Vandaag mijn Bugatti P100 indoor voor het eerst buiten gevlogen. Na wat mislukte starts het zwaartepunt wat naar voren gebracht. Het verhaal achter dit vliegtuig is nog al uniek. Het wordt gezien als het meest geavanceerde vliegtuig dat nog nooit gevlogen heeft maar dat gaat 72 jaar na het ontwerpen mogelijk deze zomer gebeuren. http://bugatti100p.com/index.php?p=1_11_Bugatti-100p http://www.google.nl/imgres?hl=nl&sa=X&biw=1680&bih=869&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=FATyfF034epbpM:&imgrefurl=http://www.zealot.com/forum/showthread.php%3Ft%3D153116&docid=l_tpx-ALHkwBeM&imgurl=http://i50.photobucket.com/albums/f307/Bengt123/Bugatti-R100.jpg&w=1094&h=932&ei=Aw90T96JIYWZOpCaxEw&zoom=1&iact=hc&vpx=403&vpy=374&dur=4306&hovh=207&hovw=243&tx=141&ty=142&sig=115887594135852954429&page=2&tbnh=153&tbnw=180&start=28&ndsp=35&ved=1t:429,r:29,s:28 Het geheel is gebouwd van 6mm depron omdat overal geschuurt moet worden om de juiste vorm te bereiken. De romp is opgebouwd met spanten met 8 kantige vorm omdat er veel geschuurt moet worden om de romp rond te maken. De vleugel is versterkt met een koolstofbuisje welke bij voorkeur tot de tips door moet lopen. Dit versterkt de tips bij een eventuele radslag bij een slechte landing. In de romp is deze koolstofbuis gefixeerd in een uit triplex opgebouwd blok onder een kleine hoek voor de benodigde V stelling. De motor is een 10 gram 2000kv outrunner die voldoende presteerd als het gewicht vliegklaar niet boven 150 gram komt. De regelaar is 10A en een 2s 370 mAh is voldoende. Het zwaarte punt komt slechts 2cm van de voorkant van de vleugels waar de koolstof buis zit. Iets verder naar achteren en er is bijna niet meer mee te vliegen.
Wel eerst even bouwen. Ik zou hem alleen niet aanraden voor een beginner. En dat geldt voor het bouwen en het vliegen. Hij vliegt tot windkracht 3 wel goed maar er staat al dagen meer als windkracht 4.
Inmiddels diverse buiten vluchten gemaakt en hij vliegt mooi strak maar is tevens bijzonder wendbaar. Vermogen genoeg maar het houdt niet over. Starten met flink gas omdat je hem alleen van boven vast kunt houden en hem als een shocky moet werpen. Landen in kort gras lukt wel maar de snelheid moet zo laag mogelijk zijn om dat de wielen meteen in het gras haken. Alles met elkaar wel geslaagt maar het luistert wel nauw.