Bouwverslag X-tra 60

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Pierre, 28 jun 2004.

  1. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Hallo allemaal,

    Ik ben begonnen met de bouw van een x-tra 60. Heeft iemand ervaringen met dit model? En op welke dingen moet ik x-tra letten bij de bouw?

    Gr. Pierre
     
  2. mmg_brouwers

    mmg_brouwers Guest

    je portomonee
     
  3. Fabian

    Fabian Guest

    De eerste vlieger die ik met een overmaatse versie van dit model zag was een zekere Dennis van der T.... en ik dacht dat iedereen zo vloog met dat model.

    Volgens mij kun je bij Hobby in uit Waalwijk wel met al je lastige vragen terecht die je eventueel nog tegen zou kunnen komen.

    Groeten, Fabian
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als je alles volgens tekening bouwt zul je weinig problemen tegenkomen, in ieder geval bij de x-tra 2000 dan.
    En het vliegt supersimpel verder, kies alleen wel een beetje een motor van fomaat, een x-tra 60 mag best een 15cc 2-takt hebben.

    grt.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.894
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    of een saito 100, dan heb je een superkist.
    inderdaad vind ook ik de prijs belachelijk, anders was ik er al lang aan begonnen.

    300 euro voor kit, hout, tekening en kapjes vind ik iets te veel van het goede.
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Een clublid van ons heeft hem iets gemodificeerd, veel mooier.
    [​IMG]
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.894
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ziet er inderdaad nos sleeker ala cplr f3a kisten achtiger uit.
    wat zijn de exacte mods hans
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zie geen veranderingen op een ietwat bollere cockpit na, niet mijn smaak in ieder geval.

    grt.
     
  9. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Zo te zien is de canopy boller en is de richtingsvin sterker afgeschuind.
    Merk je daar nog iets van tijdens het vliegen of is het puur cosmetisch?
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Tippen van de vleugel en het stabilo zijn afgeschuind (wat er aan de vorkant af gegaan is is er aan de achterkant bijgekomen). Kielvlak is natuurlijk compleet anders en de cockpit is van een synergy 90.

    Wat de vliegeigenschappen betreft, hier mag de eigenaar antwoord op geven daar hij eerst de gewone heeft gebouwd en daarna deze.
     
  11. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik vindt dat er hier en daar wel wat dunnere beplanking gekozen had kunnen worden. Deed mij een beetje denken aan de diamond no limit waar jorrit heel bewust alles dunner en daarmee lichter heeft gebouwd. Volgens mij kun je op deze manier ook bij de x-tra 60 best het een en ander winnen.

    Mark
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Deze is ook iets aangepast, maar of het beter vliegt :lol: :p

    [​IMG]
     
  13. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Wat was de oorzaak?

    Gr Pierre
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.894
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de duimen van ad. :wink:
     
  15. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Welke lijm gebruiken jullie over het algemeen voor balsa verbindingen/triplex verbindingen?
     
  16. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Die zwaar gemodificeerde Xtra heeft nooit meer gevlogen dus ik weet niet hoe die aanpassingen bevallen. :evil:
    Of het aan mijn duimen heeft gelegen lijkt me niet helemaal duidelijk aangezien ik duim en wijsvinger vlieg. :)
    Ik ben echter wel een Xtra 60 fan zodat ik gelijk weer een nieuwe heb gebouwd.

    Trouwens ik plak alles met seconden lijm. Multiplex op balsa met medium.
     
  17. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Ok, nog meer suggesties? 8)

    Gr.Pierre
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.171
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, wordt lid van een club en bouw eens een eenvoudig model, dan leer je van alles. De vraag over de lijm verrraadt dat je geen idee hebt hoe modelvliegtuigen worden gebouwd. Ook je opknapproject van de Charter maakt dit nog eens pijnlijk duidelijk... Leer eerst het materiaal eens kennen.
    Dromen over een X-tra is niet verkeerd. Nu al een proberen te bouwen en te vliegen wel.....
     
  19. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Hier alvast wat foto's:


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Nu eerst 2 weken op vakantie
     
  20. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    ZO weer terug van vakantie en verder gegaan met bouwen.

    Hier het cockpitframe gebouwd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier nog een foto van de romp:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina