Psygho (Emil)
Forum veteraan
De mini H blackout rukt op! Het is al lang sinterklaas geweest, maar dit zwarte rakkertje is niet te stoppen... Hij trekt zich niets aan van al dat gedoe...
Gewapend met 4 mini motortjes zoeft hij door het landschap.. De cam ontgaat niets en daarmee kan je prachtig door de bossen raggen, of de schone buurvrouw van boven bewonderen
(GRAPJE!!)
Het zijn ook machtige mooie machientjes!
Kreeg een vraag of er een ook naza op kon....Dat past vast wel, de inspitratie kwam van de mini h blackout wbt afmetingen... Wel zijn er veel dingen aangepast naar (eigen) inzicht. Onderandere de armen, de breedte van de armen, de schroefgaten, en de hoogte van de plastic spacers. Er zijn nog tal van andere dingen toegevoegd of juist weggelaten, zodat dit mooi past met de naza.
Ik heb het frame zelf niet gefreesd of geleverd, ik ben enkel verantwoordelijk voor de bouw!
Ik noem hem maar de MC SLPS
Een naza op een deze mini, moet lukken zal je zeggen... Maar het is niet de meest ideale flight controller voor dit mini beestje. Hoge kv motoren, kliene afmeting en props die elkaar bijna raken. "Groot log en zwaar"... (in verhouding met de mini) ....
Maar je bent naza minded of niet! En ik ben wel in voor wat leuke testen, dus nam ik de uitdaging maar aan... Heb wel vertrouwen in deze combi...
Het is niet een super uitgebreid verslag geworden. Omdat ik nogal "zinnig" ben, heb ik vele kliene dingen aangepast. Ik maak hier niet of nauwelijks melding van... Veel werk was het wel, je blijft vaak heen en weer gaan om te kijken waar welk componenten het beste kan komen. Ook de draden wil je precies op lengte hebben. Veel pas en meet werk in dit geval.
Schuur of vijl ALLE delen van het frame even glad met zeer fijn schuurpapier.. (doe dit nat!) Zo voorkom je dat de draden gaan snijden. Voorzie ook alle raakpunten met 1 of 2 lagen krimpkous. Zo ben je dubbel beschermd tegen doorslijten!
Borg de schroeven met lockbond of met nagellak. Zeker met plastic geen lockbond gebruiken! , maar wat doorzichtige (of roze als je echt snel wilt vliegen!) nagellak.
We gaan beginnen:
Kort de draden van de motor in...
Balen, de draden zijn gelakt. Dat soldeert niet. Dus we moeten even een ouderwets truckje doen.
Verhit de draad zonder soldeer op aspirine (acetylsalicylzuur) en dan lost de laklaag op)
Het vergt wat handigheid wbt temperatuur en duur, oefen daarom eerst op de afval stukjes!!
Desoldeer de draden en (niet op de foto) haal alle soldeer weg, met bv litse draad)
Soldeer de motordraden aan de regelaar. (maak 2 setjes links en rechts draaiend) De draairichting kan je veranderen door 2 van de 3motor-draden om te wisselen, het maakt niet uit welke draden dit zijn.
Lijn de regelaar uit op de arm.
Voorzie de onderkant van dubbelzijdig klevende dunne foamtape:
Plak de regelaar op de arm, stukje afgemeten krimpkous doe je eromheen, en zo monteer je de regelaar op de arm.
Dit doe je met de beide regelaars. Houd in de gaten welke motor waar moet ivm de draairichting !
Monteer de armen op het frame, en monteer ook de bovenplaat op de armen. Vergeet de spacers niet voor de resterende gaten. (de overige gaten, om de dikte van de armen te compenseren)
Het is tijd voor de cam. De bekende 600 lijns sony super HAD. In dit geval met uv werende filter.
Maak de face plate op maat. (boor wat gaten en maak het geheel wat ruimer zodat de cam er doorheen past) en monteer met 4 kleine spacers de cam erop. Zo komt de cam nergens tegen aan. Carbon geleid prima stroom, dus je wilt het wel goed ge-isoleerd hebben. Ik heb de gaten opgeboord van 2mm naar 2,5. Omdat ik hiervan nog zelf borgende moeren had liggen.
Monteer de V-sen van de naza lite met wat dubbelzijdig foamtape en 2 tyrips.
Monteer de ontvanger en de fpv zender... (hier ook weer faomtape en tyrips)
Soldeer de 12 volt stepup convertor (pololu)
Maak de video kabel met de stepup convertor. Deze gaat vanaf de immersion vtx, naar de cam.
Een overzichtje van mijn te volle werkbank. (voor de oplettende kijker) Ik heb even mijn backup soldeerbout gepakt voor het aspirine verhaal. Want deze stiften zijn maar 5 euro, en die van mijn weller zijn een stuk duurder!!
We beginnen met de power distributie. Gezien ik het gewicht goed verdeeld wil hebben doe ik de draden langs de zijkant. Dus de plus langs de ene kant, en de min langs de andere kant.
Geef de naza een plekje, en begin alvast met het een en ander weg te werken en aan te sluiten...
De accu draden komen naar boven uit het frame. Dus moet ik even wat aanpassen
Voorbereidingen voor de dradenboel om de accu draden daar te krijgen waar ik ze hebben wil:
Sluit de kabel aan op de VTX, en leg de kabel naar voren, dit om de cam straks aan te sluiten:
Werk alles netjes weg en sluit alles aan... Opmerking: Zorg ervoor dat het koelblikje van de vtx ten alle tijde vrij blijft. Deze wil nog wel eens erg warm worden.
Monteer de prop meenemeners, borg ze met een miniem beetje lockbond of nagellak.
Monteer de props, en hij is maiden klaar!
Gewapend met 4 mini motortjes zoeft hij door het landschap.. De cam ontgaat niets en daarmee kan je prachtig door de bossen raggen, of de schone buurvrouw van boven bewonderen

