De helibouwer gaat weer eens met balsa spelen

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door heimhelicopters, 19 mrt 2007.

1. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Omdat mijn lieve zoontje van 8 ook graag wil leren sturen met een modelzender en hij een tijdje terug zag dat er nog een paar mooie vleugels op zolder lagen moest het maar eens gebeuren. De vleugels zijn van een uit de early 70's stammend Hegi zwevertje genaamd Kadi. Die heb ik ergens in 1977 vanaf de tekening gemaakt want mijn meester van de 5e klas had em ooit gekocht. Maar in de begin jaren 90 is de romp verwoest. Die moest dus nieuw gemaakt worden.

Daarnaast heb een bijna netzo oud bouwdoosje gekregen van een Hegi Fan. zonder bouwtekening maar wel een bouwbeschrijving en explosie tekeningen. Ik wens me veel suc6....

de eerste bouw fotoos van de kadi: Axel moet! meehelpen en is best trots. Het is wel een beetje schipperen met zijn gevoelens want je kunt hem nog niet alles laten doen. Papa is een eigenwijze want de romp moet wel een beetje recht worden......

Figuurzagen doet papa , Axel kan mooi schuren en vijlen.

voor een moderner tintje:

Copietje van de tekening aan stukken geknipt en zagen maar

okay!!!!!!

de zijkanten

van witte houtlijm trekt balsa krom ,dus platdrukken dat spul. En Uhu hart: Hmmmm, oude tijden in mijn neusgaten.

spelden er dwars door in de tafel lekker makkelijk

de geplette stukjes eraan maken

En dan nu een paar van de Fan
    da motorsteun

het bouwdoosje

nog iets meer hout

Volgende keer meer.

Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  2. hezik

hezik Guest

heli-papa heeft straks het probleem dat zoonlief met een schitterend vliegtuig staat te vliegen en pa met zo'n lelijke heli ;)

Altijd leuk als kinderen de hobby ook oppakken!

3. Roytjuh

Roytjuh

Lid geworden:
    26 feb 2006
    ah leuk man, je weet wat dit betekent he papa moet nu ook weer eens vleugelvliegen :wink:
    bij deze een abbo.

groet,

Roy

4. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Mhhhh geloof dat ik van de Hegi Fan nog een tekening heb liggen..........

Wachte even............

5. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Jaaaa, gevonden :banana:

Als je interesse hebt laat het dan even weten dan stuur ik de tekening wel naar je toe ;-)

Ik heb dit model eens van de tekening af gebouwt en ik moet zeggen het was een leuk sport kistje om te vliegen.
    De kist is ter ziele gegaan door bij volgas een iets te lage inverted over het veld te maken.

6. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    @ roy

man , jij bent er ook alweer snel bij zeg! 'k ben benieuwd hoe snel Peezenkamp is......

@Berto

Ja mooi , ik heb absoluut interesse . Ik zat al een beetje tegen de vleugelbouw op te zien. Ik PM je wel even.

Dank

7. Roytjuh

Roytjuh

Lid geworden:
    26 feb 2006
    haha jah student he :roll: maare wel een beetje doorbouwen, dan kan ie zondag de lucht in want Axel kan nu vast niet meer wachten:wink:

groet,

Roy

8. John Tootall

John Tootall

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Had ik vroeger maar zo'n vader die lekker samen knutselst met modelvliegtuigjes !!!!

Dit voorbeeld moeten meer vaders volgen!!! :D :D Mooi werk aldaar !!!

9. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    heb ik nou net de pech dat ik een pa heb die minder om vliegtuigen geeft dan ik....
    hij vind het in ieder geval mooi om te kijken als ik weer eens aan het fladderen ben :lol:

10. stefan_riemens

stefan_riemens

Lid geworden:
    17 feb 2006
    Hee, leuk verslag!

Helaas zegt mijn vader dat ie geen tijd heeft voor het vliegen, MAAR IK ZAL HEM LEREN VLIEGEN :evil: :wink:

Anyway, ga het weer volgen!

Stefan

11. hezik

hezik Guest

Jij? Inverted laag over het veld? Heb ik je nou nog nooit zien doen ;)

Denk dat mijn toekomstige kroost niet blij met me is.. krijgen ze een bouwdoos, gaat papa 'm 'n beetje zelf in elkaar zitten zetten.. zelfde met lego, treinen, enzovoort.. papa een beetje kinds nog ;)

12. stefan_riemens

stefan_riemens

Lid geworden:
    17 feb 2006
    @Hezik:

Dan koop je alles toch gewoon dubbel, een voor de kleine en één voor papa :wink:

sorry, :offtopic:

Stefan

13. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005

Het is ook overal hetzelfde. Deze papa, eeh sorry ik bedoel axel, heeft ook al zo'n mooie lego trein.......
    Nee we hebben hem gezellig met ons 4en gebouwd(mama en zus included).

