Bouwverslag Macchi C.202 Folgore

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door W@CC0, 28 aug 2007.

  1. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    Hoi iedereen

    Ik ben een Macchi C.202 Folgore aan het bouwen op schaal 1/9. Ik heb het model zelf ontworpen en laten laser snijden bij Manzano Laser in de Verenigde staten.
    Span: 1176mm
    Lengte: 983
    Motorisatie wordt electrisch.

    De Macchi C.202 Folgore (bliksemschicht) was een van de beste Italiaanse frontlijn jachtvliegtuigen. Het model ontstond uit de Macchi C.200 die men gemodeifieerd had om de stermotor te vervangen door een Duitse Daimler Benz DB 601 lijnmotor. De prestaties van het toestel gingen enorm vooruit met die nieuwe motor. Alfa Romeo bouwde de Duitse motor in Licentie en Macchi begon de serie productie van de 202. Folgores vochten op ieder italiaans front, vanaf de zomer van 1941. Het toestel vocht in Noord Afrika, Rusland en natuurlijk Italie.

    Hier is meer informatie over het echte vliegtuig Macchi info op wikepedia

    De vleugel heeft 1 ligger, waarop alle spanten passen. Eerst werd de onderbeplanking gemaakt. Dan de ligger erop. Daarna alle spantjes. Dan heb ik de rolroerverstevigingen en de servodraad erin gestoken en de 2e voorlijst gemonteerd voor ik de bovenbeplanking erop heb gelijmd. Na de bovenbeplanking kwam de voorlijst en de vleugeltippen. Nu moeten de voorlijst en de tippen nog in vorm geschuurd worden en moeten de rollen uitgezaagd worden.

    Aangezien ik niet veel zin had om te schuren, ben ik al maar aan de romp begonnen.
    De romp bestaat uit een triplex frame dat beplankt moet worden. Het frame, bestaat uit een doosconstructie met spanten over. Achter die doosconstructie is er een boven en onderligger die de spanten op afstand houd. Opzij van al de spanten zijn nog 2 hardhouten liggers die van voor naar achter lopen. De boven en onderligger waren echter een beetje krom, zodat ik tijdelijk een paar diagonalen tussen de zijliggers moest kleven om alles recht te trekken.
    Nu ben ik de romp aan het beplanken, met balsa stripjes van 2.5mm dikte. Na ongeveer half de beplanking erop te hebben gelegd, konden de diagonalen weg. De romp was stijf genoeg.

    Hier zijn al wat fotos.

    Grtz

    Tom

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.957
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Tom,

    welkom hier :D

    Dat ziet er uit als een apart weinig gezien model.
    Erg leuk om te volgen :yes:

    Succes met de verdere bouw.

    Grt,
    Berto.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.594
    Locatie:
    Dordrecht
    Tom,

    Prima keuze de macchi, kist met mooie lijnen moet een geweldige jager zijn geweest in die tijd.

    Fraaie constructie, doe je met dit model ook mee aan de RCGroup designers wedstrijd.

    Vertel eens wat meer over het model, is alles balsa of zijn de spanten triplex.

    Met welk programma heb je getekend.


    Ton
     
  4. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    Dank u Berto

    Het word vooral balsa en triplex.
    Het frame van de romp is triplex. Dit houd in dat de doosconstructie en de rompspanten van triplex van 1.5 mm gemaakt zijn. Daarlangs lopen 2 zijliggers uit hardhout van 2 x 5mm Beplanking van de romp is 2.5 mm balsa.
    De vleugelspantjes zijn gemaakt van 2mm balsa, de ligger van 3mm. In het midden is de ligger versterkt met een dubbeler van 0.8 mm triplex aan elke kant. De vleugelbeplanking is van 1.5 mm balsa gemaakt.
    De luchtinlaat opzij van de romp gaat gemaakt worden als vacuum stuk.

