Steeds meer mensen klagen over tornado, dat het ene blik wel goed is en de andere juist weer niet. Ook dat motoren niet constant af te stellen zijn. Ik heb dit weekend ook met tornado een RB C11 gesloopt met tornado. Die zaterdag nog als een zonnetje liep. Alleen op zondag gewoon niet af te stellen was. Idem voor de 2de RB die erop ging. Wat zijn jullie ervaringe? Meningen etC?
Komt blijkbaar vaker voor: Afgelopen zondag een heli (OS 60 SX) geprobeerd aan de gang te krijgen met 5% helibrandstof van een "winkel-eigen merk" maar geleverd door Tornado. Motor bleef domweg niet lopen, wat ik ook deed. Daarna ons eigen mengsel (2%Nitro, 15% Carbulin, rest Methanol) erin, en daar liep het ding goed mee (OS heeft wel meer Nitro nodig, maar dat is minder belangrijk op dat moment) Ik hoor vaker dit soort problemen. Jammer, Tornado was altijd goede brandstof en ik hoop dat ze deze kwaliteitsproblemen snel onder de knie gaan krijgen Groet, Bert
Ook ik heb zeer slechte ervaringen met Tornado. Kocht een nieuwe motor voor op mijn vliegtuig en met geen mogelijkheid was deze aan de praat te krijgen. Echt van alles geprobeerd maar de motor wilde niet starten. Ik had de motor eigenlijk al afgeschreven, en weggelegd. Later wilde een vriend van me nog eens proberen om de motor aan de praat te krijgen. Dus ik met de motor naar hem toe en op zijn brandstof (geen tornado) liep de motor binnen 5 tellen. Groet, Theo
Of er nu verschil zit tussen de zelfde type Tornado fuels weet ik niet, ik zelf heb er niet zo veel last van gehad. uiteraard moet je dan wel bij de zelfde leverancier blijven. Wel is bekend dat als je wisseld van brandstof merk/verhouding je een nieuwe gloei plug moet gebruiken. Mede door een andere verbranding (moment en temperatuur). Zelf ben ik nu ook van de Tornado naar Glotz gewisseld, met een nieuwe Plug loopt hij daarna weer goed. Kan overigens wel even duren, en de nodige tijd kosten om de motor weer af te stellen. De keuze van brandstof en verhoudingen van olie en Nitro zijn mede bepalend voor de keuze van de gloeiplug. (uiteraard speelt het motortype ook mee)
Ik neem aan dat je meerdere motoren hebt, liepen die ook niet ? Als ik zo overtuigd was zou ik meteen de noodklok luiden bij de leverancier want zo help je elkaar.
Ik heb met tornado geen grote problemen gehad maar merk wel kwaliteitsverschil. Ik rij nu met HPI PowerFuel...dat is stukken beter en denk niet aan andere brandstof...
Ik heb wel meer motoren maar deze niet geprobeerd met Tornado. Na dit voorval heb ik het blik weggedaan en heb brandstof gekocht bij Hangar in Kampen. Hiermee loopt de motor in ieder geval prima. Waar ik van baalde is dat ik dus eigenlijk een goede, gloednieuwe motor weg wilde doen omdat hij met geen mogelijkheid aan de praat was te krijgen en dat dan later blijkt dat het aan de brandstof ligt. Groet, Theo
Voordat we allemaal gaan schreeuwen dat we nooit problemen hebben gehad, het gaat hier om verse blikken welke onlangs aangekocht zijn en dan praat de topicstarter over de racecar 25% versie.
