Bouwverslag F-550 met MT2830 motoren

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door plotterwelt, 7 feb 2013.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik maak hier een klein verslag van de bouw van een F-550

    Motoren zijn de RCtigers MT2830 met 4 mm as
    Regelaars 30A met SimonK

    Prop graupner 10 x 5
    Lipo 2x 3S5000

    Quadframe gestel met Gopro gimbal

    Zender is een MC-20 hott met GPS/Vario modul

    En er komt een navigatie verlichting op die via de zender bedient word .

    De ingredienten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Regelaars , Lipo aansluiting , V-sen en lichtmodul aangesloten op de bodemplaat.

    [​IMG]

    Lipo aansluitkabel nog met 2 tieraps gezekert.

    [​IMG]

    En alle soldeerpunten geisoleerd tegen kortsluiting.

    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Jacquesleon

    Jacquesleon

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ben benieuwd wordt vast mooi.
    Wat voor bord ga je gebruiken?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2013
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Leuk , gaan we volgen..
    Plastidip (in een potje met ene kwastje) kan je heel mooi aanbrengen.. Persoonlijk vindt ik dat veel netter en mooier dan dikke dotten smeltlijm.. Je hebt ook naast zwarte ook rode plastidip mocht je erg waarde hechten aan de kleur van je bedrading ;)
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Er komt een Naza + GPS op.

    Plastidip is mij te dun , ik werk met smeltlijm en maak het straks zwart met een Edding 300 en dan is er weinig van te zien , in de lucht al helemaal niet .
    Met alle verlichting er op is daar straks toch niks van te zien .

    Om de motoren te plaatsen even de bovenplaat met 6 schroefjes vast gezet.

    Motoren zitten er op.

    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
    Leuk verslag. Hoewel ik nog steeds het nut van die smeltmeuk niet begrijp.

    Johan, je gaat met een flinke payload werken en dan ook nog 2X 5000mah. Wordt het niet een beetje een fat pig?
    Welke maat props gebruik je?
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Beetje power is niet verkeerd .

    Er komen graupner E-prop 10" x 5" op , groter past niet op een F-550 .

    Maar de motoren kunnen ook makkelijk op 4S met de 10" props .

    Smeltlijm dient de isolatie tegen kortsluiting , een lipo heeft veel power , dus kortsluiting moet je voorkomen .
    Als je kortsluiting maakt , knalt het als een rotje en je bodemplaat mist gelijk een stuk van de printbaan .

    Mvg Johan
     
  8. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
    okey helder! thnx

    Wist alleen niet dat een F550 zoveel draagkracht heeft.

    Goede keuze die Graupners!
    Soms lees ik wel eens op fora dat men met de standaard dji props vliegen met payload, zucht.
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ja, je hebt ze der bij , ondanks de sticky;s en een bericht van de inporteur zelf! Maak er ook heel duidelijk melding van in me bouw verslag van de 450 en de 550. (die manuals van de naza)

    Isoleren is goed (dat buiten kijf) maar vraag me wel af dat wanneer je toch kortsluiting maakt, je wel "horkig" bezig moet. In de tijd van de quadcopters met powerdistrie bordjes isoleerden we nooit en ook nooit gehoord dat het mis ging.. Wat!? we hadden de flightboards ook gewoon open en bloot, , zie de vele kk2.0 builds ;) (ik had er nog wel een "dakje boven gezet op mijn bouwsels, om de opstaande gyro te beschermen, en dat beschermde meteen dan de print tegen kortsluitig)
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2013
  10. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Vele manieren mogelijk. Ik heb de mijne voorzien van een laagje silocone kit. Dat is ook discutabel maar ik heb het voor de zekerheid nog eens doorgemeten met een multimeter. Is niet geleidend en het oogt in mijn ogen prima.
    Leuk te zien dat je weer bezig bent Johan. Wellicht dat ik binnenkort nog eens langs kom met mijn nieuwe hexa. Heb ook graupner props en een graupner controller gekocht zodat het wat betrouwbaarder spul is allemaal ;-)
    Ik blijf het nog even volgen hier.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Belangrijk is dat er geisoleerd is , waarmee speelt eigenlijk geen grote rol.

    Ligt aan de motoren die je er op zet .
    Propellor gaat maar tot 10"

    Maar motor dan op 4S geeft een stuk meer power.

    Verlichting aan de poten zit ook nu.

    [​IMG]

    En de Naza en ontvanger ook geplaatst met de klebe pads van DJI .
    De de smeltlijm een kleurtje gegeven .

    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Mooi hoor. Leuke oplossing voor die leds. Wellicht iets dat het overwegen waard is voor mijn hexa. Ach, alles op zijn tijd. Leuk te zien wat er allemaal verzonnen wordt.
     
  13. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Zou je de Naza module niet in de juiste richting zetten...of is die nog niet vast gepakt?
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Zit zo vast als een huis .

    En bij mij is altijd al rood achter geweest , zoals bij mijn auto , fiets ,etc. :D

    Mvg Johan
     
  15. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    ok ,meestal zit rood vanvoor daardoor :)
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Yep wit achter, voor het betere zicht en zeker als beginner zul je veel "tail in" vliegen. Dan is wit wel prettig!
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Voor de betere zicht zitten koplampen altijd voor en remlichten altijd achter .
    Dus ook bij mijm Copters .

    Wat anderen doen moeten hun weten .;)

    Jij maakt van een links draaiende prop ook een rechts draaiende in je verslagen.:rolling:

    Mvg Johan
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En weer verder.

    V-sen plaatsje gegeven op een stukje alu profiel.

    [​IMG]

    Randje bescherm met silicoon schlang .

    [​IMG]

    En alle plussen van de BEC,s uit de stekkers gehaald.

    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ach en zo kan je altijd wel wat vinden ;), het was gewoon bedoeld als tip, of als optie, niet om je aan te vallen, of te kijk te zetten, of zo... Dan schieten we namelijk he tdoel als forum, behoorlijk voorbij...

    Maar goed blijkbaar zit je nog met het prop verhaal in je maag ;)
    Hier even een verklaring waarm het nog steeds niet aangepast is, in mijn verslagen...

    Wbt, mijn prop versie, ik ga uit van multicopters, en zeg in de verslagen dat de props links draaid,dus een linksdraaiende prop en niet kiehard "het is een linksdraaiende prop" Toch wel een verschil.
    Bij multicopters kijk je op de prop, en voor vele beginners zou het ongehoord lastig zijn als ik alles uitleg hoe het officieel werkt. Zo als het nu in de verslagen staat is het voor iedereen (met name de beginner) duidelijk.
    Ik beneom namelijk helemaal geen links of rechts.

    Ik ga uit van de bovenkant van de prop, tekst naar boven. Dus tekst leesbaar. En dan een bolle kant. Pas op het laats, zeggen we dan links of rechts, dat heeft niet met de prop te maken, maar met de draairichting van de motor , om de prop lift te laten genereren.

    Iedereen gaat nog steeds uit dat de stroom van + naar - loopt, terwijl de electronen stroom wel degelijk officieel van - naar + loopt. Maar daar hoor ik je nooit over.. Hetzelfde geld nog voor tal van andere dingen hoor...

    Zelf weet ik ook wel dat het prop verhaal anders is. Daar hebben we het , in diverse pb's nog over gehad. Ik heb ook , net als nu, aangegeven waarom ik het het NIET verander..

    Maar wat let je om het verhaal eens netjes uit te leggen. Dus niet zo simpel als ik gedaan heb met bolle kant en draairichting ? Maar zoals he tofficieel hoort. En dan te converteren vor gebruik ik multitors. Zo moeilijk is dat niet en wie weet vind je ook wel weer een regeltje om het officieel en makkelijk te maken. En als dat zo is , neem ik, met jouw toestemming, graag de regel over in mijn verslagen..

    In praktijk komt het op hetzelfde neer., Jouw props zitten net zoals die van mij, enkel denk ik dat "mijn beredenering" makkelijker te onthouden is voor beginners, dan de originele manier... Dus ja ik gebruik iets om uit te leggen wat officieel niet helemaal klopt...

    Das niets nieuws. Wat!? In mijn schoojaren(en nu nog steeds een wijd geaccepteerd begrip) gebruikten we dit soort systemen al, onder de naam "ezels bruggetje"

    Mischien is het voor een prop geleerde / oude rot, absoluut tenenkrommend mijn verhaal van de props. Ik heb letterlijk honderden Pb's gehad waarin ik bedankt werd voor de simele uitleg, en ik weet dat velen mijn verslag hebben gebruikt als hanleiding. Allemaal zijn ze ZELF in staat geweest zon ding op te bouwen in te stellen en te vliegen. (en dus ook de props goed te doen) ;)
    Der is slechts 1 die der melding heeft gemaakt dat mijn props verhaal niet klopte. Het spijt me Johan, maar mijn verslagen zijn gemaakt voor de BEGINNER, en niet voor "de oude rot" in het vak.


    Strikt genonmen heb je gewoon 100% gelijk. Laat ik daar duidelijk in zijn
    ..maar verander de uitleg nog steeds niet in mijn verslagen.

    Mvrg: Emil
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Op deze foto is een linksdraaiende prop voor een modelvlieger die al een paar jaren vliegt .

    Daarom staat er ook een grote letter L op

    Jij maakt van een CW propellor een rechtsdraaiende propellor en dat klopt niet .
    Als je alleen zou schrijven dat hij met de klok mee draait klopt de vertaling vanuit het Engels .

    [​IMG]

    En ik ga voor beginners niet iets anders schrijven , straks vragen ze mij nog of ik het verleerd heb . :rolling:

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina