar mogelijk vind je meer oplossingen in het zoeken draadje van het forum. Maak ik ook gebruik van, echt wel een handigheidje. Gewoon ingeven in het vakje: Google" Aangepast zoeken en dan op zoeken klikken. Sorry, dat ik een anciein op het forum dit mededeel. Johan.
Beste , Hier een link van het maken van een motorkap , jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn . hoe-maak-je-een-mal-met-fotos Hier een pas gestart project van het maken van een mal met veel foto's , bouw-verslag-p-47-92-a Grt Johnnyb