    Met deze doe ik niet mee aan een wedstrijd Ton. Hij zal echter wel ook als short kit beschikbaar worden bij Manzano laser, zoals de Dewoitine. Manzano Laser
    De volgende wedstrijd start in December, en is voor meermotorige modellen of jets. Je moet ook maar eens meedoen hé. Ik heb al enkele van je creaties gezien en dat is zeer knap werk.

    De Macchi is net zoals de Dewoitine helemaal in Rhino getekend. Dat programma leren we op school. Ik kan het daarna da exporteren naar Adobe Illustrator om er een mooi plan van te maken.

    Daarnet heb ik de laatste latjes op de romp gekleefd. Deze is nu helemaal beplankt. Morgen ga ik de romp schuren. Daarna de aanvalsboorden van de vleugel en de vleugeltippen.
    Hier zijn nog wat fotos.

    Tom

    [​IMG][​IMG]
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.594
    Locatie:
    Dordrecht
    Tom,

    Ja nou weet ik het weer heb je Dewoitine ook gezien op RCGroup.

    Dacht nog jammer dat je zo verweg gaat met je modellen, zouden leuke kisten zijn ter aanvulling van de RBC Warbirds.

    Ga je hier ook nog een verslagje maken van de Dewoitine, vind dat ook zo'n leuke kist.

    Ben ijverig aan het zoeken naar documentatie voor een 2mtr spanw model uiteraard voor de toekomst.

    Heb jij nog ambities om groter te gaan met je ontwerpen.

    Toch handig Rhino leren op school, heb het zelf moeten leren en het valt niet mee maar is verslavend.


    Ton
     
  6. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    Ik ben bij Manzano gegaan omdat hij een heel concurentiele prijs kon bieden, en ik dichterbij eigenlijk niet direct iets vond. Ik heb op een paar forums op zoek gegaan naar lasercut services in Europa, maar niemand kon op tegen de prijs van Manzano.
    In Belgie was er een bedrijf waar het bvb wel kon, maar daar was het al 30 euro voor enkel de spantjes van de vleugel, exclusief hout.

    Als je nog wat documentatie moet hebben, ik heb hier nog wel een beetje digitaal stuff.

    En ja Rhino leren op school is handig 8)
    We hebben ook al Solidworks geleerd. Maar daar ben ik nog niet handig genoeg met organische vlakken, om een vliegtuig te tekenen. Eens ik dat onder de knie heb, zou het ontwerpen nog eens zo gemakkelijk moeten gaan. Solid is immers parametrisch.

    Groter ontwerpen lijkt me wel eens fun, maar ik kan dat financieel niet aan. Ik ben nog maar student zie je.
    En met mijn kleinere ontwerpen hoop ik ook andere mensen te bereiken.

    Morgen zal ik een verslagje van de Dewoitine maken :wink:

    Tom

    [​IMG]
     
  7. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    De romp is helemaal beplankt en al een beetje geschuurd. Ik heb ook de aanvalsboorden geschuurd en ervoor gezorgd dat de vleugel op de romp past.

    Ineens begint het op een vliegtuig te trekken vind ik :D

    Hier is ze samen met het de Dewoitine.

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Tom
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Welkom Tom!
    Leuke kisten!

    Voor de prijzen van Manzano ga ik niet zelf een paar weken zitten snijden.
    Heb hun site direct gekopieerd naar "Favorieten", misschien iets voor m'n Beaufighter. :)
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.594
    Locatie:
    Dordrecht
    Tom,

    Zie er goed uit hoor, waarmee plak je de beplanking.

    Ton
     
  10. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    Hoi WV

    Manzano is inderdaad goedkoop. En snel. Mijn beide pakketten waren op 8 dagen in Belgie. Van Albaquerque, New Mexico tot hier in 8 dagen. Dat is echt snel. En de portkosten bedroegen maar $12. Ook niet echt veel voor zo'n doos hout.

    Bij de vleugel is alle beplanking met uhu hart gekleefd. Deze lijm is zeer gemakkelijk te schuren en dan krijg je een mooi gaaf oppervlak. Het nadeel is dat hij traag droogt. Maar bij een plaat voor de vleugelbeplanking zijn maar 3 naden, welke ik dan allemaal in 1 keer kleef.

