Bouwverslag Smit New York 1:50

Hallo,

Na al een paar jaar verslagen op het forum gevolgd te hebben en zelf een aantal kleine projecten gedaan te hebben, wil ik nu toch een bouwverslag gaan bijhouden over de bouw van de Smit New York in de schaal 1:50. Tegenwoordig de Hua An.
Zusterschip van de Waker, ex Solo en Smit Houston.
Met de bouw ben ik ongeveer twee weken geleden begonnen en ik zal dit topic langzaam aan gaan bijwerken tot het punt waar ik nu ben.
Ik werk over het algemeen alleen op zaterdag en op woensdag avond aan het model. Omdat ik dan op de club ben waar allerlei gereedschap tot mijn beschikking staat. En omdat daar veel ruimte is om lekker aan mijn model te werken.
Maargoed, over de Smit New York.

Hier een foto zoals het geheel er uit zal moeten gaan zien.
Foto-MVQ7HCOS-D.jpg

En hier een foto van de romp.
solo-r.jpg

(Bron: SMB Rompen)

Hier nog even wat algemene informatie over het origineel:
Lengte: 67.50 meter (schaal 1:50 : 135 cm)
Breedte: 14.55 meter (schaal 1:50 : 29,1 cm)
Diepgang max 6.23 meter ( schaal 1:50 : 12,5 cm)
Hoofdmotoren: 2 x 3382 Kw (2 x Speed 900BB)
Boegschroef: 391 Kw (Zelfbouw)
Bollardpull: 120 ton (4,5 kg)

Morgen de eerste update.
Wordt vervolgt...

Bart

Laatst bewerkt:
Leuk, leuk!

Vraag me toch steeds meer af waarom de sleepboot het favoriete scheepstype is om te bouwen?

Wat voor kleine projecten heb je gedaan, Bart?

hee bart

leuk dat je dit ook doet:D Wel leuk dat je het model op de club hebt staan kan ik ook even mee spieken hoe je iets doet;) Ben benieuwd naar de volgende update.

tim

@Pieberedmer,

Ik heb de Solo van Greenpeace van een clubgenoot varend gemaakt, en toonbaar. De details zijn hetzelfde als die van de New York en maak ik daarom voor hem gewoon dubbel.
solo%20groot.jpg

Verder heb ik als eerste boot de Grote Stern van de Douane gemaakt. Helaas had ik te weinig ervaring om dat project tot een goed einde te brengen. Helaas is de houten romp toen gescheurd, en had ik geen zin om daar nog energie in te steken.
Ook heb ik nog een sleper van Conrad als tweede bootje omgebouwd naar een bootje met betere rc.
Foto-ZSNI6SID-D.jpg

Foto-HQPQNBFC-D.jpg

Ook heb ik het booreiland van dat clubgenoot onderhoud gegeven. Aangezien de aansluiting voor de ontsteking van bepaalde special effects niet meer werkte.
vicdrill-2%20groot.jpg

Ik heb eigenlijk vooral restauratie projecten gedaan voor de club waar ik lid van ben aangezien de vloot nogal verouderd was.

Groeten,
Bart

Laatst bewerkt:
Bart,

hou je er wel rekening mee dat je voor de Smit New York niet de tekeningen van de Solo kan gebruiken.
Naast het heliplatform zijn er nog meer grote verbouwingen geweest aan de Smit Houston voor ze Solo werd.

ciao,
Ronald

@Ronald,

Gelukkig heb ik niet alleen de tekeningen van de Solo. Ik heb zowel de tekeningen van de Solo als van de Smit New York in schaal 1:50.
Dus ik ben niet bang dat ik tekeningen te kort kom.
Ook heb ik het met details dubbel maken over kranen en hekjes ed.
Ik weet gelukkig wel in grote lijnen wat de verschillen zijn.
Zoals dat er achter de brug nog een extra ruimte op het bootdek is geplaatst.

