Bouwverslag: FPV/UAV platform; MAJA van Bormatec

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door JasperW, 26 mrt 2010.

1. JasperW

JasperW Guest

Op zoek naar een stabiel platform voor FPV en UAV experimenten ben ik op de MAJA van Bormatec uitgekomen. Dit is een hoogdekker met achteraandrijving die ontworpen is als draagplatform voor FPV/RPV/UAV en luchtmetingen.

Spanwijdte: 180 cm
    Lengte: 120 cm
    Gewicht: 1,5 kg
    Lading: 1,2 kg !!

Willkommen bei Bormatec

Zo moet het ongeveer gaan vliegen zoals deze MAJA in Zwitserland.

De kit wordt in een stevige doos geleverd. Het materiaal is van EPP met sterke Duroplast platen die ook in de autoindustrie gebruikt worden. Het EPP is met een lijmpistool gelijmd op enkele plaatsen na, die met 5 min. epoxy zijn gedaan.

Ik heb enige modificaties aangebracht:

In de achtervleugel is een 3 mm CFK staaf ingelijmd.
    De hoogteroer servo is in de romp gebouwd en niet in de opbouw.

De motorsteun is van stevig multiplex en is met 5 min. epoxy gelijmd.

Daarna met epoxy in de opbouw vastgezet. Met de M3 moeren is het ook makkelijk om de motor domp in te stellen.

Omdat EPP na een paar jaar zijn stijfheid verliest heb ik op 1/3 van het stabilo een 3 mm CFK staaf ingefreesd en gelijmd.

Het stabilo goed recht inmeten:

En met epoxy op zijn plaats lijmen:

Het kielvlak moet heel precies worden ingemeten. Eerst het midden bepalen en dan met spelden voor en achter het kielvlak de exacte plaats vastleggen. Daarna met epoxy vastzetten.

De opbouw verder afmaken met richtingsroer servo, regelaar en voedingskabel.

Hoewel de Duroplast voet van de opbouw heel sterk is verlijmd heb ik toch twee M6 plastic bouten van 4 en 6 cm diep in de romp ingelijmd als extra anker. Ook het ik de hoogteroer servo in de romp ingebouwd om de opbouw makkelijk los te kunnen halen.

De opbouw wordt met 3 pennen vast gezet. (lijkt dun maar is echt heel stevig)

Tot zover eerste deel. Hierna de vleugels en de rolroer servos.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ben benieuwd naar je ervaringen, ik ken twee mensen die hier al eerder mee aan de slag zijn geweest en die waren niet erg enthousiast, zeker gezien de hoge prijs van de bouwkit. Zo te zien pak je 't serieus aan en maak je doordachte keuzes, waar ga je de Bora voor gebruiken? FPV of UAV?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

3. JasperW

JasperW Guest

Waarschijnlijk voor zowel FPV als UAV. Dat ligt er nog aan hoe ik de neus van de MAJA ga modificeren voor FPV is het pan/tilt zicht naar voren belangrijk en voor UAV is het pan/tilt zicht naar onderen belangrijk. Mocht de MAJA niet handig zijn voor FPV dan zet ik alles over op een Easy*

Ik heb een professionele dome waar de camera in kan. maar dit gaat ook weer ten koste van het beeld. (Ik hoef toch niet in de regen te vliegen..)

Voor UAV proeven ga ik de attopilot 1.8 gebruiken. Deze wordt op de ontvanger aangesloten en kan met een release schakelaar tussen de ontvanger en de autonome besturing schakelen. De zender/piloot heeft de hele tijd controle over het toestel en er wordt alleen boven het vliegveld gevlogen. Waarschijnlijk gaat de MAJA meedoen aan een aantal onderzoek proeven. Door te schakelen tussen zender en attopilot werkt het als een slimme fail-safe. Bij indrukken vliegt de attopilot een vast GPS patroon en bij loslaten vliegt de zender/piloot. Dit is de zelfde constructie als wanneer ik vlieg met een leerling/leraar systeem. Belangrijk voor de veiligheid is dat het toestel de hele tijd onder controle van de piloot vliegt.

Eerst maar gaan experimenteren met FPV. De video transmissie heb ik al op het oog alleen de keuze van de camera nog niet.

Ik zal dit forum goed in de gaten houden voor tips over de keuze van de HD camera.

4. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Goh,

Ik ben benieuwd! Mooie duidelijke foto's, en weer eens een keer wat anders.
    Super.

Laatst bewerkt: 28 mrt 2010
  5. JasperW

JasperW Guest

De vleugel bestaat uit drie delen. Een deel in het midden die vast blijft aan de romp en twee afneembare delen die vastgeklikt worden. Een borgveer klikt de CFK staaf vast in de aluminium buis.

De vleugel kan op drie verschillende plaatsen op de romp vastgemaakt worden om het zwaartepunt op te schuiven. (afhankelijk van de payload).

De servokabels worden met epoxy in de vleugel gelijmd en worden dan automatisch vastgeklikt bij het borgen van de vleugel.

Zoals bij UAVs gebruikelijk komen de servos aan de bovenkant van de vleugel. Dit maakt de pre-flight check makkelijker.

De romp is heel slim opgebouwd met uitneembare segmenten. Het neus segment kan makkelijk in meerdere blokken worden verdeeld om verschillende "camera neuzen" te bouwen. Deze kunnen dan met klittenband in de romp worden vastgezet.

In het voorste gedeelte komen de pan-tilt camera en de 5000 mAh LiPo accu. Hiervoor hoeft alleen maar het voorste gedeelte opengeklikt te worden voor een accu wissel.

In het grote gedeelte in het midden komt de rest van de electronica. Bovenop de middenvleugel komen de transmissie en GPS antennes.

Volgens de ontwikkelaar kan de MAJA tussen de 1.2 en 1.5 kg aan payload meenemen. (incl aandrijf accu) Volgende keer de romp verder afmaken dan kan de MAJA binnen 1 of 2 weken proef vliegen. :)

6. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Mooi platform!!

7. JasperW

JasperW Guest

De eerste vlieg ervaringen in Duitsland zijn positief. Het platform is stabiel en vliegt niet kritisch. Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de eerste vlucht. Eerste maar eens "leeg" proberen en daarna experimenteren met verschillende cameras en videozenders.

8. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Even offtopic,

Is de een nog niet af, is er volgende er weer;).
    Was het wat jasper? gewicht? ben benieuwd!

9. JasperW

JasperW Guest

Ja, ben blij met de Scout. Is een aparte maar degelijke kist. Dat hij wat zwaar is, is geen probleem. Ik ga er geen FPV mee vliegen. Gewoon om lekker mee te vliegen of om les mee te geven. De kist heeft een braaf Clark Y profiel en stevig onderstel. Aandrijving wordt 2 x 3 cellen LiPo of als alternatief is het ook wel een aardige kist voor een 15cc 4 takt die ik nog heb liggen. (moet ik wel de juiste duwprop kunnen vinden)

De MAJA vordert ook goed, dus FPV vliegen kan ook gewoon doorgaan!

10. JasperW

JasperW Guest

Helaas bij de eerste test is de Pilcher QX-30 regelaar doorgebrand. Na 5 seconde vol gas op 32 Amp. sloeg de regelaar af en kwam er rook uit. Hij moet 10 sec op 40 Amp kunnen hebben dus maar even terug sturen. Ik heb gelukkig nog een 60 Amp Roxxy regelaar van Robbe liggen.

Het is wel ontzettend handig dat je de hele motor opbouw kunt loshalen door de drie stiften eruit te trekken.

11. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Spijtig! Ik gebruik eigenlijk zonder uitzondering de 25A, 40A en 60A Turnigy Plush regelaars van HobbyCity en heb deze allemaal ook eens aan de pijnbank gehangen, zowel de 25A en de 40A kunnen meer dan 't dubbele aan, maar slechts voor enkele minuten, dan gaat de regelaar in de temperatuurbeveiliging.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

12. JasperW

JasperW Guest

Sander,

Bedankt voor de tip. Ga ik meteen naar kijken.

Groet,
    Jasper

13. JasperW

JasperW Guest

De MAJA is vliegklaar.

Leeg gewicht: 1770 gr.
    4S LiPo 5000mAh: 580 gr.
    Totaal vliegklaar: 2350 gr.

Het vermogen heb ik begrensd op 33 Amp.

