Bouwverslag "Troglodytes troglodytes" (Zaunkönig)

corvl

verslagschrijvers
Na een paar jaar de hobby weer op pakken ... tja... klein beginnen dan maar :rolleyes:.

Ik heb een jaar of 4 geleden via Tom Verstappen een "Troglodytes troglodytes" freespakket gekocht .... oftewel een "Zaunkönig".

Eindelijk heb ik tijd om dit beestje in elkaar te plakken.
Het freespakket ziet er goed uit:
P1070005_%28Small%29.JPG

Alles "uitgedrukt" en hier en daar wat bijgeschuurd:
P1080006_%28Small%29.JPG

De neuslijst en verbindingsstuk van de ribben uit afvalhout.
P1080007_%28Small%29.JPG

En het lijmen is begonnen, vleugel al gedeeltelijk in elkaar en ook de romp heeft al een tussenspant gekregen:
P1080009_%28Small%29.JPG

morgen (hopelijk) weer verder.

Laatst bewerkt:
geweldig Cor.. wat zie ik nu .. bouwverslag met AU (in het onderwerp) .....

moderatoren... :help:kunnen jullie het veranderen :puppydogeyes:

Mhhh ik had wel een vooruitgang in een heel ander draadje verwacht ;-)

Maar dit is ook leuk om te volgen.

Toen ik voreger nog niet vloog maar wel elke modelbouwzaak afliep kwam ik dit kistje vaak op de schap tegen.
`t is altijd al een "lieverdje" geweest :-)

Blijf het volgen, succes met de bouw.

@ Berto: je bedoel zeker de P38... ik ga eerst wat "reserve" vliegtuigen bouwen zodat ik vanaf het aankomend seizoen er weer vol in kan gaan vliegen. Dit mini ding lijkt me leuk om in de achtertuin tot het seizoen begin een beetje rondjes te vliegen.

Het Bauwverslag gaat weer verder:
Vandaag een vleugel ingedekt, de tips eraan gelijmd en wat vorm gegeven:
P1090005_%28Small%29.JPG

Ook de romp is een stapje verder, het tussenschot zit nu goed en de bovenbeplanking is eraan gelijmd. Ook de andere vleugel( onderste denk ik) begint vorm te krijgen.
P1090006_%28Small%29.JPG

Nu komen er een paar vragen:

*Wat ga ik als scharnier gebruiken voor de rolroeren en hoogteroer?, de dikke scharnieren die ik voor mn grotere toestellen gebruik zullen niet echt geschikt zijn denk ik.

*Dezelfde vraag voor de roerhevels.

*Ik heb nog nooit een electro toestel gebouwd, Wat moet ik er allemaal voor bestellen?:
-2 miniservo's
-mini ontvanger
-motor
-accu
-regelaar voor de motor (en ontvanger?)
-nog meer zaken waar ik reken mee moet houden?

Cor

Scharnieren

Wat dacht je van de 'floppy-disk' scharnieren? Verknip het binnenste van een oude floppy tot plaatjes, die werken volgens mij best!

Ik heb een jaar of 4 geleden via Tom Verstappen een "Troglodytes troglodytes" freespakket gekocht .... oftewel een "Zaunkönig".
Troglodytes troglodytes.
Waar komt die naam vandaan?
Ik heb de tekening al geprint en ben van plan om een Depron versie te bouwen in de zelfde schaal.:)

Wat dacht je van de 'floppy-disk' scharnieren?
Wie heeft die nog liggen:rolleyes:

Damn, ben niet zo oud maar dit klinkt wel errug ver weg ;-)

@ Cor,

Yep, bedoelde de P-38 ;-)

Kun je niet je roeren scharnieren met de bespanning?

Als roerheven kun je eventueel de kleinste gebruiken die er te vinden zijn denk ik zo.
Of van printplaat materiaal zelf maken.

Elektro, geen verstand van ;-)

@ Ton:

Klinkt als een goed idee.... nu kijken of ik nog wel floppys heb. Met cd/dvd's gaat het zeker niet:puppydogeyes:

Side en downthrust: Ik heb geen tekening van dit beestje... weet iemand hoeveel down en side thrust tie moet hebben?

@ Berto:

Met bespanning: ik heb dat hier en daar ook wel ergens gelezen, maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken, en ik denk dat er dan erg veel speling op zit.

Ik ga denk ik voor die floppy dingen... (ik ga eens op zolder zoeken)

Roerhevels....ik ga die dingen eens proberen te maken van epoxy-printplaat. Hoe worden die in het hout bevestigt, want er zit natuurlijk geen T-stuk aan waar je een schroefje door kan doen.... Gewoon met epoxy erin lijmen misschien?

Corvl ga eens langs de modelbouw winkel en vraag ofdat ze CA scharnieren hebben...
Roerhevels gewoon lijmen ja
Wat betreft het model ik heb de tekeningen hier ook al (heel) lang liggen...
Ik was ooit van plan hem van depron te maken..
Misschien dat jij het me weer kan laten kriebelen..
Maar na een paar jaar niet gevlogen te hebben zou ik wel ff simmen want die zaunkonig (schijnt) best een felle kikker te zijn. (ik heb hem nog niet gevlogen maar denk dat het wel waar is mede dankzij zijn kleine spanwijdte)

Digitaal formaat tekeningen heb ik ooit is gepost zoek even onder mijn naam en zaunkoniig

@ Manuel : ik heb ff rap gezocht, maar kon het niet vinden.. heb je het misschien nog ergens op je computer ofzo?

CA-scharnieren, ik moet alles via internet bestellen ,en doe dat pas als ik een grote bestelling .. ik ga het eerst ff proberen met onderdelen van computer floppies.

@ Berto:....scharnieren met oracover .. ik vind het er nou niet echt geweldig uitzien ..... ik ga het met de floppies proberen... het is 't iniedergeval waard om te proberen.

@cdrom flyer : ik ga dat draadje eens rustig doorlezen, bedankt voor de tip

Ik heb vanavond nog ff door kunnen werken , en heb het hoogteroer afgerond en vastgelijmd.
ook druk bezig geweest met de aansturing van de ailerons:
Uit 1,5 mm ijzer:
normal_P1090005_2.JPG

en dat komt hierin:
normal_P1090008_%28Small%29.JPG

En vastgelijmd ziet het er zo uit:
normal_P1090012_%28Small%29.JPG

Back