Bart

Ach en anders ken je altijd zelf nog gaan tekenen.. Dat doe ik de laatste tijd zoveel zelf, om eerst alles zelf uit te tekenen. Dat werkt in zijn geheel een stuk makkelijker en overzichtelijker. Ben benieuwd hoe jij het onderwaterschip heb gedaan (lees straalbuizen)

Boegschroef

Hallo,

Hierbij de eerste update in dit verslag.
Het eerste wat ik doe bij de bouw van een nieuw model is het inbouwen van de boegschroef.
Aangezien er nu nog niet veel uitstekende delen zijn zoals schroefassen, straalbuizen en
roeren die eventueel kunnen afbreken of beschadigen tijdens uit uitlijnen en inbouwen van de boegschroef.
Eerst moet er een gat gemaakt worden waar de boegschroef in komt.
Gelukkig heeft SMB rompen de positie hiervoor al bepaald.
Dus is het enkel een kwestie van een gat maken en verder uitvijlen tot de boegschroef past.
Foto-UDIHMGXV-D.jpg

Foto-4QPGMAUV-D.jpg

Tijdens het uitlijnen heb ik een pijp door het gat voor de boegschroef gestoken om te meten en
kijken op het gat wel horizontaal is.
Ook ligt mijn zelfgebouwde boegschroef op de foto.
Foto-OXSHQSWA-D.jpg

Daarna heb ik de boegschroef in de gaten gestoken en met secondenlijm
gefixeerd om nog een laatste keer te kijken of hij wel recht staat.
Foto-WMHLQABX-D.jpg

Hier is de boegschroef vast gelijmd met 2-componentenlijm.
Foto-TFRBUJSV-D.jpg

Op deze foto is te zien dat ik voor het lepeltjes systeem ben gegaan.
Ten eerste zijn er minder slijtende delen en ten tweede heb ik de ervaring nog niet om met
haakse tandwielen te werken.
En wilde ik dat de boegschroef betrouwbaar is en dus geen tandwielen die in de soep kunnen lopen
doordat ze niet goed uitgelijnd zouden zijn of iets dergelijks.
Ik wil bij dit project wel op bepaalde punten voor zelfbouw gaan aangezien ik dat leuk vind om te doen
en er ervaring mee op doe op de draaibank.
Alles wordt wel eerst getest voor het in de boot gaat.
Foto-U8FILE3X-D.jpg

Hier is de boegschroef mooi gelijk geschuurd met de romp. Enkel moet het schulpje nog gemaakt worden,
maar dat volgt later.
Foto-46AEGKIU-D.jpg

En als laatste nog een foto van de boegschroef in de romp na de spuitbeurt van de binnenkant van de romp.
Ik vind het toch het mooist als de kleur van binnen ook een beetje egaal is.
Foto-GRRWBEFO-D.jpg

Dit was de eerste update.
Zondag de inbouw van de hoofdaandrijving.
Wordt vervolgd...

Bart

@ bart

Ziet er goed uit.

Maar heb je ook foto's van de bouw van de boegschroef in ben wel benieuwd hoe je die hebt gemaakt

@woujaco,

Ik zal zaterdag wel een paar foto's voor je regelen.
Het is eigenlijk gewoon een plaatje op een as dat rond draait.
Hier een voorbeeld van de boegschroef van een clubgenoot.
ruud25.JPG

Bij mij is het ongeveer hetzelfde alleen heb ik twee losse schijven van +/-1cm als lagers
die niet aan elkaar verbonden zijn zoals hierboven.
Ook heb ik het plaatje er zelf aan gesoldeerd in plaats van een aangegoten lepeltje omdat deze te dik was voor mijn boegschroef.
Deze lepeltjes worden door een ander clublid gegoten.
Tussen de twee schijven zit vet, waardoor de kans op lekkage wel heel klein wordt. Een draaibank is wel handig als je het zo wilt maken.
Je kan in plaats van de bronzen schijven ook een schroefas in het midden van de PVC pijp lijmen.
Alleen moet je dan wel een messing as zonder schroefdraad hebben, anders wordt het lepeltje lastig te solderen.

Bart

@bart

Oke dan wacht ik even tot zaterdag.

Ik was van plan om de hele boegschroef uit RVS te draaien

Gr,

Woujaco

Back