Ik wil de leds in de vleugeltippen van m,n Wal bedienen met de zender. Als ik het goed heb kan ik dan de plus en min in een vrij kanaal op de ontvanger pluggen? De afstand van ontvanger naar vleugeltip is ongeveer een meter ,welke dikte van draad moet ik dan gebruiken,grtz Bel10
Als je de LED vanaf je zender aan en uit wilt kunnen schakelen dan lukt dit niet door ze op de plus en min van een vrij kanaal aan te sluiten. Hier staat namelijk altijd de spanning op.
Bij een led is de stroom belangrijk die erdoor gaat. Afhankelijk van het type varieert dit enigszins. Het is dus ook afhankelijk van de spanning die jouw ontvanger levert als uitgang van de plus (BEC spanning). Je hebt zeker nog een weerstand nodig en deze kantje aanpassen aan de draden die je gebruikt. Stel je hebt een led die 10mA nodig heeft voor optimaal branden. Reken dan de weerstand uit die je moet hebben en trek de weerstand van de draad eraf om te bepalen welke voorschakelweerstand je nodig hebt voor de led bij de BEC spanningsvol de juiste stroom over te houden.
Er loopt amper stroom door. Ik gebruik lakdraad met een .2 diameter. Dat scheelt je per wingtip al snel 5-10 gram aan draad. https://www.allekabels.nl/wikkeldra...MIpu--k5qx1gIV1IeyCh0vmQ91EAQYBCABEgLlVvD_BwE .1mm zou ook nog wel werken ws. De weerstand die ze opgeven, is per 100 meter. Dus 97 Ohm per 100m. Voor 1m zou dat dus 9 Ohm zijn. Verwaarloosbaar dus en dat kun je verdisconteren in je voorschakelweerstand.
Eén LEDje links en één LEDje rechts?Weet je al welke LED, kleur, stroom? Servodraad is al dik genoeg, een servo trekt meer stroom dan een LEDje. Zoals direkt hierboven al aangegeven. Je hebt een schakelmodule nodig. Ik zou secundaire electronica (landingsgestel, geluid, licht, ...) voeden uit een eigen accu'tje. Mocht er dan iets mis gaan (blokkeren, sluiting) dan trekt die de besturing (ontvanger en servo's) niet onderuit. Berekenen van de voorschakelweerstand LED calculators en veel LED-info, -uitleg en -voorbeelden - MBF
Hoi , dank voor alle reactie,s.Ik heb ondertussen al contact gehadt met de bedenker van de PMS Hans en ga zo een setje (in)bouwen.Ik heb diverse led,s waarvan rode en groene waar de weerstand al aanzit en geschikt voor 3t/m 5 volt.Bedrading heb ik nog niet ,wel servo verlengstukken,zijn echter nog net tekort.Tor zover,grtz Bel10
Ik zou die ledjes weggooien en even kijken naar goede leds. Gewone leds zie je nagenoeg niet in een vliegtuig. Je hebt echt zo fel mogelijke leds nodig.
De PMS kan je ook met 12 volt leds laten werken. Voeden met een 3s lipo. Deze bv. http://www.ebay.com/itm/10W-12V-LED...ash=item4b14db16cf:g:N-cAAOSwEeFU-p6k&vxp=mtr
Dan betreft het wel een grotere stroom, ongeveer één ampère, fors meer dan de stromen waar in eerdere berichten aan gerefereerd werd.
En dan gaat het draad wat ik voorstelde ook te dun zijn. Let ook op dat die dingen warm worden. Je kunt in principe zeggen dat electronica geen arbeid verricht, dus alles wat het opneemt wordt gedissipeerd als warmte. Maw. dat is 2x 10W warmte op/aan je kist. Mooie jandoedel ben ik ook, eerst zeggen dat je fellere leds nodig hebt, en dan fellere leds afkeuren.. klopt geheel. Er is ook nog een tussengebied
Die 12 v dingen gebruiken voor de flits en als landingslichten dan worden ze niet warm en zijn heel goed te zien overdag. Rood en groen op de vleugels een beetje afremmen met een weerstand. Heb zelf de ervaring dat ze aan 3S lipo die onder de 12 V zit niet echt te warm worden. Vliegen koelt ze goed af.
Als ze flitsen zal het inderdaad niet zo'n vaart lopen, dan staan ze amper aan. En daar zijn ze inderdaad zeer geschikt voor.
Hoi, ik ga m,n ledjes zeker niet weggooien en die voorgestelde leds zijn ietwat groot volgens mij.Ik wacht eerst de Pms af en dan zie ik wel,moet nl ook goed op het gewicht van de Wal letten,anders wordt het een echte " walvis " grtz Bel 10