    Voor de romp gebruik ik vooral dikke cyano lijm. Ook een beetje uhu hier en daar maar vooral cyano. Het zijn teveel plankjes en stripjes omp altijd te zitten wachten op de lijm die moetdrogen. En met de cyano heb ik wel af en toe harde stukken die moeilijk weg te schuren zijn, maar dan moet ik maar wat voorzichtiger schuren op die plek.

    De romp moet nu nog wat verder opgeschuurd worden, en dan komt de rug erop.

    Tom
     
  11. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    kleine update.

    De rug staatop de romp. Eerst heb ik een gat gesneden waar hij moest komen. Dan de spantjes op hun plaats gekleefd en daarna alles beplankt met 2 mm balsa. Nadat alles beplankt werd heb ik de rug opgeschuurd en de gaatjes opgevuld met plamuur. Deze is nu aan het drogen. Morgen schuur ik het op en is de rug klaar. Daarna ga ik de vleugelovergangen maken.

    Hier is een fototje van halverwege de rugconstructie

    [​IMG]

    Tom
     
  12. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    De romprug is afgewerkt. Het ziet er goed zeer goed uit.

    [​IMG][​IMG]

    Na de rug ben ik aan de vleugel-romp overgang begonnen. Deze is opgebouwd op een dun 0.8 triplex plaatje. Op dit plaatje komen dan balsa blokjes die in vorm geschuurd worden. Bij de Dewoitine heb ik dit ook zo gedaan. Ik herinnerde mij nog dat ik toen redelijk hard op die triplex moest drukken om hem in de vorm van het vleugelprofiel te krijgen. Om dit te vergemakkelijken wou ik die plaatjes bij de Macchi eerst in vorm stomen, en ze er dan in kleven.

    Dus, zo gezegd zo gedaan. Vorige woensdag, vol goede moed en met veel enthousiasme, 2 triplexen plaatjes gesneden. Daarna, water op het voor gezet en dit beginnen koken.
    Bij de eerste pogingen was ik natuurlijk mijn vingers al aan het verbranden. Ik heb dan geprobeerd om het plaatje met handschoenen vast te houden maar dat lukte niet goed. Ik verloor de grip op de triplex. En eens de handschoenen verzadigd waren met bijna kookend water was dit ook niet meer te doen. Zonder handschoenen dan maar. Het 2e probleem was dan dat ik slechts een beperkt stuk van het plaatje in de stoom kon houden. Er werd dus maar een deel van het plaatje wak en ik kon maar een deel vervormen. Telkens wanneer ik dan de rest van dat stuk wou vormen, ging het gevormde deel onder invloed van de warmte terug recht staan. Na veel gesukkel was het eerste plaatje bijna in vorm. Ik dacht; "Tom, stop ermee, want sebiet is het teveel krom" en terwijl ik dit dacht brak het triplexen stukje in mijn handen.

    Niet tegengehouden door deze kleine tegenslag ben ik dan het 2e stuk maar beginnen vormen. DIt lukte ook niet echt fantastisch. Ik ben toen wel op tijd gestop. Ik heb dan nog een 3e stuk uitgesneden als vervanging van het 1ste en dit ook in vorm gestoomd. En toen kwam de ontnuchtering. Toen ik de stukken pastte in de romp moest ik nog steeds hard drukken hier en daar om ze in vorm te krijgen. Heel de tijd gewerkt en geprutst, mijn vingers verbrand, terwijl het eigenlijk niet veel uitmaakte. Dat weten we dan ook weeral :roll:
    Ik heb die stukken dan op hun plaats gekleefd, en de vleugel erop gevezen om ze in vorm te drukken.

