De Arrow van BMI ( grotere kloon van AXN Clouds Fly )

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jaccies, 5 mei 2010.

1. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    De AXN Clouds Fly (Floater-Jet ) heeft een groter broertje, een werkelijke kloon , hij heet Arrow van BMI .

Ik vlieg de AXN Clouds Fly al een paar maanden en laatst zag ik deze vogel Arrow op de Dortmund Germany INTER MODELLBAU beurs

Arrow vergeleken met de AXN Clouds-Fly :

- beide gemaakt van EPO
    - Arrow is 10% groter , vleugelwijdte 140cm , lengte 92cm, het in elkaar zetten is 100% gelijk.
    - Arrow heeft een grotere cockpit ( beter voor FPV)
    - Arrow heeft dezelfde motor houder maar gebruikt een andere hoek van de trekkracht lijn .(de verwachting hiermee is dat de neus niet naar beneden duikt wanneer je gas geeft , bij de AXN Clouds Fly duikt die)
    - Beide 20A ESC and 2200Kv borsteloze motor , Arrow gebruikt een Spitz CF2812/7 motor
    waarvan ik geprobeerd heb de specificaties te bemachtigen, echter geen succes door de slechte service van BMI die na enkele pogingen mijn mails niet meer eens beantwoorden.
    -AXN Clouds Fly heeft 5x5 prop , bij Arrow zit een 4,5x4,5 prop terwijl op de leveringslijst een 5x5 staat, BMI zegt dat 4,5x4,5 prop een betere prestatie geeft, nou dat zullen we wel zien dan.
    - In de Arrow cockpit past gemakkelijk een Zippy flightmax 3S 2200Mah, maar minimaal ong. 1-2mm foam te verwijderen
    - Arrow reserve onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen zoals de vleugels , kielvlak , motor(inclusief motor houder), de AXN heeft geen reserveonderdelen behalve de motor.
    - Arrow heeft een goede handleiding in verschillende talen.

Arrow is alleen in Europe te verkrijgen zover ik weet.

Ik heb de Arrow ARTF version for € 88 Arrow ARF, ( zeer goede service, Arrow is goed ingepakt , beter als de Clouds fly van HobbyKing)
    In de kit zit alle hardware (zelfs lood) , props , en al geinstalleerd is de borsteloze motor en 20Amp slechte BMI ESC
    Dus nog aan te schaffen 4 servo’s b.v HXT900 of CS929MG van HobbyKing, lipo , ontvanger.
    Er is ook een RTF versie beschikbaar.

Nu moet ik hem nog bouwen , maar eerst wat modificaties toepassen zoals ik ook gedaan heb bij de AXN Clouds Fly ,versterken van de horizontale stabilo en de romp en alle roeren voorzien van scharniertape.
    Maar helaas weinig tijd op dit moment om te bouwen.

Wanneer ik hem af heb zal ik hier op terugkomen hoe die vliegt t.o.v de AXN Clouds Fly , ofschoon ik niet veel verschil verwacht (??).

hieronder enkele foto’s van de Arrow vergeleken met de AXN Clouds Fly ( Note: mijn clouds Fly heeft neus schade , en ziet er niet meer zo mooi uit ,ik wilde eerst een nieuwe AXN Clouds Fly kopen maar door de grote problemen met de motor en ESC van de AXN , heb ik voor de Arrow gekozen!! )

Goed verpakt

links de Arrow , rechts de AXN Clouds Fly

het verschil van spanwijdte

De romp

De cockpit (ps: de servo's zitten nog niet gelijmd)

De Arrow motor Spirz CF2812/7 , zie motor heeft andere hoek dan de AXN

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Douwe74

Douwe74

Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Dit ziet er zeer interessant uit, zijn de HXT900 servos sterk genoeg?

Ben ook wel benieuwd naar je verstevigingen, ga je je wijzigingen in dit draadje posten?

3. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    Ja de HXT900 zijn meer als sterk genoeg.

Mijn wijzigingen:
    - < 2mm EPO weggehaald in cockpit voor 3s 2200 lipo
    - Motor mount zat te los , opnieuw gelijmd
    - Cockpit magneet zat ook te los , opnieuw gelijmd.
    - dit versterkt :
    * het stabilo versterkt met koolstof strip
    * de romp vanaf de neus tot 10 cm achter de motor voorzien van glasvezel doek van 48gr/m2 met epoxy , zo ook de hoeken van het stabilo.
    * rolroeren , roer en hoogteroer voorzien van scharnier tape.
    * stabilo en romp gespoten
    * de vleugels klemmen zeer goed tegen elkaar , o.a doordat de koolstof staaf redelijk stroef erin gaat en door de vleugelgrip zodat ik geen magneet of klitterband hoefde te gebruiken ( zoals wel bij mijn Clouds Fly), en de vleugels laat ik altijd zitten.

