Direct Drive Main motor voor microhelies...

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door niels polfliet, 9 feb 2004.

  1. Heren,

    Eindelijk staat ie op punt! Na vele uren wikkelen, ontwerpen, afvalcontainers overoop halen gespreid over vele manden, Kan ik u fier voorstellen, De (eerste?) direct drive main motor voor microhelies 8) .

    De bron is een platte hard disk motor, die net dezelfde diameter heeft als het main gear, ongeveer 6 cm dacht ik. Het gaat hier om een buitenloper van het type 15 nut/20 pool. De torq komt hier vooral van de grote diameter dan van de omloopverhouding, en het is ook zeker geen lrk. toch heeft hij mooie resultaten, al zeg ik het zelf..

    Hij is herwikkeld met 0.4mm draad, en bevat in totaal 120 magneetjes van de groote 3*6*1.5 en 2.5*5*1.5. De magneetbedekking is zeer hoog, met minder magneten lukte het ook, maar hiermee nog net iets beter. Ik zou in de toekomst wel eens die N50 5*5*1.2 magneten willen proberen, dubbel op elkaar. Wel moet ik dan nog iemand vinden die me een nieuwe ring wil draaien :wink:

    gewicht dan....tja, een cd-motor met de vertraging is lichter dat is duidelijk, deze motor weegt ongeveer 55 gram. Door het ontbreken van main gear zorgt ervoor dat hij ongeveer even zwaar is als de standaard speed 300. Wel kan de ring nog lichter, maar heb geen zin om er verder nog iets aan te veranderen. De hoofdas is wel koolstof nu, dat moet zeker nog veranderd naar staal, de kop wiebelt veel te veel nu.

    De complete heli weegt nu (inc zware GY240) 265 gram. Dit komt natuurlijk omdat hij op 2S 350 mha UHD kokams werkt. Zwaardere accu's zijn misschien nog net mogelijk, alhoewel met 3S etec (320gr) kan hij net op volgas vliegen. Ben wel van plan misschien wat stators te stapelen om toch genoeg torq te hebben om een 320g te "sleuren"

    Het rendement van de motor is niet fantastisch, maar toch beter dan de standaardmotor, dus goed te noemen :) . Op hover verbruikt hij 3.5-4A. (+ waarschijnlijk nog wat meer staart omdat ik hem vasthield) Dit betekent ongeveer 32 watt, wat met het gewicht overeenkomt met 0.12Watt/gram, ik vind dit een mooi rendement. 4A continu kunnen de 350UHD goed hebben normaal gezien. Het vermogenoverschot is niet denderend, wat had je gedacht...

    Verder is het geluid natuurlijk zaaalig :p Zeer stil (nu nog lawaaierige fan), en met zo'n realistisch kloppend geluid als je stuurd :) .

    Wel nog niet lang kunnen vliegen, omdat m'n staart eigelijk 3S nodig heeft, en de staart dus niet op z'n plaats kan houden...Toch maar eens een direct drive motortje kopen denk ik..

    zo, nu fotootjes!!! Let niet op de rommelige electronics, ga er straks wat aan veranderen :wink:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Modelbouwforum heeft de primeur, straks ook op de ezone...spread the word!

    Let me know what you think,

    Niels :wink:

    P.S. waarschijnlijk volgende meeting in Alphen te zien...(Als ik nog welkom ben :? :lol: )
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Prachtig :D Heeft ie al gevlogen?

    Groeten Laurens
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niels, dat wordt een standbeeld voor jou op Kitty Hawk. Eerst een cd-rom motor voor ducted fans en nu dit weer. Ennu, vergeet je www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax niet :) ?

    Het komt ook op:
    http://www.rcline.de
    http://www.modelisme.com
    http://lennokit.net/viewforum.php?f=48
    http://forum.rcdesign.ru/viewforum.php?f=20
    http://www.rc-unionen.dk/nytforum/forum.asp?FORUM_ID=40
    http://www.baronerosso.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewforum&f=23
    http://forum.modellflynytt.no/viewforum.php?f=48
    http://www.network54.com/Hide/Forum/178052
    http://forum.rcmodell.hu/viewforum.php?f=7
    En, en, en ... ;)

    Echter, niet op http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewforum.php?f=45
    Daar ben ik vanaf gegooid omdat Engels niet mag. En misschien ook een beetje omdat ik in een open brief de moderator betichtte van xenofobie en het gebruik van fascistische danwel 'good old fashioned communist methods'. Een en ander omdat hij een complete Poolse discussie weggeflikkerd had nadat ik iemand in het Engelse terug groette.
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ah, dus toch :)

    gefeleciteerd met de restultaten, cool project :p

    dikker draad gebruiken heeft geen positieve effecten? (weet niet hoe zich het uit als de wikkelingen onder de rotor uitkomen , of loopt hij dan aan?)
     