    De dag erna, als alles droog was ben ik begonnen met er dikke balsa blokken op te kleven. Na enige blokken merkte ik op dat ik eerst de achterkant van de vleugelovergang moest maken om goed verder te kunnen. Uit karton maakte ik een pasvorm. Deze paste echter compleet niet. Er klopte precies iets niet. Ik ben dan op fotos van de echte gaan zien, en daar komt de onderkant van de vleugelovergang tot tegen de radiator onder de romp. De radiator had ik nog niet gemaakt, dus dat moest ik dan maar eerst doen. Ik heb dan de doos met lasergesneden stukken erbij genomen en....probleem. Ik ben vergeten de stukken van de radiator te nesten, met als gevolg dat die niet gesneden zijn. :?
    Dan heb ik dat stuk van het plan maar afgeprint, maar na vergelijking met fotos van de echte Folgore bleek dat de radiator die ik getekend had nog niet in de verste verte op die van de echte trok. Dan ben ik naar al mijn tekeningen en informatie gaan zoeken. Van de 3 aanzichtstekeningen die ik heb van de C.202 bleek er geen enkele de juiste vorm weer te geven. Dan heb ik maar van fotos gewerkt. Om te testen of ik dan een goede vormhad gevonden heb ik eerst een kartonnen radiator gemaakt en deze onder de romp gehangen. Het resultaat beviel mij wel. Dan heb ben ik aan een houten versie begonnen. Als deze af was heb ik die dan bekleed met glasmat van 45g/m² en epoxy hars.

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Zover ben ik nu. Nu moet de radiator nog een 2e laagje epoxy krijgen, en dan wordt hij eronder geplakt. En dan kan ik EINDELIJK die vleugelovergangen afwerken. Want nu ziet het er niet uit

    Grtz

    Tom
     
  13. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    Update

    De vleugelovergangen zijn bijna af. Ik heb ze al in vorm geschuurd en er dan wat plamuur op gedaan. Nu moet ik ze nog fijn schuren.
    Ondertussen ben ik ook al begonnen met de staartvlakken te bekleden met glasmat van 25g/m² en G4 hars.

    In Duitsland, op de Aspach E-meeting heb ik 4 servos gekocht voor de Macchi. 2 Hitec HS-55 voor in de vleugel en 2 HS-81 voor in de romp. Ook heb ik 3 A123 cellen gekocht om eens te testen.


    Tom
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.957
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat schiet al aardig op :)
     
  15. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    Nog eens een update

    Heel het houten airframe is af. Het moet nu bekeed worden met glasmat en G4 hars. Bij de vleugel is dit al gebeurt.
    De luchtinlaat voor de oliekoeler is ook al gemaakt in balsa.
    NU moet de romp dus bekleed worden en dan is het schilderen.

    Straks komen er fotos

    GRtz

    Tom
     
  16. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.606
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi model en ook een mooie methode.
    Meteen de site van Manzano bezocht; je wordt er al als nieuwe designer genoemd!

    Ben zelf op zoek naar zo'n service voor vrij vliegende schaalmodellen. Deze worden wel een stuk kleiner.
     
  17. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    Manzano snijd ook kleine vliegtuigstukjes hoor ;)

    Hier zijn de beloofde fototjes


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tom
     
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi :thumbsup:
     
  19. W@CC0

    W@CC0

    Lid geworden:
    19 sep 2006
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Duffel City (B)
    Tijd voor nog eens een update.

    Vorige week donderdag had ik jury op school van mijn schoolproject. Na mijn jury ben ik in het atelier van de school gaan vragen of ze nog eens aan de mal voor mijn cockpitje hadden gedacht. Dat was niet echt het geval. Ze hebben mij toen gezegd dat ze er direct aan gingen beginnen en dat ik vrijdag maar eens terug moest komen, met ineens plastiek om het te vacumeren.
    Ik heb dat dan maar gewoon gedaan. Vrijdag na de middag stond ik daar terug en had ik transparant PVC bij van 0.5 mm dik. Toen ik op school aankwam waren de 2 helften van de cockpit mal al tegen elkaar gekleefd met epoxy en was deze aan het drogen. Wanneer deze droog was heb ik het malletje opgeschuurd en ingesmeerd met was. Daarna heb ik het PVC op maat gesneden en zijn we de cockpitjes gaan vacumeren. Het eerste plastiek vel dat erover getrokken werd zag er meteen al zeer goed uit. Hierover werd direct een 2e vel plastiek getrokken. Het binnenste cockpitje moest gaan dienen als venster, uit het buitenste ging ik het frame van de cockpitIk snijden. Door die 2 over elkaar te vacumeren passen ze perfect. Ik heb 2 setjes gemaakt. Dit omdat ik het eerste meestal toch kapot maak tijdens het uitsnijden.

