Carbonvezelplaat maken, hoeveel lagen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Re entry from the 80`s, 8 apr 2012.

1. Re entry from the 80`s

Re entry from the 80`s

Lid geworden:
    12 mei 2011

Beste allemaal,..

Vandaag heb ik het carbonvezeldoek voor de bodemplaat van de dragster op maat geknipt.

Wat ik me echter afvraag is hoeveel lagen ik nodig heb om een plaat te maken van 2 tot 3 mm dik.

Ik wil de "glas op glas" of "tussen glas" methode toepassen waarbij de lagen 1 voor 1 in de epoxy worden gelegd en vervolgens door een 2e glasplaat met wat gewicht er op tot een plaat worden gevormd.

Zou het handig zijn om afstandshouders te plaatsen om een exacte maat te krijgen?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Richardcj

Richardcj

Lid geworden:
    18 jul 2004
    Heb je al een boek gekocht met hoe het moet?
    Ik zie dat je alle doek in dezelfde draadrichting hebt geknipt, maar moet dit niet in 45 graden verschil gebeuren?
    Heb je een oventje om het boeltje te verwarmen?

Zoek eens op het net.

Ik denk dat je wat dingen over het hoofd zie.

Mvg. Richard

3. SandorV

SandorV

Lid geworden:
    20 nov 2011
    Zou moet het ook wel lukken, zeker als je het binnen of buiten in de zon legt, dan droogt het perfect.

Je kan 3 lagen maken, dan heb je echt al een plaat die SUPER sterk is. Niet overdenken zoiets...

4. hanskez

hanskez

Lid geworden:
    13 sep 2004
    waarom zo moeilijk doen als het als plaat gewoon te koop is?

mvg Hans

5. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    2-3 mm ga je niet halen met 3 lagen.

Uitgaande van 200 gr/m2 weefsel, en een Vf van 35% (vezel/volume fractie) dan kom je per laag op een dikte van 0,34 mm. Je gebruikt dan 262 gram hars per m2.

Vf 40% geeft 0,29mm, 212 gram
    Vf 30% geeft 0,39mm, 329 gram

30% is wat je met de hand ongeveer haalt, 40% met vacuum. Je zal er ergens tussenin zitten, maar meer richting 30% denk ik.

Of je moet verwarmen ligt meer aan je hars dan aan de vezel. Waarbij gezegd is dat je bij high-tech vezels vaak ook een hars met hogere eigenschappen gebruikt, die pas bereikt worden na een postcure, maar het HOEFT niet.

Vezelorientatie: Vezels in de lengte geven stijfheid in de lengte, in +/-45 richting geeft torsiestijfheid. In 90 richting is vaak nauwelijks van belang, als er al 45 graden inzit. (de krachten in 90 graden richting zijn meestal niet groot).

Om een superstijf geheel te krijgen kan je als buitenste lagen een weefsel nemen, en UD vezel ertussenin.

6. Re entry from the 80`s

Re entry from the 80`s

Lid geworden:
    12 mei 2011
    @Richardcj
    @SandorV
    @Hanskez
    @Skiff

Dank voor de reacties.

De Epoxy die ik ga gebruiken is er 1 van de soort die gewoon bij huiskamertemperatuur kan worden gebruikt. Dat probleem is dus al opgelost. Heb e.e.a. nagevraagd bij de leverancier.

Die 45 graden heb ik wel over nagedacht maar besloten dit niet te doen. Het doel is een Top fuel dragster te bouwen. Dat is dus een belasting in 1 richting met een starre as. Hier komt geen torsie bij vrij.

Het is zuiver de lengte van 78cm waardoor ik niet al te dun zou willen. Een plaat kopen kan natuurlijk maar is naast duurder ook te makkelijk. Dit project draait meer om "Wat is mogelijk met stock parts?"

@Skiff,..

Dit is 160 grams 90 graden geweven doek dat ik inderdaad recht toe recht aan heb geknipt. Zou ik dan dus 9 a 10 lagen moeten gebruiken? En is het dan verstandig een afstandhouder tussen de glasplaten te monteren / plaatsen om de dikte overal exact gelijk te krijgen?

7. cajo

cajo

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Ik zou wel een folie over de glasplaten spannen om straks alles los te kunnen maken zonder je glasplaten te vernielen.

8. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Afstandhouder is niet nodig. Probeer wel de druk gelijkmatig te houden. Het is wat lastig inschatten wat je Vf zal worden, dat is geheel afhankelijk van de druk.

Uitgaande van 0,39mm per laag kan je e.e.a. zo uitrekenen. Je kan ook eerst een testje maken.

Het glas kan je ofwel inpakken met vershoudfolie (zo strak mogelijk) ofwel goed in de was zetten (keer of 5, met 30 minuten tussenpozen). Dan komt het wel los.

9. Re entry from the 80`s

Re entry from the 80`s

Lid geworden:
    12 mei 2011
    @Skiff,..

Bedankt voor de (professionele) hulp

Heb deze epoxy en deze releasewax besteld.

Had me dus toch al redelijk ingelezen. Ben evenwel erg blij met bevestiging van de gedachte die ik al had.

Andermaal dank.

10. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    O, vergat ik nog: Zorg dat je de lagen exact parallel aan elkaar legt, anders tordeert je plaat hopeloos.

11. Re entry from the 80`s

Re entry from the 80`s

Lid geworden:
    12 mei 2011
    Toch niet tot op de mm? Hoe doen ze dat dan bij ronde vormen?

Ze gaan in ieder geval allemaal in de zelfde richting. Ik doe mijn best.

12. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    ronde vormen zijn veel minder kritisch dan vlakke, slanke delen.

13. Re entry from the 80`s

Re entry from the 80`s

Lid geworden:
    12 mei 2011

Deel Deze Pagina