  5. Laurens, yep, maar nog niet lang, staart te zwak...

    Ron, had ik daar dan nog geen standbeeld? :twisted: :wink: :wink:

    Joost, misschien, maar ik moet ergens een grens trekken hé. 0.4 lijkt mij dik genoeg voor 40 watt, maar als het moet past ook 1mm²...ik denk niet dat het meergewicht de moeite is...

    ja hoor, lrk-torquemax is next :wink:

    ezonedraadje (net gesticht)
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=197862

    Niels
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.885
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    schitterend project, ben benieuwd naar de vliegprestaties.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dikkere draad, of meerdere parallel, is een afweging: hoeveel efficiënter wordt de motor versus hoeveel zwaarder wordt de motor.
     
  8. idd Ron, dat is wat ik wou zeggen, maar iets duidelijker uitgelegd :wink:

    Ben ook benieuwd naar de vliegeigenschappen...ik hoop dat die zware ronddraaiende schijf niet te veel gyroscopische werking heeft :roll: . Alhoewel, dan hovert hij wel stabieler :p . We zullen zien, heb net bij aircraft een edf50 motortje met wat props besteld op de staart geschikt te maken voor 2 cellen...

    U hoort nog van mij :wink:

    Niels
     
  9. joepie, hij heeft gevlogen!!

    Ik merk niet echt een verschil met de gewone motor in het vlieggedrag. Die grote draaiende schijf (gyroscoop :wink: ) had geen effect. Ook de spinup lijkt maar een beetje trager te zijn, dus in het vliegen niet echt een probleem. 8)

    Hij vliegt hier op de foto's met 2S1P kokam 350 UHD. De wikkeling is veranderd voor 2 cell...Ik kon het toch niet laten even 3S etec1200 te proberen, en het ging!!! Nu ik de wikkeling veranderd heb, kan je dus vliegen met 2Skokam350 (binnen) of 3Setec1200 (buiten) 8) .

    Wel werden de etecs een beetje warm (nauwelijks voelbaar), dus het rendement als niet fameus zijn...

    Dit betekent nu dus wel dat ik CP kan overwegen...als ik die Hornetkop eindelijk afgesteld krijg :?

    fotootjes van de vlucht in m'n privé indoorhelicopterzaal (de garage :roll: :wink: )

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kan eventueel een videootje maken...heeft er nog iemand bandwijdte over?

    enjoy :wink:

    Niels
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.885
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik denk wat zit er op die staart man ???
    was het scharnier van de garagedeur :wink:
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hahaha Niels, jij bent ook helemaal leip hè? Top man.

    Dus nu is het beste brushless motor rijtje: CD-rom motor, Harddisk motor en dan pas de razors? ;)

    Erg lachen hoor. Maar je hebt toch niet die vorige CP hummingbird met eigen frame gesloopt??
     
  12. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Niels stuur mij het filmje maar toe, ik plaats het wel op het net, hoe groot is het?

    Robert
     
  13. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    En ik durf niet eens met dat ding te vliegen :oops: en hij verbouwd hem gewoon compleet.
    Nou niels alle respect. :worship:

    Moet er toch maar eens een keer aan om die picolo de lucht in te schoppen. Als het dan niet gewoon wil dan maar op de Gerard maat 45 manier :wink:

    gr Remco
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Ik zou zeggen, kom as zaterdag avond eens langs in Markelo, dan kunnen we het op een zachtzinnige manier doen ipv de gerard hardhandige wijze..
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.885
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    remco, zo moeilijk is het niet, gewoon de linker knuppel bewegen zodat ie omhoog gaat en dan hoef je hem alleen nog maar in bedwang te houden met de rechter :lol:
    piece of cake!
    aankomend weekend is het rustig weer buiten, anders probeer je het buiten op een veldje met wat meer ruimte, kan je wat beter proberen zonder dat ie tegen de muren splasht !
     
  16. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    @Niek

    Zaterdag in Markelo? Waar en hoelaat.

    @Gerard

    Ja ik ben niet bang voor al die andere maar ik vind die picollo zo fragile dat ik daarom bang voor het ding ben.

    gr Remco
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.885
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    remco, moet je niek dat ding laten invliegen, dan kan ie eerst even de jouwe slopen en dan de zijne hehehe. :wink:

    geintje he niek.
     
  18. hallo allemaal..

    @Satoer, inderdaad, maar als je de "coolheidsfactor" meerekend komt de HD drive op 1 :wink: .

    @Robert, het filmpje is nog niet gemaakt, wou alleen even zien of er interesse voor is...Ga het morgen eens proberen...

    @Remco, Durf geen microheli vliegen? Is toch niks moeilijk aan? Ik ben eigelijk geen helipiloot, en heb het mezelf op een paar uurtjes geleerd...

    Overiges, fragiel...Vlieg eens met een raptor en een microheli tegen een muur, wedden dat de piccolo nog heel is, en de raptor ijzerschroot? :p

    Niels
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.885
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    een raptor vliegt zo goed dat ie niet tegen een muur hoeft te knallen :wink:
    daar kan je gewoon goed mee sturen :lol:

    niels, merk je niks van dat gyroscopisch effect van die schijf ? ik had eigenlijk wel verwacht dat je dat zou merken.
     
  20. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Gefeliciteerd Niels!
    Mooi werk, petje af!
    Maar...De foto's van dat motortje doen me heel veel denken aan een motor uit een diskette drive! In een HD ben ik nog nooit zo een motor tegen gekomen.
    Wat voor HD is dat dan geweest?
     

Deel Deze Pagina