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Als het goed is valt de tekening vandaag in de bus.

Lukte me niet om hem dinsdag voor 6`en te posten dus is ie woensdagochtend ingeleverd op het postkantoor.

Succes met de bouw van de Fan tzt :D

15. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berto

En het is inderdaad goed. Hij is van daag in de bus blijven klemmen....
    Ik ga wel nut hebben van die tekening!
    Ik kan er maar niet bij hoe ontzettend toevallig het is dat jij nou net deze draad bekeek en dat ook nog deze tekening in de kast had liggen!
    Heel erg bedankt,

Steven

16. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Dat ik deze draad bekijk is niet zo heel toevallig, probeer zo`n beetje wel alles bij te houden wat er qua vliegtuigen hier gepost wordt :lol:

Dat ik de tekening van de Fan nog had liggen is zeker wel toevallig.

Ik weet even niet hoe ik er aan gekomen ben, maar ik weet wel dat ik hem zelf al een jaar of 10 in het bezit heb.
    Heb toen de kist helemaal vanaf tekening gebouwd (ik had niet de bouwdoos).

De eerste vlucht was op 13-07-1997, op 18-04-1998 heb ik hem gecrasht, de kist had toen 32 vluchten gemaakt en 3 uur en 51 min gevlogen
    (kijk da`s nou het leuke van een logboek bij houden :D )

17. Roytjuh

Roytjuh

Lid geworden:
    26 feb 2006
    hey Steven wel een beetje door bouwen hoor :wink:
    neem hem anders morgen eens me naar het veld om te showen hoever je al bent.ben ook wel benieuwd naar de reactie van de rest als ze jouw met een vliegtuig zien :yes:

groet,

Roy

18. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Het is alweer enige tijd geleden dat ik wat gepost heb maar er is , zij het weinig, wel wat gebeurt.
    Axel vindt het bouwen toch erg moeilijk, en gaat soms maar gewoon even tv kijken of buiten spelen. Is ja goed, ik was zelf een jaar of twaalf toen ik deze kist bouwde en een jaar of 10 toen ik voor het eerst balsa in handen had. En als ik em van het weekend lekker met plankjes hout zag slepen en met hamer zaag en spijkers vol goede moed een geschutskoepel op de aanhanger van zijn skelter zag maken dacht ik: hier is eigen initiatief , helemaal okay!
    's- Avonds zegt ie : " papa, je mag wel aan mijn vliegtuig bouwen hoor, want ik wil em graag gaan besturen...."

Het is duidelijk, hier komt de foto:

en de tweede:

Het zijn beide Hegi modellen en het is heel leuk om ze beide in de gelijke stadia op te bouwen. Van de Fan heb ik dus nu een tekening en ook de bouwbeschrijving en van de Kadi heb ik alleen een overgetrokken tekening. Mijn vader werkte destijds bij Stork op tekenkamers en heeft enkele Graupner tekeningen succesvol kunnen copieren, maar de tekeningen van Hegi lieten geen UV licht door en er kwam dus een totaal zwart papier uit de machine. Dus nam mijn vader maar een stuk overtrek papier mee: Veel succes Steven!

Toch zijn broer en zus zaterdag even met wat restbalsa gaan spelen.
    Ik ben toch verbaasd over wat zus Silke hier presteert:

en hier wat Axel gemaakt heeft. Hij zag wat Silke gemaakt heeft en ging toen zijn ding doen.

Nou, de eerste tube UHU hart is bijna op. Er zat zo'n lekkere luchtbel in de tube!!
    Tot de volgende keer maar, en Roy ik zal de producten een keertje meenemen.
    Ze gaan nooit geloven dat ik weer met balsa speel.....

Steven.

19. Roytjuh

Roytjuh

Lid geworden:
    26 feb 2006
    haha zeker doen ja ben heel benieuwd naar de reacties als ik me niet vergis heb ik hier ook nog een tube met UHU hard ik zal hem wel voor je menemen.(was er achter gekomen dat ik het lijmen met secondelijm en daarna verdunde houtlijm toch lekkerder vond werken. :roll: )

groet,

Roy

20. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    mooi,mooi,

Zo'n paasweekend heb je natuurlijk nooit tijd om te bouwen maar er is tussendoor enkel weer wat gedaan:
    het schroefje eruit want de buiten bowdenkabels moeten er maar es in.

mooi oranje is niet lelijk.

Plankjes erop en eronder

Zo nu eerst eens die tube lijm van you erbij Roy en nog een plankje van 5 mm kopen.
    Die was ik vergeten. En zonder kielvlak weet ik niet waar het toestel heengaat zogauw ie uit beeld vliegt.
    Niet zoveel maar wel iets gedaan.
    Tot de volgende keer maar weer.

Deel Deze Pagina