Klaar voor de maiden!!!

Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  4. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    Maiden was zeer succesvol vandaag, lekker zonnig en zwakke wind

- Zwaartepunt op 53mm met een 3S 2200 lipo helemaal voorin in de neus geplaatst , geen lood nodig gehad ( wat wel in de kit zit, 4 stukjes lood)
    - totaal gewicht is 690gram
    - statische thrust(stuwkracht;)) 410gram met 4.5X4.5 prop
    - motor stroom half gas= 7.0 A, vol gas 12.8A ( 145W)

Opm: ik heb ook gemeten met a 5x5 prop, statische thrust 500gram , motor stroom half gas= 8.5 A, vol gas 18.1A ( 200W)
    maar ben nog bezig met het opvragen van de specificaties van de CF2812/7 motor , het schijnt dat dit heel moeilijk is voor BMI
    om die te geven, ongelooflijk maar waar!!!!, na nogmaals geprobeerd te hebben worden mijn mails niet meer beantwoord
    , belachelijke slechte service van BMI, schaam jullie !!

Start was met half tot 3/4 gas en vloog recht weg , de neus ging niet omlaag zoals bij de Clouds Fly , dit komt door de andere thrust hoek ( zie motor bevestiging foto in post 1 )

Deze Arrow vliegt perfect and ik zie bijna geen verschil t.o.v de Clouds Fly, behalve dat de Arrow de neus niet naar beneden duikt als je vol gas geeft wat de Clouds Fly wel doet, maar de Clouds Fly heeft wat meer power door de 5x5 prop.

Ik vlieg de Clouds Fly ( standaard versie en al ongeveer 50 maal gevlogen ) nooit met vol gas dus de power van de Arrow is voldoende voor mij met de 4.5x4.5 prop.

Ben zeer tevreden met deze Arrow, en wat ik fijn vind is dat die 10% groter is dan de Clouds Fly , dus je hebt meer ruimte in de cockpit.
    De Arrow heeft een degelijke motor en ESC. ( de laatste nieuwe Clouds Fly's hebben nogal veel problemen hiermee)
    De Arrow heeft ook een redelijk goede handleiding , al is het een lachertje hoe ze voorstellen hoe je het stabilo uit moet lijnen met de vleugels als je het stabilo net vastgeplakt hebt:rolleyes:

[URL=" - Maiden Arrow rc-plane[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Nou Jaccies, na jou mooie verhaal en de moeilijke verkrijgbaarheid van de cloudsky, heb ik de arrow besteld. Ik verwacht hem morgen binnen, maar dan is het nog even wachten op de lipo's en servo's van hobbyking. Ben erg benieuwd hoe dit vliegt na mijn kleine ervaring met alleen sim's, heli's en een minium cessna.

6. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Nou de BMI is binnen en nu wachten tot het vaderdag is voordat ik hem mag beroeren. Moet touwens toch nog wachten voordat ik de rest binnen heb van hobbyking en ze zijn daar echt niet snel, gezien de status van processing waar ik nog op sta (na 4 dagen en alleen maar voorraad artikelen).

7. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Nou ik ben maar een beetje begonnen met wat onderdelen die ik nog had liggen. 4 servo's uit twee art-tech heli's gehaald, waarvan ik bij twee servo's de kabels heb verlengd voor de vleugels. Ook een 35Mhz geplaatst en de antenne door de romp geprikt, zodat deze bij de staart eruit komt. Stabilo wilde ik verwijderbaar maken (wat zeer go lukte door te borgen met ijzeren staafjes van 1mm dik). Helaas was ik te snel en heeft de lijm de staafjes verankerd. Kortom niet meer te verwijderen. Helaas kwam ik erachter dat het zakje met onderdelen was opengemaakt en de lijm ontbrak. Rckix gemeld en deze zouden de lijm vandaag og nasturen (goede service). Verder ziet alles er goed uit en is het een impossant ding voor een beginner. Nu maar even een weekje wachten op de rest van de spullen.

8. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    het begin is er hoor ik wel , kijk lijm probleem , klopt ik had er wel lijm bij zitten maar die was al hard, kreeg meteen nieuw potje CA lijm ,dus klopt goede service van rckix.
    ik had ook maar 1 propeller , wederom goede service werd me een extra propeller gestuurd.

na zon 15 vluchten met de Arrow ben ik tevreden , alleen vandaag pech
    en gelukkig pech toen ik aan de grond alles uit teste, de motor begon te stotteren een vreemde schroei geur viel te bespeuren en ja hoor de ESC defect, ter plaatse vervangen door een HOBBYWING PENTIUM 30A die ik nog had en ik kon weer vliegen.
    Bij deze weet ik heel zeker ik gebruik alleen nog maar HOBBYWING PENTIUM ESC die zijn makkelijk programmeerbaar via een kaartje, geen geleuter met piepjes en ze zijn betrouwbaar, ik gebruik al HOBBYWING ESC's in al mijn andere toestellen......nooit problemen...

9. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Ik heb ook maar één propellor. Dus er moeten er twee bijgeleverd worden?
    Ai en de esc slecht. Ik hoop dat de mijne een langer leven beschoren is.

10. Malelom

Malelom

Lid geworden:
    12 jan 2010
    Hey hoi, ik wil de arrow ook bestellen maar kan hem niet meer vinden op ebay, weten jullie een bij voorkeur nederlandse webshop die hem heeft liggen?

Tnx.

Edit: Ik zie dat rckix heel geschikte verzendkosten heeft voor NL dus heb hem daar besteld.

Laatst bewerkt: 22 jun 2010
  11. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    ja 2 propellors moeten erbij zitten......van 4.5x4.5
    waarom passen ze dat niet gelijk aan.....ik heb hun dat al lang verteld
    ook van de lijm die was al hard bij mij.........en dan bij jou de lijm eruit halen en er geen vervangende lijm erin doen......he toch

12. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Antwoord van BMI.
    Heb dus nog maar even aangegeven dat ik een propeller mis. En lijm vind ik toch geen overbodig onderdeel.

Edit:

Nog even contact gehad met RCKix en zowel de propeller als nog een extra tube lijm zijn opgestuurd. Prima service.

Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  13. RcKIX

RcKIX

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Bedankt Marco,

Er was ons van BMI uit verteld dat de pakketten terug in orde zouden zijn en voor sommige was dit ook het geval. In elk geval vanaf heden controleren we elk pakket voor verzending nogmaals dubbel op aanwezigheid van (verse) lijm en een reserveprop.
    Alvast veel vliegplezier met jullie Arrow!

Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  14. Malelom

Malelom

Lid geworden:
    12 jan 2010
    Ik heb zojuist mijn arrow binnen gekregen, akelig snel trouwens vanuit belgie.
    Was er eigenlijk vanuit gegaan dat er servo's in zaten, gelukkig heb ik nog wel een stel.
    Net ff alles in elkaar gelijmt en morgen ff vliegen, zal wel ff posten hoe dat ging.

15. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Nou succes ermee en laat het ons weten. Servo's zitten er inderdaad niet bij en ik heb ze ook maar even van een helikopter geleend. Heb wel servo's in bestelling staan, evenals 2 lipo's van hobbyking, maar dat schiet niet op. Heb er maar 1 bij abc-rc uit polen besteld en deze komt hopenlijk morgen binnen.

Edit: ben trouwens benieuwd of jullie nog iets met de rgelaar hebben gedaan qua instellingen? Wat moet ik mij voorstellen bij een rem? Staat de propeller dan geblokkeerd?

Laatst bewerkt: 24 jun 2010
  16. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    nee instellingen niet aangepast van de ESC, rem inderdaad als motor uit is wordt er rem opgezet zodat de propellor niet draait, wordt veel gedaan bij zwevers...

17. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    dat heb je snel gedaan dan, hopelijk heb je de stabilo niet gelijmd op de manier zoals beschreven in de handleiding :)
    Je hebt hem dus niet verstevigd begrijp ik.....

18. Malelom

Malelom

Lid geworden:
    12 jan 2010
    Ik weet niet wat er in de handleiding stat, ik heb de stabilo er gewoon opgezet, kan maar op 1 manier toch?

Verstevigen heb ik nog niet gedaan, ik wil eerst even kijken of dat nodig is want mijn cloudsfly heeft nooit problemen gehad met hoogteroer namelijk.

19. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    ja hoor kan maar op een manier.......maar als je de handleiding bekijkt
    hoe je de stabilo moet plakken door arrrow op 4 blokjes te zetten , zal je nooit lukken :cool:

kijk of de motormount goed vastzit!!!!

20. Malelom

Malelom

Lid geworden:
    12 jan 2010
    Motormount zit prima vast, heb ik gechecked.
    ESC instellingen heb ik niet kunnen bekijken, mijn programmeer kaart werkt er niet op, ga er van uit dat dat wel in orde is.

Even voor de statistieken:
    Origineel motortje met 4,5x4,5 prop:
    550g thrust, 160W en 13,5 ampere.

Ik ga zo ff vliegen.

Edit:

Net gevlogen en vliegt prima, lijkt wel of de arrow nog minder afremt dan de cloudsfly, je bent een aardig stukkie nodig om te landen.
    Verder duidelijk veel minder vermogen dan de cloudsfly, loopings wil nog net en recht de lucht in kan je helemaal wel schudden.

Wat me wel op is gevallen is dat er al wat scheurtjes komen op de scharnierpunten van hoogte en richtingsroer, dus zal dit bij de rolroeren ook wel een kwestie van tijd zijn.

Laatst bewerkt: 25 jun 2010

Deel Deze Pagina