Brushless aansluiten, hoe??

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jacobbos, 9 mei 2008.

1. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Vandaag mijn lang verwachte pakketje uit Hong-Kong (Hobby City) ontvangen. Daarin aanwezig een brushless motor (KD A22-15M). Tevens een HexTronik PRO 18A BESC.

Nu mijn probleem, welke draad sluit ik waar op aan??? Want aan de motor zitten 3 zwarte draden en verder zie ik geen kenmerken. Hetzelfde geld voor de ESC, ook daaraan aan de ene zijde alleen maar 3 x rood en verder geen kenmerken. :confused:

Het mooiste van alles is dat er geen handleiding bij geleverd is. Via internet wel al een programmeerinstructie gevonden van de ESC maar verder kom ik nu even niet.

Wie kan mij verder helpen?

Alvast dank!

2. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Het maakt niet uit welke draad je op welke draad aansluit. Gewoon testen,draait hij de verkeerde kant op,dan wissel je 2 draden om ;)

Gr.

3. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Hoe je de aansluitdraden van de regelaar met de motor verbindt maakt niet uit. Als de motor naar de verkeerde kant blijkt te draaien dan twee draden omwisselen. Soms is het ook mogelijk met de software van de regelaar de draairichting om te keren.

De aansluitdraden naar de accu hebben wel een vaste manier van aansluiten de rode gaat gebruikelijk naar de plus van de accu en de zwarte naar de min.

4. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    De draden tussen motor en regelaar zijn allemaal "gelijk" aan elkaar. Deze mag je willekeurig aansluiten. Als de motor de verkeerde kant op draait, dan 2 van de 3 draden tussen motor en regelaar omdraaien.
    Nooit de draden tussen accu en regelaar omdraaien. Hier is wel bewust rood voor + en zwart voor - gekozen.

Edit: te laat.

5. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Dank voor de snelle reacties!! Laatste (onnozele) vraag, het is dus gewoon een kwestei van 'trial and error' hoe je de 3 (drie!) draden aansluit?

6. Boek

Boek

Lid geworden:
    5 mei 2006
    Het makkelijkst is waarschijnlijk gewoon het middelste draad van de motor aan het middelste draad van de regelaar solderen en dan te buitenste twee omwisselen indien de motor de verkeerde kant op draait.

7. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niets nieuws onder de zon :(

Hiervoor is alles al beschreven. Voor alle duidelijkheid: nooitnooit de plus en de min van de accu op de regelaar verwisselen om de motor andersom te laten draaien (met borstels of zonder borstels, maakt niets uit). Electronica kan niet tegen verwisselen van plus en min (denk hierbij ook aan servo's!) en zal definitief het loodje leggen. Nieuwe regelaar cq. servo.

Laatst bewerkt: 9 mei 2008
  8. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Laatst bewerkt: 10 mei 2008
  9. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Prima keus voor je Mosquito, die motor.
    Ga je nog verder in je Mosquito draadje (met plaatjes!!)?

11. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Is een goed idee, zal ik gaan doen!

Ondertussen ben ik verder gegaan met het aansluiten, vooral veel solderen, van de verbindingen en zojuist was het grote moment daar! De motor draait, en ook nog in de goede richting!

Volgende probleempje heeft zich ondertussen aangediend: de as van de brushless is 3 mm dik, van de klappropellors (rond de 9x5) die ik wil gaan gebruiken schijnt het standaar 3,2 mm te zijn. En nu?

Wie kent een shop in NL die snel een 'klappertje' kan opsturen voor asdikte 3 mm?

12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Aircraft World Japan, goede reputatie, Amerikaanse eigenaar, wereldwijde verzending voor $2.50

De anderen zullen wel komen met Nederlandse adressen, maar zo heb je die link alvast voor de toekomst :)

Heb je iets aan die links over drie-fasen of zeg je laat maar, nu nog even niet (te warm, te technisch, het loopt al) ?

13. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Overzicht van e-flight calculators, meesten zijn free-ware:
    Power Systems - RC Groups
    -> e-flight calculators (compilation) sticky, bovenaan

Laatst bewerkt: 10 mei 2008
  14. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Dank voor de reactie, ga de link gelijk even checken zo.

Tips over 3 fasen is inderdaad vrij technisch, bovendien draait de motor en daarnaast klopt het dat het warm is: hobbyruimte is op zolden EN de wasdroger staat nu ook te draaien . . nog net geen sauna!

15. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Eigenlijk zijn alleen de eerste twee alinea's zinvol, de rest is inderdaad niet nodig voor modelbouwersbegrip, MBO elektro niveau.

Dit dan, animaties en simulaties van borstelloze motoren, mooie beelden. Helaas werken niet alle links meer, ik heb me rot gezocht naar de mooiste maar die is definitief weg :( Voor het begrip is er geen verschil tussen binnen- en buitenlopers, één pot nat:
    brushless motor animations and simulations - RC Groups

Overzicht elektro fly-ins 2008 NL&B, ook een sticky, eerste bericht wordt telkens ge 'updeet' naarmate gegevens binnenkomen:
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-vliegtuigen/56219-2008-overzicht-elektro-fly-ins-nl-b.html

16. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Deze plaatjes zouden het duidelijkst zijn geweest:
    LRK Site
    -> Why does the Torquemax rotate so slowly and so forcefully

17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Over die as,
    Bij RCtechnics.eu hebben ze wel een spinner staan voor 3mm. Alleen staat in de omschrijving dat die voor een as van 3,2mm is :confused:
    Anyway, genoemde leverancier (Marijn) is betaalbaar, levert zeer snel tegen lage verzendkosten (postzegel) en geeft je als je hem even een mailtje stuurt uitstekend advies.

18. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Dank voor de tip! Ga Marijn gelijk een mail sturen.

Deel Deze Pagina