    Hier een 2 fototjes van de mal en de cockpitjes

    [​IMG]


    [​IMG]


    Dit weekend dan ben ik begonnen met de eindafwerking. Eerst moesten er nog 2 dingen gemaakt worden.
    Onder de neus hangt een kleine koeler. Deze heb ik gemaakt van balsa. Daarop heb ik een dun triplexje gekleefd omdat het vliegtuig daar dikwijls op gaat landen. Achter die koeler staat ook de haak voor het lanceren.

    [​IMG]

    Dan heb ik bovenaan in de neus de 2 geulen gemaakt waar de kogels van de mitrailleurs door vliegen. Deze zijn gemaakt van papier met zap.

    [​IMG]

    Dan heb ik de vleugel ook nog eens nat geschuurd om hem glad te krijgen.

    Wanneer dat gebeurt was moesten de servo's worden ingebouwd.
    In de vleugel steken 2 Hitec HS-55 voor de rolroeren. Eerst heb ik op de onderkant van de vleugel afgetekend waar deze moesten komen. Dan heb ik een stuk uit de onderste beplanking gesneden waar ze moesten komen. In dat gat heb ik dan een 2 mm balsa plankje op de binnenkant van de bovenste beplanking gekleefd. Hierop is dan de servo geplakt. Eerst heb ik de servo's wel ingetaped zodat de lijm niet in de servo's kon komen. Op de servo heb ik dan nog een klein stukje balsa geplakt. Dit stukje balsa is zodanig geschuurd dat wanneer het op zijn plaats zit, het stuk beplanking dat ik uit de onderkant had uitgesneden hierop kan rusten en wel zo dat het terug gelijk komt met de rest van de onderbeplanking.
    De aansturing van de rolroeren gebeurt met een stuk staaldraad die in een U is gebogen. Op de uiteinden van de U zit een stuk islatie van elektriciteitsdraad om ervoor te zorgen dat de staaldraad op zijn plaats blijft.

    [​IMG]

    De servo's in de romp zijn 2 Hitec HS-81. Die zijn gewoon op hun plaats gevezen. Aansturing van de roeren gebeurt via een gaine met 2 quicklinks.

    Terwijl ik hier met bezig was vroeg mijn vader of hij al een cockpit op maat mocht knippen. Natuurlijk mocht dat :) Wanneer de cockpit op maat was wou hij ook het frame nog doen. Bij de Dewoitine was dit eigenlijk heel moeilijk om in die gebogen plastiek een mooi recht frame te knippen. Mijn vader dacht dat dit niet ging lukken en ging iets proberen te doen met karton. Hij begon erin te snijgen en na een tijdje had hij een heel mooi recht frame gemaakt voor de cockpit. Her ziet er zeer goed uit. We zullen zien wat het zegt als het erop staat na het schilderen.

    [​IMG]


    Enkele pre-schilder fotos

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    lichtjes overbelicht



    Dan was het schildertijd. EINDELIJK!!!
    Eerst heb ik de onderkant geairbrushed. De verf dekte wel niet meteen dus ik moest er 2 lagen op zetten. Dan vandaag heb ik de bovenkant gedaan. Weer 2 lagen. Nu ziet heel de Macchi zandgeel en grijs :)
    Door de verf die erop zit zijn de meeste lijnen van het hout verdwenen en komt de sierlijke vormvan de Folgore heel mooi tot zijn recht.

    Hier zijn enkel foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Morgen, als de verf droog is, doe ik de groene lijnen.

    Tom
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2007
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.044
    Locatie:
    groningen
    Mooi hoor.

    Respect!

    :worship:


    jan.
     

Deel Deze Pagina