ik heb ook de racecar 25% (5L) en mijn Ninja loopt wel lekker, misschien dat ik geluk heb. maar mijn volgende blik word denk ik merlin, vanwege de prijs
ik heb net 2 blikken 4 l 16% gekocht vanwege het goede lopen van de motoren. Ze gaan Hard en betrouwbaar met Tornado. Even afkloppen dan dus Lijkt mij een ervaring kwestie welke aan de brandstof gewijd wordt maar kan vele andere oorzaken hebben. Zoals de pluggen. ik gebruik een merk waarvan er plotseling er drie achter elkaar stuk gingen zonder aanwijsbare reden de vierde bleef heel en liep de motor er ook nog eens hard mee. Kijk je dan in de plug dan zie je dat de spiraal bij sommigen niet precies in het midden ligt en die "goede " juist wel. Mogelijk moet je dan eerst de spiraal even voorzichtig naar het midden zetten en dan blijft die wel heel en loopt de motor beter. Lijkt mij dat een ervaren bedrijf zoals Tornado niet zo`n kwaliteits verschil kan veroorloven dus zal in mijn ogen een andere oorzaak hebben. ik bijvoorbeeld schud altijd de blikken iedere keer goed voordat ik er brandstof uithaal en dat zie ik veel mensen niet doen. je veroorzaakt dat de olie niet goed gemengd is en je dus bij een vol blik de kans loopt met een schrale mengsel je tank te vullen met een motor schade tot gevolg. Wanner je brandstof neemt met een groter oliegehalte neemt heb je dat risico minder maar zijn je prestaties ook minder. Alles staat en valt met ervaring en voor je het weet sta je een goed product zwart te maken puur uit onkunde en verkeerd gebruik. Verder wil ik niemand daarmee beledigen, Het is maar een mening.
Onze snelste man in het veld Jeffrey Halsema gebruikte al een jaar lang Meccafuel, zijn OS speed motoren begonnen steeds minder te lopen, daar wij onze sap van Tornado krijgen vroeg hij ons een paar liter te mogen gebruiken. Na het eerste tankje merkte hij al direct verschil. Zijn motor liep als vergif,en daar koop je nu eenmaal een OS speed voor. Jullie raden het al , vanaf nu alleen maar Tornado off comp 25%. Zolang ik in dit wereldje zit zijn er altijd meningen geweest over Tornado. Ik heb in de tussentijd ook andere sappen gebruikt , maar van Tornado weet ik dat ze me nooit in de steek laten , ook na regenwedstrijden. Oh ja , Ik gebruik nooit afterrun, ik ben wel eigenwijs , maar heb nooit last gehad van roest, andere altijd hahahah
Hmmmm..... zou je ook zo positief zijn als je daadwerkelijk een foute batch hebt gekregen en er blijft natuurlijk de vraag als jij hetzelfde krijgt als wat er in de winkel verkrijgbaar is, de zgn. "Sydney mix" als mooi voorbeeld is een lange tijd alleen voor teamrijders beschikbaar geweest.
Schudden etc doe ik uiteraard ook. Alleen als meerdere onroad er last van hebben zal het vast een reden hebben denk ik zo. Heb tornado gemaild woensdag, tot nu toch nog geen antwoord gehad.
Sorry hoor Michel, dat Jeffery voor zijn gevoel zijn OS speed niet goed zou lopen door de Meccamo brandstof is onzin. In Oberhausen is op het lange rechtestuk aardig bewezen welke OS speed daar het hardste liep, Jan en ik reden 3 en 4 en reden zo een paar meters dicht op Jorg en Jeffery !! Laat ik het zo zeggen, elke OS speed waar ik aan geschroefd heb maakt niet uit op welke brandstof loopt als vergif en nee, aan die van Jeffery heb ik nog niet geschroefd ( wel ooit gedaan maar, na 5 minuten zie je er weer andere mensen aan schroeven). En daar komt bij ik weet niet hoe vaak wij horen op de rijdersstelling Pa, hij heeft geen power meer erg grappig als ik dit dan zo lees. Ik zeg niet dat Tornado slecht is zal nooit een merk afkraken war ik zelf niet mee heb gereden maar, het zal nooit mijn 1e keus zijn dat weet ik wel.
Gewoon Merlin Advance 33%, beter is er niet... Nooit klachten, nooit problemen en altijd de beste/optimale prestatie van de motor...
En nu maar raden wie door welk merk brandstof gesponsord wordt En jij denkt dat je geholpen wordt:lol::lol::lol: Je raad het al, mocht de brandstof om welke reden dan ook niet naar je zin zijn, gewoon een ander merk kopen en niet hier op het forum zeggen dat het niet goed is. Amen.:vamp::vamp: Ik koop tornado omdat het goedkoop is, stom he. Alleen de brandstof die 60,- per kan is is goed natuurlijk, zegt men.b De rest is goedkoper en kan dan ook niet goed zijn. stom stom stom.