Het inzet profiel is met klittenband vastgezet en kan makkelijk vervangen worden door een "cameraneus". De accu is met een lange klittenband strip vastgezet en kan niet schuiven. Bij gebruik van een camera gaat de aandrijfaccu iets naar achteren voor het zwaartepunt. Dit zwaartepunt ligt op 85mm van de voorkant vleugel.

In de grote ruimte van de romp heb ik het meegeleverde opvulstuk gebruikt omdat de romp nu nog leeg is. De ontvanger is tegen de bovenkant vastgezet met klittenband. Het voordeel van de MAJA is dat er geen enkele servokabel met de hand ingeplugd hoeft te worden. Hoogte, richting en regelaar zijn permanent met de ontvanger verbonden en de beide rolroerservos worden automatisch ingeplugd bij het vastzetten van de vleugels. De romp heeft heel veel ruimte voor videozender(s), OSD, GPS en andere electronica.

Het middendeel van de vleugel blijft permanent vastgeschroefd en voor het transport kunnen de vleugels met elastieken aan de middenvleugel vastgemaakt worden.

Na het inklikken van de vleugels hoeft alleen het voorste gedeelte open om de accukabel vast te maken. Bevestigingspennen erin en vliegen maar!

Nu nog een beetje mooi weer!!

Groet,
    Jasper

14. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Jasper,

Dat ziet er mooi uit!!!!
    Hier ga je leuke beelden mee kunnen schieten...

Ben eens benieuwd hoe de mooie toestel zal vliegen.

Tot hoors,
    Tom

15. JasperW

JasperW Guest

Vandaag de eerste testvlucht gedaan. Dat ging niet zonder problemen. Het opwerpen van de brede romp was even wennen. Gelukkig dat de romp wel een stootje kan hebben.

Bij de tweede poging viel na een paar meter de linker rolroerservo uit en meteen daarna de rechter. Met kunst en vliegwerk de MAJA veilig kunnen landen met richting en hoogteroer.

Wat blijkt. Er zit een constructiefout in de vleugels. De bevestigingspin die de vleugels bij elkaar houdt zit op de achterste ligger. Bij normale luchtweerstand ontstaat er speling tussen de vleugeldelen. Deze speling is genoeg om de vaste servo verbinding te ontkoppelen. Ik was al een beetje bang voor deze speling maar had niet verwacht dat het meteen zou leiden tot uitval. Volgens tekening moet de stekker 7 mm uitsteken. Ik heb al 9 mm aangehouden maar dit was nog niet genoeg.

Op de site van Bormatec staat al een nieuwe handleiding waar dit verholpen is:

De servo kabel is geen starre verbinding meer en de vleugelblokkering is nu over de hele vleugel gemaakt met hetzelfde systeem als van de romp.

Prima aanpassing maar had ik eerder moeten weten....

Zal contact met Bormatec opnemen of dat ik twee van deze nieuwe vleugelblokkeringsplaten kan krijgen. Ook ga ik voor de volgende vlucht de uitslag op het hoogteroer iets kleiner maken.

Volgende weekend tweede poging...

16. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Jasper, leuk!

Is het niet idee om de connector te vervangen voor een multiplex connector? je vind ze bijv. terug bij de Blizzard.
    Als hij verder deglijk is dan lekker laten zitten zo.
    Prachtige kist verder. 'T is een plaatje om te zien zo.
    Ben benieuwd naar je volgende update:).

17. JasperW

JasperW Guest

Remy,

Dank je. De MPX stekkers zijn inderdaad een stuk steviger dan de normale servostekkers.
    In compinatie met de nieuwe sluiting moet dat goed gaan.

Groet,
    Jasper

18. Marcelair

Marcelair

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Natuurlijk is er ook beeld van de eerste vlucht !

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    alle machtig,

Wat een geluk:). óf een goede piloot natuurlijk.
    De eerste seconden zagen er veelbelovend uit:)

20. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Spijtig Jasper, dit is één van de redenen dat ik alleen locking connectoren gebruik op al onze producten, maar ook in al mijn modellen. Alleen non-critical verbindingen wil ik nog wel eens maken met standaard servo connectoren. Hieronder de Molex SL connectoren die ik hiervoor gebruik, je kunt de stekkers crimpen met een standaard crimptang die je ook voor servoconnectoren gebruikt, deze zijn o.a. te krijgen bij Bichler en Schweighofer.

Connectors | Multipole PCB | Connector Wire and PCB

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Deel Deze Pagina