DH-100 Vampire FB5 schaal 1:4

Zo eindelijk begin mijn lang gekoesterde droom vormen aan te nemen. Ik heb al heel lang de DH-100 Vampire in gedachte om deze als model te gaan bouwen. Na analyse van de Kerry Sterner tekeningen, een MK1, heb ik besloten om toch zelf een tekening te maken van een 1 op 4 model.

Om te beginnen dus documentatie verzamelen.
Boeken/plastic modellen.......
full

Dan wat foto's (en nooit genoeg)
full

Tekeningen die ik maar kon vinden (altijd verschillend)
full

Toch is er uiteindelijke een tekening ontstaan die bijna goed is.
full

Wat gegevens:
spanwijdte: 2895mm
lengte: 2343mm
gewicht: < 20kg
aandrijving: AMT Pegasus 18Kg

Zo nu maar weer eens verder tekenen. Ga trouwens begin maart naar Zwitserland om daar in het museum (Eventorganisation, Fallschirm Simulator, Fliegerabwehr, Fliegermuseum, Flug Simulator, Flugzeugausstellung) hem in 2 dagen geheel na te meten en nog meer foto's te maken.

Groeten,

Ray

Laatst bewerkt door een moderator:
Pfffff, dat wordt een flink project. Mooi hoor :D

Vraagje,

Ga je hem houtbouw maken of maak je een mal?

Gr. Teus

Goede keus hoor!!

Heeft wel wat weg van mijn volgende projectje (maar da's nog geheim ;) )

Ik heb nog ergens een scan van warpaint magazine over de vampire, even graven..

Dank aan alle;)

Natuurlijk bijna alle boeken, ook in het zweeds (kan het niet lezen maar vertalen via google:p en plaatjes kijken:D), aangeschaft want daar in staat een schat van informatie.

full

full

@Hanzl, toch bedankt dat je de moeite hebt genomen.

@Teus, Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Ik wil de vleugels en stabilo met Han-skin doen (ik hoop nog geen patent) en de romp met staartbomen eerst in hout en misschien dan ook maar een mal maken. Ik ga de tekeningen zo maken dat het ook een gehele hout kist kan zijn.

Ben nu een goed jaar (2,3,4) bezig met info verzamelen en tekenen. Heb een goede leermeester aan Frank want Solidworks is toch wat moeilijker dan 2D in AutoCad.

Zo maar nu eerst carnaval.:proost:

Kleine update. Hij begint steeds meer vorm te krijgen.:p

full

Vanavond maar eens de schuifmaat maken van 2000mm. Ook vast wat voorberedingen treffen van wat ik allemaal wil en moet opmeten.

Ray

Zo de schuifmaat is ook klaar. Kan nu 1950mm meten tot op een diepte van 480mm. Moet denk ik wel genoeg zijn:rolleyes:.

full

Ray

En weer 561 foto's erbij

Zo net terug uit Zwitserland waar ik vrijdag middag en zaterdag de gehele dag om, onder en in een Vampire heb gezeten. Veel meet werk en foto's gemaakt. Weer 561 extra detail opnames:rolleyes:

Hier twee voorbeelden zoals ik bijna alles vermeten en gefotografeerd.

full

full

Dit alles onder streng toezicht van vrouw lief. :squarewink:

Ook mijn jongens bewonderde de hout verwerking van de romp. Super hoe ze in die tijd een schaaldelen romp maakten.

full

En natuurlijk ook zelf maar eens in zo'n cockpit zitten. Wel een beetje krap:p

full

Nu maar eens rustig slapen gaan en dan de komende weken alles verwerken in de tekeningen.

Tot de volgende update, Ray

Wat luchtcilinders afdraaien en dan kom ik misschien onder de 15kg uit. :rolleyes:
Echter dat boeit me niet want ik wil gewoon een super mooi schaal model hiervan maken. Van mijn T33 heb ik geleerd dat als niet alle maten kloppen vormen niet goed komen.

Dus METEN is WETEN:teacher::teacher::teacher:

Echter Bert wees gerust ik ga men zo licht mogelijk maken.

Gr. Ray

Hoi Ray,

Ook ik had het allemaal wat lichter moeten maken, zoals je wellicht wel hebt gezien. Maar zo'n grote bak op 15 kilo is een hele opgaaf natuurlijk.
Ik ga je natuurlijk volgen.

Groeten,

Bert

Eindelijk gaan we bijna bouwen

Zo vandaag de laatste hand gelegd aan de tekeningen voor de romp.
Alle spanten zijn nu goed, zover ik dit heb kunnen controleren.
full

Alu. buis is 60x40x4 en 1500mm lang. Van rib tot rib 720mm. Alle spanten/ribben worden van MDF laser gesneden. Hierna schuim er op (één zijde) en dan exact op 60mm dikte maken.

Zie ook reeds in een ver gevorderd stadium de vleugel. Alle stringers (latjes) zitten op de originele plaats in de vleugel. Als ik hem dus bekleed met dunne epoxy plaat (zie HanSkin of FliteSkin) zal deze precies de zelfde afdrukken produceren als de echte heeft met alu. plaat.
full

Zo nu wat avonden besteden om alles op papier, voor de laser snijder, te krijgen.

Tot de volgende keer,

Ray

Back