Het zijn ook machtige mooie machientjes!
Kreeg een vraag of er een ook naza op kon....Dat past vast wel, de inspitratie kwam van de mini h blackout wbt afmetingen... Wel zijn er veel dingen aangepast naar (eigen) inzicht. Onderandere de armen, de breedte van de armen, de schroefgaten, en de hoogte van de plastic spacers. Er zijn nog tal van andere dingen toegevoegd of juist weggelaten, zodat dit mooi past met de naza.
Ik heb het frame zelf niet gefreesd of geleverd, ik ben enkel verantwoordelijk voor de bouw!
Ik noem hem maar de MC SLPS
Een naza op een deze mini, moet lukken zal je zeggen... Maar het is niet de meest ideale flight controller voor dit mini beestje. Hoge kv motoren, kliene afmeting en props die elkaar bijna raken. "Groot log en zwaar"... (in verhouding met de mini) ....
Maar je bent naza minded of niet! En ik ben wel in voor wat leuke testen, dus nam ik de uitdaging maar aan... Heb wel vertrouwen in deze combi...
Het is niet een super uitgebreid verslag geworden. Omdat ik nogal "zinnig" ben, heb ik vele kliene dingen aangepast. Ik maak hier niet of nauwelijks melding van... Veel werk was het wel, je blijft vaak heen en weer gaan om te kijken waar welk componenten het beste kan komen. Ook de draden wil je precies op lengte hebben. Veel pas en meet werk in dit geval.
Schuur of vijl ALLE delen van het frame even glad met zeer fijn schuurpapier.. (doe dit nat!) Zo voorkom je dat de draden gaan snijden. Voorzie ook alle raakpunten met 1 of 2 lagen krimpkous. Zo ben je dubbel beschermd tegen doorslijten!
Borg de schroeven met lockbond of met nagellak. Zeker met plastic geen lockbond gebruiken! , maar wat doorzichtige (of roze als je echt snel wilt vliegen!) nagellak.
We gaan beginnen:
Kort de draden van de motor in...

Balen, de draden zijn gelakt. Dat soldeert niet. Dus we moeten even een ouderwets truckje doen.
Verhit de draad zonder soldeer op aspirine (acetylsalicylzuur) en dan lost de laklaag op)
Het vergt wat handigheid wbt temperatuur en duur, oefen daarom eerst op de afval stukjes!!

Desoldeer de draden en (niet op de foto) haal alle soldeer weg, met bv litse draad)

Soldeer de motordraden aan de regelaar. (maak 2 setjes links en rechts draaiend) De draairichting kan je veranderen door 2 van de 3motor-draden om te wisselen, het maakt niet uit welke draden dit zijn.



Lijn de regelaar uit op de arm.

Voorzie de onderkant van dubbelzijdig klevende dunne foamtape:

Plak de regelaar op de arm, stukje afgemeten krimpkous doe je eromheen, en zo monteer je de regelaar op de arm.
Dit doe je met de beide regelaars. Houd in de gaten welke motor waar moet ivm de draairichting !


Monteer de armen op het frame, en monteer ook de bovenplaat op de armen. Vergeet de spacers niet voor de resterende gaten. (de overige gaten, om de dikte van de armen te compenseren)

Het is tijd voor de cam. De bekende 600 lijns sony super HAD. In dit geval met uv werende filter.
Maak de face plate op maat. (boor wat gaten en maak het geheel wat ruimer zodat de cam er doorheen past) en monteer met 4 kleine spacers de cam erop. Zo komt de cam nergens tegen aan. Carbon geleid prima stroom, dus je wilt het wel goed ge-isoleerd hebben. Ik heb de gaten opgeboord van 2mm naar 2,5. Omdat ik hiervan nog zelf borgende moeren had liggen.



Monteer de V-sen van de naza lite met wat dubbelzijdig foamtape en 2 tyrips.

Monteer de ontvanger en de fpv zender... (hier ook weer faomtape en tyrips)

Soldeer de 12 volt stepup convertor (pololu)

Maak de video kabel met de stepup convertor. Deze gaat vanaf de immersion vtx, naar de cam.

Een overzichtje van mijn te volle werkbank. (voor de oplettende kijker) Ik heb even mijn backup soldeerbout gepakt voor het aspirine verhaal. Want deze stiften zijn maar 5 euro, en die van mijn weller zijn een stuk duurder!!

We beginnen met de power distributie. Gezien ik het gewicht goed verdeeld wil hebben doe ik de draden langs de zijkant. Dus de plus langs de ene kant, en de min langs de andere kant.



Geef de naza een plekje, en begin alvast met het een en ander weg te werken en aan te sluiten...


De accu draden komen naar boven uit het frame. Dus moet ik even wat aanpassen

Voorbereidingen voor de dradenboel om de accu draden daar te krijgen waar ik ze hebben wil:


Sluit de kabel aan op de VTX, en leg de kabel naar voren, dit om de cam straks aan te sluiten:

Werk alles netjes weg en sluit alles aan... Opmerking: Zorg ervoor dat het koelblikje van de vtx ten alle tijde vrij blijft. Deze wil nog wel eens erg warm worden.


Monteer de prop meenemeners, borg ze met een miniem beetje lockbond of nagellak.

Monteer de props, en hij is maiden klaar!













Laatst bewerkt: